Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utbredning av mårdhund?

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har koll på var i landet det finns mårdhund? Har för mig att de bara ska finnas i norra delarna av landet.

Jag var ut och rastade jycken sent i förrgår och fick syn på något djur jag aldrig sett förut på ca 50m avstånd. Jag misstänkte att det kunde vara mårdhund och beskrivningen stämmer mycket väl in på det djur jag sett. Men det är bara det att det var utanför Ronneby i Blekinge jag såg djuret och enl. jaktvårdskonsulenten så är det omöjligt att det var en mårdhund jag såg :-.

Finns det något annat djur som liknar mårdhunden eller är det jag som behöver kolla upp synen ???

Mvh Micke

Publicerat

Det är bara grävling och tvättbjörn som liknar mårdhunden. I trakten av Kisa i östergötland sägs det att det sköts en mårdhund för några år sedan.

Jag TROR att jag såg en i uppsala län för ca 8 år sedan.

//Roggman66

Publicerat

Jag har sett mårdhund mellan Huskvarna-Gränna vintern 1986-87. Det är inga tveksammheter där. Jag gick igenom allt vad litteratur heter efter detta men det fanns inget annat som var likt detta djur än en mårdhund. >:(

Publicerat
Är det någon som har koll på var i landet det finns mårdhund? Har för mig att de bara ska finnas i norra delarna av landet.

Jag var ut och rastade jycken sent i förrgår och fick syn på något djur jag aldrig sett förut på ca 50m avstånd. Jag misstänkte att det kunde vara mårdhund och beskrivningen stämmer mycket väl in på det djur jag sett. Men det är bara det att det var utanför Ronneby i Blekinge jag såg djuret och enl. jaktvårdskonsulenten så är det omöjligt att det var en mårdhund jag såg :-.

Finns det något annat djur som liknar mårdhunden eller är det jag som behöver kolla upp synen ???

Mvh Micke

Tor inte att det kan vara omöjligt....... vi får hoppas att det var det du såg ...... kul med nytt vilt

Publicerat
Det är bara grävling och tvättbjörn som liknar mårdhunden. I trakten av Kisa i östergötland sägs det att det sköts en mårdhund för några år sedan.

Jag TROR att jag såg en i uppsala län för ca 8 år sedan.

//Roggman66

Är det någon här i Norduppland som har koll på om de finns kvar i länet???

Mvh Mamre!..

Publicerat
Är det någon här i Norduppland som har koll på om de finns kvar i länet???

Mvh Mamre!..

Kan höra mig för ......

Publicerat

NÄR EN GRÄVLING BLIR SKRÄMD OCH STÄLLER SIG HÖGT PÅ ALLA FYRA BENEN SÅ TROR FOLK ATT DET ÄR EN MÅRDHUND.

Men trots ett idogt grävande i gryt där folk sett mårdhund så har vi endast i Finland lyckats skjuta dem, annars så har de alltid varit randiga i huvudet......Här i Sverige...

Publicerat

såg en påkörd mårdhund utanför jönköping/husqvarna i sommras. och det var ingen grävling! (vi stannade och kolla)

Publicerat
såg en påkörd mårdhund utanför jönköping/husqvarna i sommras. och det var ingen grävling! (vi stannade och kolla)

Se där ja. Jag såg redan -86-87 medans jag bodde där. Se tidigare inlägg. Detta var på Ölandsberget ovanför Bröjtemark när jag var hos f. d. fjällan. :D

Publicerat
Tor inte att det kan vara omöjligt....... vi får hoppas att det var det du såg ...... kul med nytt vilt

Va betalar du för tex 10 par :D

revper, ska du snart komma på nytt och träna mårdhundsjakt ;).

Publicerat
NÄR EN GRÄVLING BLIR SKRÄMD OCH STÄLLER SIG HÖGT PÅ ALLA FYRA BENEN SÅ TROR FOLK ATT DET ÄR EN MÅRDHUND.

Men trots ett idogt grävande i gryt där folk sett mårdhund så har vi endast i Finland lyckats skjuta dem, annars så har de alltid varit randiga i huvudet......Här i Sverige...

Numera har jag alltid kamera med mig i bilen när jag är ute och åker men det hade jag inte då tyvärr när jag såg mårdhunden utanför Huskvarna vintern-86-87. :(

Publicerat
Numera har jag alltid kamera med mig i bilen när jag är ute och åker men det hade jag inte då tyvärr när jag såg mårdhunden utanför Huskvarna vintern-86-87. :(

det sägas att det ska finnas en mindre frilevande stam utanför husqvarna/jönköping. är det någon mer som hört sett detta?

Publicerat
det sägas att det ska finnas en mindre frilevande stam utanför husqvarna/jönköping. är det någon mer som hört sett detta?

Ok! Det var något nytt men jag ska pejla läget med några kompisar i Huskvarna-Lekerydstrakten som jagar däråt. :o

Publicerat

Varför skulle det inte kunna finnas mårdhund i Sverige ? Fanns vilda vildsvin långt innan det blev officiellt likadant med mufflon.

