Hoppa till innehåll

Bra stålammo?


MagnusN

Recommended Posts

2 hours ago Galne sa:

Är det något speciellt du är intresserad av @Hipshot, kan kolla upp priserna om det är så? 

Dels ville jag kolla hur vettig jaktplugg låg i jämförelse med Miragen som de kör på Norrby nu men även vad vanlig ståltrap kostade.. Nu är skyttet över för säsongen men det skadar väl inte att kika inför kommande säsong? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ripor dör iallafall av 28/6 stål. Sköt även ett par med 32/6 bly. Har för dåligt statistisk underlag men med stål trillade det ur hagel när jag skar ur bröstfileerna. Såg inte motsvarande med bly även om jag såg att några hagel träffat och gått in i bröstet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Hipshot sa:

Dels ville jag kolla hur vettig jaktplugg låg i jämförelse med Miragen som de kör på Norrby nu men även vad vanlig ståltrap kostade.. Nu är skyttet över för säsongen men det skadar väl inte att kika inför kommande säsong? 

Sportpatron i stål ligger runt 4kr/st senast jag hörde något finns i 21/24/28gr. 21gr dödar lerkakor i compac/trap/skeet världen fint om skytten gör sitt är mjuka och fina, skjutit många sån själv. Låga i trycket så även äldre sida/sida ska de gå fint i, men samma hastighet som de flesta 24gr. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Galne sa:

Sportpatron i stål ligger runt 4kr/st senast jag hörde något 

Hmmm jag minns en tid som inte känns allt för avlägsen när man fick 4 askar plugg för en hundring istället för 1......

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Mad Mike sa:

Hmmm jag minns en tid som inte känns allt för avlägsen när man fick 4 askar plugg för en hundring istället för 1......

Jo den tiden minns jag med, då lärde jag känna dig och @Ken1 på sportingbanan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillgången till bra krut för stål tror jag är en hämsko för Norma  jmf med  tillverkarna i England som i vart fall sina matrial  specar  förkunnar att  potenta krut som Alliant steel , F2 , Tecna , och även det spanska krututbudet nyttjas. Sen vad det är som gör att det landet kan få in så mkt bra grejer vet jag inte. Norma verkar sedan länge enbart använda sig av Nobelsport krut (  vectan )  

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2023-09-05 at 08:41 Droggot sa:

Finns det någon firma i Stockholms trakten som säljer annat än Wetland?

WB har Rio bluesteel och någon annan som var helt okänd för mig. Rion är rätt bra fart i, typ 430.

Virå har Clever och ZZ.

Skavsta brukade köra Caledonian förr men jag har inte varit där på länge. Caledonian är samma lika som Wetland.

Det är lite av ett mysterium för mig att i princip bara Virå har något mer spännande. Mtp att det inte var någon hemlighet att blyförbudet skulle komma. Men det är rätt långt i förväg som de måste beställa så vi hoppas att det blir något mer spännande utbud till nästa säsong. Men jag är tveksam. 

Skralt med andra alternativ också.

WB hade en tungstensblandning från Remington som har ca samma densitet som bly. Svindyr, men billigare än tss. Fanns även ett par märken vismut som är dyrt.

Virå hade ett märke vismut i några olika storlekar.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MagnusN sa:

För att glädja Clutten lite så har jag slaktat en av bornaghisarna som Galne skjutsar upp från Blekinge. 
28 gr (171 hagel), 1.56 gr grönaktigt krut, slitsad förladdning ca 40 mm. Fin finish på hylsan. Haglen var dock en del som var rätt ojämna. Har aldrig slaktat stål tidigare så stålhagel kanske brukar se ut så?

