Publicerat December 13, 200718 yr Tja! Läst med stor behållning om pilvikter osv.. begriper inte ett skit ärligt talat men det beror inte på att signaturerna som skrivit uttryckt sig krångligt utan uteslutande på min egen okunskap. Därför tänkte jag fråga! Läste någonstans att pilarna går i runt 100m/s.. är det något standardvärde eller? Inbillar mej att högsta möjliga hastighet med bibehållen precition ger lättaste skotten då man slipper hålla upp eller använda ett annat sikte eller vad man nu gör.. Vad är max för hur fort en pil kan gå? Bågarna verkar ju vara galet potenta rent kraftmässigt, borde man inte kunna få en väldigt lätt pil att gå sjukt fort? Hög hastighet torde väl även påverka vindavdrifter och prylar? Tänker mej att man tex skjuter mot tavla på säg 50 meter eller något.. Måste sen helt ärligt säga att man blir rätt nyfiken på ämnet, kan inte tänka mej att byta vapen direkt men kunskapen är iaf spännande! Mvh!
Publicerat December 13, 200718 yr Hej Hipshot! Man kan generellt säga att en normal jaktbåge har en utgångshastighet på mellan 75-100 meter i sekunden. Beroende på pilvikt och bågstyrka. Även draglängden hos skytten påverkar pilhastigheten. Man mäter ju hastigheten i fot/sek. Min båge gör 276 fot per sekund= ca 84 meter i sekunden. Världens snabbaste båge ligger runt 353 fot. (Om jag inte minns helt fel) Dessa hastighets angivelser är från fabriken. Då jar man inga tillägg som dioptersikte (peepsight) på strängen och inget nockläge. Kort sagt bara en ren sträng. Så fort du lägger på något på strängen så minskar hastigheten något. Detta är av akademisk betydelse för jakt. Vid tävlingsskytte strävar man efter all hastighet man kan uppbringa för att få enså flack pilbana som möjligt. En jaktbåge trimmas och utrustas för att vara så lättskjuten och förlåtande för skyttens misstag som möjligt. Det är stor skillnad att skjuta båge i perfekt ställning iförd t-shirt och 25 graders värme. Än att greppa en jaktbåge med stela muskler i åtskilliga minusgrader, när man suttit orörlig på pass i 2-3 timmar. Det säger sig själv att musklerna inte är i optimalt skick då. Har man då en snabb båge med låg stränghöjd så blir minsta misstag stort. Har man en förlåtande båge som är intrimmad med tanke på dessa förutsättningar så sitter pilen med dödlig precision. Man förlorar troligen en och annan poäng på en sommartävling med en jaktutrustad båge, men har igen det på riktig jakt. Jag har alltid tävlat med exakt den utrustning som jag normalt jagar med. Tävlingarna har trots detta inte gått dåligt. Har en och annan pokal hemma under en snart 20 årig karriär. Pilvikter Här har vi ett annat ämne som man kan diskutera i oändlighet. På Åland är minsta tillåtna vikt för en jaktpil 25 gram (jag skjuter 28 gram idag). Detta för att man ska slippa få folk med ren tävlingsutrustning att börja jaga. Enligt min erfarenhet så är det bättre att ha en något långsammare tung pil än att driva upp hastigheten och ha en alltför lätt pil. Ordet lätt har under 20 år förändrats ganska mycket. Förr ansågs en pil som väger under 32 gram vara lätt. Då sköt de flesta tunga aluminium skaft som ofta vägde runt 40 gram. Men med dagens utveckling av bågar