Hoppa till innehåll

vad tycker ni om vargen??


storviltsjägaren

Recommended Posts

Okej trodde ett tag att du var moderator på den sidan :'(  och lite väl känslig ::)

Nej för fan,det var jag inte alls. Jag är bara rädd om den trevliga stämmningen vi har på forumet,kanske jag har fel ändå,kanske detta forum kan hantera detta ,i vart fall hoppas jag på det bästa. Jag hade bara dåliga erfarenheter.

Bad me.... 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 135
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • amakulu

    10

  • Roggman66

    10

  • storviltsjägaren

    10

  • Pertan

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hörde förresten att en varg håller på att röja runt i en samebys renflockar här i kiruna kommun. Den kommer österifrån, men länstyrelsen har ändå gett ok för skyddsjakt (tror jag? tyckte jag hörde det i alla fall)

Så nu börjar problemen komma närmare mig också! :o Kanske ändrar min inställning till vargen när den börjar ta hundar på mina marker.  ::):P Det är som sagt MYCKET lätt att ha en åsikt om ett djurs vara eller icke vara om man bor långt ifrån det, har aldrig sett det har aldrig drabbats av det mm.

Denna tråd tror jag kan leva i frid och fröjd, bara man uttrycker sin egen åsikt ock inte bara kritiserar andras. Men det är vi ju som sagt bra på här på jaktsidan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

rosen, det finns minst en varg på andra sidan träsket också så visst finns det vargar här med. Vet inte om vargen i Pessinki är skjuten ännu men länstyrelsen skulle ju ta hand om den. Med tanke på att vi angränsar mot Norge och Finland här så gissar jag att det finns  mer varg här än vad man tror. Lo och järv har vi gott om iaf, t.o.m björnarna har börjat gå högre upp än tidigare. Örn är det knappast någon brist på heller, så rovdjur har vi gott om här uppe.

Kanske dags att börja ta med grövre hagel i bältet?  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller vi bara en vuxen och saklig nivå på dessa vargdebatter, så får de vara kvar.

Men skenar det iväg, åker trådar som denna ut i cyberspace för gått.

Alla måste få tycka vad de vill här på jaktsidan, men som sagt.........  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tyckte att roggman 66 hadde ett bra inlägg om att det vore bättre att lägga skattemedel på att få en livskraftig stam av myskoxe, trevliga djur som inte livnär sej på tamdjur, dessutom skulle det vara kul om det knallade runt några sånna på skogen eller vilken miljö dom föredrar! kan dock säjja att jag är rätt säker på att dom inte vill strykaomkring i fårhagar :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

säger som om vargar som rävar,dom är fina på väggen..

håller med dej ja first_clas dom är fina på väggen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man lyckas balansera varg stammen precis som Lodjursstammen var balanserad innan EU blandade sig tror jag inte det är några problem.

Men sedan har vi alla dessa "varg kramare" som inte förstår konsekvenserna av en start varg stam i Sverige. ex kan nämnas när EU förbjöd jakt på Lo och korp. Vi hade gott om rådjur för ett par år sedan. Men sedan vi fått "bofasta" lo katter så har rådjursstammen minskat med en fjärdedel. Tror de flesta rådjuren skräms bort. Men nu skall vi inte bara skylla på Lokatt. jag tror grisen har ett finger med i spelet också.

Men om det är varg de så kallade "varg kramarna" vill ha, så skall de få det också. Men då får de stå för konsekvenserna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men om det är varg de så kallade "varg kramarna" vill ha, så skall de få det också. Men då får de stå för konsekvenserna.

Men det är ju det som är så tragiskt ju, dom som tar konsekvenserna är ju dom som inte vill ha mer varg, dvs hundägare och jägare.

Håller med att tonen här måste absolut hållas på en antihat nivå, även om det är svårt för många jägare som kanske blivit drabbade på något sett.

Vi behöver ett nytt Nacka fenomen, ni kommer ihåg den s.k. Gräsö vargen som blev skjuten häromåret. Denna varg hade vi på våra marker + att den hade den goda smaken att besöka huvudstaden för lunch i en fårhage. Denna story blev väldigt nedtystad. Men kan en varg obekymmrat plocka får i en förort som stinker människa, hur stort är då steget att plocka barnet på 3 hjulingen...så skapar man saklig debatt och griller i huvudet på folk.

Jag tror att många föräldrar i Laxå är måttligt imponerade av att hitta vargspår i villa trädgården när ungarna skall till skolan, men dessa kommer aldrig till tals.

