Hoppa till innehåll

Toppjakt 2006/2007


Dorro

Recommended Posts

Grattis Dorro!

Imorrn åker man till Gällevare (Niilivaara närmare bestämt) för lite toppjakt :)

/Fredde

Nilivaara  :)

Där har jag jagat en hel del, men bara på hösten.

Bra med ripa, sämmre med tjäder men det är stora marker så jag hoppas du hittar någon tuppflock i området, för dom finns garanterat  ;)

Kör hårt och lyc... nä skitjakt på dig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 374
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    41

  • Dorro

    21

  • Kongratul

    19

  • maddog

    17

Top Posters In This Topic

Posted Images

BAH!!!!  >:( >:(

Såg inte en pippi på hela dagen och dessutom lyckades jag med konsstycket att backa sönder dörrfan... Skiten fastnade i snön och bröts sönder.... Till på köpet inte min bil... SUCK!! BAH!!!  >:(

Någon som har en dörr till en mitsubishi galant?  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ut en sväng idag men fick inte se en enda toppande fågel.

Däremot hade jag tre orrhönor i kikarsiktet som jag  stötte upp i träd samt en tjäderhöna framför hagelpipan.

Då vart man inte allt för glad o då de helt sonika kom en orrtupp flygandes bak ryggen, hörde ingenting, fick jag nästan spader. Han givetvi inte med att skjuta innan avståndet var för stort.

Har aldrig sett så mkt höna under vintern som i år o de håller fortf. ihop me tupparna.

Såg iof ett tiotal ortuppar men utom räckhåll.

Fick dock skjuta en orre för hunden  ;D o en bom i superslyn  >:(:o :'(

På lör ska jag testa de säkra platserna :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här  sitter en av de gäckande hönorna  o bara sekunderna efter kortet tagits flyger en orrtupp över skallen på oss  :o

Har trubbel med kameran därav kvalliteen osså skaka jag kanske lite av lska efter en perfekt ansmygning, för 4:e gången i år, osså e de en höna >:( ::) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nilivaara  :)

Där har jag jagat en hel del, men bara på hösten.

Bra med ripa, sämmre med tjäder men det är stora marker så jag hoppas du hittar någon tuppflock i området, för dom finns garanterat  ;)

Kör hårt och lyc... nä skitjakt på dig

Var dit i höstas och jagade med trädskällare...vi hittade 7 tjädrar (vi jagade bara en dag), dock så lyckades vi inte skjuta någon :-...men sånt är livet :D...så det finns iaf nån tjäder där. Och iår har visst Orrfåglarna blivit mer och mer vanliga :) å det är ju kul!

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drar nog också ut en sväng imorrn här i skogarna och letar efter nån pippi i topp :) än så länge har jag inte varit ute på markerna utan att få se och avlossa ett skott mot fågel! har aldrig tidigare varit med om att orrarna har suttit så tryggt som dom har gjort i år! dock sämre med tjäder i topp.. bara att dom suttit inne i tätskogen på marken eller i vén men vi får väl se när det blir lite kallare så kanske dom hoppar upp i topp dom också ;) för mycke tjäder är det då  8) 

