Hoppa till innehåll

Den nya AR tråden


Islänningen

Recommended Posts

2 hours ago Islänningen sa:

Ni som har erfarenhet av .308, vad tror ni om Prvi Partizan FMJ BT kulor som övningsammo?  Verkar vara det billigaste som går att hitta.

Finns i 110gr, 145gr, 150gr, och 175gr.

Eller är det som man säger, "You get what you pay for"?  Har inte haft några problem med Partizan tidigare.

 

Har 145gr just nu till en 30-06, laddad till ca 845ms och den skjuter helt ok, tillräckligt för toppfågel inom rimliga avstånd.

Men de brukar vara så att i vissa pipor skjuter den kasst och sprider ett a4 och i vissa pipor godkänt.

Så testa och se vad din pipa tycker 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag kom inköpstillståndet.  Sökt 18/1, beviljat 6/2.  Inga frågor från handläggaren.

Ganska snabbt jobbat.

image.png.e6b761cd61abb4fb82c9e8835d884766.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2024-02-08 at 17:58 Islänningen sa:

Det finns ett tillbehör som är ett måste för alla AR-ägare.

The "Snacktical West" med bananhölster.

Snacktical.thumb.jpg.f382c547cb1a252c8337f6199a54eff2.jpg

Haha episk bild :D och grattis till inköpstillståndet på SFAR.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2024-01-22 at 10:09 Islänningen sa:

Order lagd på en SFAR hos "thearmorysports.se"  Enligt deras hemsida, så ska leverans 8 komma in under mitten av februari, och det fanns några kvar i den batchen.

Nu är det bara att vänta på beslutet från PM.

Köpa här annars?

IMG_3871.thumb.jpeg.4ad8c21b3e938403e37f43083ca1c267.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago exabit sa:

Köpa här annars?

IMG_3871.thumb.jpeg.4ad8c21b3e938403e37f43083ca1c267.jpeg

Min har kommit.  De väntar på att PM skickar licensen, innan de skickar den vidare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Licensen dök upp idag, så bössan kan nu skickas.

Dagen till ära, så har jag laddat en stege som ska testskjutas vid första bästa tillfälle.  Och @Dansken, denna gången glömde jag varken krut eller tändhattar 🤣

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Islänningen sa:

Säg hej till S(f)ara!

Kommer att bli många härliga skjut med henne framöver! :ph34r::whistling:

2.thumb.jpg.b00e7d6aace2f1e092fe3b90b4ff581f.jpg

Grattis! :woot: Inte alls avis... :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago exabit sa:

Grattis! :woot: Inte alls avis... :ph34r:

Om du inte har något att göra på lördag, och har lust att hänga med upp till Dalsland, så får du lov att prova den.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago Islänningen sa:

Om du inte har något att göra på lördag, och har lust att hänga med upp till Dalsland, så får du lov att prova den.

Vad har du emot dalslänningar?👀

 

 

 

 

😄

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Buck sa:

Vad har du emot dalslänningar?👀

 

 

 

 

😄

Her inget emot dom.  Gôtt späck, saftiga muskler.... 😁

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Igår var det premiärskjut med S(fara).  Blev ca. 30 skott totalt.

En uppgradering som jag kan varmt rekommendera, är dessa sidoplattor och greppstöd från Magpul.  Finns i olika färger.

Handguard.thumb.jpg.433b53925dd65c0ce6a6861d6d6bc5d1.jpg

Den räfflade ytan ger betydligt bättre grepp än bar aluminium.  Jag har även monterat Sling QD fäste på båda sidor, för ambidextriöst användande.  Tycker det vara bättre med fästpunkten längst bak på handguarden, istället för längst fram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags att fråga den samlade expertisen om råd.

När jag testade laddningarna igår, så sköt jag en stege från 40.1gr till 42.2gr med 0.3gr mellan varje laddning.  Tre-skotts serier.

Om vi tar följande med i räkningen:

Inte optimalt väder.  (duggregn)

Tavlan var grå/vit, och endast 10X förstoring gjorde det svårt att sätta krysset exakt.

Skjutstödet var anpassat för konventionella bössor, inte AR.

