Hoppa till innehåll

En internationell studsare från Tjeckoslovakien och andra projekt!


Givdul

Recommended Posts

12 minutes ago karelsk blandning sa:

Vad kör du med för laddning? Jag laddade med 203b och det sköt bra direkt.

Om du vill köra blyfritt så finns det ju både copper bear och nu north fork från vårt land och sen Sakos kula.

Tänkte mest om det är svårt få tag i ttsx när man behöver sen.

Jag själv vart tvungen att beställa en ask från north fork för att testa men hade även velat testa Sakos kula.

Körde också 203-B, stege 57-60,5 grs, sköt rätt jämnt genom hela stegen, bäst var 57,5 och 60 så körde på 60 för Max fart. 
North Fork är intressant och har velat testa deras vanliga kulor. Skapa tyckte jag såg riktigt bra ut men oförskämt dyr så skippade den. 
 

väljer jag någon annan blir det sannolikt Hornadys eller copper bear. 

Du har ju stor praktisk erfarenhet av olika kulor i vilt. Vilka blyfria har funkat bäst?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago Givdul sa:

Körde också 203-B, stege 57-60,5 grs, sköt rätt jämnt genom hela stegen, bäst var 57,5 och 60 så körde på 60 för Max fart. 
North Fork är intressant och har velat testa deras vanliga kulor. Skapa tyckte jag såg riktigt bra ut men oförskämt dyr så skippade den. 
 

väljer jag någon annan blir det sannolikt Hornadys eller copper bear. 

Du har ju stor praktisk erfarenhet av olika kulor i vilt. Vilka blyfria har funkat bäst?

En jag gillade var e-tip kompisen tycker bäst om tarvas.

Jag har skjutit mest älg med just north fork och vart sjukt nöjd med den. Riktningstabil,expanderar bra,inget onödiga skottskador och djuren faller rätt omgående.

Visst lite dyrare är dom men samtidigt betalar jag gärna det för en bra produkt som dessutom görs i Sverige. Blir kul testa deras blyfria och se hur den fungerar. Vart lite drygt 800kr för en ask med frakten.

Den äldre hornady var lite knepig att få skjuta bra och sen tyckte jag att effekten inte var lika bra som bondade kulorna. Kan vara helt annat med dem nya. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt och priserna på nort forks nya kula och copper bear var nästan samma.

Var inte så stor vikt skillnad men efterssom forken var lite lättare tycker jag den var intressantare och sen just för att jag vart så nöjd med dom övriga kulorna därifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago karelsk blandning sa:

Kollade lite snabbt och priserna på nort forks nya kula och copper bear var nästan samma.

Var inte så stor vikt skillnad men efterssom forken var lite lättare tycker jag den var intressantare och sen just för att jag vart så nöjd med dom övriga kulorna därifrån.

Just, det, man kanske inte ska räkna bort Noslers kula, dom vet vad dom gör.  Sköt GMX i förra 9,3an jag hade men fabriksammo då. Var väl inte världens höjdare kanske. 
 

Blir nog att vända sig till de svenska om man inte får tag i Barnes. Grauwolf där jag varit stammis verkar inte exportera längre dessutom 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Kul projekt. Ämnet ser väldigt fint ut. Säg till när du har tröttnat på någon av bössorna sen så köper jag den av dig 😉

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago 228 sa:

Kul projekt. Ämnet ser väldigt fint ut. Säg till när du har tröttnat på någon av bössorna sen så köper jag den av dig 😉

Tror jag måste slå i huvudet rejält först 😝

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Luger6 sa:

Föredömlig rak kolv. Vem är kolvmakaren?

Det är Cameron Hatcher på Hatchers Riflestocks i Australien. http://hatchersriflestocks.com.au/
 

Det är andra kolven jag köper av honom av den modellen och han är väldigt bra att ha att göra med. Vill man ha en kolv över standard får man bilder på tillgängliga ämnen med pris. Det är en del att välja bland så har alltid hittat ett gäng man velat ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan det bära sig att skicka efter en kolv från Down under? Finns ju en del bra kolvmakare både i Sverige ,Tyskland och Polen, hur kommer det sig att du köper från Australien? Skickade efter tillbehör till min T3a därifrån en gång, var nog inte det billigaste alternativet. Standardstockarna verkar ju överkomliga men då tillkommer nätskärning, bakkappa, tull, moms, frakt osv.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Luger6 sa:

Kan det bära sig att skicka efter en kolv från Down under? Finns ju en del bra kolvmakare både i Sverige ,Tyskland och Polen, hur kommer det sig att du köper från Australien? Skickade efter tillbehör till min T3a därifrån en gång, var nog inte det billigaste alternativet. Standardstockarna verkar ju överkomliga men då tillkommer nätskärning, bakkappa, tull, moms, frakt osv.

