Publicerat Januari 12, 200818 yr Är ju ägare till ett klass 1 och ett klass 2 kulgevär, men måste ju utöka min lilla arsenal med ett hagelvapen, inför småviltsjakt med fauven. Makens hagelbössa är ju för lång kolv på och känns inte alls "bekväm" att avlossa skott mot levande vilt med, så den få han allt ha för sig själv Vill gärna ha en sida vid sida (gillar de bättre sedan tidigare), relativt kort kolv och ett inte alltför tungt vapen, så fram med tips, ideér, förslag och gärna bilder på vad som kan tänkas passa in, så att jag har några alternativ att välja mellan, när jag ska shoppa vapen nu i vår Just på hagelvapensfronten är jag lite vilse :
Publicerat Januari 12, 200818 yr Författare Hmmm... Bra fråga : Inte billigt skräp, men inte nödvändigtvis deluxmodell heller.. Har som sagt inte så stor koll på hagelvapen, priser etc. i dagsläget :-[
Publicerat Januari 12, 200818 yr Hmmm... Bra fråga :Inte billigt skräp, men inte nödvändigtvis deluxmodell heller.. Har som sagt inte så stor koll på hagelvapen, priser etc. i dagsläget :-[ Vilken vapenaffär ligger närmast Dig och har bäst rykte i länken nedan ??? http://hem.bredband.net/petsyr/affarer.htm Beretta har ju ett gott rykte runt sig och brukar kosta därefter också. Ta med Dig gubben el. åk dit själv och prova ut och se om Ni kan åka till en skjutbana och prova den. Har som svårt att föreslå en bössa för någon. Det är ju något som ska passa personen själv ifråga. Lycka till!
Publicerat Januari 12, 200818 yr Författare http://www.jakt.se/ Ligger väl närmast och finns 18 mil bort ifrån här, så man får väl ranta iväg dit någon gång framöver
Publicerat Januari 12, 200818 yr Författare Ähhhhhhhhhhhhh! 18 mil till närmaste vapenknalle. På tok för lånht! Så är det när man bor i ödeskogen
Publicerat Januari 12, 200818 yr Ja du Jämta en S/S sidolås i cal 20 av Engelsk härkomst hadde klätt damen som en diamant ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Januari 13, 200818 yr http://www.widforss.se/auktion/auktion_h04...ges/H04_089.jpg Beretta gör ju flertalet fina bössor. Är du ute efter lite ovanligare modeller rekomenderar jag www.widforss.se Om inte, så titta på Suhl och Sauer/sohn. Där har du fina bössor under 5000 kr som i många fall SER ut att kosta betydligt mer.
Publicerat Januari 13, 200818 yr Själv så har jag tvenne hagelbyssor som jag trivs med. Ett gammalt arvegods anno 1907, en Hva m/20 side by side 12/65 med Lefaucheaux-mekanism, mao en sk. "torparbössa". Tyvärr har "Bettan" inte sett alltför mycket vapenvård innan hon kom i min ägo men jag har tänkt att strykblånera om henne. Det är ekonomiskt vansinne rent marknadsekonomiskt sett men bössan har både affektionsvärde och bruksvärde så då tar jag gärna en kostnad på ett par tusen för att få bössan i det skick som hon var i då förra seklet var ungt. Hellre det än att köpa en ny CNC-fräst lågprisbock som helt saknar charm och kvalité. Att skjuta järnhagel i Hva:n är dock inte att tänka på varför jag köpte en Beretta A300 halvautomat 12/70 i nyskick från -75 av en gentleman i Vilhelmina. 2500:- för en bössa som det gått något dussin skott ur var lagom kurs. Häromdagen köpte jag dessutom ett nytt Docter rödpunktsikte för 2300:- (också det rätt kurs) som skall få kröna Berettan genom att smeden skall få fräsa ned en 11 mm skena i spången och löda fast den där och sedan skall ett passande snabbfäste (tex. från EAW eller Henneberger) införskaffas så att det går att välja huruvida man skall skjuta hagel över korn eller slugs med rödpunkt. De båda bössorna kompletterar varandra väldigt bra mao. Min rekommendation skulle dock vara att kika efter en begagnad kvalitetsbock som första bössa. Bra alternativ är Winchester 101, Nikko 5000, Beretta S55 eller en Merkel 200. Dessa bössor spöar allt nytt lågprissegment med en hand så att säga...En släkting hade en Merkel 303 sidolåshagelbock..DET var en hagelbössa, sanna mina ord...Dock ligger prislappen idag på runda slängar 130 000 kronor..
