Hoppa till innehåll

Bockjakt 2015


Gårdvik

Recommended Posts

Är det någon som kan bekräfta eller dementera mina teorier om att kalkrik mark ger större troféer, generellt? Om man bortser från anlagens påverkan, alltså.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Är det någon som kan bekräfta eller dementera mina teorier om att kalkrik mark ger större troféer, generellt? Om man bortser från anlagens påverkan, alltså.

Bekräfta. Det har jag hört sen jag började jaga. Det borde väl vara bevisat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bekräfta. Det har jag hört sen jag började jaga. Det borde väl vara bevisat?

Det kanske det är, har dock inte sett några studier eller liknande.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ljonsson! Var första helskallen jag gör.

Var pillrigt.

Höll på i typ två dagar med min bock, aldrig mer lovade jag mig själv :lol:

Dock var jag extremt noggrann med att inte förstöra nåt i näshålan då den ska bedömas, ska man inte väga den är det bara att köra ur skiten med högtryckstvätten. Gjorde så med min rävskalle.

Har du blekt den med nåt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan bekräfta eller dementera mina teorier om att kalkrik mark ger större troféer, generellt? Om man bortser från anlagens påverkan, alltså.

Känner en i Lettland som har ett hjorthägn där det även finns en del rådjur.

Efter att han började kalka i hägnet blev även bockhornen betydligt större.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner en i Lettland som har ett hjorthägn där det även finns en del rådjur.

Efter att han började kalka i hägnet blev även bockhornen betydligt större.

Det här svaret fick jag av en forskare:

"Det förutsätter ju att rådjuren äter kalkrika växter. Gör de det? Danmark är ju väldigt kalkrikt, men danskarna åker till Sverige för att skjuta stora bockar. Är nog fler saker som spelar in, tex täthet och medelålder."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Höll på i typ två dagar med min bock, aldrig mer lovade jag mig själv :lol:

Dock var jag extremt noggrann med att inte förstöra nåt i näshålan då den ska bedömas, ska man inte väga den är det bara att köra ur skiten med högtryckstvätten. Gjorde så med min rävskalle.

Har du blekt den med nåt?

Höll på i en dag. Sen sänkte jag den i väteperoxid

I 3h.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här svaret fick jag av en forskare:

"Det förutsätter ju att rådjuren äter kalkrika växter. Gör de det? Danmark är ju väldigt kalkrikt, men danskarna åker till Sverige för att skjuta stora bockar. Är nog fler saker som spelar in, tex täthet och medelålder."

 

Nja- det att Danmark saknar stora bockar har enkom att göra med att de har svårt att förvalta djuren, små marker klarar aldrig av att föda upp stora bockar, de fälls i förtid. I Sverige kan man se hur stora sammanhängande marker alternativt marker med lågt jakttryck ger stora troféer på bockarna,

 

kalkrik föda ger så klart mer material att bygga horn av men det är lite dubbelt, ett djur kommer bara att konsumera så mycket som det behöver för att sätta horn, dvs det går inte att förmå dem till överkonsumtion, men självklart betyder fulla kroppsdepåer av mineraler och så vidare mycket för förutsättningarna att sätta större horn än annars. /Christian 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tillgång till ett ö-arrende med lågt jakttryck. Klimatet där är kargt, och blir vintern kall är klimatet tämligen extremt, vilket ger kapitala djur som väger lika mycket som fjolårsdjur på mina hemmamarker. Hornen blir ytterst sällan över 15 cm och de är smala och dåligt pärlade till och med på de äldsta djuren. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...