Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kodlås eller nyckel?

Featured Replies

Publicerat

På skåpet , är kodlås nåt att ha?

Publicerat

Jag själv har kodlås dels för att inte behöva en nyckel som alla hittar och att hålla ungarna borta ifrån skåpet ( dom hittar alltid nyckeln)

Eller så kan du skaffa det nya. Nyckel, kodlås och fingeravtrycksläsare bara att välja vilket man vill använda.

Detta kommer troligtsvis bli vad jag skaffar till nästa skåp.

Publicerat
  • Författare

Är den battieridriven eller?

Ingen hit att inte få upp det vid strömavbrott.

Måste väl gå att öppna med nyckel också om det blir fel på kodlåset?

Publicerat

Om batteriet tar slut så kan man  med kodlåset till mitt Norlyx  sätta ett 9v batteri under låset på ett par stift så kan man slå in koden.

Till det nya låset skulle jag låsa in nyckeln för vad är annars vitsen?

Förstår inte varför det är med nyckel ? Problemen är ju hela tiden att hitta ett gömställe för nyckeln eller ha med sig den hela tiden.

Publicerat

det blir problem om man kodmojängen börjar kludda...då e det kanske kört  :-[

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag tycker det är otroligt enkelt.

Antingen har man med sig nyckeln ÖVERALLT och ger fan i att gömma den hemma, eller så har man kodlås.

Vad gäller att hitta nycklar och annat som är gömt så är kolingen alltid smartare än vad husägaren är och kolingen hittar därför närmast med säkerhet nyckeln.

Sen förstår jag inte alls hur papphjärnorna som gömmer nycklar tänker, de har med sig husnyckel och bilnyckel, men vapenskåpsnyckeln som är mycket viktigare ligger gömd i en blomkruka eller bakom en list.................

Dessutom är det ytterst tveksamt att försäkringen gäller om det framkommer att vapnen blev stulna vid nyckelinbrott i skåpet.............Och får man tillbaka licenserna............

Frågorna är många och lätta att förebygga.

Själv har jag kodlås, skulle det gå i baklås så finns det folk som är experter på sådant.

MVH Håkan

Publicerat

Min far är låssmed, därav har jag hört alldeles för många dumma och tråkiga historier för att vilja släpa omkring på en nyckel till ett värdeskåp med såpass stöldbegärligt innehåll, framförallt när det är så lätt att förebygga genom att välja kodlås...

Publicerat

kodlås,så ångrar jag att jag inte köpte det. >:(

för när jag gjorde lumpen så hade vi det i vaktkuren på I5, myket smidigare än nyckel.

krånglade aldrig .   

Publicerat

Kodlås - utan tvekan. Har tidigare haft nyckel, men när det var dags för större skåp var det ingen tvekan om att det var kodlås som gällde. Jag köpte ett Scandinavian Safe SP88 med La Guard kodlås och är mycket nöjd.

Publicerat

Det här med kodlås, kan man köpa till det i efterhand, eller är det lika dyrt som om

man hade beställt det i första läget???

Mvh Pär

Publicerat
Det här med kodlås, kan man köpa till det i efterhand, eller är det lika dyrt som om

man hade beställt det i första läget???

Mvh Pär

Vad då dyrt, har mig veterligen aldrig sett att kodlås alternativet skulle vara speciellt dyrt....

Det tore dock vara en aning "dyrare" att eftermontera, det är en nästan en regel utan undantag att det är dyrare att eftermontera än att köpa produkten färdig utrustad. Detta oavsett vad vi snackar om...

Publicerat

Finns det inga mekaniska kodlås utan batteri ?

Publicerat

Visst finns det mekaniska kodlås men de är inte direkt vanliga på enklare värdeskåp.

De säkerhetsskåp jag har med kodlås har aldrig krånglat på något sätt, låset varnar i god tid innan batteriet är slut för att undvika driftstörningar.

Publicerat

Jag har själv Sargent Greenleaf mekaniska kodlås på mina skåp.

Det ena skåpet är ett Rosengrens säkerhetssköp som hade nyckellås från början och jag fick tag i S&G låset begagnat och har monterat det själv.

Väldigt enkelt eftersom skåpet var förberett för de låsen.

IDag kastar många S&G låsen och byter ut dem mot elektriska kodlås efftersom man anser att mekaniska kodlås är för jobbiga (det tar 5-10 sekunder längre tid att öppna skåpet.....)

MVH Håkan

Publicerat
Jag har själv Sargent Greenleaf mekaniska kodlås på mina skåp.

Det ena skåpet är ett Rosengrens säkerhetssköp som hade nyckellås från början och jag fick tag i S&G låset begagnat och har monterat det själv.

Väldigt enkelt eftersom skåpet var förberett för de låsen.

IDag kastar många S&G låsen och byter ut dem mot elektriska kodlås efftersom man anser att mekaniska kodlås är för jobbiga (det tar 5-10 sekunder längre tid att öppna skåpet.....)

MVH Håkan

Det var inga dåliga skåp du har Håkan...

Det är dock en två saker som förmodligen skrämmer en potentiell vapenskåpsköpare om man snackar såpass rejäla skåp, storleken och priset.

Om man vill köpa ett nytt skåp med mekaniskt kodlås får man nog räkna med att lägga ut lite mer pengar än på tex ett nytt Norlyx med elektroniskt kodlås...

Publicerat

Säkerligen har du rätt.

MVH Håkan

Publicerat

Fick jag välja hade jag gärna sett att halva källaren var ett valv...

Farsan hade planer på det när han byggde huset men de rann ut i sanden tyvärr....

Publicerat

Det är väl inte försent än?

MVH Håkan

Publicerat

Nej, det är det väl inte men vi klarar oss bra i nuläget också för den delen då rummet som skåpen står i är näst intill ointagligt.

Tyvärr är det väl ändå så att vill man bara komma in tillräckligt mycket så gör man det till slut, man kan bara göra sitt bästa för att fördröja en sådan operation. Förhoppningsvis väljer de ett lättare mål.

Ett valv är dock en tilltalande tanke...

Publicerat

F.ö har jag ett inlägg i sakfrågan.

På ett av farsans skåp är det en schysst lösning, det är ett elektroniskt kodlås som du alstrar ström till genom att du snabbt vrider låsratten fram och tillbaka två tre gånger. Efter det är det bara att slå in koden och öppna, alltså inga batterier bara en liten generator.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaha , det vart kodlås.

En 152 kilospjäs med gott om utrymme :)

Publicerat

Här finns en länk till kodlås utan batteri.

Har själv ett sådant på jobbet.

http://www.nokey.com/massafloc.html

Använder själv ett kodlås utan batteri av äldretyp (snurr) och är väldigt nöjd med detta.

mvh

Rune

• 2 months later...
Publicerat

Hade jag ett valv så skulle jag montera kodpanel och Wiegand-läsare. 8)

I övrigt föredrar jag ett helmekaniskt S&G-lås.

Publicerat

Någon som vet o mman kan eftermontera kodlås på Zugil 6 o isf vad det kostar ?

Publicerat

Vad är Weigand läsare?

MVH Håkan