Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny hund igen ?????

Featured Replies

Publicerat

Jävla skit !!!!!!!

Hunden(stövaren) blir 8 år nu i April....

Nu är det dags att bestämma sej....

Tror det blir en ny stövare igen... nu av märket Schiller.....

Skall jaga nu på Söndag med en sån stövare..Återkommer om Schillerns förträfflighet  gentemot Hamiltons.... om det nu finns sådana...

har ju annars funtat på en ställande hund typ norsk älghund....men frugan gnäller om att man måste dammsuga så mycket.... ???

Publicerat
men frugan gnäller om att man måste dammsuga så mycket.... ???

du får väll köpa en bättre damsugare till na!... de är säkert de hon menar!....  ;D ;D ;D.... ;)

Mvh

Publicerat

Lycka till med valp valet , inte det lättaste jobbet men ganska kul ;D

Publicerat

...jisses...ska du börja attackera Hamilton nu...

Vässa knivarna, kompis...

Givet är valet av ras till största delen hur man bedriver jakt, och vad man jagar...men jag vet ju vart ditt jägarhjärta ligger, och då måste man också ta en stor - Stor - hänsyn till en massa andra jätteviktiga saker. ;D

Hamilton är Vår ras!

Jag har själv syndat några gånger, och svikit min egen övertygelse för en stunds lättja - främst i rävlöpan - men jag erkänner min synd, och söker bot och bättring...  :'(

Klart du köper en Hamilton.

;D

Publicerat
Hamilton är Vår ras!

Jag har själv syndat några gånger, och svikit min egen övertygelse för en stunds lättja - främst i rävlöpan - men jag erkänner min synd, och söker bot och bättring...  :'(

Klart du köper en Hamilton.

;D

Är det inte en långbent Beagle du har?

;D ;D ;D

Publicerat

Vad är de man säger...?

Med sådana vänner behövs inga fiender...!

Dj---a elakingar här finns på forumet...

:D ;D :D;)

Publicerat
Vad är de man säger...?

Med sådana vänner behövs inga fiender...!

Dj---a elakingar här finns på forumet...

:D ;D :D;)

Förlåt kunde inte låta bli ;D ;D ;D

Publicerat

Kortdrivande hundar är ju på modet nu, så satsa på en hamilton du......... ;D ;D ;)

Publicerat

Jag har själv en gråhund. Fruktansvärt rolig jakt på älg men dock alldeles för lite jakt/år!

Sista älghunden jag äger iaf!

//"TB"

Publicerat
Jag har själv en gråhund. Fruktansvärt rolig jakt på älg men dock alldeles för lite jakt/år!

//"TB"

Utan att sabba tråden så har jag en Laika och den går för fullt från augusti till mars och jag har inte tid för någon annan hund just nu.

Publicerat

//"TB"

Jag håller med där. Jag har oxå haft planer på Grå/jämte....men tycker oxå det blir lite för kort säsong för dom..så ännu har det inte blivit någon.  ;)
Publicerat

Telge behöver ngt han orkar springa ikapp. En bassett av tyngsta modell. Vet inte vad den heter men den är långsam.  ;D

Publicerat

//"TB"

Älghundar brukar funka bra på grävling? Min grå jagar nog grävling bättre än gris så vi får se om hon inte blir grävling/älghund tills nästa år då jag har fått möjlighet till bra älgjakt i norrland. Desssutom skäller hon ju gris. Med grävling på menyn förlängs säsongen avsevärt. Man måste vara opertunist då vi har 0 jakttryck på grävling just nu förutom dom man skjuter i farten när man är ute på annat. Dessutom är jakten jäkligt kul/nyttig i sädes åkrarna. Med en bra ställande grävlingshund finns inga gräsnser i Augusti-September. ;)

Publicerat

--

Publicerat
Telge behöver ngt han orkar springa ikapp. En bassett av tyngsta modell. Vet inte vad den heter men den är långsam.  ;D

LABAN

Älghundar brukar funka bra på grävling? Min grå jagar nog grävling bättre än gris så vi får se om hon inte blir grävling/älghund tills nästa år då jag har fått möjlighet till bra älgjakt i norrland. Desssutom skäller hon ju gris. Med grävling på menyn förlängs säsongen avsevärt. Man måste vara opertunist då vi har 0 jakttryck på grävling just nu förutom dom man skjuter i farten när man är ute på annat. Dessutom är jakten jäkligt kul/nyttig i sädes åkrarna. Med en bra ställande grävlingshund finns inga gräsnser i Augusti-September. ;)

Genom att hålla efter grävlingar så får man inte bara upp jaktkonditionen utan man gör även lite nytta inför björnjakten och älgjakten, den senare håller på i mina trakter till slutet på januari och sen är det laddning inför lodjursjakten som brukar vara över på någon dag i mars.

