Publicerat December 27, 200718 yr Det vart en rejäl ordväxling mellan Telgetok och Kettukiller... Jag undrar bara lite fint, om det kanske inte är så att de som är intresserade av rävjakt känner till varann och hittar varann rätt bra..? I alla fall så är det så att jag har min lilla "krets" som ringer när de vill bjuda in till jakt och vill se mig - eller är det mina hundar de är intresserade av? :- - komma ut till dem. Jag tror att kunde man märka ut alla gubbar med rävstövare så hade de varit tämligen jämt fördelade geografiskt med olika täthet mer beroende på tillgång på räv, än av vart de bor i landet. Telgetok har väl haft oturen att hamna mitt emellan två "rävstövar-revir" och då kan man uppleva det som om där inga finns. Fin argumentation av Kettukiller - proffsigt! - och vackert av Telgetok att lyfta på hatten! Det är så här vi ska föra diskussioner på detta forum. Ni gör mig så stolt, pojkar... ;D Är det ingen som vill spåna lite om det jag var inne på, att våra raser kommer att sluta vara "stövare" utan att några blir har-hundar och några raser blir räv-hundar? Och i så fall, är det bra eller dåligt?
Publicerat December 27, 200718 yr Nä jag gillar inte alla dina inlägg på detta forum då du tror att du vet bäst trots din ringa ålder.... !!!! Hmm, påstår här att trots åldern (gammal eller ung , spelar ingen roll) så finns det folk som tror sig veta bäst.... och är vi alla ens en gnutta ärliga så berör det väl oss alla nångång Jaa, tiden får utvisa hur det kommer att bli angående våra stövare. Nu är ju trenden helt klart den som nämnts tidigare, men trender brukar brytas, när det händer så vete tusan...
Publicerat December 27, 200718 yr Appropå tidigare i tråden. Jag hade även ett samtal med en gammal vän som sitter som ledamot i styrelsen i Södermanlands stövarklubb här idag. Enligt honom så hade man förra året utlyst en tävling med nått pris till Södermanlands bästa rävstövare. Noll startande blev resultatet !!!!!! Frågade honom då om han visste om nån "ren" rävstövare i landskapet. Svaret blev nej.. Frågade honom oxå varför vi inte har dessa hundar i vårt län,han trodde mera att det berodde på kulturen än trafikproblemet! Frågade då oxå naturligtvis vad han menade med den här "kulturen" men jag tyckte inte att jag fick nåt bra svar... Hur som.. i landskapet Sörmland har vi inga rävstövare,dock råkar jag känna en jägare som i alla fall har en Schiller som jagar räv men oxå hare !!
Publicerat December 27, 200718 yr Till Kettukiller..Jag ger mej,jag har ringt runt i det övriga södra delarna av landet och fått svaren att det finns gott om rävstövare även där. Jag har fel medans du har rätt. Undrar bara varför det inte finns runt här där jag bor, medans det finns relativt gott om dom på andra ställen där det är mycket trafik ??? Peace 8) Oj oj..så det kan gå.Så..nu är jag inte bara ung...jag vet även bäst!? Nåja, ingen större skada skedd...jag har oxå haft fel en gång..för länge sen Jag tror till viss del att bristen på rävjägare kan bero på "kulturen"...är det ingen annan i närheten som jagar räv med stövare är det ju få som påverkas...men börjar en jaga räv och har en duktig hund, ja då kan nog intresset öka även för andra.En liten tanke bara...
Publicerat December 27, 200718 yr Det vart en rejäl ordväxling mellan Telgetok och Kettukiller... Jag undrar bara lite fint, om det kanske inte är så att de som är intresserade av rävjakt känner till varann och hittar varann rätt bra..? I alla fall så är det så att jag har min lilla "krets" som ringer när de vill bjuda in till jakt och vill se mig - eller är det mina hundar de är intresserade av? :- - komma ut till dem. Jag tror att kunde man märka ut alla gubbar med rävstövare så hade de varit tämligen jämt fördelade geografiskt med olika täthet mer beroende på tillgång på räv, än av vart de bor i landet. Telgetok har väl haft oturen att hamna mitt emellan två "rävstövar-revir" och då kan man uppleva det som om där inga finns. Fin argumentation av Kettukiller - proffsigt! - och vackert av Telgetok att lyfta på hatten! Det är så här vi ska föra diskussioner på detta forum. Ni gör mig så stolt, pojkar... ;D Är det ingen som vill spåna lite om det jag var inne på, att våra raser kommer att sluta vara "stövare" utan att några blir har-hundar och några raser blir räv-hundar? Och i så fall, är det bra eller dåligt? Visst är det så att vi som jagar räv har kontakt med många andra likasinnade.Så är det nog för de flesta fritidsintressen. Jag har "bekanta"(vissa har jag aldrig träffat)runtom i landet som jag då och då pratar rävhundar och jakt med, även ett par st i Norge och Finland. Det är intressant att höra andras åsikter och man lär sig alltid något, dessutom lär man sig en hel del om andras hundar och olika linjer. Jag tror inte riktigt på din linje om att raserna kommer att delas upp till harhundar och andra raser till rävhundar.Vi har alltför många rasfanatiker som sätter stopp för detta.Visst kanske det kan gå åt det hållet till viss del..men inte helt utpräglat ändå. Jag tycker att det är bra att vi har flera raser som kan representera både harhundar och rävhundar, det är bara synd att våran nationalras hamiltonstövaren backar så oerhört i reg.antal.Visst..jag är finskstövarägare och kommer troligen så oxå förbli...men hamiltonstövaren är nationalrasen och den bör finnas kvar.
