Hoppa till innehåll

vad tycker ni om vargen??


storviltsjägaren

Recommended Posts

Jag har tydligen läst på dåligt...  Min ursäkt är att jag var betydligt bättre påläst i mitten av 90-talet. Det var då jag utbildade mig till biolog och försökte engagera mig ganska mycket faktiskt. Men sedan dess så har jag legat på latsidan... antog att det inte hade skett något direkt de senaste 10 åren. Det var dumt gjort.

Det där med att hundar blir vad man gör dom till håller jag dock inte med om. Titta bara på exemplet som jag tidigare skrev om. Men detta ämne är off topic förstås.

Hälsning Jonsod

En sjuk varelse kan man aldrig förutse vad den kan ta sig till. Människa eller varg/hund. Vargen behöver dock inte vara sjuk för att attackera, den behöver endast överleva. Att det sedan finns hundägare som inte borde ha hund är en annan sak. Tänker då främst på de som äger sk. Pitbullterrier. Hundar har jag hållt på med hela mitt liv och vidhåller in absurdum att du får den hund som du gör den till. Jag skall ta mig på att få en golden att bli en formidabel attackhund på människor, jag lovar dig.Vargen är inte annorlunda än de stora kattdjuren. De tar det som är lättast och det är faktiskt människan om de bara kommer på det. Det finns en inneboende respekt för oss men om den spärren övervinns så är vi ett lätt byte
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 135
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • amakulu

    10

  • Roggman66

    10

  • storviltsjägaren

    10

  • Pertan

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

de man blir mest förbanad på är att varg kramarna gör så vargen blir lite oskyldigt anklagad för mycket,tex att oskygga vargar ska sparas och problemvargar som river 30 talet renar ska ha pejl på sig för forsknings syfte.hade man fått skjuta en varg som angriper sin hund skulle jag vara lite mer öppen men som sagt inte vargen som gjort lagarna eller värdet på dom heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

de man blir mest förbanad på är att varg kramarna gör så vargen blir lite oskyldigt anklagad för mycket,tex att oskygga vargar ska sparas och problemvargar som river 30 talet renar ska ha pejl på sig för forsknings syfte.hade man fått skjuta en varg som angriper sin hund skulle jag vara lite mer öppen men som sagt inte vargen som gjort lagarna eller värdet på dom heller.
Håller helt med dig. har skrivit det på ngn annan tråd att fick man försvara sig och de sina utan att riskera fängelse, torde den allmänna oponionen bli bättre till att vi skall hysa en livskraftig vargstam i Sverige
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrivet av: MKJ  

Vi ser hur laddad debatten blir ganska fort, gränsen är hårfin var den spårar ur. Hyser inget agg mot dig Jonsod och vägrar konsekvent att delta i lynchövningar. Visst är det så att vargen smutskastas av många, och jag vill inte vara den som står på barrikaderna heller. Men lika ofta förskönas detta djur av människor  

Tack MKJ, du har förståt min poäng, det ända jag från början ville förmedla var att om man håller sig till pålitlig fakta så brukar man hamna någonstans där mitt i mellan. Och varför skall vuxna människor i Sverige på 2000-talet inte hålla sig till sanningar...

Skrivet av: amakulu

Citat från: jonsod on idag kl. 17:32:58

Jag har tydligen läst på dåligt...  Min ursäkt är att jag var betydligt bättre påläst i mitten av 90-talet. Det var då jag utbildade mig till biolog och försökte engagera mig ganska mycket faktiskt. Men sedan dess så har jag legat på latsidan... antog att det inte hade skett något direkt de senaste 10 åren. Det var dumt gjort.

Det där med att hundar blir vad man gör dom till håller jag dock inte med om. Titta bara på exemplet som jag tidigare skrev om. Men detta ämne är off topic förstås.

Hälsning Jonsod

En sjuk varelse kan man aldrig förutse vad den kan ta sig till. Människa eller varg/hund. Vargen behöver dock inte vara sjuk för att attackera, den behöver endast överleva. Att det sedan finns hundägare som inte borde ha hund är en annan sak. Tänker då främst på de som äger sk. Pitbullterrier. Hundar har jag hållt på med hela mitt liv och vidhåller in absurdum att du får den hund som du gör den till. Jag skall ta mig på att få en golden att bli en formidabel attackhund på människor, jag lovar dig.Vargen är inte annorlunda än de stora kattdjuren. De tar det som är lättast och det är faktiskt människan om de bara kommer på det. Det finns en inneboende respekt för oss men om den spärren övervinns så är vi ett lätt byte

Håller med dig stort amakulku. Det ända jag inte tror stämmer är din sista mening. Jag tror att vargen blir farlig för människan först när den tas som valp och blir tam. Är djur uppväxta i vilt tillstånd så är de i 99.9 % naturligt rädda för människan, detta hindrar dock inte vilda djur från att lära sig att våga närma sig människan - att bli mer oskygga. Men att se människan som byte är en helt annan sak. T.ex. så anfaller naturligtvis inte en räv en björn bara för att det finns ont på föda. Men desto hungrigare räv, desto mer närgången björnens nyslagna älg.

