Hoppa till innehåll

Sälja fågel?


Guest rödingfiskarn

Recommended Posts

Guest Stingerblade
Jag hoppas jag gjort en missuppfattning någonstans annars är du nog den värste nu levande skogsfågelrovjägare vi har i vårat land!?

Rovjägare är jag definitivt inte men däremot vet jag att jag är duktig på det jag gör och är det ett bra fågelår går jag inte tomhänt många timmar på min hemmamark. I år har det blivit onödigt mycket fågel/dag eftersom det är ett fågelår som jag ej sett maken till under hela mitt liv. Antalet är jag inte helt hundra på längre men frysarna är sprängfulla och gubbarna har fått sitt så det borde ligga en bit över hundra. Uppköparen jag snackade med (ej namngiven och kommer heller inte att bli det) angav totala värdet till drygt 30000 (500-600 för tjäder, ~400 för orre). Om han sen i sin tur menade köttvärdet eller värdet i form av djur för uppstoppning vet jag inte och bryr mig heller inte i, däremot höll jag på att tappa hakan då han sa det. Då du garanterat har bättre erfarenhet än mig vad gäller försäljning och du påstår att priset för skogsfågel är ungefär 50 spänn kilot börjar jag fundera om karln jag talade med var riktigt nykter. Med lite mer perspektiv på saken tycker jag det verkar vara förbaskat mycket pengar för det antalet fåglar ??? Rent principiellt tycker jag fortfarande det är etiskt fel att skjuta skogsfågel man inte behöver för att tjäna pengar men stämmer det du säger tänker jag inte vara lika hård på den linjen i fortsättningen vad gäller den moraliska biten. Om man kunde lära sig att dubbelkolla med fler källor skulle man sannolikt slippa en massa irritation :-[

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Mad Mike

    9

  • Lars

    7

  • Roggman66

    6

  • @@Danne@@

    5

Guest rödingfiskarn
Rovjägare är jag definitivt inte men däremot vet jag att jag är duktig på det jag gör och är det ett bra fågelår går jag inte tomhänt många timmar på min hemmamark. I år har det blivit onödigt mycket fågel/dag eftersom det är ett fågelår som jag ej sett maken till under hela mitt liv. Antalet är jag inte helt hundra på längre men frysarna är sprängfulla och gubbarna har fått sitt så det borde ligga en bit över hundra. Uppköparen jag snackade med (ej namngiven och kommer heller inte att bli det) angav totala värdet till drygt 30000 (500-600 för tjäder, ~400 för orre). Om han sen i sin tur menade köttvärdet eller värdet i form av djur för uppstoppning vet jag inte och bryr mig heller inte i, däremot höll jag på att tappa hakan då han sa det. Då du garanterat har bättre erfarenhet än mig vad gäller försäljning och du påstår att priset för skogsfågel är ungefär 50 spänn kilot börjar jag fundera om karln jag talade med var riktigt nykter. Med lite mer perspektiv på saken tycker jag det verkar vara förbaskat mycket pengar för det antalet fåglar ??? Rent principiellt tycker jag fortfarande det är etiskt fel att skjuta skogsfågel man inte behöver för att tjäna pengar men stämmer det du säger tänker jag inte vara lika hård på den linjen i fortsättningen vad gäller den moraliska biten. Om man kunde lära sig att dubbelkolla med fler källor skulle man sannolikt slippa en massa irritation :-[

Sa han alltså att värdet var 500-600 för EN tjäder och ungefär 400 för EN orre? Det låter då mer som att han talade om det pris han själv tar för förädlad fågel då han i sin tur säljer vidare?

Jag har iallafall aldrig hört talas om att någon jägare fått tillnärmelsevis spå bra betalt för blandad höstfågel. De duger ju i regel inte till uppstoppning då det ofta är ruggande fågel och ungfågel.

Vill inte vara gnällig men jag får ändå inte ihop det? Med över hundra fåglar och ett lägstapris på 400 per styck borde ju värdet enligt denna beräkning vara som absolut lägst 40000kr. Rimligtvis runt 50000kr om det var blandad fågel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stingerblade

Jepp, han sa 5-600 spänn per tjäder och ungefär 400 för orre "beroende på fågelns skick". Ripa låg på 200 och järpe kring hundralappen.

"Gnäll" på du, konstruktivt gnäll är givande och i det här fallet borde jag ha specificerat mig bättre. Det är runt 100 pippi totalt alla sorter inkluderat så det är storleksordningen 20 tjädrar, 40 orrar, 20-30 av järpe och ripa vardera och några harar. Sen har det tillkommit något 10-tal sen jag räknade ut värdet till 30 papp.

Jag ska ta och slå den här killen en signal igen och ställa honom mot väggen lite grann. Är det som du säger har han ljugit mig rakt i ansiktet, var han stressad och sa fel så vill jag veta det eller så ger han helt enkelt så bra pröjs för dem. Jag återkommer i det ärendet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn
Jepp, han sa 5-600 spänn per tjäder och ungefär 400 för orre "beroende på fågelns skick". Ripa låg på 200 och järpe kring hundralappen.

