Publicerat December 13, 200718 yr Bryta vid såtgräns.. nja går kanske o lära i trakter där skogsholme omgärdas av åkermark. Själv jagar jag i Smålands skogar.. där det snarare finn en åker omgärdad av kilometervis skog.. Men här finns det givetvis såter av varierande storlek. Känner man att denna såt är för stor för min jycke så går de ju oftast at dela i mindre stycken eller gå in med ytterligare hund. Kanske klyva på mitten med passkyttar osv. Min bryter emellanåt när hon passerar väg, mina spår eller kanske passlinjen men inte tror jag det beror på att hon vet att såten är slut.. Med de drevtider hon har så blir det inte mer än max 10 min utanför såten om hon nu tar upp i "kanten" så visst hon kan driva utanför såt oxå.
Publicerat December 13, 200718 yr Okej nu börjar det klarna hur du resonerar det var inte så konstigt. Tusen tack. mvh Jerry.
Publicerat December 14, 200718 yr Författare Min nästa wachtel kommer jagas in enl "sitta o läsa god bok på ryggsäck" metoden.I första hand så kommer jag se till att den får ett mycket bra sök. Drevtiden som behövs för att få ut ett vilt ur såten beror mycket på drevfart tror jag. Ovanstående ord plus att starta skogsvanan i tidig ålder. Tror inte på att man inte ska släppa en Wachtel förren den är över ett år! Sen så har man en bra Wachtel om de rätta anlagen finnes. mats
Publicerat December 14, 200718 yr Ovanstående ord plus att starta skogsvanan i tidig ålder. Tror inte på att man inte ska släppa en Wachtel förren den är över ett år!Sen så har man en bra Wachtel om de rätta anlagen finnes. mats Stämmer delvis in på ovan. Se till att släppa din hund och se vad det gör, i tidig ålder. Vissa hundar behöver mycket tid i skogen och klarar av att starta tidigt. Andra kanske redan tidigt vet vad det ska göra och behöver mer lydnad. Det går ju inte ge någon generell sanning för hur alla olika individer funkar.
Publicerat December 14, 200718 yr Stämmer delvis in på ovan. Se till att släppa din hund och se vad det gör, i tidig ålder. Vissa hundar behöver mycket tid i skogen och klarar av att starta tidigt. Andra kanske redan tidigt vet vad det ska göra och behöver mer lydnad. Det går ju inte ge någon generell sanning för hur alla olika individer funkar. Det var huvet på spiken man måste läsa av sin hund, dom är som vi väldigt olika och mognar olika. Att ge sin hund skogsvana är en självklarhet och gärna på så många olika ställen som möjligt så att det inte blir samma ställe var gång för då kan hunden känna sig säker där men kommer man sen till ett annat ställe så kan han bli konfenderad. Mvh Jerry.
Publicerat December 14, 200718 yr Författare Det var huvet på spiken man måste läsa av sin hund, dom är som vi väldigt olika och mognar olika Är säkert helt riktigt skriver lite för mycket hur mina egna hundar varit. mvh
Publicerat December 15, 200718 yr Jagade med en wachtel från storstaden idag mats_bengt.. har aldrig vart emd om maken .. stort sök som fan . och skällde ståndskall på älg i över 2 timmar'!! Såklart var de på fel sida gränsen! så vart inte så mycket jakt emd wachteln , för den stog ju och skällde ståndskall några killometer bort:(
Publicerat September 11, 200817 yr Hej! Har aldrig fattat detta med att gör si gör så i skogen ,, då får ni en hund som är si eller så,,, Själv börjar min jakthund att präglas första dagen den kommer hem till mig. Har Wachtel och han är en kanon god hund,, jobbig som fan som liten med mycket energi och dumheter på repertoaren,,, men jag börjar alltid att jobba med dom direkt,, dom ska veta vem som bestämmer,,, alltid gå lösa utan koppel (givetvis när det går) samt kunna bli inkallade,, osv,, då får du en hund som är säker i sig själv osv.. mötte ofta en tjej som avlar och föder upp Wachtlar när jag var på promenad och hon undra varje gång,, hur fan kan du ha dina hundar lösa?? mina smiter direkt!! enkelt sa jag,, dom har lärt sig det från första stund, jag är lös sen kallar husse in mig sen går jag i koppel en bit sen är jag lös igen!! Så ge hunden utrymme utan att för den skull tulla på vem som bestämmer. Och sen en sak till,, kanske är ute o cyklar nu men skaffa inte en Wachtel som första hund för dom kräver sin förare,,, Har jagat med några som haft sina Wachtlar som först hund och dom har jagat över hela Östergötland under en dag. Men har du tiden,, för dom kräver tid samt tålamodet så kanske kanske du lyckas ändå,,, En sak till jaga inte för hårt med unghunden för dt är då dom kan bli envisa med långdrev,, min egna åsikt igen,,