Skrivet: idag kl. 18:03:14Skrivet av: first_clas  

de man blir mest förbanad på är att varg kramarna gör så vargen blir lite oskyldigt anklagad för mycket,tex att oskygga vargar ska sparas och problemvargar som river 30 talet renar ska ha pejl på sig för forsknings syfte.hade man fått skjuta en varg som angriper sin hund skulle jag vara lite mer öppen men som sagt inte vargen som gjort lagarna eller värdet på dom heller.

Instämmer till 100%.

Skrivet av: Pertan 

Problemet med gamla skolböcker börjar få oanade konsekvenser.

:D Den var riktigt bra.... Bjuder på den....

Hälsning

Jonsod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast jag förstår fortfarande inte VARFÖR vi ska lägga ner dessa summor pengar på en ICKE utrotningshotad art???? Det finns andra arter som behöver dessa pengar betydligt mer akut.

Speciellt som dessa vargar med största sannolikhet INTE vandrat in själv. Vargen BEHÖVS inte i sverige. Sedan kan jag också sälla mig till de som tycker att vargen är majestätisk och exotisk. Jag är INTE varghatare tvärt om!

Jag kom över några svensk jakt från slutet 60-talet, början 70-talen med ett reportage där bla svenska regeringen tagit kontakt med sovjet om att få köpa varg för inplantering här!!!

Nu har även jag sagt mitt tycke och tycke är det, inget annat.

MVH Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag för min del tror att en varg kan vara farlig både för vuxna och barn om hungern skulle sättatill. vi har en varg på domhär trakterna som jag har för mej är 9 år nu. (inte helt säker på åldern). Vad jag tänker på är när vargen blir så pass gammal att han inte klararav att nypa en älg? och vad han ska livnära sej på då, vi kan ju bara föreställa oss själva hur det är att vara hungriga och jag är säker på att ingen skulle dra sej för att snatta fläskfilé på konsum även om riskerna var stora ;) förutsatt att det inte fans någon annan utväg. vad jag menar är att vargen kan mycket väl ta en mäniska. och potensialen finns där, det vet nog alla som sett en vuxen varg!

har även hört det berättas om en unge på fem år i grannbyn som blev tagen av varg nån gång i mitten av 1800-talet bara en hand återfanns, intressant historia och sanningshalten får väl var och en bedömma själva.

som vi har det nu med ca 15 vargar fördelat på 2 revir ett på var sida om jaktmarken skulle kunna få den största vargkramare att konvertera.  det känns inget vidare att släppa hundarna längre, men det är väl bara att köra på som vanligt. räknar kallt med att mista någon av hundarna vilken dag som hällst, den dagen den sorgen.

mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag för min del tror att en varg kan vara farlig både för vuxna och barn om hungern skulle sättatill. vi har en varg på domhär trakterna som jag har för mej är 9 år nu. (inte helt säker på åldern). Vad jag tänker på är när vargen blir så pass gammal att han inte klararav att nypa en älg? och vad han ska livnära sej på då, vi kan ju bara föreställa oss själva hur det är att vara hungriga och jag är säker på att ingen skulle dra sej för att snatta fläskfilé på konsum även om riskerna var stora ;) förutsatt att det inte fans någon annan utväg. vad jag menar är att vargen kan mycket väl ta en mäniska. och potensialen finns där, det vet nog alla som sett en vuxen varg!

har även hört det berättas om en unge på fem år i grannbyn som blev tagen av varg nån gång i mitten av 1800-talet bara en hand återfanns, intressant historia och sanningshalten får väl var och en bedömma själva.

som vi har det nu med ca 15 vargar fördelat på 2 revir ett på var sida om jaktmarken skulle kunna få den största vargkramare att konvertera.  det känns inget vidare att släppa hundarna längre, men det är väl bara att köra på som vanligt. räknar kallt med att mista någon av hundarna vilken dag som hällst, den dagen den sorgen.

