Hoppa till innehåll

En internationell studsare från Tjeckoslovakien och andra projekt!


Givdul

Recommended Posts

3 minutes ago hs_merkel sa:

Mina 223 sota rejält med. Sako range

Tycker det är märkligt att flera har denna erfarenhet. Jag sköt en del Sako Range i Blasern jag hade innan men upplevde inte att det sotade så mycket. Möjligtvis lite mer än Normas Jaktmatch.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har kolven kommit! Man kan utan omsvep säga att den är rakare och högre än originalet. Den är rätt färdig i formen, mest putsas upp, tunna ner förstocken lite. Förstocken ska även kortas något och få en knopp. Det är enligt min bönhasar-bedömning inte så mycket inpassning som behövs för att systemet ska ner. 
 

Vad tycker expertisen? När man bäddar en ZG, ska man ta med metallrören som sitter mellan underbeslag och låda? Det är ju en grövre fram som är lös och ett tunnare rör som sitter i kolven vid bakre lådskruven. Dessutom har originalkolven ett järn limmat bakom rekylklacken på insidan för att fördela  rekylkraften över en större yta antar jag? Är det bäst att flytta över allt till nya kolven eller ska jag förlita mig på Devconbäddmassan enbart? Bakre röret gör ju så att man får rätt avstånd vid bakre lådskruven, vilket är viktigt med tanke på hur trycket fungerar. Tänkte bädda både fram och bak.

 

Trevlig helg!

ACFA4641-8D55-41B4-876F-799F76FF5D5F.jpeg

C5D50906-AACF-4974-B874-E09412462405.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte börjat fixa med kolven än för jag väntar fortfarande på modellera, bakkappa och pistolgreppsrosetten i stål. Dessutom har jag tränat hundarna och gjort en kökskniv i helgen. Däremot fick jag ut det bakre röret, eller pelaren, ur den gamla kolven. Kommer bädda in dessa i nya kolven, om ingen har en bra invändning som får mig på andra tankar. Nu när jag synat det lite närmare ur kolven är det ganska uppenbart att det är så det är tänkt att vara. Ska även beställa dioptrar och rembygelfästen från NECG, och en bit ebenholtsIMG_1713.thumb.jpg.71f39e92246d81d4dd5e564ff727835c.jpgIMG_1714.thumb.jpg.1ba2cf6770d42ea9976e3ab10362d640.jpg

Redigerad med Givdul
Dubbla bilder.
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Leverans från Brownells och andra. Har modellera för bäddning livet ut tror jag. Ebenholts, rosett i stål, Decelerator och små stämjärn. När jag är hemma igen och har tid så bär det av med inpassning och bäddning. Ska bli kul att projektet går in i fasen av färdigställande, inte bara skaffa grejer. 

F7F683B0-D3DF-4FCD-8C4A-B00452D168B9.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej vad det går!

Nu är lådan och underbeslaget i stort sett inpassade. Vissa justeringar återstår för främre distanshylsan (måste borra upp lite större hål). Har tagit av lite på längden både på kolven och förstocken. 

Kolvens utformning känns mycket bra när man provar anlägget även om det fortfarande är en bit ifrån färdigt.

(Observera att översta bilden är från tidigare idag, den kom ner lite lägre efter det att bilden togs).

E0C830B8-B60F-4E90-A032-5F15FC661ADF.jpeg

44AE7299-1F50-4D25-9293-524F57D62F9C.jpeg

7708713D-24FF-4C71-A439-5204595D42C7.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag har det hänt lite! Delar upp det i tre inlägg tror jag.

Först har jag monterat bakkappan. Som syns på bild använde jag såna-hära stift man markerar med. Busenkelt att få hålen på rätt ställe. Jag har dock inte slipat in bakkappan än, behövde slipen till andra grejer innan den fördärvas med gummi. Snittade små hål i bakkappan för skruvarna med skalpell så det inte syns. 

4B2920E4-3CCD-4498-887D-5D5B537F2732.jpeg

FBD15AB6-11D5-4716-80FD-1B3ED74DC893.jpeg

53921A43-90D6-42F8-9F67-E44C56329F1D.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan har jag monterat avslutet i ebenholts. Planade av kontaktytorna, märkte ut vart jag skulle borra i kolven för 2 st 6 mm träpluggar. Sedan använde jag stiften för att markera exakt vart det ska borras i ebenholtsen. Använde en ställbar mojäng så det blir rakt borrat. Därefter limmade jag ihop det hela med trälim för utomhusbruk, satte ihop med tving och lät härda 1 timme innan jag började grovforma med rasp.

