Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blaser R93 Selous

Featured Replies

Publicerat

Oavsett vad man tycker om R93 så har Blaser fått till lite mer klassiska drag hos Selousmodellen  ;)

R_9ec4a92699.jpg

http://www.blaser.de/R-93-Selous.979.0.html

Publicerat

:D den var snygg!.... men den är juh i trä!..  ;D ;D ;)

Mvh

Publicerat

Spelar ingen roll hur snygg den är så länge som det står bläser på den ;) :-* ;D

Publicerat

AMEN

Publicerat

Framför allt är framstocken på den modellen ungefär 10 ggr snyggare än deras snabel som jag ej gillar alls.

Publicerat
Oavsett vad man tycker om R93 så har Blaser fått till lite mer klassiska drag hos Selousmodellen  ;)

Är det bakkappan du syftar på då ;D

/Micke

Publicerat
  • Författare
Är det bakkappan du syftar på då ;D

Ja, och rembygelfäste på pipan, samt kornfoten.

Publicerat

Rikard,

det är ingen idé att diskutera smak med Mr Mauser. Micke är inte intresserad av bössor om de inte kommer draperade i den amerikanska flaggan och tillverkats av feta skäggiga bikers som dricker budweiser, lyssnar på country och bor i husvagn ;) ;)

Mvh

Henrik

Publicerat

;D ;D

/Micke

Publicerat

vist är den snygg man den ska vara i plast ;D ;D

som den hära

Publicerat

Jag tycker det ser hemskt ut med flamhärdad låda och slutstycke i plast. Hade lådan varit svart hade jag kunnat säga att dom är på rätt väg :)

Publicerat
  • Författare

Ja, alltså - anledningen till att jag startade tråden var inte för att jag är helfrälst i R93 utan mest för att jag själv hajade till när jag kollade Blasers hemsida häromdagen. Men nog är det intressant att notera att R93 fortsätter att väcka starka reaktioner hos folk  ;D Reaktionerna här är ändock ganska milda jämfört med de på ett annat forum.

För egen del skulle det knappast bli en Selous för en buffeljakt. För priset den sannolikt betingar skulle jag kunna skaffa en rakt stockad CZ 550 i 416 Rigby eller kanske en Kimber Caprivi 375:a, och ändå ha pengar över för att skjuta ett par bufflar extra när jag ändå är på plats där nere  ;)

Å andra sidan är det bara att plocka med 300-pipan + kikare tillsammans med Selous:en så har man ett mycket behändigt two rifle battery.

Drömmar är, tack och lov, gratis...

Publicerat

Jag tycker nog att reaktionerna är ganska balanserade, men jag undrar varifrån du fått uppgiften att slutstycket är i plast Sajmon?

Jag har många gånger funderat på vad det är som gör att R-93:an väcker sådana starka känslor ???

För mig är det ett bevis på vad tyskar med modern tillverkningsutrustning kan åstadkomma. Jag har haft min(a) r-93 i snart tio år och de har fungerat klockrent i alla lägen. Däremot kan jag inte känna någon riktig ägarglädje i dem eftersom de knappast kan sägas vara ett hantverk i ordets rätta bemärkelse, jag saknar helt enkelt själen i dessa bössor. Nu känner jag i o f s på samma sätt för i stort sett alla fabriksbössor, de är mer eller mindre lyckade kompromisser men någon källa till de starka känslor som omger r-93 verkar de inte vara?

Misstänker att vissa tror att jag käkat "magic mushrooms" eller rökt på illegala substanser efter detta inlägget ;D ;D

MVH

Henrik

Publicerat

Skulle vilja våga mig på en gissning som stavas jantelag utan att vara pårökt av illigala substanser. ;D

Att R-93an slagit som modell är ju att för första gången sedan cylinderrepeterns intåg ett företag kom med något innovativt och nytt. Iofs har ju Mauser m.fl. haft rakrepeterare 10 år före R-93ans intåg men det var Blaser som förde ut den till den breda publiken.

Jag är inte heller Blaserfan (ägt en offroad) då jag ej kan hitta den berömda balansen i plastversionerna. Försökte vikta min framtill men utan att finna harmoni.

