Hoppa till innehåll

Bockjakt 2015


Gårdvik

Recommended Posts

Är det nån som varit med om det. Att getter kommer på lock och skäller frenetiskt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det nån som varit med om det. Att getter kommer på lock och skäller frenetiskt?

Ett antal gånger.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det nån som varit med om det. Att getter kommer på lock och skäller frenetiskt?

 

skulle säga att 9/10 gånger är det geten som skäller snarare än en bock. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det nån som varit med om det. Att getter kommer på lock och skäller frenetiskt?

Mycket vanligt. Och i tabellen så står det hornbärande :wink: .

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå!

Speciellt om man har råkat tuta några kidläten, men även annars.

Bocken som jag sköt hade Get med sig och de skällde båda två.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Då var det nog en get då! Har aldrig sett en get skälla förut. Alltid kul med ny kunskap!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Då var det nog en get då! Har aldrig sett en get skälla förut. Alltid kul med ny kunskap!

Det finns en stor missuppfattning om att det endast är bockarna som skäller, så du är inte ensam :wink: .

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man inbillar sig gärna att bocken har ett grövre skall, försök lägga på minnet hur de låter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man inbillar sig gärna att bocken har ett grövre skall, försök lägga på minnet hur de låter.

Vetefan om det stämmer, min get här hemma kan vara nog så grov i skallet :woot: .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vetefan om det stämmer, min get här hemma kan vara nog så grov i skallet :woot: .

Behövs för att överrösta returbocken måhända?!
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går årets första försök ikväll,

Har en ungbock med dåliga anlag som bråkar med en som är på väg i retur, så vi får se vilken utav dem som kommer först.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick nedlägga en returbock ikväll. Rätt liten i kroppen var han också. Min Nordik Roe fick agera wingman. Han gjorde ett halvtkast i skottet och blev kvar.

Släpade sedan iväg honom ett par hundra meter för att hunden skulle få träna [emoji4]

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1440281510.801902.jpg

(Edit: det blev tok med bilden)

Grattis :yes: .

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Morgon turen blev till en bommad räv och en inlockad råbock,räven skulle jag ha tagit men det ville sig inte, bocken hade jag väl kunnat tagit men det fanns hela tiden något som gjorde att jag avvaktade och sedan var chansen förbi.

Summan blev en händelserik morgon så inte är jag ledsen :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick nedlägga en returbock ikväll. Rätt liten i kroppen var han också. Min Nordik Roe fick agera wingman. Han gjorde ett halvtkast i skottet och blev kvar.

Släpade sedan iväg honom ett par hundra meter för att hunden skulle få träna [emoji4]

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1440281510.801902.jpg

(Edit: det blev tok med bilden)

 

Grattis! :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Revirbocken hemmavid fortsätter att undvika mig, han håller sig hela tiden 300m bort och kommer alltid ut i sista ljuset. Dom andra bockarna radar prydligt ut sig på 100m men han har vart med länge och låter sig inte luras, man blir lätt imponerad av hans 30cm+ horn, ikväll blir det nytt försök!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Morgon turen blev till en bommad räv och en inlockad råbock,räven skulle jag ha tagit men det ville sig inte, bocken hade jag väl kunnat tagit men det fanns hela

tiden något som gjorde att jag avvaktade och sedan var chansen förbi.

Summan blev en händelserik morgon så inte är jag ledsen :-)

Efter kontroll skjutning med ett par bulor ur asken så ser jag att dessa går ca:4cm till vänster på 50m :-( inte konstigt att det vart miss på 150m då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ville sig inte riktigt inatt heller.  Smög till tornet redan vid 3-tiden, och väntade på gryningen.  Vid fyra-snåret hörde jag han skälla inne i skogen, ganska långt norr om mig, men inga rådjur visade sig i morse.  Däremot hade jag 6 st. älgar på ca. 150m avstånd framför tornet vid fem-tiden.  Förmodar att brunsten är över, och bockarna har letat sig in i skogen för att vila.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland går det inte som man hade tänkt sig. Normallångt håll, vom/lever/lungskott, spårar den 20m från skottplatsen där den flyger upp och springer iväg. Mycket blod, även lungpartiklar, men lyckas ändå springa 150m över en åker, upp för ett brant berg och in i skogen utom synhåll. Det börjar bli mörkt, så jag har bara en chans till att skjuta med kula.

Väntar en kvart på att den skall få lägga sig och blöda ur sig det lilla sista, men det blir riktigt tät skog dit den gått. Typiskt läge för ett antal svordomar.

Närmaste fordon var en halvtimme bort, men det fanns väl inte några andra alternativ då ingen i närheten hade en kompetent hund.

En kompis kommer ner för att hjälpa till och 23.15 är vi klara för eftersök, ca. 1 och en halv timme efter skottet. Det gick inte så bra med det mesta, bilen varnade för lite kylarvätska osv. allt sådant som inte skall hända när man har bråttom i princip. Beaglen har bara gått blodspår på levande djur en gång förut, men då följde hon det i över 1km, ca 2 timmar efter skottet.

La henne på blodspåret, varefter det drar iväg i en jädra fart. Efter att ha avverkat över 300m i en snårig skog med en hund som drar och drar i kopplet hittar vi bocken, som fortfarande lever, men knappt. Snabbt avslut och en stor eloge till Kiina(Beaglen).

post-11709-0-43805900-1440397191_thumb.j

Orsaken till allt detta var att bössan går 10cm snett till vänster. Så nu får jag väl skicka iväg 72an lagom till jakten börjar. Undrar vad som har hänt med den, har inte stötit i någonting hårt eller liknande.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...