på tal om att orrarna sitter tryggt i topp. Helgen före jul så var jag ute och skidrade.. efter att ha skidrat 500meter fick jag syn på en svart plopp i en ganska tät björkskog, ja kikade gode länge me handkikarn å tillslut så sa ja lite högt för mig själv att de it va nå annat än nå ris! så ja fortsatte 10meter till så kom ja i en öppning å fick syn på samma sak igen.. så jag kika igen å tyckte de börja likna en fågel mer å mer men ändå så va ja it säker så ja tog ner 6.5an å kika med den istället å då först blev de klart att de va en orre! så jag spännde av mig skidorna å började smyga.. avståndet då var cirka 250meter från där jag börja smyga. när jag hade orren på ca 170meter så tog jag stöd mot en björk och smekte iväg skottet.. PANG! ja kolla upp å orren satt kvar! ja tänkte bara: flyg fan it nu! så ja drog in ett nytt skott i loppet å krama iväg ett skott till....... samma sak hände igen!! så jag flyttade mig några meter och la mig ner med ett nytt skott i loppet! nu ska ja fan inte missa! siktet helt stilla å så klämmde jag av igen.. kollade upp och orren satt kvar!! ja blev ju tokig! efter att ha legat där i snön ett tag och klämmt iväg 5 skott till men ingen reaktion av orren så ringde jag till min bror och frågade hur fan han har skjutit in geväre ??? så sa han till mig då!: jamen när jag var ute igår så stöp ja i ett dike med skidorna å kikarn rätt i en tall.. men prova lägg dig ner och håll 1cm ovanför ryggen, de gjorde jag igår när jag sköt min orre igår på 190m. Så la vi på telefon och ett nytt skott i loppet! letade igen orren i siktet och gjorde exakt som han sa men likförbannat så missade jag och den här gången flög orren iväg.. så jag ställde mig upp och tog handskarna och precis som jag vänder mig om så kommer det en ny tupp och flyger över mig och sätter sig i samma björk som den förra! men den här gången skulla jag it missa så jag smög fram så jag hade den inom 100meter... tog stöd på en liten tall och letade igen tuppen i sikte! och när jag står där och just har tänkt skjuta så kom det en till tupp och satte sig i samma björk!! jag höll mitt i orren och kramade avtryckarn.. PANG! fan tänkte jag.. missade jag igen ??? men så lyfte den på ena vingen och ramlade ner! då vart det glada miner igen! ;D och ännu bättre var att den andra satt kvar så när jag skidrade hem så hade man 2st 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt oseriöst och idiotiskt att fortsätta skjuta på viltet fast man inte har en aning om hur bössan går, ännu oseriösare att ge sig ut och jaga med en bössa som man slagit i kikarsiktet i en tall med. Ibland blir man mörkrädd när man läser vad folk håller på med.... SUCK!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt oseriöst och idiotiskt att fortsätta skjuta på viltet fast man inte har en aning om hur bössan går, ännu oseriösare att ge sig ut och jaga med en bössa som man slagit i kikarsiktet i en tall med. Ibland blir man mörkrädd när man läser vad folk håller på med.... SUCK!

Men då tycker jag att du skall läsa om de här och sammanfatta det lite bättre... jag var med när vi var och sköt in bössan på 100m med 6cm överslag så jag visste hur bössan gick! men det jag inte fick veta föränn jag var ute i skogen var att han hade stött kikaren i en tall dagen före och inte sagt något.

nåja.. hur som helst, var ute idag också.. fint vänder när man skidrade från huset efter några km började det att blåsa och snöa :- men avtog i efterhand. Ingen fågel med mig hem idag men stötte en tjädertupp på backen och en orrhöna som satt i tätskogen, man får väl ta sig upp imorrnbitti och leta igen tuppen där :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Men du skriver att du ringer och frågar hur bössan är inskjuten?? Låter ju konstigt........om du var med vid inskjutningen....

Nåväl trots att din farbror säger att han slagit kikaren i en tall så fortsätter du skjuta på orren - dvs inskjutning av bössan på levande vilt. JÄVLIGT DÅLIGT!!!

Finner inte ord för vad jag tycker om dylikt beteende! Skämmes tamejfan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Men du skriver att du ringer och frågar hur bössan är inskjuten?? Låter ju konstigt........om du var med vid inskjutningen....

Nåväl trots att din farbror säger att han slagit kikaren i en tall så fortsätter du skjuta på orren - dvs inskjutning av bössan på levande vilt. JÄVLIGT DÅLIGT!!!

Finner inte ord för vad jag tycker om dylikt beteende! Skämmes tamejfan!

Men slappna av. Herregud ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stolpe ut...

Om det var stolpe in i förrgår så var det stolpe ut idag, det ville sig med andra ord inte riktigt.

Jag satt och drömde mig bort igårkväll över flygfototjänsten hos Eniro så i morse bestämde jag mig för att inventera nya marker. Redan när jag spände loss skidorna från biltaket så insåg jag att det här kommer att bli en kanondag vädermässigt.