Publicerat Januari 13, 200818 yr Det viktiga är att kolven passar madame, sen om det är en Suhl eller en Perazzi spelar inte så stor roll, du måste få en bössa som hamnar rätt både i höjdled och sidoled hade en bekant som sköt bom på rådjur, varenda gång, vi tog en rulle papper ca 2m bred hängde upp den 1,5m gjorde en punkt mitt på och han fick skjuta som han brukar, träffen satt i rulle som låg på backen ett böss byte och han började träffa de flesta sidoduvorna och det bästa rådjuren ramlade
Publicerat Januari 13, 200818 yr Författare Tack för tips.. Jo, att kolven ska passa är ju en förutsättning Jag har ju skjutit en del hagel och vet ju hur viktigt det är. Ville mer ha tips om bra märken och modeller, som av andras erfarenhet "håller" bra. Gärna också vilka märken/modeller som av erfarenhet är mindre bra. Det finns ju (antar jag) både det som är riktigt bra och det som är skräp och vet man inget om just märken och modeller själv, så då frågar man er som kan Nu har jag ju fått lite tips och har lite att fundera på.
Publicerat Januari 13, 200818 yr Författare Är det så här vi komer o se dig sen då jämta ;D Mvh. Njaä... Bättre anläggning än så har jag allt ;D
Publicerat Januari 13, 200818 yr Tack för tips..Nu har jag ju fått lite tips och har lite att fundera på. http://www.kjellsvapen.se/?tree=Vapen%20Be...en&submenu= Här fanns det lite sida sida
Publicerat Januari 13, 200818 yr Författare http://www.kjellsvapen.se/?tree=Vapen%20Be...en&submenu=Här fanns det lite sida sida Toppen :-* Ska kika den länken.
Publicerat Januari 14, 200818 yr Om du inte ska köpa nytt så tror jag att Jannes Jakt & Vapen i Österforse/Sollefteå har ganska många sida/sida inne just nu. Men då är nog alla begagnade tror jag. Om inte annat så passar han säkert in kolven åt dig. /Henke
Publicerat Januari 14, 200818 yr Jag har haft en Beretta 427e som verkligen var superfin. Väldigt liten och nätt, superbra finish, ejektorer, sidoplattor, en riktigt fin bössa. tyvärr så sålde jag den i våras men en sån hade jag tittat på om jag skulle ha en SBS igen! prisklass.. nånstans mellan 4-8000.
Publicerat Januari 16, 200818 yr För ett rent bruksvapen så tänker jag på Merkel 8, men när jag själv verkligen letade upp ett hagelvapen - åkte runt rejält och provade allt - så fastnade jag för Bernadelli sidolås. Den balansen och den blåneringen har jag aldrig kännt/sett i ett gevär för under 100000:- Är man absolut säker på att man vill ha en sidasida, så skulle jag nog rekommendera att man inte gör affär innan man känt på ett av dessa vapen.
Publicerat Januari 16, 200818 yr Husqvarna 310AS i bra skick borde du kunna hitta mellan 2000 till 4000 kr.
Publicerat Januari 16, 200818 yr Om du jagar minimalt med hagel så köp vilken sida sida som helst,lägg pengarna på träningsskott. Finns en uppsjö billiga och helt ok. För när du väl blivit lite erfarnare så kommer du ändå köpa en bock. Då rekomenderar jag en Beretta 685 eller nått sådant GL
Publicerat Januari 16, 200818 yr För när du väl blivit lite erfarnare så kommer du ändå köpa en bock. Varför skulle erfarenhet göra att man väljer bock istället för svs? Trams!
Publicerat Januari 16, 200818 yr Varför skulle erfarenhet göra att man väljer bock istället för svs? Trams! De flesta börjar med sida sida och går övre till annat när de blir erfarnare,har ingen statistik på det men så är det. Har oftast rätt till 105% ;D Ha en fortsatt bra dag..