4A220FE1-3E61-4580-88DD-0E873D7467C4.jpeg

875CA08D-B4A1-437D-A5E5-174173C095C3.jpeg

692FB9FE-2F0C-4320-A4FC-61E2A08BF46B.jpeg

24CB6615-FC08-442B-8D99-926911506223.jpeg

94446F0A-AB47-49B7-A96C-3BEBA9460AC4.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått tummen ur och beställt en diopter som man fäster på bakre klacken och två rembygelfästen som fälls ned i kolven och fästs med två skruvar. Jag misstänker starkt att de båda tillverkas av Recknagel åt New England Custom Guns då Recknagel säljer exakt samma produkter. Det är hursomhelst samma sak. Lite tråkigt är det att skicka efter från USA, men de angivna priset för samma grejer under namnet Recknagel från återförsäljare här i Sverige låg typ tre gånger så högt som hos NECG.

 

Jag funderar även på om man ska försöka få tag på alkannarot för en mer röd ton i kolven eller bara köra så som den är, det vill säga ganska mörk. Någon som har erfarenhet eller input gällande alkannarot? Kanske är risk att sabba det om blandningen i linoljan blir fel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan också tänkas att det är åt andra hållet: att NECG tillverkar en del av Recknagels grejer då en illegal Mexare går för lägre timpenning än en hornblåsare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Dansken sa:

Det kan också tänkas att det är åt andra hållet: att NECG tillverkar en del av Recknagels grejer då en illegal Mexare går för lägre timpenning än en hornblåsare

Så kan det absolut vara. Har ingen aning om vad NECG har för tillverkningskapacitet. Jag fick intrycket att mycket av deras grejer bara säljs av dom medans någon annan tillverkar. De säljer ju t.ex samma trycken, säkringar och annat mer avancerat som Recknagel säljer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Grovslipandet fortsätter. Ska korta ned ebenholtsbiten lite mer, bakkappan får vara tills jag börjar slipa kolven. Nu ska jag göra sista justeringarna med inpassningen så ska jag bädda bössan.

E2D5E281-D82A-4D20-8EA8-0F86B7B9B5FA.jpeg

73221BCE-EDF1-4628-9AA7-8968BC2B2C2A.jpeg

44B6E8E5-60AE-4DA7-99E0-FF1C5DE93C1A.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är skiten bäddad. Ville hinna det ikväll så det blir öppning imorgon. För det första var Devcon-smörjan ganska seg i konsistensen vilket gör det bökigare att blanda och applicera i alla vrår i kolven. För det andra använde jag nog för mycket massa först, så det blev trögt att skruva ihop låda och underbeslag på grund av att smeten migrerade trögt. För det tredje var jag tvungen att ta en borr och försiktigt skruva ut modelllera från främre skruvhålet då det bildade ett stop som hindrade främre skruven från att gå i hela vägen. Hade alltså gjort små pluggar av lera för att hindra epoxin från att leta sig in.
 

Men nu sitter den. Lägger ut bild imorgon så ni får se hur jävligt det ser ut, eller om jag haft nybörjartur med min första bäddning?

1190ABE8-F999-4747-9AD2-FE8A3CAB1300.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såhär blev det! Jag har städat upp lite bara. Lådan och pipan satt något så fruktansvärt hårt. Öppnade magasinbotten och knackade med en träbit på lådan underifrån tills den släppte.

 

Vad tycker ni? 

789FA3F5-1975-4AB4-9DD4-CB553927F161.jpeg

36FF13A6-4CCE-47C3-8F91-EC3538436AB7.jpeg

8CBC2A98-43A1-4D81-A4B5-4C1E934054BA.jpeg

33E24CA3-0D17-47AD-87D0-59B2F8E7A5F1.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite på vad man ska välja för stil på nätskärning när man kommer till det stadiet. Jag är rätt säker på att jag vill ha "wrap-around" på förstocken. Är lite mer osäker på vad det ska vara vid pistolgreppet. Det skulle vara trevligt med wrap around där också men jag vet inte om man ska välja så att de går upp som två linjer som enbart möts vid en punkt eller om det ska vara i den meningen att hela nätskärningen hänger ihop som ett helt mönster över ovansidan och sedan bildar en spets som går bakåt mot näsan. Eller om det ska vara mer rundat och omsluta tangen. 

I vilket fall kommer jag inte göra nätskärningen själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hämtade ut ett paket från NECG ikväll. Det blev försenat för att någon artikel inte fanns på deras lager när jag beställde. 

Grejerna verkar fina. Med stolpkornet och diopter får man nog en riktigt anständig siktbild. Har nu tre olika dioptrar med olika storlek: standard, Full moon och ghostring. 