Publicerat December 27, 200718 yr Telge, såg att du funderar på ny hund... Kanske är dax att testa era marker med en riktig rävhund?? Givetvis en Finnstövare då!! HEHEHE
Publicerat December 27, 200718 yr Telge, såg att du funderar på ny hund...Kanske är dax att testa era marker med en riktig rävhund?? Givetvis en Finnstövare då!! HEHEHE Jag vill inte ha en räv hund..... Tycker haren är godare att äta ;D
Publicerat December 28, 200718 yr Till alla rävjägarnas fasa så har jag fyat bort rävintresset på min finnstövartik. Inte var hon svår att avvänja heller. Det trista är att jag är lite intresserad av rävjakt med stövare men det (tror jag) är jättesvårt ensam. Det borde vara åtminstone några stycken passare, räven verkar göra stora svängar. Kall jakt är det väl också, med tanke på långa väntetider. På orten har vi bara 1 som jagar räv med stövare, vakjakt är det många som håller på med, och det är ju bra för våra småviltstammar.
Publicerat December 28, 200718 yr jag tror du tagit fel på jaktformerna... Det är vakjakten som är kall och med långa väntetider... Rävjakt med stövare är INTE långa väntetider. Absolut inte nå mer än harjakt.. Att jaga själv är inga problem om man har en bra hund... Gäller dock att man kan springa lite och genskjuta drevet...
Publicerat December 28, 200718 yr Till alla rävjägarnas fasa så har jag fyat bort rävintresset på min finnstövartik. Inte var hon svår att avvänja heller. Det trista är att jag är lite intresserad av rävjakt med stövare men det (tror jag) är jättesvårt ensam.Det borde vara åtminstone några stycken passare, räven verkar göra stora svängar. Kall jakt är det väl också, med tanke på långa väntetider. På orten har vi bara 1 som jagar räv med stövare, vakjakt är det många som håller på med, och det är ju bra för våra småviltstammar. Jag kan inte riktigt hålla med dig...rävjakten är inte kall..förutom då man jagar med en grythund som är förliggare och man ändå hoppas att hunden ska spränga räven...då kan det bli förjäkligt kallt.Har man däremot en bra stövare och en bra rävsprängare så håller man sig nog varm. Den stora skillnaden mellan rävjakt och harjakt är väl att du som harjägare i många fall kan göra upp en eld och hålla dig där i närheten hela dagen...och på så vis så kan du ju hålla dig varmare..men ska man ändå engagera sig i jakten(vilket jag tycker) då är det ingen större skillnad...förutom att det är roligare att jaga räv. Jag jagar nog ensam i 9 fall av 10..och jag trivs med det, däremot inte sagt att jag inte gillar att ha jaktkamrater med mig...men så fort det blir flera personer inblandade så blir det automatiskt lite krångligare.
Publicerat December 28, 200718 yr Hej kettukiller ''rävdödaren'', kul signatur för en rävjägare........ Jag noterar rävspår och hans göranden vid mina harjakter. Nog vet jag ganska väl var de håller till, men iom att jag aldrig har jagat räv med stövare blir det bara observationer. Iof kul, men till ingen nytta. Jo, en höstkväll provade jag med en surströmmingburk i närheten av de senast sedda rävspåren på ett hygge. Inte kom han. Visst har det kommit rävar i pass när jag har varit på harjakt, särskilt i februari, när de löper runt, har jag haft chansen, men inte skjutit för att hålla hunden på hare. Rävjägaren jag har på grannmarkerna har en smålands och den ränner kilometervis efter räven. Gubben åker runt grevskapet och letar hund på kvällarna. Jag är, som sagt, intresserad, men borde besöka någon som kan jaga räv med stövare på det ''rätta'' viset. Jag kanske bara tror att det är kall jakt, i brist på erfarenhet. Jag eldar aldrig, varken på har- eller älgjakt, jag är inte så frussen av mig, men även jag känner av kylan efter hela dagar ute i minusgrader. Läser jag mer om era rävbravader så kanske det tar sig, jag vet att det är mycket spännande jakt. Vi hade str taxar förut och då kunde det bli någon räv vid ett gryt, men det är naturligtvis en helt annan historia med ''riktig'' rävjakt. Svimma inte nu, jag skjuter faktiskt fågel, när hunden är med, men harhund är hon i första hand, en mycket bra sådan Ett Gott Nytt År på Dig
Publicerat December 28, 200718 yr jag tror du tagit fel på jaktformerna... Det är vakjakten som är kall och med långa väntetider... Rävjakt med stövare är INTE långa väntetider. Absolut inte nå mer än harjakt.. Att jaga själv är inga problem om man har en bra hund... Gäller dock att man kan springa lite och genskjuta drevet... Håller med Erik till 110 %...tror att minst 50 % av mina rävar är skjutna då jag varit ensam.