Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakt

Featured Replies

Publicerat

Vad har ni för kaliber och ammunition till bäverjakten?

Publicerat

243 speer TNT 70gr

Mvh.

Publicerat

.308:a och Lapua Mega 150 gr. :D

Publicerat

6,5x55 Sierra Varminter

Iår premiär med 22-250 troligen V-max eller 218 Bee.... ;)

Publicerat

6,5x55 och den kula den för tillfället är inskjuten med, just nu oryx 10,1.

/Mvh Jonas

Publicerat

sköt en med lapua mega 6,5x55 förra året. i år blir det nog nosler BST

Publicerat

308w och preppad Alaska. Borrade med en 1.5 mm borr i toppen och fick på så sätt ett 4-5 mm långt hål i toppen. Hade ingen inverkan på precision men effekten blev minst sagt god  :)

Satt även med en 458 wm men då behagade inte bävern visa sig. Får försöka i vår igen.

Publicerat

Hade 222:a oryx o ibland kombin me 7x52R.

Idag e de bara bettan, HQV 1640 .30-06, kvar i skåpet som klarar (lagligt) jOBBET.

Alla kalibrar funka klanderfritt!

Publicerat

Just d...

Publicerat

Kombin i cal .222 med Lapuas 3,6 grams blyspets.

Har även en 1640 .30-06, men jag tycker den är lite overkill till bävran.

/Henke

Publicerat

På vilket sätt skulle en .30-06 vara overkill???

Kulans storlek? Farten? Effekten? eller ngt annat ja missat?

Själv använder ja den till allt utom vinterjakt på ripa o en mer allroundkaliber får man leta efter.

Mina orrar e hel o fin iaf så varför skulle den då int duga till en bäver? ???

Ibland e de skönt att vara ovetande  ::);):D ;D

Publicerat
På vilket sätt skulle en .30-06 vara overkill???

Kulans storlek? Farten? Effekten? eller ngt annat ja missat?

Själv använder ja den till allt utom vinterjakt på ripa o en mer allroundkaliber får man leta efter.

Mina orrar e hel o fin iaf så varför skulle den då int duga till en bäver? ???

Ibland e de skönt att vara ovetande  ::);):D ;D

Nja..jo det kan nog stämma att rätt kula till .30-06 funkar i de flesta vilt och fåglar...

Men är man liten och klen som lille Olofsson här...så tycker man det är rätt otrevligt med en 1640 liggandes nerbäddad i snö och siktandes snett uppåt (snackar om toppjakt)

Till bävern så sitter jag oftast på en säck och väntar på de små murvlarna, så där kan jag väl inte skylla på rekylen.

Men jag brukar vilja ha den mest avpassade kalibern till jakt. Jag har dock inte nåt annat än .222 och .30-06 just nu....sen jag sålde bort sexånhalvan.

Nåja..alla är vi olika. Jag har fått väldigt fina resultat med 3,6gram .222, därför fortsätter jag. Lovar att prova .30-06:an till vårn!

/Henke

Publicerat

9,3x62 lapua mega

Publicerat
Men är man liten och klen som lille Olofsson här...så tycker man det är rätt otrevligt med en 1640 liggandes nerbäddad i snö och siktandes snett uppåt (snackar om toppjakt)

Jo en 1640 i orginal skulle ja dra mig för o ligga ner o skjuta med.

Har rätat ut min kolv o de går fint o ligga som en båt o skjuta men just till toppjakt i de ställningarna skulle ja kunna tänka mig lite mindre rekyl faktiskt.

Men till bäver är den ypperlig!

Publicerat
Jo en 1640 i orginal skulle ja dra mig för o ligga ner o skjuta med.

Har rätat ut min kolv o de går fint o ligga som en båt o skjuta men just till toppjakt i de ställningarna skulle ja kunna tänka mig lite mindre rekyl faktiskt.

Men till bäver är den ypperlig!