351E11CD-450F-4272-82F1-CBCB92B69655.jpeg

626C5F38-D4D9-44B4-AAFD-6221843AD6B0.jpeg

8741DB95-48F0-4816-843D-1C1494CA725B.jpeg

23564C95-31DB-4D6D-A07D-2E4F163DBDCE.jpeg

4E1A11A6-BE84-4767-86C1-918EB4BC9E2D.jpeg

2E9534C9-6416-422B-B624-8E7FAC0426BC.jpeg

98F920CF-F128-4691-9244-AD6430FED7E8.jpeg

AD719AA7-8614-44CE-9087-DBDBE4A1BD71.jpeg

Det jag med säkerhet kan säga är att förladdningen är LB och hylsan cheddite , krutet går jag bet på men ska försöka konsultera italienarna 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det nån som har koll på farten i bornaghi 28:4 ??    Enligt de danska expertena ska det räcka med steelmaxfart för jaktstål ,  den är det festligt att med bly är parollen Less is more , men med stål verkar vi släppt det ?  28;4 Wetland som går fort dödar inte men 32:4 som går långsammare sägs funka rolex  , hur ska vi ha det egentligen ??   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att vara gyttorpare när de mest kränger dynga numera 😂😂,

Jupp en ren och onödig provokation, knappast ditt fel att alla vi andra har en otrolig dålig ( läs felaktig) bild av wetland pluggen. 
 

jag står fast vid min tro om att det är för dåliga hagel, de är ovala, de är sträva på ytan, de är ojämna i storlek, sammantaget ger de för dålig dödande effekt, betänkt att det är 2-3-4 hagel som fäller en fågel, genom att slå igenom vital del, det är ingen kittlingsfest aka överbelastning av det sensoriska centrat i hjärnan som medför döden. 
 

Stålhagel, stålladdningar är sjukt tråkiga enligt mig, tjocka förladdningar, ”smala” laddata med risk för mycket höga/katastrofala tryck, hög komponentbundenhet osv.

De har inte den charm eller själ som bra eller udda hagel ammo kan ha. 
 

Men oavsett det, ladda stål, jag gillar nog 5:or bättre än 4:or, se till att de är runda, har en slät yta, ev nickel/förkopprade samt grafit behandlade, se till att laddningen gör 420-430 och skjut inom de gamla normala avstånden för jägarexamen så fungerar det säkert så bra det behövs. /C

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago culot sa:

Är det nån som har koll på farten i bornaghi 28:4 ??    Enligt de danska expertena ska det räcka med steelmaxfart för jaktstål ,  den är det festligt att med bly är parollen Less is more , men med stål verkar vi släppt det ?  28;4 Wetland som går fort dödar inte men 32:4 som går långsammare sägs funka rolex  , hur ska vi ha det egentligen ??   

Säljaren sa 400någonting om Bornaghi. Om de funkar tillfredställande kan jag bemöda mig med att kronografera åt dig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago MagnusN sa:

Säljaren sa 400någonting om Bornaghi. Om de funkar tillfredställande kan jag bemöda mig med att kronografera åt dig. 

det är ju alltid intressant, tyvärr finns inte möjlighet att prova jaktstål på min skytteklubb ( och har aldrig funnits officiellt )

Skjutplåten är dessutom  belagd med skjutförbud då den befinns i något som beskrivs som " Våtmark "  och vi får inte beträda banan med blyhagelpatroner .. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och provade aimpoint S1n då jag tyckte de bet dåligt på Åland på skarvarna, vi skötte oss och sköt stål. Har haft den inskjuten på 35m med 3/4 i benellin. Ladda med en stålplugg och sköt på en lerduva på 35m enligt avståndsmätaren. Såg de damma till bra runt lerduvan men såg typ hel ut, nåt hagel satt i. Stoppa I en US bly, och de blev flis av duvan. Prova på en till, den gick sönder med stål men inte övertygad 

Ser min hagel jakt som över typ. För där jag jagar på ön så blir de ofta långa håll om de inte är orkan typ! Sällan de blir skott under 35m faktiskt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago culot sa:

Är det nån som har koll på farten i bornaghi 28:4 ??    Enligt de danska expertena ska det räcka med steelmaxfart för jaktstål ,  den är det festligt att med bly är parollen Less is more , men med stål verkar vi släppt det ?  28;4 Wetland som går fort dödar inte men 32:4 som går långsammare sägs funka rolex  , hur ska vi ha det egentligen ??   