"Gnäll" på du, konstruktivt gnäll är givande och i det här fallet borde jag ha specificerat mig bättre. Det är runt 100 pippi totalt alla sorter inkluderat så det är storleksordningen 20 tjädrar, 40 orrar, 20-30 av järpe och ripa vardera och några harar. Sen har det tillkommit något 10-tal sen jag räknade ut värdet till 30 papp.

Jag ska ta och slå den här killen en signal igen och ställa honom mot väggen lite grann. Är det som du säger har han ljugit mig rakt i ansiktet, var han stressad och sa fel så vill jag veta det eller så ger han helt enkelt så bra pröjs för dem. Jag återkommer i det ärendet.

Ok. Om det verkligen är så att han ger dom här pengarna för "köttfågel", alltså inte uppstoppningsfågel så är det helt otroligt. Exempelvis snarad vinterripa kan betalas uppemot hundralappen stycket men det är ju något helt annat än höstripa! De priser han gett dig måste vara fel annars är nog denne uppköpare en aning senil. Om så är fallet kan du väl ge mig numret till honom så jag får sälja lite innan han läggs in? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag sålt både kråka och trut som apportvilt

En och annan tjäder har sålt men inga mängder, detta mest beroende på att jag gärna äter dem själv.

Ripa har vi sålt flera gånger, helt enkelt för att kunna finansiera turerna till fjälls på en klen studentplånbok. Har aldrig haft betänkligheter kring detta. Men var går gränsen? Vet en kille som under en dag sköt 243 ripor för att sälja. Han tillhör urbefolkningen så det är lagligt att göra så. Hur ställer man sig till det? Eller andra som under perfekta dagar skjutit uppemot 10 tjädrar? Lyckad jakt eller vansinne?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp, han sa 5-600 spänn per tjäder och ungefär 400 för orre "beroende på fågelns skick". Ripa låg på 200 och järpe kring hundralappen..

Ja med tanke på att Lapponia jakt och Fiske betalar 300:- för en fullvuxen tjädertupp som är fint skjuten och ger 80:- för en fint skjuten ripa(bägge ämnade för uppstoppning) så verkar dina priser lite väl fantastiska...

Ammarnäs Vilt tar för övrigt 150:- för hel ripa...av kund.

Blev jag garanterad dom summorna du anför så skulle jag allvarligt överväga att sluta mitt nuvarande jobb och bli proffisionell fågeljägare på heltid ;)

Fan bara den killen som Martin refererar till tjänade den nätta summan om 48600:- på en DAG.....med dina priser.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stingerblade
Om så är fallet kan du väl ge mig numret till honom så jag får sälja lite innan han läggs in? ;)

Det skulle du gilla va?  :P:)

Nu har jag jagat göken från och till under dagen utan framgång. Dock har jag snackat med min svärfar som tidigare sysslat med uppköpning av vilt och tydligen är den icke namngivne typen inte riktigt rumsren vad gäller bärplockare österifrån, fisketurister mm. Han ska rent av vara ökänd för att lova guld och gröna skogar och när det sedan kommer till kritan håller han hälften. Kanske därav klausulen "beroende på fågelns skick"?? Dessutom säger ryktet att han bjuder högdjur från sydeuropa på tjuvjakter på allmänningsskogarna. Irriterande utav bara helvete och får jag nys på att det ligger någon som helst sanning i de ovanstående påståendena hänger jag ut honom direkt. Nåväl. Har ni kollat med garanterat seriösa uppköpare tänker jag inte säga emot.

Blev jag garanterad dom summorna du anför så skulle jag allvarligt överväga att sluta mitt nuvarande jobb och bli proffisionell fågeljägare på heltid ;)

Ja, vad tror du jag började gorma om skattesmitning för? Är man duktig på det man gör, lägger ned all sin tid och får t.ex. 200 spänn/ripan och 400 spänn/orre rinner det iväg rätt fort  :- Att tjäna då t.ex. 48600 på en dag utan att skatta för det... Får man 80 spänn/ripa och 100/orre så är det i mina ögon BETYDLIGT nyktrare siffror även om jag fortfarande starkt ogillar tanken på att sälja fågel.

Om jag inte får tag i i ovanstående text beskriven viltuppköpare blir mina sista ord i det här ämnet följande: Gör som ni vill men använd sunt förnuft och hur konstigt det än må låta så tycker jag det verkar som att ni har gott om det allihop. Sen att vi tycker olika om vissa saker må väl vara hänt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig börja göra ngt sånt sj. Jagar själv runt 5 dar i veckan varvat på 2st hundar och enbart skogsfågel,skjuter dock inte mer än som behövs för "eget" bruk. Är om inte ännu mer nöjd när man går fram och stöter och får fullt följ å ev förnyat skall. Fast de e ju jag de ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn
Det skulle du gilla va?  :P:)

Nu har jag jagat göken från och till under dagen utan framgång. Dock har jag snackat med min svärfar som tidigare sysslat med uppköpning av vilt och tydligen är den icke namngivne typen inte riktigt rumsren vad gäller bärplockare österifrån, fisketurister mm. Han ska rent av vara ökänd för att lova guld och gröna skogar och när det sedan kommer till kritan håller han hälften. Kanske därav klausulen "beroende på fågelns skick"?? Dessutom säger ryktet att han bjuder högdjur från sydeuropa på tjuvjakter på allmänningsskogarna. Irriterande utav bara helvete och får jag nys på att det ligger någon som helst sanning i de ovanstående påståendena hänger jag ut honom direkt. Nåväl. Har ni kollat med garanterat seriösa uppköpare tänker jag inte säga emot.

