Hoppa till innehåll

Sälja fågel?


Guest rödingfiskarn

Recommended Posts

  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Mad Mike

    9

  • Lars

    7

  • Roggman66

    6

  • @@Danne@@

    5

Jag tycker det är fel.

Man skjuter det man själv behöver till sig eller sin familj sen får det vara bra.

Fick förfrågningar om jag hade "Jultjädrar" att sälja men det gör jag inte.

Därimot att kanske ge bort en fågel åt någon som kanske inte kan/har tillgång till att jaga fågel det tycker jag är helt OK!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det är fel, man behöver inte utnyttja alla skottchanser. Idag jagar vi inte för mat eller försörjning utan för rekreation.

Numer jagar jag fågel sällan. På 90-talet skjöt jag en del fågel och sålde några. Då betalades det 35 kr/kg för tjäder och orre samt 19 kr för järpe om jag minns rätt. Jag tyckte det var dåligt betalt då. Det täckte inte kostnaden för jakten så jag slutade med att sälja fågel.

Vad ger man idag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då måste det också i konsekvensens och rimlighetens namn även vara fel att sälja älg och rådjur....eller?

Klart man ska sälja fågel om efterfrågan och tillgång är god,varför inte?

Om tillgången på fågel är dålig är nog frågeställningen självsanerande då bensinkostnaden för att ta sig till jaktmarken överstiger eventuella intäkter.

Att jakten inte har någon större betydelse på småviltstammarnas numerär finns det flera forskningsstudier som stöder, så passa på att skörda om möjlighet finns.

Kan fler människor njuta av en god viltmiddag än bara jägare har säkert hela jägarkåren pluspoäng av.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm, är lite kluven...

Spontant skulle jag vilja säga nej men när jag tänker efter så antar jag att det är ok så länge man enbart tar av "räntan".

Vad skiljer egentligen skogsfågel mot annat jaktbart vilt som älg, rådjur, hjort mm?

Jagar man förnuftigt och inte plockar mer än vad marken tillåter så skadar man inte beståndet och då är det väl ok men för mig personligen känns det inte rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn

Det är en ganska intressant fråga som jag diskuterat med många! Förstår inte skillnaden på att sälja fågel och annan viltkött. Många är mycket kritiska till att sälja just fågel men säljer gärna älg, rådjur mm.

Varför är just fågeln så förbjuden?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn

Jag säljer själv mycket fågel och vissa höstar/vintrar då tillgången varit god har jag nästintill levt på det. Det retar många att göra så men jag diskuterar det gärna. För mig är det inget moraliskt problem att sälja bytet. Tvärtom faktiskt!

Det medför dessutom problem med förvarnig och möjligheter att verkligen ta till vara och äta allt när jakten går bra. Jag skulle inte kunna sluta jaga en höst bara för att jag skjutit så mycket jag kan använda själv! Jakten är ju mitt liv på hösten och att vara ute med hundarna och jaga utan bössa av ovan nämnda orsak känns mycket konstigt...

Men vad jag förstår finns det dom som anser att man ska sluta jaga då man skjutit tillräckligt och sedan ställa undan hundarna även om det skulle vara mitten på september? Och därefter ställa in toppjakten av samma orsak?

Ren trofejakt stör mig däremot otroligt mycket..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn
Jag är lite intresserad av hur marknaden ser ut idag.

Hur är efterfrågan ?

Vad är det för priser på fågel ?

I år är det hyfsad efterfrågan. 40-50 kr kilot hos uppköpare. Kan ta 70-80 kr privat eller sälja till finaste fåglarna till konservatorer och då blir priset mycket högre.

2003-2004 slutade många uppköpare handla fågel då det var för stor tillgång och dom som fortfarande köpte gav 10-20 kr kilot.