Att vi inte haft en vargattack på människor här på 100 år säger ingenting egentligen då vi inte har haft någon varg att tala om under den perioden. Under min tid i nordamerika hade man en väldig respekt för vargen och sköt efter den så fort man kom åt av ren självbevarelsedrift. Nån idiot skrev appropå risken att bli angripen av en varg är 10ggr mindre än att bli angripen av en älg baserat på rysk statistik. Då har vi 200000 älgar och 100 vargar.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att vi inte haft en vargattack på människor här på 100 år säger ingenting egentligen då vi inte har haft någon varg att tala om under den perioden.

Tror precis som MKJ att det inte är om utan när vi får en vargatack mot en människa. För vargarna verkar bli mindre skygga och komma än närmare bebyggelsen Bara hoppas att det slutar något så när lyckligt. Därefter kanske tonen och diskussionerna bli en annan även från de som vill ha varg.

Sen är det ju märkligt att man får skjuta vargar direkt när de kommer in där det finns renar ??? Är det för att man vet att de ändå försvinner ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

rosen, det finns minst en varg på andra sidan träsket också så visst finns det vargar här med. Vet inte om vargen i Pessinki är skjuten ännu men länstyrelsen skulle ju ta hand om den. Med tanke på att vi angränsar mot Norge och Finland här så gissar jag att det finns  mer varg här än vad man tror. Lo och järv har vi gott om iaf, t.o.m björnarna har börjat gå högre upp än tidigare. Örn är det knappast någon brist på heller, så rovdjur har vi gott om här uppe.

Kanske dags att börja ta med grövre hagel i bältet?  ;D

Var någonstans skall den/de finnas? Har du sett djuren/spåren själv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej trodde ett tag att du var moderator på den sidan :'(  och lite väl känslig ::)

Det är jag som är moderator på denna sida...och jag är en jäkligt känslig kille... ;)

Precis som endel andra skrivit så kan man mkt väl diskutera varg...men man bör hålla det på en seriös nivå.

Jag är väl precis som många andra...tycker att det är lite spännande med varg...men vill inte ha dem på mina marker.

Var det dock helt riskfritt att jag med hundarna så skulle jag nog tycka att det

var okej med varg på mina marker.Jag är inte egennyttig om älg och annat matnyttigt vilt...däremot vill jag inte förlora

mina jakthundar. Vanlig svensk dubbelmoral kan tyckas...och det kan väl oxå stämma...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är jag som är moderator på denna sida...och jag är en jäkligt känslig kille... ;)

Precis som endel andra skrivit så kan man mkt väl diskutera varg...men man bör hålla det på en seriös nivå.

Jag är väl precis som många andra...tycker att det är lite spännande med varg...men vill inte ha dem på mina marker.

Var det dock helt riskfritt att jag med hundarna så skulle jag nog tycka att det

var okej med varg på mina marker.Jag är inte egennyttig om älg och annat matnyttigt vilt...däremot vill jag inte förlora

mina jakthundar. Vanlig svensk dubbelmoral kan tyckas...och det kan väl oxå stämma...

Jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad men är inte så kristen att jag vänder andra kinden till >:(, om jag inte vill att mina hundar eller barn ska vara vargföda så vill jag inte att någon annan ska behöva utstå detta heller, vi har inte varg själv men jag förstår de som har problemen, jag har däremot aldrig förstått mig på den där svenska dubbelmoralen så är jag invandrare sen några hundra år tillbaka ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har sedan mycket tidiga år alltid varit mycket djur och natur (och jakt förstås) intresserad. Började även studera till biolog men i slutändan blev jag NO lärare istället. Har faktiskt även deltagit vid spårning av varg i dalsland. Det jag vill komma fram till är att jag inte är helt borta när det gäller ämnen som innefattar naturen.

Jag har all förståelse för jägare/boskapsägare som ogillar/fruktar vargen. Själv bor jag på marker tomma på varg men står för ungefär samma åsikter som vår moderators inlägg strax ovanför mitt.

Det som förbryllar mig så, är att det finns inlägg i denna tråden (2000-talets sverige) där det nämns att vargen troligen snart kommer angripa människa. ???

För er som inte vet kan jag tryggt meddela att under de senaste 100 åren har det endast dokumenterats att EN frisk vild varg angripit människor i hela världen! Och vargen är faktiskt ganska utbredd i världen.

Detta skedda inte alls för specellt många år sedan, en varg angrep och dödade flera barn i Indien.

Det finns dock fler attacker registrerade av vargar som varit rabies smittade.

Det finns många argument för "varghatare" att använda om man nu vill begränsa eller utrota vargen i Sverige, men att de är farliga för människor kommer aldrig vara ett av dem. Åtminstone inte trovärdigt.

Hälsning

Jonsod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har sedan mycket tidiga år alltid varit mycket djur och natur (och jakt förstås) intresserad. Började även studera till biolog men i slutändan blev jag NO lärare istället. Har faktiskt även deltagit vid spårning av varg i dalsland. Det jag vill komma fram till är att jag inte är helt borta när det gäller ämnen som innefattar naturen.

