Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Plottens första möte med vildsvinsdoft.. och nu död gris

Featured Replies

Publicerat

Som sagt första mötet med vildsvinsdoft..

Men de är ett fruset ihoprullat skinn.

La ett släpspår över tomten men han aldrig få film på spårandet, vilket iofs var rätt obefintligt.. :roll:

Snarare en rusning fram mot skinnet.

O då hade jag tillslut fått igång kameran.

http://www.niklasaren.se/film/film02.wmv

Om det blir nån hund av tiken återstår o se.

Lite dyr i drift är hon oxå...

Plotten gjorde ett gryt i dubbelsängen häromdagen.

Gick fort oxå, tog nog inte mer än 10 min.

Ett jätte hål i madrassen, 50x50 cm, alltså den som ligger i botten med stålfjädrar o sånt.

Lilla frun är inte så imponerad av plotten...

Men som jag sa vi har behövt en ny säng rätt länge nu 8)

Publicerat

kunde tyvärr ej få filmen å rulla men ljudet gick fram!.. märktes hon var lite osäker!..  :D men de är juh som de ska!..  :D

blir nog bra med henne ska du se!..

å nu blir väll lilla frun glad då en ny säng måste införskaffas... ;)

MVh Mamre!.

Publicerat
  • Författare
kunde tyvärr ej få filmen å rulla men ljudet gick fram!

MVh Mamre!.

Hmm.. fattar jag inte, jag kan få ner den från sidan o se allt utan bekymmer.

Är en Windows media player fil alltså .wmv eller nått..

/Niklas

Publicerat
Hmm.. fattar jag inte, jag kan få ner den från sidan o se allt utan bekymmer.

Är en Windows media player fil alltså .wmv eller nått..

/Niklas

Inga problem här heller!

:D

Lite osäker är den. Det både syns och hörs.

Publicerat

Asså..jag såg filmen och anser nog att jycken gjorde vad som skall förväntas av den...men det är jag det ,och jag är mycket okunnig när det gäller vildsvin. Men ändå 8)

Publicerat
  • Författare

Visst är hon osäker, inget snack om det.

Går väl inte dra några växlar av det där lilla testet men rätt kul skall har hon  ;D

Det som ev inte var så bra var att hon inte löste "problemet" själv.

Alltså ta sig fram o konstatera att det där var inte så farligt.

Avreagera eller nått.

Det enda jakliga jag sett än är när en katt var på tomten o den var inte kvar så länge iallafall..

Hon markerade iofs med sitt något blodhundsaktiga vrål något som var inne på industritomten som ligger bakom min tomt oxå.

De andra jyckarna brukar gapa ibland om vinden ligger rätt o det är något inunder lastpallarna intill planket.

Oftast är det nog kanin, råtta eller igelkott, men kotten borde det inte vara nu iallafall.

Har som väl är gunnebonät nergrävt under planket så ut ska de inte kunna ta sig..

Eller... än har inte jyckarna tagit sig genom även om nätet på vissa ställen har väldigt långa o utdragna maskor... :-

  • 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Så var det andra gången tiken träffade på samma frusna grisskinn.

Wachteln öppnade tydligen altandörren o smet ut hon också.

Men lura henne med ett fruset grisskinn gick inte så jag fick bort henne därifrån.

Därav klippet i filmen.

Börjar se framtiden an med spänning.

Plotten kommer nog va de lider bli vad jag hoppas på.

Hon presterade förresten ett fint ståndskall på kompostråtta i bur häromdagen. ::)

Katter är poppis och observeras på långt håll, de ska jagas helt enkelt.

Även haft henne lös i skogen ett par ggr.

Första ihop med wachteln o de var ingen bra ide alls… :-

Tog 6 timmar innan jag fick fatt på hundarna igen.

Haft plottiken lös ett par ggr själv o då har hon varit som en normal jycke i den åldern.

Ett litet kort drev på rådjur tror jag ena gången, inge bra iofs men visar i alla fall att hon har jaktlust.

Kommer inte leka med skinn på detta sätt igen, nästa steg blir nog riggat rörlig skinn.

Filmsnutten på andra träffen med grisskinn nu på förmiddagen

http://www.niklasaren.se/film/plott.wmv

Publicerat

härlig film NS ;D ;D

det går värkligen framåt för dej och plotten ;D ;D ;D

Publicerat

;D blir nog bra de där ska du se!..

Mvh

Publicerat

Wachtelns min var skön ;D

Publicerat

Nu var det annat gry i henne, en sak jag tänkte på direkt var att hon ruskar på huvudet hela tiden när hon skällt några skall, kan hon ha något problem med öronen eller halsen?

Publicerat

Sakta men säkert framåt men ännu osäker på skinnet, men det löser sig med vad tiden går. :D

Publicerat
  • Författare
Nu var det annat gry i henne, en sak jag tänkte på direkt var att hon ruskar på huvudet hela tiden när hon skällt några skall, kan hon ha något problem med öronen eller halsen?

Jo ruskandet är lite konstigt.

Kollade öronen noga igår men hittar inget konstigt där, inget som luktar "fel" heller.

Halsen har jag inte kollat.

Möjligt att det är en öveslagshandling.

Får hur som hålla koll på det så hon inte har någon inflamation eller nått. 