och material så spöar en modern 55-60 pounds båge en gammal 70-75 pounds. Nothings stops a running train! Denna slogan myntades av en bågjägarprofil i USA som ansåg att det är bra med tunga pilar för penetration. Men moderna kolfiberpilar har en enorm genomträngningsförmåga jämfört med gamla tjockare aluminiumpilar. Själv skjuter jag Carbon impact kolfiberpil med inbyggd vibrationsdämpare från Simb labs (Samma som tillverkar vibrationsdämpare till gevärskolvar) Har provat att skjuta i halv storm med dessa och på 30 meter är inte vindavdriften speciellt stor. Mina gamla alupilar drev mera i sidled. Kolfibern är smalare och tar mindre vind. Det spelar ingen roll vad du har för båge idag. Du kan inte jämföra det med gevär. Pilen är en långsam projektil som kräver att man håller upp eller ner redan vid 10 meters skillnader i avstånd. En snabb båge kan du skjuta mellan 0-30 meter och hålla mitt i lungorna på ett rådjur. Pilen kommer då att träffa antingen högt eller lågt beroende på avstånd. Men ska du skjuta nötterna av en bladlus så krävs det att du vet avståndet exakt på metern sånär. ;D Men för jakt på gris, hjortdjur och annat större än bladlöss så klarar du dig med den hastighet som bågarna avger. Man får bara inte glömma att träningX10 ger resultat. Det går inte att köpa sig till precision. Jag har haft några killar som jag börjat lära att skjuta båge. Efter en sommar så prickar de en mindre kotte på 20 meters håll. Åtminstone 6 gånger av 10. Hade de skjutit på rådjur så hade pilen suttit inom lungorna varje gång. När man bemästrar bågen och sätter 5 pilar inom den så berömda snusdosan på 20 m, så ökar man avståndet till 30 m. Sikten Den finns otaliga sikten på marknaden idag. Jag själv skjuter med en 5 pinnars tru glo fiberoptik med belysning (ett måste när du sitter i ett mörkt gömsle i afrika) Mina pinnar är inställda på 20-60 meter. Du kan ha aimpoint, sikten med en pinne som du kan justera osv. osv. Men fortfarande är ett bra sikte värdelöst om du inte tränar. Sen kör man igång tills alla pilarna sitter där de ska. Pilhastighet igen Du kan säkert få en pil att gå ohyggligt snabbt. Men att undeskrida tillverkarnas rekommendation på minst 5 grains vikt per pound bågstyrka är dumt. Resultatet är farligt bära det man kallar torrsläpp. Du kan skada dig själv och bågen genom att experimentera med för lätta pilar. En tyngre pil suger ur mer energi ur bågen, det som annars försvinner ut i bågen som vibrationer och en knall som påminner om en 22:a. Det är bara att hojta till framemot våren så ska jag fixa så du får prova på ett antal olika bågar i trakterna av uppsala. Jag och Mamre kan ordna en provskjutning.
Publicerat December 13, 200718 yr Även jag kommer att visa min då! Jättebra att du skriver här och tipsar oss noviser ;D JS Hipshot! Bra och intelligenta frågor! Dessa uppskattas eftersom jag själv är nyfiken och intresserad men inte riktigt vet vad jag ska fråga ;D //Roggman66
Publicerat December 13, 200718 yr Författare Bullshit Roggman, du har för mycket prestige för att våga formulera en fråga som blottlägger hur puckad du är.. Det har inte jag ;D ;D Läst och garvat, har inte tid att svara nu men återkommer!!! Mvh!