En vuxen varg är full kompetent att ta en människa. den som förnekar det har ingen aning om dess styrka och potential. 2 vargar tar en älg ponera det. Älg-400 kg/2 vargar, människa- 80 kg/1 varg ???

mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen så har jag inte haft något att göra med vargen men varje gång jag ser eller hör talas om en vargriven hund blir jag så jävla förbannad >:( Framförallt över att lagen är så jävla dum, tror inte att valet hade varit så svårt om jag såg en varg som angrep min hund. Förstår att alla som jagar där vargen finns är oroliga, satans otyg >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är självklart också för att lagen ska ändras men hur många hundar av de som blivit vargrivna skulle man ha kunnat rädda genom en lagändring?

Rivs inte majoriteten av hundarna utom synhåll för husse/matte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var någonstans skall den/de finnas? Har du sett djuren/spåren själv?

Spåren observerades ett par mil från Kilpisjärvi i finland, mot svenska sidan av finska naturbevakare. Det har inte hörts så mycket mer om det och en liten teori är att den räknas till finland. Det är förvisso ca 14mil fågelvägen från Kiruna så hit lär den inte vandra.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spåren observerades ett par mil från Kilpisjärvi i finland, mot svenska sidan av finska naturbevakare. Det har inte hörts så mycket mer om det och en liten teori är att den räknas till finland. Det är förvisso ca 14mil fågelvägen från Kiruna så hit lär den inte vandra.

Mvh

14 mil tar nog inte länge för en varg om den får lust för det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vargen är inte något problem för oss här kring Haparanda. Vi hade dock en varg i december 2002 som rev ett får i Vojakkala, 8 km norr om Haparanda. Om den vargen drog vidare söderut eller vart den försvann vet jag inte... /Pav

Långt bak i tråden men läste igenom den. Många av vargarna som invandrar till Sverige från öst kommer via tornedalen, nog för att vargarna inte verkar bli stationära men dom passerar iaf.

I Jaktmarker & Fiskevatten stod det i somras(osäker om tidningen var helt ny, men inom -06) att en gubbe hade sett en varg från bilen vid Valkeakoski, som ligger mellan Övertorneå och Pello. Så nog finns dom i närheten. Anledning att jag kommer ihåg det så bra är att farmor bor precis på andra sidan älven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Långt bak i tråden men läste igenom den. Många av vargarna som invandrar till Sverige från öst kommer via tornedalen, nog för att vargarna inte verkar bli stationära men dom passerar iaf.

I Jaktmarker & Fiskevatten stod det i somras(osäker om tidningen var helt ny, men inom -06) att en gubbe hade sett en varg från bilen vid Valkeakoski, som ligger mellan Övertorneå och Pello. Så nog finns dom i närheten. Anledning att jag kommer ihåg det så bra är att farmor bor precis på andra sidan älven.

jsså men kommer den på söndag så blir det nor en när bild sen blir det til att ringa natur vårtsärket och säja att man har set den

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom säger att de sett vargspår på vår mark, har även en bild som jag fick skickad till mig, vad tror ni...

Den som tog bilden ska även ha mailat den till nån på jägareförbundet, som även han trott det var varg...

post-907-1169835024_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I tierp, förra söndagen...

okej då vet man ju inte vart den är i morgon när vi ska till att börja jaga så man ska nog inte släppa nått i år iallafall

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

känner några som jagar i tierp men jag har inte hört att dom har fått skydds jakt på den änn vi har inte fått det än iallafall men den går väll som räv eller vad säger ni??

Håll diskusionen saklig!

Du har blivit tillsagd förut! rätta dig efter det.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycka om vargen får man göra! Men håll nivån på en vuxen nivå, man tappar bara respekten för folk med uttryck som vissa ovanstående (ni vet vilka).

Här kommer då en liten tankeställare som också berör det som jag tidigare skrivit om det reportage jag hittade i Svensk Jakt tidigt 70-tal.

http://www.locomail.com/vargen/wolf.pdf

MVH Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycka om vargen får man göra! Men håll nivån på en vuxen nivå, man tappar bara respekten för folk med uttryck som vissa ovanstående (ni vet vilka).

Här kommer då en liten tankeställare som också berör det som jag tidigare skrivit om det reportage jag hittade i Svensk Jakt tidigt 70-tal.

http://www.locomail.com/vargen/wolf.pdf

MVH Roggman66

50 sidor :-[ finns den på talband ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...