Hoppa till innehåll

jaktlabbe?


andershermansson7

Recommended Posts

Sitter och funderar på hur dessa är ....... vill gärna ha åsikter ....ris o ros.....Faror med rasen ....Lugna?

Ös på med det ni vet ;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag märkt med de två jag har jagat en hel del för (inte mina hundar utan de har varit i drivande ekipage) är att de långa benen gärna gör att djuren kommer som skållade troll. Dessa två har även haft en förkärlek för att "avsluta" dvs har det tex hänt att efter skottet på rådjur kommer labben flygande ur skogen och tar ett rejält strupgrepp och drar ner djuret. Dessa två har primärt gillat rådjur och inte varit förtjusta i vildsvin. De har även drivit ganska långt, uppemot 1km vilket är lite mycket för de begtänsade marker jag jagar. Dessa observationer kan kanske härledas till träning (eller brist därav) och kan tas med en nypa salt då jag som sagt inte varit hundägare utan bara varit passkytt. Mina observationer iallafall vad de nu kan vara värda.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag märkt med de två jag har jagat en hel del för (inte mina hundar utan de har varit i drivande ekipage) är att de långa benen gärna gör att djuren kommer som skållade troll. Dessa två har även haft en förkärlek för att "avsluta" dvs har det tex hänt att efter skottet på rådjur kommer labben flygande ur skogen och tar ett rejält strupgrepp och drar ner djuret. Dessa två har primärt gillat rådjur och inte varit förtjusta i vildsvin. De har även drivit ganska långt, uppemot 1km vilket är lite mycket för de begtänsade marker jag jagar. Dessa observationer kan kanske härledas till träning (eller brist därav) och kan tas med en nypa salt då jag som sagt inte varit hundägare utan bara varit passkytt. Mina observationer iallafall vad de nu kan vara värda.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

OK. Att använda en tyst labbe till klövvilt går bort enligt mig....hetsar ju totalt djuren och för snabba......

Har en Flat idag FÅR INTE gå efter klöv.......Han är mkt snabb men vek och skulle( tror jag) aldrig ta ett rå (friskt) även om han kunde....

En jaktlabbe är för mig en apportör......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ha den till? Jag har 2 st och det är fantastiska hundar.

/Markus

 

Hej apportör.... har en flat idag på 3 år lite för stressad och ivrig vid prov,så tankarna på en labbe gör sig påminda igen ....alltid gillat den "lättare" varianten.

Lugnet är det bra? Arbetslusten?

Så genom snäll som min Flat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen egen labbe idag, men jagar ihop med riktigt många jaktlabbar av alla typer. Så från 20 kgs fartraketer till 35kgs kraftpaket. Det dom alla har gemensamt är arbetslusten och snällheten, dom älskar att jobba och dom gör som regel inte en fluga förnär. Det med lugnet är väldigt individuellt tror jag, det finns dom som stressar iväg direkt och det finns dom som är genomlugna hela vägen igenom. 

Jag upplever det lite som att ju mindre labben är ju lättare går den upp i stressnivå, men det är definivt inget som alla uppvisar utan det är mer en känsla jag har.  

 

Flattarna upplever jag som lite mer egensinniga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla höfthistorik samt hur föräldrarna arbetar.

Våran är underbar och har han som apportör samt stöthund.

Tyvärr lite lätt att gå upp i stress vilket i yngre ålder gav rejäla överslag.

Största nackdelen med labben är hos hanhundarna, vissa blir löjligt kåta i könsmognaden vilket även visat sig hos många räddningshundar.

Har sett många som lider av det, våran fick vi tillslut kastrera vilket var ett noga övervägt beslut. Idag ångrar jag inget då det blev mycket bättre.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man ska, som med alla hundköp, vara noggrann med linjer och gärna se hur föräldrarnas temperament är. Det föds ju väldigt många jaktlabbevalpar och alla är ju inte lika bra. Jag får känslan att man tappat bort sig lite i avelsarbetet i jakten på snabbare och snabbare hundar. Detta har lett till att man fått ganska lättstressade hundar som har lätt till pip. Man har även fått problem med skärpa och viss hanhundsaggressivitet i vissa linjer. Med det sagt så tycker jag att labben är en underbar ras som oftast är ganska lättränad.