Publicerat December 13, 200718 yr Bullshit Roggman, du har för mycket prestige för att våga formulera en fråga som blottlägger hur puckad du är.. ;D ;D ;D ;D ;D...... :-* Mvh
Publicerat December 14, 200718 yr Bullshit Roggman, du har för mycket prestige för att våga formulera en fråga som blottlägger hur puckad du är.. Det har inte jag ;D ;DLäst och garvat, har inte tid att svara nu men återkommer!!! Mvh! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :-*
Publicerat December 14, 200718 yr Bullshit Roggman, du har för mycket prestige för att våga formulera en fråga som blottlägger hur puckad du är.. Det har inte jag ;D ;DLäst och garvat, har inte tid att svara nu men återkommer!!! Mvh! ;D ;D ;D
Publicerat December 14, 200718 yr Författare Inser att det blir lite tokigt detta men tja jag har inga som helst andra referensramar så jag måste utgå ifrån krutvapen för att kunna begripa vad det är du skriver om.. Hastigheten känns lite läskigt seg måste jag säga. Visst, så länge man skjuter på korta avstånd så spelar det ingen som helst roll varken den låga hastigheten eller vindavdrift men på tävling vid längre håll? Snacka om att man måste skjuta in sig med varje komponent, både båge och pil.. Känns lite som Golf, en sport som man med lätthet kan få hjärnblödning på ;D Varför vill Ålänningarna inte ha jakt med tävlingsutrustning? Vad är standardvikt på tävlingspilarna? "Men ska du skjuta nötterna av en bladlus så krävs det att du vet avståndet exakt på metern sånär. ;D" ;D ;D Helvete.. hur pass väl träffar du ut på 60 meter? Snusdosa? Lerduva? Detta med torrsläpp.. måste ju vara en teknisk pryl. Måste gå att ta fram en båge som "överlever" torrsläpp dvs klarar av att hissa i väg väldigt lätta pilar ruskigt fort. Rimlingen så borde utvecklingen av utrustning vara på väg åt det hållet eller? Ger inte en tyngre pil mer svaj i själva bågen som i sin tur påverkar träffen? Man skjuter alltså in sig med en specifik båge och ffa en specifik pilvikt samt fabrikat? Sen funderar jag på detta med jakten.. Förutom just svårigheten att klara att spänna båge då viltet är i närheten så .. är det så j-la svårt? Minns några ställen som man jagat rådjur på, vet ett ställe där jag kunde sätta mej och varje kväll med 100% säkerhet veta att jag skulle få in rådjur på 2-4 meters avstånd om jag så önskade. Släpp en bra ståndhund på gris.. måste vara busenkelt (nåja) att smyga sig in och skjuta grisen? Men ren "indianjakt" dvs smyga runt i skogen i syfte att ta sig nära vilt erbjuder nog en utmaning som heter duga! Mvh!
Publicerat December 14, 200718 yr Tänkte jag skulle försöka svara på lite frågor Du har helt rätt när det gäller tavelskytte/tävlingar (tex 90m), blåser det så får man ta det i beräkning Det är därför tavelskyttar oftast har tunna pilar med pyttesmå fenor. Jägare använder större fenor/fjädrar för att styra upp jaktspetsen, men skjuter på kortare håll där vindavdriften (oftast) inte är något problem. Att jaga med tävlingsutrustning är inte praktiskt med stabilisatorer, balansvikter, scoop. Men omöjligt är det inte. Det finns idag bågar som klarar en massa torrsläpp men jag har inte lust att pröva, det gör liksom ont i en. Jag torrklickar inte heller med geväret, fastän jag vet att det säkert skulle gå bra. Vissa bågar tar stryk av ett torrsläpp, axlar kan bli skeva, sträng och kabel hoppa av och båglemmar kan spricka. En tung jaktpil (30-40 gram) har några men väldigt viktiga fördelar. 1. Penetration, momentet gör att det tar längre tid för den tunga pilen att stanna. Sen kan man diskutera om det behövs i alla lägen för man skjuter igenom de flesta djur med en "lätt" pil. 2. "Det är inte hastigheten som dödar, däremot tystnaden" Pilbågen blir avsevärt tystare med tunga pilar. Hastighet är väl bra men så länge den är under ljudets hastighet så är det bättre att få ett så tyst pilskott så att djuret inte hinner uppfatta faran. Nä jakten är inte svår om du kan överraska djuret men "still hunting" som amerikanarna säger, är skitsvårt. Mvh S
Publicerat December 14, 200718 yr Författare Inväntar JS även, bara en kort följdfråga..pilarna! Säg att man jagar och skjuter en pil mot en ripa på snö.. träff eller ej, är inte pilen väck i snödjupen? Samma lika med skott mot tex ett rådjur, hur f-n hitta pilen? Fiskar ni något utomlands med båge och pil likt filmen Sista färden? Mvh!
