Publicerat Januari 12, 200818 yr Vad ska man använda för material till måltavlorna eller rättare sagt, pilfånget? För tillfället har jag isolering i nån typ av frigolitliknande materiel samt kartonger fyllda med kläder. Det är ju lite otympligt, så nånting smidigare och som inte går sönder lika lätt efterfrågas. //Roggman66
Publicerat Januari 12, 200818 yr ja anväder tygtrasor hårt packade!,, sedan finns de ett matreal som e toppen som pil fång!... men mins tyvärr inte va de hette!.. har en länk till det på jobbet!.. ska kolla upp de så vet du bättre!. Mvh Mamre!.
Publicerat Januari 12, 200818 yr Författare Tack för det mannen! ;D Jo vi kör med packade kläder, men det känns otympligt. //Roggman66
Publicerat Januari 12, 200818 yr Författare Hur många lager då? De är väl inte mer än ca 20mm tjocka?
Publicerat Januari 12, 200818 yr Man kapar dom i remsor på 20cm å pressar ihop dom! Köp 3 skivor så räcker de till en hyffsad tavla. Håller länge! Kläder skulle inte jag skjuta på, pilarna kan krökas el gå av! å de är dom för dyra för
Publicerat Januari 12, 200818 yr Man skjuter i änden av skivan! Man staplar dom på varandra å pressar ihop dom me gängstång!
Publicerat Januari 12, 200818 yr Författare Aha då förstår jag bättre varför de också håller bättre ;D Tack! //Roggman66
Publicerat Januari 13, 200818 yr Ang trätex, skruva inte ihop dom förhårt, då får ni aldrig ut pilarna. Jag skulle rekomendera en säck packad md kläder eller, om man kan få tag i, fårull, helt suveränt som pilstoppare. Men det är en sak som man måste tänka på när man har en säck med ull som skjutsäck, glöm det inte ute!!!!!! En regnskur på den, och den luktar INTE hallonbåtar. Annars så funkar etafom (stavningen???) bra, det använnder jag själv, lätt att flytta på, och håller hyffsat länge, lite siliconspray på pilarna bara, så att det inte bränns fast så mycket från målmaterialet.
Publicerat Januari 13, 200818 yr Ethafoam.. sök på nätet!... finns på byggvaruhus!... ja har en länk på jobbet osså!.. ska fixa de i veckan!... Mvh Mamre!..
Publicerat Januari 13, 200818 yr Författare ;D Nu blir det att bygga pilfång, vi har ju i alla fall möjlighet till 10 och 20 metersbana på jobbet så får man utöka till våren när man kommer ut.
Publicerat Januari 15, 200818 yr Författare Trätexen är beställd och kommer troligtvis imorgon ;D Mycket skjuta blir det, vidare är det beställt en ny pilhylla, nytt sikte och en ny releaser. Nu jäklar skall det förberedas för att jakten blir tillåten för bågjakt. //Roggman66
Publicerat Januari 15, 200818 yr Trätexen är beställd och kommer troligtvis imorgon ;D Mycket skjuta blir det, vidare är det beställt en ny pilhylla, nytt sikte och en ny releaser.Nu jäklar skall det förberedas för att jakten blir tillåten för bågjakt. //Roggman66 trevligt Roggman!.. du är sååååå välkommen upp till mej å MossboRobbin till våren!.. så ska vi göra en jaktstig!.. ;D ;D MVh Mamre!..
Publicerat Januari 15, 200818 yr Författare Ser fram mor det! ;D ;D Pasi skjuter på kapsyler nu 3 pilar i enkronan ;D Han har blitt "biten" och funderar på jägarexamen ;D
Publicerat Januari 15, 200818 yr Ser fram mor det! ;D ;D Pasi skjuter på kapsyler nu 3 pilar i enkronan ;D Han har blitt "biten" och funderar på jägarexamen ;D Tycker ja låter som musik i mina öron!... vi kan väll ta en kväll innan ja far upp för gott till Tierp å skjuta lite båge!.. kolla med Passi!.. ja kan juh erbjuda en 30 m bana här på Tyresö!.. ;D ;D MVh
Publicerat April 7, 200818 yr Här kommer en ritning på en bra piltavla av tretex fondbutten.pdf den var juh riktigt bra!.. men en lite fråga!.. va händer om man skjuter med en jaktspets i tretex?? vanliga övnings pilar vet jag går bra!.. MVh Mamre
Publicerat April 7, 200818 yr den var juh riktigt bra!.. men en lite fråga!.. va händer om man skjuter med en jaktspets i tretex?? vanliga övnings pilar vet jag går bra!.. MVh Mamre Det går alldelse utmärkt men det blir extra stor påfrestning på skaftet och pilens livslängd lär garanterat minska STORT. Jag hade sparat jaktpilarna till bättre tillfälle än att träna med
Publicerat April 10, 200818 yr Personligen föredrar jag Ethafoam att skjuta jaktspets i. Lätt att få ur den ur tavlan och materialet håller bra för att skjuta jaktspetsar i. Tretex är också bra när du bara skjuter med fältspets. Skjuter du en jaktspets i den så fastnar den ganska hårt. Nackdelen är att tavlorna blir mycke tunga och har en tendens att bli genomsura utomhus. Det verkar inte spela någon roll om du bygger ett tak över. De suger upp fukt ändå. Utomhus skjuter jag fältspets i glasfiberväv säckar fyllda med fårull. Funkar utmärkt för fältspets. Jaktspets går inte att få ur den om du nu skulle få för dig att prova en sådan i fårull. Negativt är att det luktar just får. Men så länge det hänger utomhus så gör det ju ingen skada.
Publicerat Maj 1, 200818 yr jag vet att vi i gävle annvände tretex i skivor som pressades ihop och sedan " behandlade" vi dom med olja, när målet låg så hällde vi olja över en större yta, vi annvände motor olja men kan rekomendera billig raps eller annan matolja som kan köpas ganska billigt den tränger in i tretexen och pilarna bränner inte fast lika mycket! mvh, samme
Publicerat Maj 1, 200818 yr jag vet att vi i gävle annvände tretex i skivor som pressades ihop och sedan " behandlade" vi dom med olja, när målet låg så hällde vi olja över en större yta, vi annvände motor olja men kan rekomendera billig raps eller annan matolja som kan köpas ganska billigt den tränger in i tretexen och pilarna bränner inte fast lika mycket!mvh, samme Jo, jag vet! Sköt rätt igenom en sådan tretex tavla. Oljan gjorde att det smorde bra och min, på den tiden 92 pounds båge, skicka pilen rätt igenom tavlan. Nu för tiden skjuter jag svagare båge och lättare pil.
Publicerat Maj 2, 200818 yr typiskt att den inte höll men det är ju bara att göra skivorna tjockare till tavlan samme