Publicerat September 12, 200817 yr Hej!Har aldrig fattat detta med att gör si gör så i skogen ,, då får ni en hund som är si eller så,,, Själv börjar min jakthund att präglas första dagen den kommer hem till mig. Har Wachtel och han är en kanon god hund,, jobbig som fan som liten med mycket energi och dumheter på repertoaren,,, men jag börjar alltid att jobba med dom direkt,, dom ska veta vem som bestämmer,,, alltid gå lösa utan koppel (givetvis när det går) samt kunna bli inkallade,, osv,, då får du en hund som är säker i sig själv osv.. mötte ofta en tjej som avlar och föder upp Wachtlar när jag var på promenad och hon undra varje gång,, hur fan kan du ha dina hundar lösa?? mina smiter direkt!! enkelt sa jag,, dom har lärt sig det från första stund, jag är lös sen kallar husse in mig sen går jag i koppel en bit sen är jag lös igen!! Så ge hunden utrymme utan att för den skull tulla på vem som bestämmer. Och sen en sak till,, kanske är ute o cyklar nu men skaffa inte en Wachtel som första hund för dom kräver sin förare,,, Har jagat med några som haft sina Wachtlar som först hund och dom har jagat över hela Östergötland under en dag. Men har du tiden,, för dom kräver tid samt tålamodet så kanske kanske du lyckas ändå,,, En sak till jaga inte för hårt med unghunden för dt är då dom kan bli envisa med långdrev,, min egna åsikt igen,, Min sambo hadde valpen med när hon red ut med hästen. Det är en fälttävlans häst (alltså hästsportens F1) Hunden gick iväg efter en hare sambo kallar hund döv. Då red sambo ifatt hund och säger till på skarpen. Så började det. Nu kan jag gå genom en flock med hjortar med hunden fot utan koppel utan att han sticker iväg. men som det står i böckerna. En Wachtel utnytjar sin husses svagheter hänsynslöst.
Publicerat September 14, 200817 yr Thats the way I like it!! bra ording o d mesta löser sig,,,, ingen regel utan undantag dock,,,
Publicerat September 21, 200817 yr Har jagat med några som haft sina Wachtlar som först hund och dom har jagat över hela Östergötland under en dag. Vad är standardfelen nybörjarna brukar göra (är intreserad av en wachel)
Publicerat September 21, 200817 yr Vad är standardfelen nybörjarna brukar göra (är intreserad av en wachel) Husse och matte är för veka. Hundskrället bara tittar lite sorgset på dom och då är det kört. För det finns ingen hund det kan vara så synd om som en wachtel. tro mej jag vet.
Publicerat September 21, 200817 yr Men vi är som bekant alla olika, rätt lätt oxå att anpassa jakten efter det man har i kopplet... Har vi en kortdrivare så tar vi inte såter på 200ha... o tvärt om. Det ger sig självt lixom. Hur tränar ni som inte har hästar att stoppa hunden när den t.ex. smiter efter vilt när ni är ute och går eller kalla in hunden när den går in på granmarken med vilt före sig. Har en labbe/golden som är lurig som f a n alltså omöjlig att kalla in när han sett en hare men hans sån som är 50 % bullterier är hur lydig som helst men vet ej vad ja gjort för rätt eller fel. Båda hundarna kan fot, ligg, sitt och apport det vanliga allstå.
Publicerat September 21, 200817 yr Husse och matte är för veka. Hundskrället bara tittar lite sorgset på dom och då är det kört. För det finns ingen hund det kan vara så synd om som en wachtel. tro mej jag vet. Ja brukar få höra att ja e alldeles för hård och folk gnäller att ja sätter för höga krav på min labbe/golden med hans sån som innehåller även 50% staff/bullterier. Dessa huliganer brukar leka med en schäfer där alla 3 slänger sig på rygg inför varandra och mig när dom förstår att dom gjort fel. Därav min undran om det fins några speciella knep nu när ja börjar bli intresserad av en Wachtel som förhoppningsvis inte ska hamna i "grannkommunen" så fort ja släpper den och där kommer en hare framför näsan. Men det kan va att ja gjort något fel med min förta hund som är svårt att få bort.
Publicerat September 21, 200817 yr Jag kan inte säga att jag är expert. Men jag tycker att jag lyckats bra med min. Jag började lite försiktigt med lydnad direkt. Sen jagade jag aldrig in honom på hare. Som många gör för att få igång drev och skall. Jag väntade med det. När han var ca 6mån fälde jag ett rådjur när jag och den lille gick med i drevet. I den åldern fick han gå med och leka och lära. När han sen fick en klöve att gnaga på och lite lever vid passningen så var det kört. Som han är nu så tar han kontackt var 5-8min och driver med skall på löpan. Drev tiden är 10-15min. Och jag kan bryta honom genom att vråla hans namn. Han vänder tvärt.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.