Ja, vad tror du jag började gorma om skattesmitning för? Är man duktig på det man gör, lägger ned all sin tid och får t.ex. 200 spänn/ripan och 400 spänn/orre rinner det iväg rätt fort  :- Att tjäna då t.ex. 48600 på en dag utan att skatta för det... Får man 80 spänn/ripa och 100/orre så är det i mina ögon BETYDLIGT nyktrare siffror även om jag fortfarande starkt ogillar tanken på att sälja fågel.

Om jag inte får tag i i ovanstående text beskriven viltuppköpare blir mina sista ord i det här ämnet följande: Gör som ni vill men använd sunt förnuft och hur konstigt det än må låta så tycker jag det verkar som att ni har gott om det allihop. Sen att vi tycker olika om vissa saker må väl vara hänt.

Då tror jag jag vet vem du har talat med. Antar att det var han som blåste Thailändarna så djävulskt i höstas. Svinigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag att man kan riskera att skjuta bort fågelkullar då man har i åtanke att man ska tjäna pengar på sin jakt. Visst är det jägare som säljer älgkött, men det är ju ett begränsat antal älgar som får skjutas under ordnade former. Medans fågeljakten är i princip öppen för att skjuta så mycket du orkar bära med dig hem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag är i det stora hela inne på Stingerblades första inlägg, sedan kan man ta sig en djupare fundering kring T.S. frågeställning. Vad innebär jakten för er idag? Är det spänningen vid ansmygningen, skottillfället(lyckad avlivning), kamratskap eller kanske naturen. Troligtvis en kombination :)

Det är tydligt att det finns och kommer alltid att finnas olika sorters jägare. Några som som mest hänger med kompisen, några som gillar spänningen. Andra som motionerar hunden eller är ute för naturens skull och skulle lika gärna kunna gå runt med kameran istället för bössan. Låt oss bara komma överens om att de ekonomiska intresserna bör komma längst bak på listan om det nödvändigtvis ska vara med!

Använd sunt förnuft på de marker som gäller er. Jag säger inget om att sälja några gåsar (nu var det i.o.f.s. inte frågan) som skjuts i skåne. Men den som fyller skoterpulkan med ripor han är ute på tunn is. Svinaktigt säger jag!!  >:(

Själv skulle jag alldrig komma på tanken att göra business av det hela. kanske man skulle kunna sträcka sig till att sälja en fågel till grannen för en symbolisk summa under ett bra jaktår. Skulle dock inte aktivt söka en marknad för detta.

Man kan väl göra som Seger och någon annan på den här tråden. Då frysen är full och hårkorset mitt i fågel så går det väl att vika pipan åt sidan och skjuta ner en kotte i stället. Man har ju ändå vunnit över fågeln! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag blir lite förvånad att det finns jägare som skjuter mycket mer vilt än vad de behöver till sig själva.

Om det är så att man kan tjäna betydligt mer på att sälja vilt från jakten i stället för en tjänsteanställning så borde detta instressera många fritidsjägare i vårt land. Dock är det väl så att försäljning är skattefritt endast upp till 15 000 kr (var det tidigare iallafall).

I en marknadsekonomi är det betalning av olika tjänster eller varor som styr vad människorna väljer för sysselsättning för att försörja sig. Jag tror dock inte att någon på allvar menar att man kan försörja sig långsiktligt på att sälja skjutet vilt från skogen. Då måste det ju vare mångdubbelt bättre lönsamhet med att guida jaktturister för att hjälpa dessa urbana ovana jägare att skjuta ett vilt.

En enkel jäförelse kan göras med de som har rätt att fiska med nät i våra laxälvar. De kan ta upp många kilo lax och sälja den till ett pris som pressas av den odlade laxen. Det är kanske 30 kr/kg. Om Den laxen istället fiskats upp av en sportfisketurist så skulle kilopriset vara kanske 10-100 ggr högre alltså 300-3000 kr/kg. Detta är inget jag hittat på nu utan det finns rapporter från svenska forskare som påtalat detsamma.

Dock tror jag att det finns ett motstånd från vissa människor att låta någon utsocknes ta upp "storlaxen" eller skjuta "stortuppen". Åsikter som dessa torde vara något många av oss bär med oss. Det beror på att det inte var länge sedan vi var beroende av jakten för vårt uppehälle och familjens överlevnad.

I framtiden, för de kommande generationerna, kommer dessa tankar att vara helt självklara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tycker det helt ok å sälja en eller två fåglar,men inte om man sätter det i system,lika med våra kära älg jägare som ofta vill gå plus minus noll för att jaga..lika illa det..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...