Annars pendlar det mellan 40-60kr. (Ourtagen fågel)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte!  :- För mig känns det rent spontant fel. Jag har alltid jagat och jagar för husbehov/nöje ska man börja sälja och finansiera sin jakt med försäljning så känns det mer som man tar mer än just räntan. Trofen ful eller fin kommer som på köpet av hela jakten. Jag känner mig lycklig efter en dag i skogen skjutet eller ej.

Att ge bort en köttbit eller två till vänner och bekanta är helt ok för mig. Det blir bara en extra tur till ICA för mig.

Var och en gör som man vill eller som samvetet bjuder!

MVH Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn
Jag säljer själv mycket fågel och vissa höstar/vintrar då tillgången varit god har jag nästintill levt på det. Det retar många att göra så men jag diskuterar det gärna. För mig är det inget moraliskt problem att sälja bytet. Tvärtom faktiskt!

Det medför dessutom problem med förvarnig och möjligheter att verkligen ta till vara och äta allt när jakten går bra. Jag skulle inte kunna sluta jaga en höst bara för att jag skjutit så mycket jag kan använda själv! Jakten är ju mitt liv på hösten och att vara ute med hundarna och jaga utan bössa av ovan nämnda orsak känns mycket konstigt...

Men vad jag förstår finns det dom som anser att man ska sluta jaga då man skjutit tillräckligt och sedan ställa undan hundarna även om det skulle vara mitten på september? Och därefter ställa in toppjakten av samma orsak?

Ren trofejakt stör mig däremot otroligt mycket..

Igen: bör man sluta jaga för säsongen då "kvoten" är fylld?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man MÅSTE ju inte skjuta! Vad gör älghundsägarna när kvoten är fylld? Man kan ju alltid fortsätta träna hundarna. Sen BEHÖVER man ju kanske inte jaga varje dag.

Fast som jag skrev i tidigare inlägg!

JAG skulle inte sälja eller fortsätta skjuta. Vad du gör bestämmer bara du och ingen annan, du gör det du tycker känns bäst.

MVH Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trofejakt:

Det skall nog ses ur flera synvinklar. Jag minns själv gubbarna i jaktlaget (jag jagar i Ångermanland) på nittiotalet då det blev på tal med europeiska gästgägare. De trpdde att "tyskarna" skulle komma och skjuta alla stortjurar. Så blev det inte.

Gästgägare kommer att bli vanligare i framtiden vare sig vi vill eller ej.

Jag har omvärderat synen på dem. De är bara en del av den nya marknadsekonomin. De är ofta intresserade och duktiga jägare (dåliga jägare finns det även hos oss).

Angående försälning av fågel;

Det är klart att det beror på tillgång. Men de som kanske har mycket tid och därmed kanske jagar ofta kommer att skjuta många fåglar som annars kunde ge andra jägare en intressant jaktupplevelse.

Vi måste komma ihåg att det är inte i ica:s köttdisk som fågeln har sitt största värde. Det största värdet är om en jaktturist skjuter den. Då kan det också ge många arbetstillfällen i skogsbygderna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis som en sportfiskare tar upp mer fisk än vad han behöver själv och säljer för egen vinning, och det kallas för rovfiske. Inte seriöst. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att idag sälja vilt ur ren ekonomisk vinning som bisyssla när man har vanligt arbete är jag lite kluven för.. Yrkesmässig jakt och fiske var något min farfar sysslade med för att försörja sin familj.. Idag behövs inte sådant längre, men däremot ser jag det som OK att sälja "överflödet" för att t,ex finnansiera resor etc i småskalig nivå om jakten gått ovanligt bra. Många säljer ju skinn eller älgkött, varför inte lite fågel så att andra än jägare får chansen att smaka på delikatesserna? Ripa är en exlusiv handelsvara här uppe och högt uppskattat på matbordet. Tyvärr nästan lite väl svår att få tag på för de som inte jagar.