-7 grader, inte ett moln och vindstilla - mumma för en tjäderjägare. Vi har dessutom fått drygt 2 decimeter snö sedan nyår så nu är skogen härligt inbäddad i nysnö vilket betyder dels upplega men även att man kan färdas i det närmaste ljudlöst i sitt sökande efter "den svarte".

Jag följde en bäck genom ett myrlandskap med insprängda tallbackar och vis av erfarenheter från förra jaktturen så tog jag då och då någon extra sväng genom dessa backar för att eventuellt skrämma ut en tupp som satt på backen och betade. Trots mina försök så var allt stilla, jag såg varken ett spår eller hörde något ljud av någon annan levande varelse men jag ändå rätt så nöjd där jag sakta skidade fram i det svagt rosafärgade solskenet.

Under dagen stötte jag upp 2 olika tjädertuppar som i det närmaste ljudlöst lämnade marken där de betat men trots ihärdiga försök så lyckades jag inte finna någon av dem igen. Undrar just hur mycket mer snö som krävs för att de skall börja beta i topparna på allvar? Jag såg dessutom 1 tupp som sakta kom seglande mot horisonten men den flög alldeles för långt för att åka efter. Ett par orrhönor betade i en frötall men de fick fortsätta äta.

I morgon tar vi nya tag...

 

post-1115-1168006244_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stolpe ut...

Om det var stolpe in i förrgår så var det stolpe ut idag, det ville sig med andra ord inte riktigt.

Jag satt och drömde mig bort igårkväll över flygfototjänsten hos Eniro så i morse bestämde jag mig för att inventera nya marker. Redan när jag spände loss skidorna från biltaket så insåg jag att det här kommer att bli en kanondag vädermässigt.

-7 grader, inte ett moln och vindstilla - mumma för en tjäderjägare. Vi har dessutom fått drygt 2 decimeter snö sedan nyår så nu är skogen härligt inbäddad i nysnö vilket betyder dels upplega men även att man kan färdas i det närmaste ljudlöst i sitt sökande efter "den svarte".

Jag följde en bäck genom ett myrlandskap med insprängda tallbackar och vis av erfarenheter från förra jaktturen så tog jag då och då någon extra sväng genom dessa backar för att eventuellt skrämma ut en tupp som satt på backen och betade. Trots mina försök så var allt stilla, jag såg varken ett spår eller hörde något ljud av någon annan levande varelse men jag ändå rätt så nöjd där jag sakta skidade fram i det svagt rosafärgade solskenet.

Under dagen stötte jag upp 2 olika tjädertuppar som i det närmaste ljudlöst lämnade marken där de betat men trots ihärdiga försök så lyckades jag inte finna någon av dem igen. Undrar just hur mycket mer snö som krävs för att de skall börja beta i topparna på allvar? Jag såg dessutom 1 tupp som sakta kom seglande mot horisonten men den flög alldeles för långt för att åka efter. Ett par orrhönor betade i en frötall men de fick fortsätta äta.

I morgon tar vi nya tag...

 

Mycket fina bilder du visar för oss, mer sånt!

Vilken kamera fotar du med? System antar jag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har just fått ett meddelande från Stenvall på Jaktsidan.

VIKTIGT: Detta är endast för din information. Svara inte på detta email.

Meddelandet skickat till dig är:

hörredu din uppblåsta fjolla! du kan lika gärna skita i att vara på den här sidan om du bara har tänkt å kränka folk! om du nu tycker som du skriver så håll det inne för fan. men de är klart.. du gör säkert aldrig något som andra inte tycker är bra, så håll såna där kommentarer för dig själv.

Mvh

Ovanstående skrivet av Stenvall till min mailbox. Kanske borde du rannsaka ditt eget beteende istället för att vända taggarna utåt. Om du inte är benägen att ta kritik kanske du har missuppfattat idèn med ett forum. Du skrev att du gjorde något som jag tyckte var väldigt dåligt och oansvarigt gjort och det påpekade jag.

Som sagt var, skadeskjutningar är en het potatis, och att bedriva toppfågeljakten på ett slikt sätt som du beskriver tycker jag är bedrövligt!