Men ingen kan bortse från:

@ fantastisk precision

@ bra trycke

@ Utsökt pipbytessystem

@ säkerhet utöver det som är normalt

@ Durability (hittar inget funkis svenskt ord) :-[

@ Flexibilitet

@ Kloka och säkra kikarmontage

@ Numera högt andrahandsvärde = säker investering

@ Bra skjutegenskaper/balans (enligt andra)

@ Snabb och säker repetering

Alla innovativa med tillräcklig klunk pengar köpte sin R-93a redan 96-97 då dom kom. Plastversionen var dörren till medelsvensson och proffsjägarna med hundar. De som inte riktigt var med på det racet är dom som sågar R93 utan att ha provat dom då det skulle kännas fånigt att hylla en bössa som blivit hyllad av grannen och jaktpressen i 10 år ::) Blaser har också haft en fantastisk intjäningsförmåga på sina vapen. Jämför en LTR med en R93 offroad som kostar dubbelt. Samma formsprutade plast och samma vikt metall. Så jäkla dyrt är det inte att tillverka CNC bössor i Tyskland. ;D Tror detta high profile concept också sticker i en del svenska folks ögon.

Jag var inte med på racet 97 då jag hade för taskigt med pengar. Idag har jag väl råd och har också prövat. Iomd också en legitimitet att hissa/dissa. ;)

Publicerat
  • Författare

Jag fann ett bra citat som nog blir signatur framöver  ;)

"The whole problem with the world is that fools & fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt" - Bertran Russell

Publicerat
men jag undrar varifrån du fått uppgiften att slutstycket är i plast Sajmon?

Direkt från mitt egna minne, stämmer det inte?

Jag var bombsäker att "höljet"/"kåpan" över slutstycket var i plast. Kanske har drömt.

Publicerat
  • Författare
Direkt från mitt egna minne, stämmer det inte?

Jag var bombsäker att "höljet"/"kåpan" över slutstycket var i plast. Kanske har drömt.

Nope. Uppspänningstangenten är däremot i plast.

Publicerat

Där ser man vilka förutfattande meningar man går omkring med ;)

Publicerat

Har fått priset på denna bössa nu från normark  111.200kr jätte billig INTE!

Publicerat
  • Författare

Oj! Jag tog visst till i underkant. För de pengarna får man en buffeljakt  :o

Publicerat

MKJ!! Att påstå att LTRen har en kolv av formsprutad plast var nåt av det värsta jag hört ???  :o GLASFIBER ;) Rätt ska vara rätt ;) Det finns inte en enda plastdetalj på LTRen så vitt jag vet, däremot så har väl bläser kört plast all-in så att säga ::);)

Publicerat
vist är den snygg man den ska vara i plast ;D ;D

som den hära

Tupperware är för kä****gar  ;) ;D

Tycker selous är riktigt snygg, dock lite dyr :o

Publicerat
MKJ!! Att påstå att LTRen har en kolv av formsprutad plast var nåt av det värsta jag hört ???  :o GLASFIBER ;) Rätt ska vara rätt ;) Det finns inte en enda plastdetalj på LTRen så vitt jag vet, däremot så har väl bläser kört plast all-in så att säga ::);)

He-he, jag vet. Mickel har sagt det till mig 100 ggr. Det är ännu billigare än formsprutad plast, förmodligen springer du runt med en kolv av gamla kasserade hockeyklubbor ;D ;)

Publicerat

Överlevaren kasserar härmed in första målet på ding-dong !!!!!!

Publicerat

Vår gode MKJ har precis köpt en bössa med formsprutad plastkolv,kanske pengarna inte räckte till mer vad vet jag ;) ;D

I senaste nummret av Rifleshooter så är det en stor artikel om kolvar där man kan läsa om olika materials egenskaper och brister,de absolut bästa kolvmaterialen är Glasfiberkolvar och laminatkolvar.

Formsprutade plastkolvar har en fördel=priset,annars påverkas dom av värme och kyla på samma sätt som en träkolv om än i mindre omfattning,dessutom är dom inte vridstyva oavsett om dom monteras på en Blaser eller Mauser ;) ;D

/Micke