Jag har sålt ripor ibland och får mycket bra pris, inte säger jag nej till 9€ för skjutna ripor eller ett par hundra kr när någon norsk turist är sugen på ripmiddag. Observera att det bara handlar om några knippor med ripor och inte hundratals utan bara så jag fått igen lite för bensinen för att kunna jaga mer  ;)

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här tycker jag att de finns flera  synvinklar!!

Skulle de vara så här för de som säljer menar ni???

Sportfiskare=rovfiske    Yrkesfiskare=frid o fröjd

Fågeljägare=rovjakt      Älgjägare=Frid o fröjd

NÄääääää. De här e bara moralisk rappakalja.

Själv säljer jag inte fågel o kan inte förstå varför man skulle vilja de heller men de e me tanke på mina egna marker o den dåliga riptillgången samt min egen jaktlycka  :-

Men de finns ju duvor, änder, gäss mfl fåglar som skjuts i mkt större antal.

Har svårt att se att de jägarna kan konsumera allt själva, eller?

Skulle jag ngt år få skjuta mkt fågel o tillgången e stor skulle jag inte dra mig för att sälja iväg ngr stycken.

De ska ju inte vara endast jägare förunnat att kunna avnjuta skogens läckerheter.

De största problemet kommer väl in på de marker de säljs kortjakt o folk skjuter allt som kommer för pipan.

Där står de på de flesta kort att jakt för försäljning e förbjuden. O DÅ E DE SÅ!!

Men min poäng e att småvilt lika gärna kan o skall säljas liksom älg, rå mfl.

Håller med som ngn tidigare sa att de även kan främja för jägarkåren om fler fick smaka skogens delikatesser!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vad gör de som inte säljer?

Min svåger(frid över hans minne  :'( ) jobbade i sopsvängen under några år. De märkte av när det var dags för älgjakt för då tömde älgjägarna sina frysar på älgkött från förra året genom att helt enkelt slänga det. DET tycker jag är vidrigt så i i bengen, varför då inte sälja lite i stället? Eller ge bort? Nej släng skiten i stället för att förgylla tillvaron för någon annan..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man borde förbjuda att sälja skogsfågel(tjäder, orre), till bolag eller i övrig större omfattning. Eftersom jag tror att vägjakten skulle minska avservärt, lätt att käna ihop en fin bunt med pengar om du en tidig höstmorgon åker ut o spanar efter vägarna, om man inte skulle få sälja fågeln så skulle nog det vara färre som sköt från bil, det är vad jag tror. Inte för att jag misstänker att du sysslar med den typen av verksamhet rödingfiskarn.

Men man skulle ha några fåglar över så kan man ju sälja någon enstaka till nån bekant ser jag inte som något större problem.

Vad tror ni om min teori?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viltkött finns att tillgå i de flesta butiker för de som är intresserade av att äta. För mig rimmar det illa att finansiera min hobby med att sälja vilt. Sen vet jag inte hur det är med fågel, men klövvilt ska väl vara besiktad vid försäljning?  Att kasta kött skulle jag aldrig ens tänka på, hellre då ge bort det.

MVH Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, att sälja i kommersionellt syfte tycker jag inte riktigt om, samtidigt som jag anser att det är trevligt att andra får möjligheten att tillgå viltkött.

De jag vid enstaka tillfällen sålt till köper det för eget bruk och är därtill generösa (norska turister i mina trakter lättar gärna på börsen). Frågar någon av dessa om vi har några ripor över och vi råkar ha det säljer jag gärna några till en middag eller två av ren artikhet.

Jag plockar och säljer även bär, så det där med att sälja om man anser sig ha lite extra över känns ganska vardagligt för mig. Om det beror på att turister betalar så förbaskat bra eller ligger i förfäders anor vet jag inte, men att sälja en hink bär eller knippe ripor eller nån hare till de som gärna vill ha anser jag är OK.