Va det gäller Wachtelns min så är öronen klippta (håret dårå) så hon ser fåningare ut än vanligt ::)

Publicerat
Jo ruskandet är lite konstigt.

Kollade öronen noga igår men hittar inget konstigt där, inget som luktar "fel" heller.

Halsen har jag inte kollat.

Möjligt att det är en öveslagshandling.

Får hur som hålla koll på det så hon inte har någon inflamation eller nått. 

Kolla halsen det heter inte öron näsa hals utan anledning, syns det inget eller luktar i öronen så sätter jag en slant på halsen! har behandlat fler öron genom halsinfektion än genom öroninflammation trots symptomen ser ut som öron.

Publicerat
  • Författare

Ska kolla upp det när vetrinären dyker upp härnäst..

Polare med honom så de e inget bekymmer så sett.

Klippte ihop sista 2 filmsnuttarna från igår oxå.

Tycker hon avreagerar som hon ska...

http://www.niklasaren.se/film/plott2.wmv

Publicerat

Hur gammal är hunden nu?

Jag tycker att det ser prima ut! Är det ett vildsvinskinn som du har rullat ihop?

Ska du släppa henne i hägn senare?

Publicerat
  • Författare

Hon är ca 8 månader nu.

Skinnet är som du sa ett hoprullat infryst skinn från vuxen gris.

Nu blir det nog en del spårträning i vår, ev med riggat grisskinn som spårslut.

Ett mentaltest blir det nog oxå.

Väntar till hösten tror jag med o testar gris i hägn.

Grävling när den blir lovlig till hösten står på programmet oxå.

Publicerat
  • Författare

Tjenix!

Det går frammåt.

Har en lite film nu oxå, ska försöka hinna med o ladda upp frammåt kvällen.

Brodern pangade en nasse igår som plotten var med o luktade på.

Skulle va ypperligt tillfälle o dra en vals om eftersök o strapatser...

Men sanningen är att jag gjorde ett släpspår med död gris  ;)

Men filmsnutten ser klart verklig ut..  ::)

Publicerat

Klockrent NS när voven sköter sig  ;D

Mvh.

Publicerat
Tjenix!

Det går frammåt.

Har en lite film nu oxå, ska försöka hinna med o ladda upp frammåt kvällen.

Brodern pangade en nasse igår som plotten var med o luktade på.

Skulle va ypperligt tillfälle o dra en vals om eftersök o strapatser...

Men sanningen är att jag gjorde ett släpspår med död gris  ;)

Men filmsnutten ser klart verklig ut..  ::)

 

Du skulle dragit av en riktig rövarhistoria  ;D ;D ;D  det ser ut att gå bra för den lilla damen.

Publicerat

Haha NS! :D Kul! Ett steg i rätt riktning som sagt vad. :D En riktigt lång smaskig historia skulle Du ha gjort av det. ;D ;)

Publicerat

Kul att det går bra, ser ut och vara en fin gris dessutom :)

Publicerat
  • Författare

Hej igen!

Var väl egentligen ingen våldsamt bra prestation av Plotten.

Grisen, lillgalten vägde nog 50 kilo levande, den var redan vid slakthuset när jag kom dit.

Drog iväg den 60m och släppte ut den ”åksjuke” plotten.

Hon mådde lite kymigt men kände grisdoften o fick se broderns stå o slipa kniven o se allmänt farlig ut så hon blev lite blockerad o for omkring o skällde på honom och förmådde inte gå iväg i släpspåret.

Vid slakthuset har hon aldrig varit o förmodligen aldrig sett någon med panlampa…

Mörkret kan nog oxå ha viss betydelse.

Släppte ut Wachteltiken som stöd o drog igång digitalkameran samtidigt.

Fick stänga av den ett par ggr o försöka hålla undan wachteln men fick ge upp.

De e hon som morrar… ::) Vilket givetvis hämmar plotten.

Satte henne i bilen o då var Blakie som plotten heter ensam med grisen o skällde några skall o hade lite kul skulle jag tro.

Tillbaka igen, petar jag lite på grisen o drar sen tillbaka den mot slakthuset.

Klippte ihop filmsnuttarna.

Men är ändå rätt nöjd med att hon inte var skiträdd för grisen.

Finns nog lite att bygga på tror jag.

Hemvägen gick faktiskt utan tecken på åksjuka…  :D

http://www.niklasaren.se/film/1agrisen.wmv

För att förekomma troliga misstankar om användande av elektronik vid skyttet..

Iofs är månen halv men denna åtel ligger 50 m från farsgubbens torp.

Tänder man ytterbelysningen på verandan så ser man oavsett månfas=skitbra  ;D

Publicerat

Tycker hon växer i uppgiften för varje film och det är positivt, inga negativa minnesbilder som spökar, när du eller om det är wachteln som får grisen att röra sig så hugger hon i instinktivt.

Du ska ha en eloge också för du gör henne starkare och hon växer med uppgiften, bra jobbat NS!

Publicerat

;D ser juh bra ut de där NS... de går famåt!... lite kul å se utvecklingen!... den lilla tveksamhet som fanns kommer säkert vara borta till nästa filmsnutt!..  ;D

kul de går bra!.. Grattis på dej/er!..

MVh Mamre!..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.