Alla kan vi ju få bekymmer med bössan men om man inte träffat fågeln på 5 skott kanske man borde tänka på att inte skjuta mer på levande vilt innan man kontrollskjutit  bössan! Alltså inte fortsätta jaga som du skrev att du gjorde!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har just fått ett meddelande från Stenvall på Jaktsidan.

VIKTIGT: Detta är endast för din information. Svara inte på detta email.

Meddelandet skickat till dig är:

hörredu din uppblåsta fjolla! du kan lika gärna skita i att vara på den här sidan om du bara har tänkt å kränka folk! om du nu tycker som du skriver så håll det inne för fan. men de är klart.. du gör säkert aldrig något som andra inte tycker är bra, så håll såna där kommentarer för dig själv.

Mvh

Ovanstående skrivet av Stenvall till min mailbox. Kanske borde du rannsaka ditt eget beteende istället för att vända taggarna utåt. Om du inte är benägen att ta kritik kanske du har missuppfattat idèn med ett forum. Du skrev att du gjorde något som jag tyckte var väldigt dåligt och oansvarigt gjort och det påpekade jag.

Som sagt var, skadeskjutningar är en het potatis, och att bedriva toppfågeljakten på ett slikt sätt som du beskriver tycker jag är bedrövligt!

Alla kan vi ju få bekymmer med bössan men om man inte träffat fågeln på 5 skott kanske man borde tänka på att inte skjuta mer på levande vilt innan man kontrollskjutit  bössan! Alltså inte fortsätta jaga som du skrev att du gjorde!

påpekade? du blev ju fullkomligt skogstokig.. kanske överreagerade med det där meddelandet men man blir lite smått sur när någon bara påpekar vilken idiot man är.. hur skulle du själv reagera? fundera över det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

påpekade? du blev ju fullkomligt skogstokig.. kanske överreagerade med det där meddelandet men man blir lite smått sur när någon bara påpekar vilken idiot man är.. hur skulle du själv reagera? fundera över det.
Ja, jag är bara en dryg halvdansk men för f-n ta det vi skriver här med en liten nypa salt och en stor portion humor :);) ;D :D >:( ;D :-* :-* :-* :-*
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är bara en dryg halvdansk men för f-n ta det vi skriver här med en liten nypa salt och en stor portion humor :);) ;D :D >:( ;D :-* :-* :-* :-*

japp det är de jag menar.. jag tycker då att på en sån här hemsida ska man bara dela med sig av roliga och kanske mindre roliga jaktminnen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha! vilket liv det blev om din komiska jakt :D som slutade lyckligt utan en enda skadeskjutning :D Jag tycker iaf att du inte gjort nått fel för du trodde ju att bössan gick rätt och "antar jag" trodde att du slarvade vid skotttilfället! och som sagt! inte en skadeskjutning! så grattis :D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

japp det är de jag menar.. jag tycker då att på en sån här hemsida ska man bara dela med sig av roliga och kanske mindre roliga jaktminnen :)
Visst ska man kunna diskutera och ha olika åsikter men man måste respektera andra och inte fara ut i personangrepp. Vi har väl alla gjort ngt någon gång som inte vart helt perfekt :-*
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det likna vinter ute efter allt regn som har kommit tidigare. Ca. 15 cm nysnö sedan igår och

-6,4 nu. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Toppjakten verkar gå bra för er, alla verkar ju åtminstone få se någon fågel varje gång. Gratulerar!

Grymt fin bild Dorro! Vad använder du för kamera? Mera sånt!

Klyx - är du från Kiruna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vi fick 2dm nysnö från igår morse :) grymt härligt var det att glida iväg med skidorna i morse när de hängde snö på varenda gran sen när solen kika fram lite mellan träden vart det stämning! hoppas det blir lika fin morgon imorrn när man ska ut, det va ju snack om att de skulle bli lite kallare så de kan göra susen om man ska hitta nån fågel i topp 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart i en sväng till Finland nu efter nyår. Eftersom jakten slutat 31/10 där så var jag beväpnad med kamera. Var i skogen under 3 dagar.

Fick några bra bilder, bara synd att det ska vara så tråkigt ljus när man kommer på håll.

Och en skata ville också ut på internet.

post-775-1168022496_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...