Att sälja större mängder i kommersionellt syfte till butiker kan diskuteras, jag själv förespråkar inte det men ser inga större problem i saken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle knacka mina kråkor ändå även om jag inte sålde dem och givet detta så känns det helt ok. Samma sak tror jag med skogsfågeln, skulle ni hänga bössan på väggen bara för att ni hade det ni behövde i frysen? Tror få skulle göra det, tror det finns många som jagar lite mindre "predativt" men visst f-n fortsätter man att jaga och givet detta så är det helt ok att sälja. Sen tror jag sällan det handlar om att finansiera hus och hem utan mest möjligen att sätta guldkant på tillvaron eller något.

För mej så går pengarna från viltet och kommunskytteriet tillbaka till intresset i form av plugg, vapen och hundmat eller vad man nu behöver då man tömmer frysarna..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men ripor är ju en helt annan sak enligt mig, inte att dom är mindre värda som djur. Utan att dom inte går att tjuvjaga på samma sätt.

En kompis berättade att dom hade varit på vårjakten efter ripa i norra finland, dom hade träffat en man som hade ute ripsnaror. Han hade 200 snaror(tror jag det var) och han sa att han varje dag fick ripa i var annan ungefär, alltså +- 100 ripor/dagen. Det är ju ett hårt jobb, men där betalar man också 10 £ för snarad ripa, 8 £ för skjuten. Han måste dra in väldigt bra med pengar, men samtidigt är det bara en bråkdel av jägarna från övriga landet som får jaktkort dit, och då får dom skjuta ca 3 ripor per dag. Ologiskt tycker jag.

Och om man ska sälja tjäder, då tycker jag man ska ta en bra slant, eller skita i det. Som du beskrev 10-20 kr kilot, gör mindre än 100 kr på en tjäder. Så billigt skulle jag då säkerligen inte sälja av etiska aspekter, jag tycker att man ska ta minst 300 kr per tjäder, annars skulle jag iaf inte sälja.

Och älgkött är ju annat, det får du licens på, även kallat tilldelning och det tycker jag att man kan sälja en del om man vill. Men inte fan ska man slänga i väg det iaf, sorgligt.

Mycket intressant diskussion.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lätt att käna ihop en fin bunt med pengar om du en tidig höstmorgon åker ut o spanar efter vägarna, om man inte skulle få sälja fågeln så skulle nog det vara färre som sköt från bil, det är vad jag tror.

Nu vet jag inte var du bor men hur svårt tror du det är att fylla bakluckan med rådjur med en ljuddämparförsedd 22.a här i stockholm/sörmland?

Bilskytte mot rådjur är nog lika vanligt här som hos er mot fågel,då företeelsen är likvärdig borde även ett säljförbud mot rådjur införas........varför inte älg och hjort också?

Nä den tanken kan vi skrota direkt.

i min kommun har vi satt upp bommar på alla skogsbilvägar som ligger på kommunens marker,endast vi som sköter skogen och arrendejaktlagen har nycklar.

Emellanåt så anlitas jag för att fälla träd mot betalning och emellanåt så har jag några kunder på rådjur/hare/älg,vari ligger skillnaden då efterfrågan och tillgång finns?

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ripjägarn

Känsligt ämne för vissa??? Personligen så tycker jag det är självklart att man ska kunna sälja sitt vilt. Dock tycker jag det blir fel om man går ut för att jaga enbart för att kunna sälja det och tjäna pengar på det.

I mitt eget fall så säljs allt efter att ens egna frysar är fulla.

Dessutom så är det också väldigt kul att få den uppskattning som folk som köper ger en.

Sen en annan sak ang. vilthandeln. Varför säljer alla jägare viltkött så himla billigt??? Vilt är en exlusiv vara som på något konstigt sett har hamnat långt under en gammal ko i prisnivå.

Går man till affären så ligger priserna på flera hundra kronor kg medans jägarn själv som gjort allt jobb och lagt ut alla pengar bara får en bråkdel utav den summan.

Våga ta betalt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...