Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjur

Featured Replies

Publicerat
Nu vill inte jag ha någon bågjägardebatt i denna tråd då jag redan i flertalet trådar levererat min ståndpunkt i frågan, men tanken slog mig.

MVH

Jo vi börjar om igen........... ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Jag tror att allt fler kommer att jaga rådjur mer med kula! Varför jo nu när grisarna snart finns överallt så vill man ju även kunna skjuta dessa om chans finnes. Hur många gånger detta året har inte en del i jaktlaget stått med mössan i hand medan Wachteln kört gris. Vet att vissa tycker väldigt illa om slugs men jag har löst det på det viset att jag nästan alltid jagar med en halvautomat och kan byta mellan hagel och slugs. Sen skulle det ju förenkla om även rådjur fick jagas med slugs!

mats

Publicerat
Jag tror att allt fler kommer att jaga rådjur mer med kula! Varför jo nu när grisarna snart finns överallt så vill man ju även kunna skjuta dessa om chans finnes. Hur många gånger detta året har inte en del i jaktlaget stått med mössan i hand medan Wachteln kört gris. Vet att vissa tycker väldigt illa om slugs men jag har löst det på det viset att jag nästan alltid jagar med en halvautomat och kan byta mellan hagel och slugs. Sen skulle det ju förenkla om även rådjur fick jagas med slugs!

mats

Nå, DET problemet löses ju synnerligen enkelt med en drilling eller bockbüchs...

Publicerat
Nå, DET problemet löses ju synnerligen enkelt med en drilling eller bockbüchs...

Säg inte så till någon (M_B) som sålt sin drilling och ångrar det ;D

Publicerat
Säg inte så till någon (M_B) som sålt sin drilling och ångrar det

Nu är det ju inte alla som har ekonomiska möjligheter att köpa en drilling och en kombi tycker jag är inget alternativ.

Sen så ångrar jag nog inte att jag sålde min Krieghoff då det var en plus och det var ingen höjdarbössa.

Däremot så kan det bli så att jag kommer att jaga allt mer med min DS om jag nu kan få till kolven riktigt bra!

Men det bär mig ändå emot att springa runt med kulvapen när man jagar som vi gör d.v.s. att man fritt söker pass beroende hur drevet buktar.

mvh

slut på trådkapning ;)

Publicerat
Men är Dina grannar representativa för alla jaktlag då? Vi jagar med hundar och har hagel på rå på de tre marker vi jagar på,... Inga skadskjutningar så länge jag varit med,.. och enormt fina stammar av rå.

Jaghar sett skadskjtningar med kula med,.. så inte är det väl vapnet som sådant som avgör,.. det är väl den som håller i bössan som styr? OCH,.. en god viltskattning där man vet vad som skall skjutas eller ej och där folk verkligen följer det man sagt.

Du har uppenbarligen inte läst mina övriga inlägg i denna tråden där jag utvecklar dessa tankar  :-*

Undantaget som bekraftar regeln kommer alltid att finnas,dvs visst finns det lag som sköter sin hageljakt med avseende på skytte och urval och visst finns det kulvapenjägare som skjuter hellre än bra men...

Det är min absoluta uppfattning att hagelgeväret är i särklass överrepresenterat när det handlar om skadeskjutningar mot rådjur och de allra flesta jaktlag har ingen större tanke bakom vilka djur som skjuts under drev.

Enda sättet till utveckling är att tänka i andra banor än att bara köra på enligt gammal "jaktkultur" och hoppas på det bästa.

Nya tider kräver nya tankar och metoder om inte annat så för viltets och den breda massans acceptans.

/Micke

Publicerat
.

Nya tider kräver nya tankar och metoder om inte annat så för viltets och den breda massans acceptans.

/Micke

Jo, vi är verkligen kända för att ta sådana beslut nu för tiden... :-

Tror du talar i egen sak precis som jag talar i egen sak...delvis. Ett hagelgevär på 30 meter kommer alltid vara ett säkrare alternativ än ett kulvapen på 200 förutsatt att viltet står stilla och erbjuder rent håll. Men i slutändan är det skyttens handhavande och omdöme som fäller avgörandet.

Det som talar mot hagelgeväret är och kommer alltid att vara risken för randhagel, men detta föreligger också för räv, hare och fågelvilt. Ett rådjur är inte mer hårdskjutet än en räv eller gås, bara lättare att träffa...vilket är på gott och ont. Ponera ett fältslag mot haren i skåne med kanske 100 harar påskjutna på en dag. Hur många som dör i diken på natten törs jag inte ens tänka på men det kommer aldrig in i debatter som denna.