Publicerat December 15, 200718 yr Inväntar JS även, bara en kort följdfråga..pilarna! Säg att man jagar och skjuter en pil mot en ripa på snö.. träff eller ej, är inte pilen väck i snödjupen? Samma lika med skott mot tex ett rådjur, hur f-n hitta pilen? Fiskar ni något utomlands med båge och pil likt filmen Sista färden? Mvh! Hej Hippen. Om du skjuter mot en ripa som sitter i snön, så kan det bli svårt att hitta pilen igen, men den ligger oftast i närområdet. Om du skjuter mot ett rådjur, så kan man oftast se i snön bakom djuret vart pilen har tagit vägen. Man får gräva försiktigt i snön och följa "pilspåret" Men man får räkna med att man kommer att bli av med pilar. Hoppas du blev lite klokare.
Publicerat December 15, 200718 yr Tjena Hipshot! Att skjuta med lättare pilar ger sämre genomträngningsförmåga. På denna länk kan du läsa mer om vad som krävs för att kunna jaga på Åland. http://www.alandiabowhunting.aland.fi/Rikt...il_och_bage.pdf Tävlingspilar väger i allmänhet under 20 gram, Men då är även en godkänd tävlingsbåge på max 60 pounds dragvikt. De flesta bågjägare kan alltså inte skjuta Svenska Bågskytteförbundets tävlingar just för att de överskrider dessa 60 pound. Kombinationen av max 60 pound och pilar som väger under 25 gram duger säkert på mindre vilt. Men någonstans måste man ju dra en gräns. Hastigheten är långsam om du jämför med gevär. Men uppenbarligen är hastigheten tillräcklig. Pilbågen har ju funkat under 46 000 år. Det är alltså världens mest beprövade jaktvapen genom tiderna. Jag vet inte om jag ska börja skryta om mina bravader på bågskyttebanor. Men eftersom jag inte är det minsta blygsam av mig så kör jag på: När förhållandena är som bäst klarar jag av att sätta 3 pilar inom 10-15 cm cirkel på 60 meter. (Ibland tätare) Det gjorde jag senast förra sommaren när jag finlirade med bågen och sköt in samtliga pinnar på sina avstånd. Vidare kan jag på 20 meters håll sätta 3 pilar inom en 5 krona. Har även lyckats skjuta en pil in i öppningen på en colaburk. När polarna tjoade om att det var bara ren tur så gjorde jag om det och nu satt 2 pilar i öppningen på burken. Efter det fick jag höra att jag fuskade. Jag hade ju tränat! ;D När man är ute och tränar på bågskyttebanor så blir det ibland att man tar rent omöjliga skott och lyckas med det också. På en tävling en gång så fanns det en plastmodell av en kråka uppställd på 50 meter prick. Jag sköt 4 pilar och alla satt i kråkan. Nu är inte jag unik på något vis. Med rätt form och mycket övning klarar många bågjägare av att stila med sin utrustning och det är alltid lika kul att uppvisningsskjuta på mässor och visa publiken vilken bra precision en pilbåge har i händerna på en hyfsad skytt. Det som är roligare ändå var när jag slog vad med ett jaktlag om 20 kr per skalle. Gevärsskyttarna sköt på 80 meter stående och jag sköt på 25 meter stående (naturligtvis) Vi hade pratat om detta och alla gevärsskyttarna sa att 80 meter är ett bra håll på rådjur med gevär. Jag sköt på 25 meter då bågen är ett korthållsvapen. Sen skulle vi mäta tätheten på samlingarna. Alla som sköt tätare än jag fick 20 kr av mig och vice versa om jag sköt tätare med bågen. Slutresultat: av 11 gevärsskyttar betalade 9 mig och jag betalade 2. Stående skytte utan stöd är ju inte lätt. Men ofta får man ta sådana skott i skogen också. Gliringarna mot bågen blev mindre efter detta. Vad gäller svårigheten