 

Kanske för att svenska kolvmakare är så pass dyra i drift, har fått alltifrån 25 - 40 000 kr i offert bara för arbetet och ämnena är också klart dyrare än utomlands.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Luger6 sa:

Kan det bära sig att skicka efter en kolv från Down under? Finns ju en del bra kolvmakare både i Sverige ,Tyskland och Polen, hur kommer det sig att du köper från Australien? Skickade efter tillbehör till min T3a därifrån en gång, var nog inte det billigaste alternativet. Standardstockarna verkar ju överkomliga men då tillkommer nätskärning, bakkappa, tull, moms, frakt osv.

 

Det kommer sig av att han har färdig för ZG47, många andra tror jag mest har färdig mall för m98 och då blir det mer arbete att anpassa. Han har väldigt bra priser och urval av kolvämnen och levererar väldigt snabbt. Med det sagt har jag inget emot svenska kolvmakare eller vapensmeder, jag lämnar in jobb där också , har för tillfället 2 av mina studsare hos smed och hade mycket arbete med min andra ZG hos vapensmed tidigare. Jag har ju färdigställt kolvar själv utifrån att det varit kul och lärorikt att pyssla med. Nu har jag redan en kolv från honom och då båda är ZG 47 är det ju logiskt att skaffa en av samma modell så de känns lika. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
20 hours ago KJE81 sa:

Det blev ju riktigt bra 👍😃

Ska bli kul när man kommit så långt att man drar på första lagret olja!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Steinbok sa:

En 416 Taylor kanske? 

IMG_9682.png

Den var snygg! Har funderat på en grövre Brno, och hade ju gärna haft en ZG47, men har känts enklare med en 550/602? Och då en 416 Rigby 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

416 Taylor vore perfekt för en ZG 47 låda. Gör samma sak som Rigbyn fast med mindre krut. Har en S&L i kalibern och jag har tagit 23st Afrikanska vilt med den inklusive två Bufflar. 550/602 är ganska vanlig bland PHs då den är billig och pålitlig men inte lika noggrant tillverkad vad jag förstår.

20230517_172016(2).thumb.jpg.74891e31facc774c1f5878722996118f.jpg
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago Luger6 sa:

416 Taylor vore perfekt för en ZG 47 låda. Gör samma sak som Rigbyn fast med mindre krut. Har en S&L i kalibern och jag har tagit 23st Afrikanska vilt med den inklusive två Bufflar. 550/602 är ganska vanlig bland PHs då den är billig och pålitlig men inte lika noggrant tillverkad vad jag förstår.

20230517_172016(2).thumb.jpg.74891e31facc774c1f5878722996118f.jpg
 

Men om jag fattar det rätt är Taylor typ som en 416 remington fast kortare för att fungera i en vanlig mekanism? Så man behöver bara öppna slutstycksbotten och ev. Justera magasin? Kan man tänka sig att det går att bygga en pipbytare?

 

jag har annars funderat på att göra en 6,5-06 imp av 30-06:an den dagen den är slut i pipan och ha den och 9,3x62.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

416 RM kräver lång mekanism, 92mm till skillnad mot Taylorn som har samma maxlängd som trettiofjollsex. Jag använder samma slutstycke som till 300WM till S&Len. Krymper ner .458 hylsor till .416 om jag inte använder dyra orginalhylsor. Norma har helmantel på programmet för 150kr smällen om man inte vill ladda själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, 416 taylor är en trevlig kaliber som passar bra i en zg47. Jag har använt 458wm hylsor som krymps ner till 416. 

Jag har 300gr TSX och 400gr Hornady RN uppladdat för tillfället. TSX inskjuten med kikarsiktet och RN med öppna riktmedel. Med 300gr är kulbanan helt okej och rekylen relativt snäll beroende på vad man jämför med. 

Väldigt trevlig bössa som är fint och noggrant byggd av en välkänd smed. Har haft den i tio år minst men funderar på att göra mig av med den då jag känner att jag blivit lite vek när det gäller rekyl. Kör helst 6.5 med ljuddämpare nuförtiden. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...