Tror inte hagelgeväret utanför jaktliga kretsar är på något sett ifrågasatt mot något tillåtet vilt, tvärtom tror nog folk att potentialen är större än vad det egentligen är. Det är här på forum som detta det lyfts upp och hagelallergi utbryter. Jag säger inte att det inte är ett problem i vissa fall av oetiskt handhavande och det ställer också högre krav på hundar och dylikt då en pereferiträff är svår att skilja från en bom. Men rådjur påskjuts aldrig i massor utan oftast finns möjligheten till bra hundar och korrekta eftersök.

Låt en fungerande jaktform vara i fred eller ta upp hagelgevärets tillkommakortande allmänt, tack. ;)

Publicerat
Låt en fungerande jaktform vara i fred eller ta upp hagelgevärets tillkommakortande allmänt, tack

Håller fullständigt med MKJ släpp ut gubbarna i skogen som är vana att jaga rådjur med hagelgevär och låt dom ha kulgevär så får ni se på skadskjutningar, särskilt om det är jakt med hund!

mvh

Publicerat
Håller fullständigt med MKJ släpp ut gubbarna i skogen som är vana att jaga rådjur med hagelgevär och låt dom ha kulgevär så får ni se på skadskjutningar, särskilt om det är jakt med hund!

mvh

Jag väljer att citera mig själv eller menar du att gubbarna på ren jävelskap skiter i etiken???

Och lika lite som de flesta av oss inte lossar skott mot skenande älgar,hjortar och vildsvin så tror jag att de allra flesta inte heller lossar skott mot skenande rådjur med kulvapnet.

Nya regler ställer nya krav på oss och framförallt jaktledaren på vilkens ansvar jakterna genomförs,detta kommer att resultera i ett nytt passtänkande vid rådjursjakt med drivande hund och kulvapen

/Micke

Publicerat
Ponera ett fältslag mot haren i skåne med kanske 100 harar påskjutna på en dag. Hur många som dör i diken på natten törs jag inte ens tänka på men det kommer aldrig in i debatter som denna.

Man kan alltid försvara ett angrepp med ett motangrepp,dock tycker jag inte att det försvarar rådjursjakt med hagel särskilt bra :-

oftast finns möjligheten till bra hundar och korrekta eftersök.

Här har jag avvikande uppfattning,alla som jagar rådjur med drivande hund har bevisligen en hund..dock är många helt värdelösa på e-sök då andra spår eller luftburen vittring ofta är en starkare retning.

Hagelskjutna rådjur blöder ofta dåligt,särskilt dom som beskjuts med fina hagel,kräver ofta en rätt duktig hund för att fixa det då dessa rådjur brukar gå rätt långt med obefintligt blodspår långa sträckor.

Kulskjutna blöder betydligt bättre och är lättare för dugliga hundar att klara ut,oftast går dom inte särskillt långt heller.

Låt en fungerande jaktform vara i fred eller ta upp hagelgevärets tillkommakortande allmänt, tack. ;)

Sorry det är inte en fungerande jaktform i mina ögon,vad det gäller hagelgevärets tillkortakommande så får någon anna ta upp det då jag tycker vapnet är utmärkt för det egentliga småviltet.

:-*

/Micke

Publicerat
Du har uppenbarligen inte läst mina övriga inlägg i denna tråden där jag utvecklar dessa tankar  :-*

Undantaget som bekraftar regeln kommer alltid att finnas,dvs visst finns det lag som sköter sin hageljakt med avseende på skytte och urval och visst finns det kulvapenjägare som skjuter hellre än bra men...

Det är min absoluta uppfattning att hagelgeväret är i särklass överrepresenterat när det handlar om skadeskjutningar mot rådjur och de allra flesta jaktlag har ingen större tanke bakom vilka djur som skjuts under drev.

Enda sättet till utveckling är att tänka i andra banor än att bara köra på enligt gammal "jaktkultur" och hoppas på det bästa.

/Micke

Hmmm,.. jag har en helt annan erfarenhet.

Jag vet jaktlag där de flesta står med kula då de markerna lämpar sig för det,.. och trots det så är det i de jaktlagen som de flesta dåliga skott avlossats,.. Det har för dagen varit jakt på "allt" och dåliga (ja, riktigt usla) skott har avlossats med kula mot rå,.. och gris.

Som sagt,.. jag har sett en del riktigt dåliga skott avlossade med kula och jag tror inte vapnet spelar någon roll i de fallen,.. det enda som skulle ske i de personernas fall om man stoppade en hagelbössa i deras famn är att de skulle bli tvugna att avstå skott oftare med hagel de gånger avtånden skulle vara uppenbart för stora även för de....

Likväl har jag en kompis som är proffisionell eftersöksekipage som väl aldrig har så mkt att göra som när älgjakten drar igång. Jag har lite svårt att fatta hur det kan bli så förbenat många skadskjutningar på just älg,.. som ju är högvilt och jagas med kula om nu den saken skulle vara det som minskar skadskjutningarna,..