Publicerat
LABAN
Tack Pertan ;D
Publicerat

Ja, nog blir det någon grävling för han i höst! Vill dock inte prägla han för mycket på grävling då han verkar kunna bli riktigt duktig på älg! Folk säger att det inte verkar spela någon roll om man jagar grävling med en älghund men det tror jag på så mycket jag vill ???

//"TB"

Publicerat

Hallo Telge

Jag är precis i samma situation som du. Finnstövartiken blir 8 till våren och nog ska jag ha en ny stövare, fast inte riktigt ännu.

Min förra var Hamiltontik och visst var hon bra, men finnstövaren är 100% upp, kanonhund helt enkelt. En jaktmaskin.

Hamiltontiken hade dessutom epilepsianlag, dåliga tassar och då det var dags för en ny hund, bytte jag ras och ångrar det inte en sekund.

Hamiltontiken jagade bra fortfarande våren när hon blev 12 år, och jag räknar kallt att lilla FinnEllie gör några säsonger till, om det inte händer något oförutsett.

Jag har svårt att tänka mig 2 stövare samtidigt, den ena ska ju stanna hemma och gråta och det vill jag inte.

Möjligen när jag blir pensionär, så jag kan jaga varje dag och ta än den ena och än den andra hunden till skogs.

Ett Gott Jaktår önskar jag Dig !

Publicerat
Kortdrivande hundar är ju på modet nu, så satsa på en hamilton du......... ;D ;D ;)

Klockrent!Testeåbon vinnare på knockout!! ;D

Publicerat
Hallo Telge

Jag är precis i samma situation som du. Finnstövartiken blir 8 till våren och nog ska jag ha en ny stövare, fast inte riktigt ännu.

Min förra var Hamiltontik och visst var hon bra, men finnstövaren är 100% upp, kanonhund helt enkelt. En jaktmaskin.

Hamiltontiken hade dessutom epilepsianlag, dåliga tassar och då det var dags för en ny hund, bytte jag ras och ångrar det inte en sekund.

Hamiltontiken jagade bra fortfarande våren när hon blev 12 år, och jag räknar kallt att lilla FinnEllie gör några säsonger till, om det inte händer något oförutsett.

Jag har svårt att tänka mig 2 stövare samtidigt, den ena ska ju stanna hemma och gråta och det vill jag inte.

Möjligen när jag blir pensionär, så jag kan jaga varje dag och ta än den ena och än den andra hunden till skogs.

Ett Gott Jaktår önskar jag Dig !

Tack detsamma Ellie :D
Publicerat

..svårt med 2 stövare samtidigt.... :-[

Klart man kan ha många hundar, men det kräver en förstående familj...

Det är väldigt, väldigt klokt att inte skaffa fler hundar än man hinner ta med till skogen. Hade fler tänkt som du, så hade jag haft det väldigt lugnt...

Publicerat

Hej BäckaB

Att ha många hundar hos oss gäller bara stövare. Som mest hade vi 6 str taxar + 1 stövare. Jakt, jakt, jakt all ledig tid.

Det gäller att ha en förstående man.

Efter många års tjat blir det nog en till hund. En finnspets. Nu är det HAN som vill ha en.......det tar sig........

Publicerat

Hm...jag har två stövare hemma...å sen en massa andra hundar.Sammanlagt med tjejens hundar så är det nog ca 17-18 hemmavid...och så ska en schäfertik valpa om ca 1 vecka.

Tycker dock att det är svårt att hinna med att jaga med två stövare om man ska hinna jobba oxå.Förut när jag bara var anställd så hade jag ju bättre om tid..men nu med eget företag så har man svårt att få tiden att räcka till.Som tur är(om man nu ska se det så) så är en av stövarna färdig att pensioneras.....

Publicerat

Hej kettu

Jag har hållit mig till en stövare, fast jag var lös och ledig 3 år från 2003. Har man en bra och frisk hund så räcker det med 1 st. En yngre/mellanung stövare är en riktig friskus. Ork och lust finns hur mycket som helst. Vi (hunden och jag) jagade i snitt 4 dagar i veckan, vid bra förhållanden flera dagar i streck. Tiken var som ett snöre i slutet av februari, men roligt hade vi. Med två hade jag nog varit ute varje dag och ledsnat ännu mer på jakten.

Det kan faktiskt bli för mycket av det goda. Tro det eller ej. Det är bättre att sukta (inte för länge bara) efter att få gå ut, än att jaga så mycket, att man känner sig nöjd. Även om stövarjakten står närmast hjärtat försöker jag variera jaktformerna ,så jakten behåller sin tjusning.

Jag har så smått börjat fundera på nästa stövare, men dit är det förhoppningsvis ca 3-4 år.

Och hur ska jag få tag på en lika bra igen..........det blir knepigt.......man ska ha tur.

Publicerat

Visst det kanske räcker med en hund men blir den sjuk eller ännu värre omkommer då är man hundlös lite för länge, därför tror jag många håller sig med fler hundar.