Publicerat Januari 16, 200521 yr ....vapen hos annan" Någon som vet om det är svårt att få ett sånt tillstånd ??? Lite knepig fråga kanske :-
Publicerat Januari 17, 200521 yr Mycket svårt Om exempelvis din far/mor jagar på egen mark kan det gå att få ha pangarna där I övriga fall i pricip omöjligt Du får ju exepelvis inte ha pangarna i garaget utan dessa skall vara i ditt "boningshus"
Publicerat Januari 17, 200521 yr Det beror på hur länge du tänkte förvara dom hos någon annan, jag utgår från att du menar att permanent förvara vapen hos någon annan, och då är det som sagt svårt att få tillstånd, men under en jakthelg edyl så får du naturligtvis använda dig av andras vapenskåp för förvaring, men det var nog inte det som avsågs i frågan
Publicerat Januari 17, 200521 yr Fallet är sådant att jag skulle vilja ha det hos jagande släkting som bor på marken jag kommer att jaga på. Vill slippa att ha det hemma i en tätort där man får bära det till bilen varje fredag (vill ju inte skylta med det), plus att det underlättar om man slipper ha det obevakat i bil om man tex är inne och handlar inför helgen. Släpa upp ett skåp till en lägenhet utan hiss och att man inte får borra i golvet lockar inte heller särskillt mycket. : Kommer inte ihåg vad det står om detta i böckerna :-[
Publicerat Januari 17, 200521 yr Under de förutsättningarna du anger så tror inte jag att det är någon omöjlighet. Om jag inte missminner mig så får du fylla i en ansökan om att förvara vapen hos annan, ungefär som när du ansöker om vapenlicens. Gå till din polisstation så hjälper de dig.
Publicerat Januari 17, 200521 yr Under de förutsättningarna du anger så tror inte jag att det är någon omöjlighet. Om jag inte missminner mig så får du fylla i en ansökan om att förvara vapen hos annan, ungefär som när du ansöker om vapenlicens. Gå till din polisstation så hjälper de dig. Mmmmm.........får prata lite med farbror polisen när jag är helt klar med examen
Publicerat Januari 18, 200521 yr En jaktkamrat till mig som ursprungligen är från en by 7.5 mil från Boden, har fått tillstånd att förvara sina vapen hos sina föräldrar i byn, eftersom hans jaktmarker är där också. Trotts att själv nu bor i Boden.
Publicerat Januari 18, 200521 yr Fallet är sådant att jag skulle vilja ha det hos jagande släkting som bor på marken jag kommer att jaga på. Vill slippa att ha det hemma i en tätort där man får bära det till bilen varje fredag (vill ju inte skylta med det), plus att det underlättar om man slipper ha det obevakat i bil om man tex är inne och handlar inför helgen. Släpa upp ett skåp till en lägenhet utan hiss och att man inte får borra i golvet lockar inte heller särskillt mycket. :Kommer inte ihåg vad det står om detta i böckerna :-[ Eftersom Hallen känner någon som lyckats så kan jag väl direkt inte säga glöm det, men normalt sett så är det helt omöjligt om du inte tex skall flytta utomlands under en längre period, då kan man få ett tillstånd för detta, men även detta medför en hel del problem gällande ansvar etc.
Publicerat Januari 18, 200521 yr Jag lovar att jag talar sanning. Det tvivlar jag inte på, även jag känner en som förvarar sina vapen hos annan, i detta fall så beror det på att han flyttat utomlands i 3 år, så visst går det men det är fn.. inte lätt. Min jaktkamrat sedan barnsben flyttade till stockholm , och han ville ha sina vapen hos mig som bor på marken, blev blankt nej. Dom tyckte tydligen det var bättre att han åkte tunnelbana, pendel och sedan buss på en fredagkväll med sina vapen, än att dom stod hos mig i eget skåp som endast han hade nyckel till ??? :
Publicerat Januari 18, 200521 yr Jag lovar att jag talar sanning. Det tvivlar jag inte på, även jag känner en som förvarar sina vapen hos annan, i detta fall så beror det på att han flyttat utomlands i 3 år, så visst går det men det är fn.. inte lätt. Min jaktkamrat sedan barnsben flyttade till stockholm , och han ville ha sina vapen hos mig som bor på marken, blev blankt nej. Dom tyckte tydligen det var bättre att han åkte tunnelbana, pendel och sedan buss på en fredagkväll med sina vapen, än att dom stod hos mig i eget skåp som endast han hade nyckel till ??? : :D ........... jag ser inga problem med att ta hagelbössan i ett fodral med på tunnelbanan : : Ärligt talat, tyckte dom det ??? Jag får prova, det kan ju inte bli värre än ett nej från farbror blå 8)
Publicerat Januari 19, 200521 yr Min älgjakkompis utflyttad tornedaling bor i Uppsala men har fått tillstånd att förvara studsaren hos sin far i hembyn. Detta efter öveklagande av polismyndighetens beslut till länsrätten tror jag, men jag har sett beslutsdokumentet i orginal så det finns en möjlighet. Har dessutom själv varit med om att min far och jag hade varsin licens på samma älgstudsare då han jagade i norrbottten och jag i västerbotten under studietiden i Umeå på 70-talet. Men det har väl blivit hårdare nu, då krävdes ju iinte ens vapenskåp. På tal om vapenskåp så behöver man ju inte skruva fast det i vägg eller golv om det är tyngre än 150 kg. Det går ju att ordna med lite extra bly! Danne
Publicerat Januari 20, 200521 yr Jag lovar att jag talar sanning. Det tvivlar jag inte på, även jag känner en som förvarar sina vapen hos annan, i detta fall så beror det på att han flyttat utomlands i 3 år, så visst går det men det är fn.. inte lätt. Min jaktkamrat sedan barnsben flyttade till stockholm , och han ville ha sina vapen hos mig som bor på marken, blev blankt nej. Dom tyckte tydligen det var bättre att han åkte tunnelbana, pendel och sedan buss på en fredagkväll med sina vapen, än att dom stod hos mig i eget skåp som endast han hade nyckel till ??? : :D ........... jag ser inga problem med att ta hagelbössan i ett fodral med på tunnelbanan : : Ärligt talat, tyckte dom det ??? Japp vi framförde det som ett av argumenten, men det hade ingen betydelse :
Publicerat Januari 20, 200521 yr På tal om vapenskåp så behöver man ju inte skruva fast det i vägg eller golv om det är tyngre än 150 kg. Det går ju att ordna med lite extra bly!Danne Fel... Skåpen håller klassningen för att skruvas eller inte, så blir det stulet oavsett om du viktat upp det till 500Kg så åker du dit.....
Publicerat Februari 13, 200521 yr Jag har "permanent" (måste förnyas var 3:e år tror jag) tillstånd att förvara mina 2 bössor hos min far. Motiveringen var att de jaktmarker jag har tillgång till befinner sig i västra värmland och jag tyckte det var onödigt att behöva frakta bössorna från västerås till v-värmland varje gång jag ville panga lite. Inga problem alls. Det är mycket möjligt att det är svårt att få tillstånd (det kan jag inte uttala mig om) men omöjligt är det iaf inte Antagligen är det som med allt annat: det beror på hur grinig handläggare du får