Kanske för att det finns lite för skjutkåta jägare i vissa jaktlag?? Eller att det faktiskt finns de som inte skjuter in sina vapen så noga innan de tar nya bössan med sig ut i buskarna,.. Vad vet jag, men faktum är att det sker trista skott även med kulvapen och på högvilt.

De jaktlag vi oftast jagar med,.. där skadskjutningar är ovanliga och inte ens har hänt på många, många år så är det personerna som är anledningen till det,.. likväl som det är personerna i andra jaktlag som kan få ens nackhår att resa sig oavsett vilka vapen de har med sig.

Vi ser ju en del olika jaktlag då vi har hundar som folk gärna vill jaga för,.. och som sagt,.. som jag ser det så är det inte klassiciferingen av viltet eller vapnen som avgör hur folk beter sig i skogen,.. det är personernas inställning och nogrannhet vid jakt som avgör.

Jag tror att de som har dåligt omdömme med hagel,.. även kommer ha det med kula,.. vem vet,.. kanske skulle eftersöken på rå öka ännu mer om man bara fick jaga de med kula,.. då skulle ju det kunna avlossas ÄNNU fler skott mot rå nämligen då dessa personer skulle kunna skjuta på än längre håll,...

Mja,.. jag vet inte säkert men jag har himla svårt att se själva vapnet osv som anledning till att vissa inte kan hålla fungret från avtryckarn när de borde göra det,... Men jag håller absolut med om att ett sätt att komma åt detta skulle kunna vara att man  utvecklar sig och går frammåt,.. Men hur gör man det? När bolagenstyrelsernas medlemmar eller penningstarka storstadsjägare är de som tar sig an allt mer av jaktmarkerna till hutlösa priser, inte minst där vi bor.... Dessa personer som bara kan komma ut några få gånger i markerna under en säsong och då har BRÅTTOM att få så mkt som möjligt fällt innan de sen ska iväg på finmiddag direkt efter jaktdagens slut,... Här är det storvilt som man vill ha och en älgkalv samt en räv räknas som "stolpe ut" för dagen för det var ju inte hjorten man ville ha eller storgalten osv,...

Snacka om sned syn på jakt...

Kanske är detta något för SJF och Riksjägarna att verkligen ta tag i,.. att ändra _synen_ på jakten och respekten för viltet osv. Kanske genom hårdare skjutprov årligen,.. bättre prov med bredare innehåll som skall genomföras,.. och att man kräver en kurs i jaktlig etik och moral när folk ska ta jägarexamen? Vad vet jag,.. jag vet bara att jag ibland stöter på folk ute i buskarna som verkar ha köpt sitt jaktkort och jägabevis på internet och skaffar bössan precis dagen innan de ska ut och jaga,.....

:)

Publicerat
Jag väljer att citera mig själv eller menar du att gubbarna på ren jävelskap skiter i etiken???

/Micke

Tyvärr,.. jag måste nog säga att det kanske inte är allt för ovanligt med skott mot snabbt springande grisar och älgar,.. *har sett*... så alla ingår inte i det Du menar är- "Och lika lite som de flesta av oss inte lossar skott mot skenande älgar,hjortar och vildsvin så tror jag att de allra flesta inte heller lossar skott mot skenande rådjur med kulvapnet.

",.. tyvärr...

Jag envisas med att hålla fast vid min åsikt där  ;) Förstås grundat på mina egna erfarenheter (vi har ju alla lite olika erfarenheter),.. men jag ska ärligt erkänna att i alla år som jag varit hundförare inte tyckte eller tänkte så,.. detta blev tydligt den dag jag själv började gå med bössa vilket Du vet är ganska nyligen,.. men det var först då som jag började tänka på själva vapnens inverkan under jakten och med egen erfarenhet av detta så blev plötsligt en del saker mkt mer uppenbara för en,.. att långt ifrån alla borde gå i skogen med vapen.

Publicerat
Man kan alltid försvara ett angrepp med ett motangrepp,dock tycker jag inte att det försvarar rådjursjakt med hagel särskilt bra :-

Här har jag avvikande uppfattning,alla som jagar rådjur med drivande hund har bevisligen en hund..dock är många helt värdelösa på e-sök då andra spår eller luftburen vittring ofta är en starkare retning.

Hagelskjutna rådjur blöder ofta dåligt,särskilt dom som beskjuts med fina hagel,kräver ofta en rätt duktig hund för att fixa det då dessa rådjur brukar gå rätt långt med obefintligt blodspår långa sträckor.

Kulskjutna blöder betydligt bättre och är lättare för dugliga hundar att klara ut,oftast går dom inte särskillt långt heller.

