Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

USA import

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har koll på hur det funkar med import från USA på kikarsikten 

fick besked om att man inte kan importera till swe längre som privat person  hade ngt med militära saker att göra  .typ att vi inte är med i nato ???

stämmer detta eller vi ni ngt sätt att ta hem grejjer på

Publicerat

fick besked om att man inte kan importera till swe längre som privat person  hade ngt med militära saker att göra  .typ att vi inte är med i nato ???

Du har en fin länk med både svenska och utländska affärer och mycket annat smått och gott. :D

www.nollkoll.tk

Lycka till!

:D

Publicerat

Tjenare,

Det går alldeles utmärkt att importera kikare från andra sidan pölen.

Jag PMar dig med lite tips.

Mvh,

Vesslan

Publicerat

Alla delar till vapen måste ha en amerikansk exportlicens om det så bara är en liten fjäder måste denna finnas.

detta gäller även ammo, till och med tomhylsor.

Men detta gäller ej kikarsikten ,stödben och saker som man skulle kunna använda till annat än vapen om jag förstått saken rätt.

skall man köpa kan man göra det från företag som har export licens.

Är man i USA gäller samma sak:

>Does this mean that i can buy from these stores in person in USA and

>transport it back to Sweden my self.

>No, you cannot transport them yourself without a properly issued export

>license.  Should you attempt to do so, the goods can be seized and you

>would possibly face both civil and criminal penalties.

Företag med exportlicens är tex.

www.brownells.com

http://www.e-gunparts.com/

.

Om jag förstått saken rätt kostar inte en exportlicens något i sig men företagen vill ha typ 5$ för pappersarbetet.

Publicerat

Hur funkar det om man vill köpa ett kikarsikte när man är i USA och ta med det hem? Tull? Nåt annat att tänka på?

Publicerat

Hej !

Man har rätt att köpa ngt i USA och ta hem det i bagage tullfritt om det understiger 1700 skr. Överstiger det denna summa är det tullavgift som gäller. Sen hurvida de kan avgöra om du köpt det i USA eller tagit med det fr. Sverige från början är ju luddigt. Kolla ebay, där kan du söka på ex. Zeiss och där står det också om resp. handlare skickar över hela världen eller endast inom staterna.

Publicerat

Skall du till New York är http://www.bhphotovideo.com/ ett tips, det ligger centralt och är väldigt billigt.

Den verkar drivas av judar så dom har lite knepiga öppnings tider men det står om det på hemsidan.

Publicerat
Hej !

Man har rätt att köpa ngt i USA och ta hem det i bagage tullfritt om det understiger 1700 skr. Överstiger det denna summa är det tullavgift som gäller. Sen hurvida de kan avgöra om du köpt det i USA eller tagit med det fr. Sverige från början är ju luddigt. Kolla ebay, där kan du söka på ex. Zeiss och där står det också om resp. handlare skickar över hela världen eller endast inom staterna.

Ok, tack! Nu kommer kikaren att gå på över 1700 så det får bli lite tull i så fall. Ngn som vet hur mkt den är på, lär väl vara en procentsats?

Skall du till New York är http://www.bhphotovideo.com/ ett tips, det ligger centralt och är väldigt billigt.

Den verkar drivas av judar så dom har lite knepiga öppnings tider men det står om det på hemsidan.

Tack. Jag ska dock till San Francisco och San jose med omnejd. Har hittat några ställen men har någon ett tipps på bra butiker så får ni gärna dela med er av dem ;)

• 4 weeks later...
Publicerat

Hittade en säljare i SF. Tydligen ovanligt att turister vill titta på kikare. Helt politiskt inkorrekt i SF tydligen. Men han hade inga problem med det. Butiken sålde mest handkikare och gigantiska tubkikare. Typ titta på stjärnor modeller. I alla fall var 1/3 av hans kunder från Europa. Ett kikaresikte kostade cirkus 75 dollar att skicka från USA till Europa, sen är deras priser 30-40 % lägre. Om man tullar det i Sverige betalas moms. Antar att sikten ligger på 25 %. ??? Vinsten är hyfsad på ett lite dyrare sikten, men man måste upp i 7-8000 (sve pris) för att tjäna på det.

Ex Conquest 4,5-14.

Sverige pris:7200.

USA:5100, (30 % billigare)

frakt:500 kr,

moms:12-1300,

TOT: 6800

Inga problem med de amerikanska myndigheterna att skicka sikten. Vapen måste dock deklareras och anmälas. Han bad mig att skicka ett mail och säga till vad jag ville ha, så skulle han beställa hem det och skicka det.

