Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skedning av HP kulor

Featured Replies

Publicerat
Det blev en orrtupp i dag med scenar 105gr (skedad). 125m rakt fram i från. In 1,5cm nedanför krävan ut i ryggen. Inga skador alls, knapt att man ser kulhålet. Ska prova utan att skeda nästa gång. Det går ju inte att dra några exakta slut satser på en eller två fåglar men jakten är ju snart slut så man får snabb kolla inför kommande år. Så här långt verkar det bra.

Kanon jag tror inte den kula behöver skedas ungefär vilken fart har du på kulan?

Publicerat
  • Författare

ca 850m/s. Första budet var fel,förstår att du höjde på ögonen  ;)

Har inte provat i kronograf, det kommer efter jakten.

Publicerat

900 du var inte feg att ladda du  :o

Publicerat
  • Författare

Det vart kråkjakt i dag  ;) Provade sierra 70gr hpbt skedad 90m sid skott, inga skador  :o men en orre är ju något större. Måste nog prova den också på orre  8) 

Publicerat
  • Författare

Tre orrtuppar i dag. Första 156m sid skott scenar 105gr inte skedad trasig vid ut gången i bröstet.

Andra 167m snett bak i från, scenar 105gr inte skedad, tog alldrig ryggen trasig vid ut gången i bröstet. Lite för trasiga för min smak. Det låg ganska mycket dun på backen kring tallarna på skott platsen. Inte ett ving slag efter smällarna, sten döda. Tredje fågeln sköt jag med sako 90gr fmj, 142m rakt sid skott.Den satt lite risigt till i en yvig björk men den trillade ned. Inga skador, fick leta efter kul hålet. Den låg rakt under björken men jag såg i kikaren att den flaxade till en eller två gånger sen var det stilla. Inte ett dun på backen. Ska prova mer med skedad scenar 105gr men först ska jag prova mer med sako 90gr.

Publicerat

Ajdå! jag trodde inte den 105gr skulle vara så stygg sorry att jag lurade dig att mosa 2tuppar. Just hur mycket dun det blir runt trädet säger oftast mycket om kulan och ser man dunpuffarna i kikaren som med 22-250 är det för våldsamt.

Publicerat
  • Författare

Efter lite putsning så går det bra att äta, dom är ej total mosade bara lite väl mycket för att vara orre.

Tror inte att de skulle bli snygt i en tjäder tupp. Men skedar man kulorna verkar det fungera bättre.

Skedningen har en viss efekt, ska prova mer sen.

Publicerat

Jo skedning är nog bra men jag ska testa att göra ett litet verktyg som utför samma sak då det både är trist och svårt att få alla lika med handknackning.

Publicerat
  • Författare

Har provat lite själv med pelarborr,men fick inte till det. Provade att varm löda men då började blyet att koka. vad har du för lösning?

Publicerat

Har bara en ide som jag inte provat ännu ???

Tänker börja med att bara borra med en 6,2mm borr i en mässings axel lite grundare än kulan är lång och sedan slipa borren extra spetsig och borra med den så att slutet av hålet, sedan bara ställa kulorna på plant underlag och knacka igen spetsen med denna don. Visar det sig fungera ska jag göra en som passar i laddpressen så man kan pressa kulorna där borde funka ???

Publicerat
  • Författare

Ja det skulle inte var så dumt om det gick lite fortare änn att knacka med skeden. Har provat precisionen med "slarvigt" skedade och "pedant" (noga) skedade och såg ingen skilnad. Men det skulle vara bra med verktyg som fixade kulorna snabbt och snyckt.

Publicerat

Har aldrig provat det där med att skeda kulor men flera verkar använda det med gott resultat. Hur går ni tillväga? Sätter en matsked med kupade änden mot spesen och slår till med en hammare eller?

Publicerat
  • Författare

Jag håller kulan mellan tummen och pekfingret och knackar med skeden på kulspetsen,

snurrar kulan så flat spetsen blir plan och inte sned. Har även provat att ställa kulan på något hårt som svarar när man slår, men prova dej fram så kommer du på en ännu bättre lösning får vi hoppas.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har hört att det ska finnas ett verktyg för att försluta spetsen på hp kulor. Vitsen med det skulle vara att få högre BC. Funderar om inte det kan göra flugan på smällen två ggr, att slippa skeda och få högre BC.  Är det någon mer som har hört eller vet något?

Publicerat
  • Författare

Jo 210 dollar var lite svettigt,om man bara viste hur det såg ut innvändigt så borde det gå att göra själv.