Min upplevelse är, precis som skånepågs, att flattarna är mer egensinniga. Jag upplever labbarna som mer samlade än både flat och golden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar mångsidigheten.. apportera rapphöns på dagen och släppa på skarpt eftersök på kvällen där hunden går ifatt och fimpar den skammade räven själv. 

 

Det krävs träning och ffa att hunden får erfarenhet men det brukar funka.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju jagat kråka o korp.... med min flat och skarp är han inte....blivit rädd för skammade :(

Får börja skjuta bättre ;)

Att sedan slippa hår överallt samt är inte hundfrisör

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sett mer av det du säger sun flower också, dels är det en väldigt delad ras vilket gör avelsarbetet ännu svårare, men jaktlabben har på sina håll gått överstyr.

Har ett flertal dual purpose i träningsgruppen som imponerat mer vid jakter än vissa jaktlabbar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla linjer och föräldradjur noga. Tror att många avlar för mycket på will to please och då får veka och osäkra hundar. Anledningen till detta tror jag är att tävlingsdelen är stor för många. Finns ju många hundar som inte ens jagar utan endast tränas med dummies och kallt vilt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sett mer av det du säger sun flower också, dels är det en väldigt delad ras vilket gör avelsarbetet ännu svårare, men jaktlabben har på sina håll gått överstyr.

Har ett flertal dual purpose i träningsgruppen som imponerat mer vid jakter än vissa jaktlabbar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tyvärr kallas ju även. " pointerlabbarna " för jaktlabb , och visst dom är pilsnabba och det var väl anledningen

Till att man smög in pointer, tyvärr är ju många så jävla veka och nerviga att det är stört, grannen har 2 st

Och dom är jävligt duktiga på jobb men skiter på sig om du hostar, och dom är helhispiga inomhus ..

Jag vill heller inte ha kortbenta " tjocklabbar" Just nu fasar jag för den dag min favvo Ginza går på retur

Och måste pensioneras, och våran cheasapeake måste få mer jakterfarenhet om jag inte ska stå där en vacker

Dag. Hundbestånd kan förändras snabbare än man hinner skaffa och träna upp.

Jag hade en som dog på skjutbanan vid 6-år , sedan 2 hannar jag tog bort en vid 6 år den andra tror jag var 3

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyckligtvis är min en dröm inomhus, tydlig av och på knapp vilket uppskattas rejält. Hans enda nackdel just nu är att det kan pipa vid jakt och man skjutit, arbetslusten enorm och därför går förväntan överstyr.

Men som sagt, hemma ser han mest ut såhär.

473d11458cf6ca834012d24eb55603b1.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu funderar jag på lite mer utmaning så det blir kanske en spaniel nästa gång. För en labbe föds halvtränad och en cocker dör halvtränad:).

Sanna ord.. :-)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att sedan slippa hår överallt samt är inte hundfrisör

Hoppas inte för mycket, våra fäller asmycket hela året och ännu mer ibland ;)

Sedan var jag kanske väl kritisk i mitt första inlägg. Jag tycker väldigt mycket om rasen och tycker absolut att du ska ha minst en! Har du sedan flat så vet du antagligen vad du ska titta efter i meritförteckningarna, jag ville bara lägga in en liten varning för vad jag tycker mig ha sett.

Sedan är det ju svårt att veta, som Mads och Nuke är inne på, vad som är arv och vad som är miljö...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
På 2016-02-15 at 15:52 Hipshot sa:

Gillar mångsidigheten.. apportera rapphöns på dagen och släppa på skarpt eftersök på kvällen där hunden går ifatt och fimpar den skammade räven själv. 

 

Det krävs träning och ffa att hunden får erfarenhet men det brukar funka.

Den där hunden söker jag med skillnaden att den får hämta knipor på morgonen och spåra någon snedskjutning på kvällen. Vilka uppfödare rekommenderas det att man börja titta hos?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag uppar denna tråden, då jag högst troligt ska ta tag i biten med ny jycke till våren/sommaren 2018.

 

Har haft så otroligt mycket jaktglädje med min gamle kompis  här hemma och bättre familjehund får man leta efter.

Nu till den ytterst svåra biten....hitta vettig uppfödare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...