Garanti: Skicka siktet till handlaren i USA. World vide garanti så jag vet inte om det är ett krav från Zeiss att det kommer från återförsäljaren men det var vad han sa iaf. Inga problem att få ev fel åtg men det kostar ju en slant att skicka ett sikte, dessutom kan det behövas tullas i USA.

Kontenta: Kan löna sig om man har dyra sikten men är en hel del strul om det skulle hända något.

Publicerat

Nja inte behöver man upp i så värst dyra pinaler för att tjäna på usa import alla gånger.

Kursade precis hem ett elite 3200 4-12X40 för 2800:- med frakt, tull och moms. Det svenska priset ligger på 4000-4500 :- , så visst kan man tjäna även på billigare märken.

Men man ska alltid gemföra, för det är inte alla gånger det lönar sig oavsett billiga eller dyra märken!

Fast oftast ;)

Publicerat
Nja inte behöver man upp i så värst dyra pinaler för att tjäna på usa import alla gånger.

Kursade precis hem ett elite 3200 4-12X40 för 2800:- med frakt, tull och moms. Det svenska priset ligger på 4000-4500 :- , så visst kan man tjäna även på billigare märken.

Men man ska alltid gemföra, för det är inte alla gånger det lönar sig oavsett billiga eller dyra märken!

Fast oftast ;)

Kursade, menar du att det var sprillans och från butik eller typ ebay motsvarande?

Sökte upp http://www.binocularsdirect.com/ idag och de hade ännu billigare grejor så då förstår jag att man kan tjäna mer på det. :D Är det ngn som har erfarenhet av denna internetleverantör ???

Känns lite tråkigt att inte supporta svenska återförsäljare men det får jag göra när jag får mer pengar i plånboken. :-

Publicerat

Nej den var sprillans ny från the opticzone.

Publicerat
Nej den var sprillans ny från the opticzone.

OK! Det var ju bra. Hur är det med betalningen på opticzone? Innan eller efter?

Publicerat
  • Författare

jag har en order på gång från binocularsdirect.com

från 14/12 07  och än har inget kommit till mig

Publicerat
OK! Det var ju bra. Hur är det med betalningen på opticzone? Innan eller efter?

Dom drar från kontokort när exporttillståndet är klart och ups har tagit hand om paketet.

Tar ca 2-3 veckor och då fixar dom alla tillstånd åt en. (det behövs export tillstånd från myndigheterna "over there" för att få sälja till sverige)

Publicerat
jag har en order på gång från binocularsdirect.com

från 14/12 07  och än har inget kommit till mig

Låter ju sådär bra....men dom har väl haft jul där också. Har du behövt betala nåt än?

Dom drar från kontokort när exporttillståndet är klart och ups har tagit hand om paketet.

Tar ca 2-3 veckor och då fixar dom alla tillstånd åt en. (det behövs export tillstånd från myndigheterna "over there" för att få sälja till sverige)

Oh fan, trodde inte man behövde exporttillstånd om det gällde sikten, men där ser man.

Publicerat

Jag har handlat från Cabelas och theopticzon några gånger och har aldrig blivit lurad (hitills man ska säga). Hållar man sig till de lite större firmorna så är det inte större risk för problem än att handla från svenska firmor.

Publicerat
  • Författare
Låter ju sådär bra....men dom har väl haft jul där också. Har du behövt betala nåt än?

pinsamt att säga men var tvungen att logga in på banken och kolla

Nä dom hade inte dragit ngt

Publicerat

Jag har köpt en kikare och ytterligare 2 eller 3 till kompisar via en kontakt jag hittade på Blocket. Jag betalade 4600 för en Zeiss Conquest 4,5-14x44 inklusive frakt och allt. Billigt! Vet inte om sättet det går till på är riktigt ok så jag skriver det inte här. Men det funkar iallafall.

Publicerat
  • Författare

pm 'a gärna om du vill

Publicerat
Jag har handlat från Cabelas och theopticzon några gånger och har aldrig blivit lurad (hitills man ska säga). Hållar man sig till de lite större firmorna så är det inte större risk för problem än att handla från svenska firmor.

Samma här inga problem.

Publicerat
  • Författare

Nu har det hänt grejer  pengar är dragna och ett tracking number  från FEDEX kar kommit mig tillhanda

så den 22/1 skall man vara lycklig ägare till nytt sikte om allt går som det vill

Publicerat

vad blev det? : )

Publicerat
  • Författare

tog hem ett conquest 3-9X50 bara för skojs skull  mest för att testa  och varför ska jag gynna en svensk Internet handlare som ändå inte kan lämna mer garanti än jag själv får när jag handlar direkt i US  och därtill tjänar på det . tror jag harmar ca 12-1500 sek billigare än ex PN jakt

Publicerat

du skulle ha köpt mitt :(