Här kommer de två bästa resultaten.

image.png.b9846a0fef85d80df0f8d6df42560105.png

Om man tänker sig att omgång 2, när jag sköt träffbilden till höger, så hade jag inte riktigt kommit överens med skjutstödet, medans omgång 6, då hade jag fått ordning på bössan i stödet.

Vilken laddning hade ni valt att fortsätta med?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Islänningen sa:

Nu är det dags att fråga den samlade expertisen om råd.

När jag testade laddningarna igår, så sköt jag en stege från 40.1gr till 42.2gr med 0.3gr mellan varje laddning.  Tre-skotts serier.

Om vi tar följande med i räkningen:

Inte optimalt väder.  (duggregn)

Tavlan var grå/vit, och endast 10X förstoring gjorde det svårt att sätta krysset exakt.

Skjutstödet var anpassat för konventionella bössor, inte AR.

Här kommer de två bästa resultaten.

image.png.b9846a0fef85d80df0f8d6df42560105.png

Om man tänker sig att omgång 2, när jag sköt träffbilden till höger, så hade jag inte riktigt kommit överens med skjutstödet, medans omgång 6, då hade jag fått ordning på bössan i stödet.

Vilken laddning hade ni valt att fortsätta med?

 

Hade valt den till vänster,41,6 alltså.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det har ju varit mycket snack om att gasblocket på SFAR sitter lite snett, så det tar i handguard.  Kunde inte se detta fenomen på min bössa, men det var jä****t tight i alla fall.

Så jag satte dremeln i handguarden.  Öppnade upp lite på sidorna och slipade bort material på insidan.

Sen blev det Magpul FDE Cerakote på den.  Nu får jag plats med 1mm bladmått på bägge sidor om blocket.

ymir.thumb.jpg.710c31d1ede21c6cb8fc063265aefed2.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag var det dags att dra till inskjutningsbanan med S(f)ara.  Krävdes några skott innan hon släppte till, men hon levererade på slutet 😁

De två sista skotten var med 165gr TTSX, och om jag tolkar siffrorna rätt, så skiljde det 11,3mm i sidled och endast 4,3mm i höjdled.

inskjutning_small.thumb.jpg.9013c9244d39fb38d603da1c2aab0593.jpg

@exabit du får väl lägga en ny beställning :whistling:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte helt oväntat att AR-ägare ägnar sig åt statistiskt överlägsna icke antastliga 2-skottsträffbilder :tongue: 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago exabit sa:

Inte helt oväntat att AR-ägare ägnar sig åt statistiskt överlägsna icke antastliga 2-skottsträffbilder :tongue: 

Ska man jaga med den, så är det första skottet som räknas.  Och det andra är backup.  Ska inte behövas fler, så det gäller att sätta de två.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Islänningen sa:

Ska man jaga med den, så är det första skottet som räknas.  Och det andra är backup.  Ska inte behövas fler, så det gäller att sätta de två.

Jag är bara avundsjuk :blush:

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratade med en jakt-noob på jobbet igår. En herre i övre medelåldern som tog jägarexamen för ett par år sen och kommit igång lite grann. Lite lagom besserwisser stundtals vilket anstår en man i hans ålder :D Hamnar då i läget "ska jag prata om allt jag skjutit och alla bössor jag haft och alla mina meriter mm mm? Hmm, nä orkar inte.". Så jag låtsas som att jag inte kan nånting om nånting vad gäller jakt och skytte. Det är jäkligt befriande faktiskt att stänga av egots behov av att hävda sig. Istället kan jag skita i att "hävda mig" och bara lyssna istället och underhållas :D 

Men igår kom nådastöten för egot: 
"Jag fick hem min AR-15 häromdagen. Fan vilken kul bössa!". Detta från någon som är aktiv på Högsbo skjutbana där manskapet är ökänt för att vara totalt anala och bara godkänna skytte med fripistol typ.

Jag är helt tagen av situationen och bara skrattar åt eländet. Den "normala" exabit hade avverkat ett flertal AR vid det här laget :ph34r: :laugh: Jag är totalt akterseglad när det gäller AR-bössornas inträde hos jägarkåren.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...