Publicerat Januari 2, 200818 yr 2 personer: 3 duvbröst (6 utskurna filéhalvor) ½ stor gul lök 2 nävar kantareller (trattkantareller, Karl-Johan eller rent av vanliga champinjoner fungerar också utmärkt) 2 dl vispgrädde Knappt 1 dl riven cheddarost Salt Färskmalen svartpeppar Enbär En nypa persilja Bryn löken och svampen med en stabil klick smör i en stekpanna. Skär ut filéerna från bröstbenet, salta och peppra efter smak och bryn dem tillsammans med löken och svampen. Se till att de får fin färg, men utan att steka dem så länge att de riskerar att bli torra och tråkiga. Krossa några enbär och strö över pannan. Häll på grädden och låt det puttra i några minuter. Strö över den rivna osten och låt den smälta ihop med såsen. Smaka av, tillsätt eventuellt mer av kryddorna och garnera slutligen med lite hackad persilja. Duvbrösten gör sig väl med någon form av potatis (enkel, hederlig klyftpotatis eller potatiskaka fungerar till exempel alldeles utmärkt), röd eller svart vinbärsgelé ---------------------------------------- Baconlindat Duvbröst 4 urbenade duvbröst 4-8 skivor bacon 6 potatisar 2 stora tomater smör till stekning olivolja 2 msk färska oreganoblad 100 g gräddädelost salt och peppar 1. Salta och peppra duvbrösten och linda 1-2 skivor bacon runt varje. Tvätta och klyfta potatisen. Skär av toppen och botten på tomaterna och dela sedan varje tomat i 2 delar. 2. Sätt ugnen på 200°. Bryn duvbrösten runt om i smör i en stekpanna. Bryn potatisen i samma fett, salta och ringla över lite olivolja. Lägg över potatisen i en smord, ugnssäker form. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Rör om någon gång. Lägg på tomatskivor och duvbröst, smula över osten. Sänk ugnsvärmen till 150° och stek färdigt i ca 10 minuter. 3. Grovhacka oreganon och strö över. Servera genast direkt ur formen. ------------------------------------- Duvbröst i svampsås -------------------------------------------------------------------------------- 6 st. duvbröst 1 äpple 8 katrinplommon 3,5 hg. svamp (kantareller eller blandsvamp) 3 dl. vispgrädde salt soja vinbärsgele´ Salta och peppra duvbrösten. Bryn dem lätt bruna. Lägg äppelklyftor och katrinplommon i grytan. Låt steka i en ½ timme. Häll i svampen och vispgrädden och låt koka 15 minuter. Smaka av med salt, gele´och soja..
Publicerat Mars 11, 200818 yr Seriöst, det är därför jag undviker recept delen, man blir ju så hungrig.
Publicerat Mars 24, 200818 yr nu till påsk tog jag upp duvbröst och la i röttvin som jag kryddade med 3 klyftor vitlök, 1 msk malen kanel. och ca 8 krossade enbär och blandade örter i massor och stark chiliflakes och 3 mas äppelcidervinäger för mörhetens skull. lät detta ligga i ca 1½ dygn innan jag stekte det i ugnen på 100 grader till det blev ca 58 grader. gjorde en sås på 2dl grädde och 2 dl cremefraiche och ca 150gr mögelost som fick smälta i och småputtra.. vi hade lite färskpotatis till...