 

Trevlig kväll/ L

IMG_1830.jpg

IMG_1832.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om någon vill komma med input, råd, smakråd eller bara skriva något så är det bara att köra på! Jag känner att nästan allt i min tråd senaste tiden är det jag själv skriver, så det har blivit en aning schizofreniskt?

Vet inte om jag har skrivit det men den jaktammunition jag har införskaffat tidigare är Sako super hammerhead 180 gr, Hornady SST 150 gr och tungviktaren för kalibern är Hornady rundnos 220 gr. Tycker att det känns bra att ha en ganska mångsidig kaliber och ha flera sikten inskjutna med olika ammunition istället för att ha flera olika kalibrar/pipor som till blasern jag hade innan. Om man åker iväg och jagar känns det enklare att ha en extra kikare med sig och ett knippe annan ammo så man kan växla efter förhållanden i fält lättare och inte behöva lämna kvar en pipa och slutstycke/slutstyckshuvud någonstans under dagen. (Kanske inte ett jätteproblem men nu när man har gjort bytet känns det alltid bra med motivering?). Jag planerar att börja handladda men om jag skulle ledsna eller inte hinna finns alltid ammo att köpa. Jag kommer nog ladda liknande ammo som den jag köpt när jag väl kommer igång. Kommer börja ladda till min 30-30 WCF och 9,3x57 i första hand. 

Jag är nöjd med att projektet rullar på i en lagom takt. Det går inte i stå och blir något som förblir ofärdigt vilket ger sura känslor och risk för att det aldrig blir klart och säljs. Men det går inte så fort att jag gör förhastade beslut som senare ångras. Lagom tid att fundera, tänka och känna efter. T.ex. hur kolven ska formas för att den ska fungera för mig. Tycker även att det är kul att göra stora delar av projektet själv, dels för att man får en viss nostalgisk koppling till studsaren och förhoppningsvis kan säga till framtida barn eller barnbarn: "den här studsaren byggde farsan/farfar själv när jag var 22 år och den har jag skjutit x-antal av vilt med och nu får du hänga med och skjuta om du vill". Sen är det även kul att läsa på innan varje moment och lära sig göra det praktiska arbetet och förstå mer varför man ska göra si eller så.

Det är klart att allt förmodligen blir proffsigare utfört av en duktig vapensmed men det tar bort en del av hela processen att lära sig och ha ett kul projekt på fritiden och kostar en del också (jag är inte snål och vill inte se vapensmeder utan inkomst men jag är också student och försöker agera inom vissa ekonomiska ramar). Sen är det ju så att det inte är blodigt, livsavgörande allvar. Det är en en studsare för jakt. 

Önskar alla en trevlig dag, även om delar av samhället går ape-shit över det uttjatade ordet på C. / L  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul projekt och kul att du gör så mycket själv. Har också en gammal ZG47 i 30-06 hemma som jag skulle vilja göra något av framöver men pga av bristande händighet så skulle jag behöva lämna bort mycket mer arbete tyvärr så vi får när det blir av.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago 228 sa:

Kul projekt och kul att du gör så mycket själv. Har också en gammal ZG47 i 30-06 hemma som jag skulle vilja göra något av framöver men pga av bristande händighet så skulle jag behöva lämna bort mycket mer arbete tyvärr så vi får när det blir av.

Tack! Jag har aldrig sett mig själv som särskilt händig men om man läser lite på forum och ser några klipp på youtube där vana och skickliga personer gör något ger det sig ofta. En fördel är om man inte har bråttom och är hyfsat noggrann. 

Hoppas det blir ett inlägg eller flera om din ZG när det blir av!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har det inte blivit så mycket gjort senaste tiden men desto mer klurande och funderande. 
 

Först och främst ska jag byta ett sikte, Helian med fast 4 x och 26 mm tub. Främst för att jag och riktmedlet tyska 1:an inte är kompisar och och då kan jag även skaffa en 1 ” tub som passar ringarna bättre. Om någon har en 1-4, eller kikare med fast 4, 3 eller 2 x och ett riktmedel typ duplex, #4 eller liknande hårkors är jag kanske intresserad. Är mest inne på en begagnad Pecar eller Leupold.
 

Sedan har tanken även gått att byta ut min Weihrauch 17 HMR mot en äldre Brno model 2 22 lr. Då kan jag ha en ”mini tjeck” med likadan kolv som den jag har på ZG:n och kanske lika uppsättning med kikarsikte, öppna riktmedel och diopter. Göra samma sak som med ZG:n fast en 22:a alltså. Men det får vänta, den första är inte klar än. 

Glad påsk!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...