Jag har all förståelse för jägare/boskapsägare som ogillar/fruktar vargen. Själv bor jag på marker tomma på varg men står för ungefär samma åsikter som vår moderators inlägg strax ovanför mitt.

Det som förbryllar mig så, är att det finns inlägg i denna tråden (2000-talets sverige) där det nämns att vargen troligen snart kommer angripa människa. ???

För er som inte vet kan jag tryggt meddela att under de senaste 100 åren har det endast dokumenterats att EN frisk vild varg angripit människor i hela världen! Och vargen är faktiskt ganska utbredd i världen.

Detta skedda inte alls för specellt många år sedan, en varg angrep och dödade flera barn i Indien.

Då har du inte läst på¨särskilt bra. Inte så väldigt länge sedan en man blev dödad i Kanada. Av de söta vargarna. Bor i Skåne och är inte utsatt för vargen. Men känner mkt för de som är/blir det.

Det finns dock fler attacker registrerade av vargar som varit rabies smittade.

Det finns många argument för "varghatare" att använda om man nu vill begränsa eller utrota vargen i Sverige, men att de är farliga för människor kommer aldrig vara ett av dem. Åtminstone inte trovärdigt.

Hälsning

Jonsod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns dock fler attacker registrerade av vargar som varit rabies smittade

Skulle det faktum att vargen i Sverige lider av svår inavel, göra att vargens beteende blir olikt det som är narturligt för vargar!

Plus att de inte jagas utan kan uppträda mer oskyggt än normalt!

Men jag skulle nog inte lämna en barnvagn, obevakad om jag var ute och plockade bär i vargland! Sen att risken kanske är minimal eller obefintlig, är ju en annan sak bara tanken kan ju räcka för att göra det hela obehagligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För er som inte vet kan jag tryggt meddela att under de senaste 100 åren har det endast dokumenterats att EN frisk vild varg angripit människor i hela världen!

Hej Jonsod

Om du hävdar att jag far med osanning i ämnet så skall jag vid nästa rysslansbesök ta ett foto på vår importörs vägg i Novosibirsk, ryssland. Bredvid 7-8 vargskinn finns ett 20-tal urklipp från lokalpressen om vargattacker de senaste 50 åren. Aftonbladet besöker sällan Novosibirsk för att det är inte Hollywood direkt, antar att det är där du fått din kunskap. T.o.m aftonbladet skrev väl om den amerikanska studenten som till synes opovocerat blev sliten i stycken i Alaska förra året av en vargflock. Kanske är det det som är din attack de senaste 100 åren?

Har släkt som härstammar från tyskland och vissa av dem var med på fälttåget i Ryssland under andra världskriget. Många utmärglade desserterande tyska soldater föll offer för vargar den vintern utanför Stalingrad. Kanske hade dom alla Rabies, vad vet jag, men dödade folk det gjorde dom. Självklart är människor ingen önskvärd måltavla men tillgång/efterfrågan av bytesdjur lär avgöra.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För er som inte vet kan jag tryggt meddela att under de senaste 100 åren har det endast dokumenterats att EN frisk vild varg angripit människor i hela världen! Och vargen är faktiskt ganska utbredd i världen.

Detta skedda inte alls för specellt många år sedan, en varg angrep och dödade flera barn i Indien.

Det finns dock fler attacker registrerade av vargar som varit rabies smittade.

Hälsning

Jonsod

Det har hänt att "friska vargar" angripit människor. En sökning på Google och du hittar hur mycket länkar som helst men om alla nu är tillförlitliga vet jag inte.

I nedanstående länk finns ett exempel på en varg som angripit sex människor. Den hade inte rabies...

http

://www.hamiltonspectator.com/NASApp/cs...=1112101662670

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/a...vargangrepp.asp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oskygga vargar finns det i flera andra länder t.ex. Spanien. Inget har dock tyt på att de verkar mer angenäma att angripa människor.

Men jag skulle nog inte lämna en barnvagn, obevakad om jag var ute och plockade bär i vargland! Sen att risken kanske är minimal eller obefintlig, är ju en annan sak bara tanken kan ju räcka för att göra det hela obehagligt.

Förstår precis vad du menar, är själv tre barns far. Och vi vill ju skydda de små liven med vårt eget liv om det behövs. Ändå lämnar vi ganska ofta små barn med t.ex. våra egna hundar. Statistiskt så visar det ju att det är mångfaldigt (och då menar jag rejält) mycket farligare med hundar jämfört med varg. Är detta inte konstigt?

Visst vill vi lita på våra egna hundar, men jag vet att detta kan vara lurigt.