Sorry det är inte en fungerande jaktform i mina ögon,vad det gäller hagelgevärets tillkortakommande så får någon anna ta upp det då jag tycker vapnet är utmärkt för det egentliga småviltet.

:-*

/Micke

Tycker detta var en väl tjockskalligt och inskränkt inlägg för att komma från dig ;) Minns långhållsdebatten i färskt minne. Precis där som här måste vi vara objektiva. Dina uttalanden är rent subjektiva när du helt vilt generaliserar alla hageljägare som oetiksa samtidigt som det taktiska skyttet alltid är etiskt. Vi är alla brända av tidiga erfarenheter men det försvarar faktiskt inte din svart-vita inställning här.

Anledningen varför jag jagar med drilling är just den att jag värdesätter haglens egenskaper i nära, snabba och lite orena håll som hundförare. Det var många år sedan jag skadesköt?? ett rådjur med hagel som jag inte hittade. Men är man bara väl insatt i haglens begränsningar är skiftandet till kula ett beslut i ryggraden, precis som på samma sett som om en gris eller hjort uppenbarar sig.

De flesta skadeskjutningar med hagel skjuts av söndagsjägare, precis som de som sker med kula. Hippen jag och Jansson fick ett sådant exempel av en jägare när dom var här sist.  Kan inte minnas att jag skjutit ett rådjur med inkapslade hagel någonsin faktiskt, tråkigt om du har andra erfarenheter. Du är en duktig kulskytt (hur bra skall jag snart klura ut ;D ) och tillämpar en jakt som till fullo bygger på kulvapen. Jag ägnar mig åt båda delarna och är tillfreds med detta liksom majoriteten i samhället. Försöker också vara objektiv då jag aldrig hycklar med hagel problemet, inte heller minimerar jag riskerna verbalt när jag långhållspurschar. ;)

Exemplet med hararna hänger ihop med jaktetik. Vi skjuter här en bra dag 2-4 rådjur för våra hundar. Tar alltid ansvar för en skottplats utan djur oavsett vad den visar och vad skytten säger, speciellt vid hagelskytte. Så vad jag menar är att allt är kopplat till jaktetik och ansvar. Där är jag inte unik på nåt sett utan anser att så sker på de flesta ställen där jag jagar rådjur.

Vill inte kasta paj, speciellt inte med dig som jag respekterar som jägare såväl som person. Men jakt är inte svart och vitt och ett eskande för ett förbud baserat på ett par personers dåliga erfarenheter är rent nonsens. Vill vi omyndigförklara folk finns andra mer legitima kategorier människor i samhället än de hageljagande rådjursjägarna. :-*

Publicerat

Så länge människan går finns risken att den faller/snubblar.

När man avlossar ett skott finns alltid en risk !!

Publicerat

Tror nog att det mesta är sagt här nu åtminstone från min sida,det finns inte ett argument i världen som kan få mig att tro på hageljaktens förträfflighet vid rådjursjakt,och många här ser likadant på kulvapenjakt på rådjur.

Eftersom inget förslag ligger och aldrig någonsin lär bli lagt om detta heller så är vidare diskussioner rätt meningslösa.

Och du MKJ..duktig kulskytt vet jag inte om jag är..sannolikt högst medelmåttig,dock har jag gett uttryck för att vilja lära mig skjuta på långa håll.

Spöa mig lär du göra utan större problem :-*

/Micke

Publicerat

Ja, vi tycker alla olika....  :)  ;) 

Publicerat
Tror nog att det mesta är sagt här nu åtminstone från min sida,det finns inte ett argument i världen som kan få mig att tro på hageljaktens förträfflighet vid rådjursjakt,och många här ser likadant på kulvapenjakt på rådjur.

Eftersom inget förslag ligger och aldrig någonsin lär bli lagt om detta heller så är vidare diskussioner rätt meningslösa.

Och du MKJ..duktig kulskytt vet jag inte om jag är..sannolikt högst medelmåttig,dock har jag gett uttryck för att vilja lära mig skjuta på långa håll.

Spöa mig lär du göra utan större problem :-*

/Micke

Vi kan vara ense om att vi är oense. Vilket vi egentligen är i det mesta - ekologiskt, plast/trävapen, rådjursskytte, Whisky, öl etc, etc.

Ett debatt forum vore tråkigt utan folk som dig :-*

Oroa dig inte för mina färdigheter, utan stödben är jag ingenting bortom 40 meter ;)

Publicerat
Oroa dig inte för mina färdigheter, utan stödben är jag ingenting bortom 40 meter ;)

Och utan kikarsikte är jag ingenting överhuvudtaget ;D slå den om du kan ;)

/Micke