att spänna bågen vid jakt så är just uppdragningsmomentet det mest kritiska. Dels gör du en ganska stor rörelse och risken att upptäckas just i detta ögonblick är stor. Därför måste man vara otroligt noga med när man börjar dra upp bågen. Ibland måste man frysa draget och kunna hålla strängen halvspänd (jäkligt tungt) tills djuret tittar ner/bort. Jag har sumpat några rådjur och vitsvanhjortar då jag blivit upptäckt precis när jag börjat dra bågen. Nja, vet inte om jag skulle ens försöka springa in i en tätning där en hund skäller på en gris. Tror inte att bågen lämpar sig för jakt i täta buskage. Jag jagar hellre grisen vid åtel eller från ett treestand utmed dess gångstråk. Purschjakt med båge är otroligt spännande. Den jakt som ger mest skottchanser är ändå att sitta på 4-5meters höjd i ett torn/skjutplattform utmed en växel och skjuta på djur som är lugna och omedvetna om jägarens närvaro. Jag har fiskat en hel del med båge i Finland. Speciellt vårgädda (numera är säsongen flyttad till efter midsommar) var kul. Jag och en polare hade en kanot med pontoner på sidorna och sen paddlde man utmed grunda sträner. När man såg en gädda så släppte man pilen och sen var det bara att hala in linan. Speciella fiskepilar används för detta. Idag jagas bäver med lina kopplad till pilen (Lagkrav) i Finland. Men fortfarande använder man en jaktspets som är direlkt dödande. Linan är endast till för att säkerställa bärgningen av bytet. Mycket praktiskt då bävern har en tendens att gå förlorad i vattnet annars. För övrigt tycker jag S har gett dig bra svar på dina funderingar. Kul att du är så frågvis Hipshot. Det här forumet är riktigt bra sätt att förmedla kunskap om bågjakt.
Publicerat Juni 19, 200817 yr Sen ska ni komma ihåg att hastigheterna på bågarna är standardiserade med 70# och 350 grains dvs 5 grains per pound, skjuter man lägre grains per pound går det snabbare. Den turkiska hornbågen tex har man krämat upp i över 460 fot per sekund med lättare pil och kraftigare båge. Själv har jag mest koll på långbågarna då det är vad jag skjuter, där är hastigheterna lägre, men samtidigt är pilarna tyngre. Den snabbaste långbågen idag skjuter 199 fot per sekund med 10 grains/pound, det motsvarar ca 270 fot per sekund med IBO om man räknar anslagsenergi. Själv skjuter jag kring 170 fot per sekund vilket är ca 240 enl IBO, delvis på grund av min korta draglängd och min a tunga pilar. Skullegissa att på 30 m hinner ett uppmärksamt djur ducka dessa pilar, därför väljer man ännu kortare skotthåll med långbågen, fördelarna är dock att pilen lämnar bågen betydligt tystare, man drar och skjuter snabbare, samt kan i nödfall skjuta väldigt bra på rörligt mål även om det inte rekommenderas i jaktsammanhang. Det finns dock enormt skickliga långbågeskyttar som använder långbågen som ett hagelvapen, om ni surfar in på youtube och söker på Byron Fergusson så får ni se på nåt otroligt. Aspirintablett i luften mm.
Publicerat Juni 19, 200817 yr Jag vet inte om jag ska börja skryta om mina bravader på bågskyttebanor. Men eftersom jag inte är det minsta blygsam av mig så kör jag på: Mycket bra tråd hittills, mycket raka fakta och lite tyckande. Intressant är det, det är klart!
Publicerat Mars 7, 200917 yr Har iofs inte mer än läst igenom artiklen, Men det finns en hel del intressanta uppgifter.... Trevlig Helg!! http://209.85.229.132/search?q=cache:meiv8...;cd=1&gl=se