Var själv med om en incident när världens snällaste och oskyldigaste golden retriever helt plötsligt högg ursinneslöst mot egen familjemedlems ansikte/huvud. Det visades efteråt att den hade fått en hjärntumör och avlivades. :-[

Fakta kvarstår dock - vargen är mer eller mindre helt ofarlig mot människor.

Om du hävdar att jag far med osanning i ämnet så skall jag vid nästa rysslansbesök ta ett foto på vår importörs vägg i Novosibirsk, ryssland. Bredvid 7-8 vargskinn finns ett 20-tal urklipp från lokalpressen om vargattacker de senaste 50 åren. Aftonbladet besöker sällan Novosibirsk för att det är inte Hollywood direkt, antar att det är där du fått din kunskap. T.o.m aftonbladet skrev väl om den amerikanska studenten som till synes opovocerat blev sliten i stycken i Alaska förra året av en vargflock. Kanske är det det som är din attack de senaste 100 åren?

Har släkt som härstammar från tyskland och vissa av dem var med på fälttåget i Ryssland under andra världskriget. Många utmärglade desserterande tyska soldater föll offer för vargar den vintern utanför Stalingrad. Kanske hade dom alla Rabies, vad vet jag, men dödade folk det gjorde dom. Självklart är människor ingen önskvärd måltavla men tillgång/efterfrågan av bytesdjur lär avgöra. MVH

Tyvär, svenska biologer utbildas inte från aftonbladet. Min kunskap härstämmar från många källor, allt ifrån dokumentärer på tv till forskningslitteratur. Människor har sedan mycket lång tid fruktat vargen av olika själ. Det finns få djur som så lätt smutskastas som vargen. Jag förnekar inte att de fotografier du nämner är resultatet av attacker. Det kan jag inte då jag själv inte känner till källan. Men i så fall har dessa inte dokumenterats i någon media eller litteratur som jag har kommit över. Jag kan dock lika gärna tänka mig att det är propaganda mot varg, denna är vanlig över hela världen där varg finns.

Jag vill inte på något sätt stå upp för vargen som art i Sverige, det jag tycker är viktigt är att den och allt annat granskas med schysta kort!

Detta har varghatare stora problem med, att faktiskt kunna dokumentera bevis för vargens angrepp mot människor.

Varför är det så? Min teori är att det hycklas ganska mycket om detta djur...

Jonsod

Hälsning

Jonsod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PAV:

Dina länkar verkar ju stämma.

Detta hade jag missat. Tackar för informationen, den bidrar till ett bättre kunnande.

Dock måste vi väll som vuxna människor kunna komma överens om att en vargattack mot människa i sverige måste ses som osannolik, eller?

Jonsod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja dess bättre. Men du har läst på dåligt. det är inte så länge sedan en man blev dödad av vargar i Canada. Det är dokumenterat att så var fallet. Det är ju trots allt ett rovdjur liksom vår tamhund.Hundar blir vad man gör dem till. det är skillnaden. Vargen gör vad den måste för att överleva

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrivet av: amakulu 

Infoga citate

Ja dess bättre. Men du har läst på dåligt. det är inte så länge sedan en man blev dödad av vargar i Canada. Det är dokumenterat att så var fallet. Det är ju trots allt ett rovdjur liksom vår tamhund.Hundar blir vad man gör dem till. det är skillnaden. Vargen gör vad den måste för att överleva

Jag har tydligen läst på dåligt...  Min ursäkt är att jag var betydligt bättre påläst i mitten av 90-talet. Det var då jag utbildade mig till biolog och försökte engagera mig ganska mycket faktiskt. Men sedan dess så har jag legat på latsidan... antog att det inte hade skett något direkt de senaste 10 åren. Det var dumt gjort.

Det där med att hundar blir vad man gör dom till håller jag dock inte med om. Titta bara på exemplet som jag tidigare skrev om. Men detta ämne är off topic förstås.

Hälsning Jonsod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PAV:

Dina länkar verkar ju stämma.

Detta hade jag missat. Tackar för informationen, den bidrar till ett bättre kunnande.

Dock måste vi väll som vuxna människor kunna komma överens om att en vargattack mot människa i sverige måste ses som osannolik, eller?

Jonsod

Visst, vi ska nog inte överdriva faran men på sina ställen i Sverige finns det iaf en risk...om än en liten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi ser hur laddad debatten blir ganska fort, gränsen är hårfin var den spårar ur. Hyser inget agg mot dig Jonsod och vägrar konsekvent att delta i lynchövningar. Visst är det så att vargen smutskastas av många, och jag vill inte vara den som står på barrikaderna heller. Men lika ofta förskönas detta djur av människor som anser det motsatta. Sanningen ligger väl som så många gånger förr nånstans mittimellan. Anser detta ämne vara klart nu för min del.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...