Publicerat
  • Författare

Vid jakten i dag så blev det lite prat om vad det var jag sett tidigare i veckan. Det framkom att i fjol så var det en gubbe i jaktlaget som sett något konstigt som han inte kunde artbestämma med säkerhet. Men han misstänkte mårdhund. Så det behöver inte vara helt omöjligt att de finns här :)

Det jag tycker är lite tråkigt är att jaktvårdskunsulenten säger att det är omöjligt att det var en mårdhund. Tydligen så litar väl inte jaktvårdkonsulenten på sina medlemmar, så då är det väl helt onödigt att rapportera in de djur man ser som kan avika från den naturliga faunan. Någon gång ska väl vara den första man ser ett djur men det ska tydligen vara konsulten som ser det först :-

Det där med grävling törs jag nog avskriva för jag har sett tillräckligt många grävlingar för att kunna säga att det inte var en sådan.

// Micke

Publicerat
Vid jakten i dag så blev det lite prat om vad det var jag sett tidigare i veckan. Det framkom att i fjol så var det en gubbe i jaktlaget som sett något konstigt som han inte kunde artbestämma med säkerhet. Men han misstänkte mårdhund. Så det behöver inte vara helt omöjligt att de finns här :)

Det jag tycker är lite tråkigt är att jaktvårdskunsulenten säger att det är omöjligt att det var en mårdhund. Tydligen så litar väl inte jaktvårdkonsulenten på sina medlemmar, så då är det väl helt onödigt att rapportera in de djur man ser som kan avika från den naturliga faunan. Någon gång ska väl vara den första man ser ett djur men det ska tydligen vara konsulten som ser det först :-

Det där med grävling törs jag nog avskriva för jag har sett tillräckligt många grävlingar för att kunna säga att det inte var en sådan.

// Micke

Jag har hört att folk har sett den i Växsjötrakten så den sprider sig sakta men säkert tyvärr. >:(

Publicerat

Sen e' de ju så att man ser eller vet inte av dom alltid fastän dom finns. Här i Finland brukar man säga att ser du en så finns det tom uppemot 10 i området.

Sen skall man veta att årsungar kan flytta flere mil från sitt hembo och få ungar följande vår, vilket gör att dom sprids mycket fort bara dom kommer igång ordentligt.

Tippar att ni har en stark jaktbar stamm i skåne inom 10-15 år, kanske tidigare ;)

Då blir grytjägare ännu mer populära bland markägare. Också ställande hundar för ovanjordjakt funkar bra såsom med grävling.

Publicerat

Det sköts en mårdhund i sangis förra natten,på åtel.

Publicerat
Det sköts en mårdhund i sangis förra natten,på åtel.

Grattis åt den skytten! :D Har Ni mycket snö i Happis Ari? I Kalix mindre än 1 dm. :( Jäkla konstig vinter Vi har. >:(:o

Publicerat

Mina jaktliga erfarenheter på mårdhund kommer från Tyskland där mårdhunden är ett gissel på allt fältvilt. Förökningstakten är under gynnsamma förhållanden värdig råttor och överstiger vildsvinets med hästlängder. Titta hur bra det har gått att begränsa dessa och då är dom ändå ätbara. :-

Vi gör rätt att försöka begränsa den tidigt men det är bara ett trubbigt verktyg då det knappt går jaktligt att begränsa dem. Med tanke på hur vår infrastruktur ser ut i Sverige med förhållandevis få vägar och liten trafik kommer det också bidra positivt.

Mitt rekord är 19 mårdhundar på en natt från taket av en tröska i ett majsfält med hagelgevär. Vi var två på detta, en som sköt åt höger och en som sköt åt vänster. (med tillstånd från motorfordon) ;) Vi sköt kanske 25% av det vi såg och i huvudsak de lite långsammare årsungarna :o

MVH

Publicerat
Grattis åt den skytten! :D Har Ni mycket snö i Happis Ari? I Kalix mindre än 1 dm. :( Jäkla konstig vinter Vi har. >:(:o

snö.....vad är det ;)    vi har inte många cm men det kommer någon flinga nu.

Publicerat
snö.....vad är det ;)     vi har inte många cm men det kommer någon flinga nu.

Katastrof kan Vi nästan kalla det för va! :o:( Ingen toppjakt el. hundar kan man släppa för det är så skarpt. >:(

Publicerat
Mina jaktliga erfarenheter på mårdhund kommer från Tyskland där mårdhunden är ett gissel på allt fältvilt. Förökningstakten är under gynnsamma förhållanden värdig råttor och överstiger vildsvinets med hästlängder. Titta hur bra det har gått att begränsa dessa och då är dom ändå ätbara. :-

Vi gör rätt att försöka begränsa den tidigt men det är bara ett trubbigt verktyg då det knappt går jaktligt att begränsa dem. Med tanke på hur vår infrastruktur ser ut i Sverige med förhållandevis få vägar och liten trafik kommer det också bidra positivt.

Mitt rekord är 19 mårdhundar på en natt från taket av en tröska i ett majsfält med hagelgevär. Vi var två på detta, en som sköt åt höger och en som sköt åt vänster. (med tillstånd från motorfordon) ;) Vi sköt kanske 25% av det vi såg och i huvudsak de lite långsammare årsungarna :o

MVH

Det var det jävligaste,men jag vill nog ändå ha hit mårdhunden.

Publicerat

Nej, aldrig i livet Ari! >:( Du kan ju hägna in dom isf, men gjut ett betongolv först så att dom inte kan rymma. ;D

Publicerat
Du får be snällt i kväll...så kanske julgubben ordnar det !!!  ;)