Enligt SSE så ska det vara 430m/s och även enligt @pmt test i Vapen tidningen stämmer det rätt bra!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago culot sa:

Är det nån som har koll på farten i bornaghi 28:4 ??    Enligt de danska expertena ska det räcka med steelmaxfart för jaktstål ,  den är det festligt att med bly är parollen Less is more , men med stål verkar vi släppt det ?  28;4 Wetland som går fort dödar inte men 32:4 som går långsammare sägs funka rolex  , hur ska vi ha det egentligen ??   

Om det är dessa sötnosar du menar är jag inte sämre än att jag kan fixa plats för provskjutning på papp och kronograf ( om du har sådan)

20230908_193615.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago hs_merkel sa:

Var och provade aimpoint S1n då jag tyckte de bet dåligt på Åland på skarvarna, vi skötte oss och sköt stål. Har haft den inskjuten på 35m med 3/4 i benellin. Ladda med en stålplugg och sköt på en lerduva på 35m enligt avståndsmätaren. Såg de damma till bra runt lerduvan men såg typ hel ut, nåt hagel satt i. Stoppa I en US bly, och de blev flis av duvan. Prova på en till, den gick sönder med stål men inte övertygad 

Ser min hagel jakt som över typ. För där jag jagar på ön så blir de ofta långa håll om de inte är orkan typ! Sällan de blir skott under 35m faktiskt..

Ja det lär ju få MaskrosNazisterna att rista in ytterligare en skåra i kolven. 
 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Galne sa:

Enligt SSE så ska det vara 430m/s och även enligt @pmt test i Vapen tidningen stämmer det rätt bra!!

Ja enligt experterna i grannlandet så ska ju 430 m/s räcka till och bli över såvida jägarna kan träffa fågeln,  Nu har jag väldigt sparsam erfarenhet av jakt med 415-430m/s ammo  då det begränsat sig till ammo jag fått tillsänt mig för tester , flertalet skott har vart snabba typen 480-500ms som enligt Dansk expertis kommer få mina vapen gå i primfaktorer , jag har dock inte berättat det för mina vapen och det dom inte vet verkar dom inte lida av. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago culot sa:

Ja det lär ju få MaskrosNazisterna att rista in ytterligare en skåra i kolven. 
 

Kommer häda dem där kan jag säga!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago hs_merkel sa:

Var och provade aimpoint S1n då jag tyckte de bet dåligt på Åland på skarvarna, vi skötte oss och sköt stål. Har haft den inskjuten på 35m med 3/4 i benellin. Ladda med en stålplugg och sköt på en lerduva på 35m enligt avståndsmätaren. Såg de damma till bra runt lerduvan men såg typ hel ut, nåt hagel satt i. Stoppa I en US bly, och de blev flis av duvan. Prova på en till, den gick sönder med stål men inte övertygad 

Ser min hagel jakt som över typ. För där jag jagar på ön så blir de ofta långa håll om de inte är orkan typ! Sällan de blir skott under 35m faktiskt..

Jag skjuter inget trängre än 1/2 , och det är skillnad på stillastående lerduva och roterande , jag roade mig med att sätta upp likadant men på EU trap avstånd 45+ och skulle man få i 5-7 hagel krävdes det 3/4   Jag sköt dock en skarv på tattarhåll då jag missade de 2 första , men tredje placerade jag rätt och den packa ihop bra men det var 28:4 @ 500 m/s 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago hs_merkel sa:

Var och provade aimpoint S1n då jag tyckte de bet dåligt på Åland på skarvarna, vi skötte oss och sköt stål. Har haft den inskjuten på 35m med 3/4 i benellin. Ladda med en stålplugg och sköt på en lerduva på 35m enligt avståndsmätaren. Såg de damma till bra runt lerduvan men såg typ hel ut, nåt hagel satt i. Stoppa I en US bly, och de blev flis av duvan. Prova på en till, den gick sönder med stål men inte övertygad 

Ser min hagel jakt som över typ. För där jag jagar på ön så blir de ofta långa håll om de inte är orkan typ! Sällan de blir skott under 35m faktiskt..

Måste ni skjuta stål ?  Är det inte 6m djupt ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...