Jag har iofs en rak McMillan och en ganska mjuk Pachmayr bakkappa på min numera...behöver jag säga att den är skönare att skjuta med?  ;)

Nåja, ska prova den i bävern när vi närmar oss vårkanten. Har ju en bäverstam som håller på dämma igen min bäck nedanför huset. De har hittils höjt vattennivån 30cm och all min skog torde ta stryk!!

Men det är så förbenat mörkt nu. De är faktiskt upp ibland även nu och trippar på snön kan jag se.

Vad har du för kulval till bäver med .30-06:an då?

/Henke

Publicerat

Där måste ja säga att ja tagit en som skjuter tätt o inte valt på ngt annat.

En kompis som ladda upp ett gäng oryx o som skjöt 3skott 11mm på 80.

Jag lovar att bävern DÖR!

Men man skulle kanske kuna använda en mjukare kula utan genomslag.

Jag skjöt en bäver som hukade i huvudet, trodde ja, men de va strax ovanför svansrot.

Den gick genom hela kroppen o ut genom örat.

De va lite väl Overkill kan ja väll hålla med om.

Men dog gjorde den 10ggr om  ;D ;D ;D

Publicerat

Jojo, att de dör tvivlar jag inte en sekund på!! Det gör de nog även vid ännu grövre kaliberval också :D

Men jag är ju i alla fall intresserad av att skinnet ska vara helt. Ett ingångshål tycker jag ska räcka. Minsta hål eller risp med kniven i skinnet blir ju till ett enormt ärr efter beredning. Ett utgångshål större än knytnäven känns därför inte så kul...

Med .222:an och träff i frambogen eller strax bakom, så förstör man oftast varken skinnet så värst eller om man nu vill ta igen baklåren för att äta. Därför kör jag med denna kalibern.

Har hört att vissa är väldigt negativ till Lapua 3,6g i .222, men har aldrig riktigt fattat varför!

Är lite sugen på nån 22-250 eller liknande....men till det räcker inte pengarna för tillfället. Ska ju ha hund ju... :P

/Henke

Publicerat
Jojo, att de dör tvivlar jag inte en sekund på!! Det gör de nog även vid ännu grövre kaliberval också  :D

Men jag är ju i alla fall intresserad av att skinnet ska vara helt. Ett ingångshål tycker jag ska räcka. Minsta hål eller risp med kniven i skinnet blir ju till ett enormt ärr efter beredning. Ett utgångshål större än knytnäven känns därför inte så kul...

/Henke

Jag hitta knappt igen hålen så de e väl ett gott tecken.

Ingångshåle va ju där ja skar upp o ut va vid örat. Helt perfekt :)

Publicerat

Kör samma kula som till rådjuren dvs 100 Mega i 243w. Detta beror på att det är den ända kulan bössjäkeln gillar + att den gör ett bra jobb oavsett om avståndet är 15 eller 200.

Jag byter iofs kikare från Zeiss 6,5-20 till S&B 1,5-6 inskjuten mitt i på 60 då jag oftast använder kanot och hållen blir rätt korta.

MVh

Publicerat

Jag kör med 338WM och 180 grains nosler ballistic tip i ca 950m/s.

Det brukar funka.

Publicerat
Jag kör med 338WM och 180 grains nosler ballistic tip i ca 950m/s.

Det brukar funka.

Låter som ett bra recept på bäverpure ;D

/Micke

Publicerat

Har aldrig varit på bäverjakt men om det skulle hända kommer 6,5 :an med en 9,1 grams Nosler P att följa med.

Publicerat
Har aldrig varit på bäverjakt men om det skulle hända kommer 6,5 :an med en 9,1 grams Nosler P att följa med.

Har Ni inte bäver i Skåne ??? ;D

Publicerat

Med en dåres envishet: 85 grain sierra i 6,5 laddad till runt 900. Har nu en 6mm ppc som ska laddas med lättast möjliga kula till bästa möjliga precision. Ett långt håll på bäver är 60 m. Dom flesta skjuts under det.

Tycker det är synd att skjuta sönder skinnt mer än nödvändigt.

Publicerat
Har Ni inte bäver i Skåne ??? ;D
Bara dom som går på 2 ben 8)