Jump to content

Glödstift


Pitepalt

Recommended Posts

Bilen blir svårare och svårare att starta och jag måste glöda som faen för att få igång den. Det är bara vid kallstart den är svårstartad.. Det är en 95a nissan sunny diesel.

HJÄLP! Kan det vara glödstiften? Hur vet man vilka man ska ha? Hur många ska jag ha?  ;D ;D.

Link to post
Share on other sites

Det kan vara dieselfiltret, eller glödstiften.

om du glöder med nyckeln så tror jag du kan känna vilka stift som blir varma med handen.

om det är något som inte blir varmt så är det slut.

Link to post
Share on other sites

tror jag måste snacka med någon som kan sånt där. vet inte ens vart glödstiften sitter  ;D. Är det ett glödstift till varje cylinder tro?

Link to post
Share on other sites

Japp det finns ett till varje cylinder. Dom kan vara serie eller paralell kopplade. Har alltid bytat alla på en gång. Om ett börjar djävlas så kommer de andra oxå jag lovar. En diesel kan vara tjurig som en gammal kärring om bränslefiltret är gammalt. Observera att det kan finnas förfilter oxå.

Link to post
Share on other sites

öh ok... jag behöver hjälp :D

Problemet är ju att det inte finns några speciella reservdelar till just nissan sunny diesel eftersom det inte finns några sånna.. förutom min då.. Jag vet helt enkelt inte vilka grejer jag ska ha  >:(

Link to post
Share on other sites

shit pommes frittes :)

på mekonomen kostar glödstiften 222kr styck

om jag nu har 4 cylindrar så blir det 888kr + 312kr för bränslefiltret.. 1200 kr  :-

Link to post
Share on other sites

Skulle precis skriva att sök hos mekonomen. Det har du redan gjort ser jag ;D Ja det är nog ett ganska bra pris för stiften. Dom brukar å andra sidan hålla minst 15000 mil

Link to post
Share on other sites

men på biltema har dom ju för 59kr st  ;D

Problemet är att jag inte vet vilka jag ska ha. Borde ringa och höra med dom

Link to post
Share on other sites
men på biltema har dom ju för 59kr st  ;D

Problemet är att jag inte vet vilka jag ska ha. Borde ringa och höra med dom

Ok Biltema är billiga och glödstift kan passa till en massa olika bilar ungefär som tändstift till en bensinbil. Kan berätta att vi skulle byta styrleder på sambons bil en Honda och där skulle Autoexperten ha nästan 1800 spänn och Biltema 189 :o :o. När det gäller bränslefilter och oljefilter har jag alltid köpt av märket Fram.
Link to post
Share on other sites
shit pommes frittes :)

på mekonomen kostar glödstiften 222kr styck

om jag nu har 4 cylindrar så blir det 888kr + 312kr för bränslefiltret.. 1200 kr  :-

Ha! det är ju ingenting, köpte nya glödstift till LCn för ett tag sen, då var det 500/ st, som tur är har jag en 4a.

Bilar kostar pengar, du kan ju börja med filtret, men troligtvis är det väl dags för stiftena, motorn mår betydligt bättre med nya stift.

Link to post
Share on other sites

Jo jag vet att dom kostar pengar. tyvärr

Har varit ner och kikat under huven nu och det sitter mycket riktigt 4 glödstift. Verkar inte var några problem att byta men har man tummen mitt i handen så.

Däremot hittade jag inget som påminner om ett filter.. Kan ju vara fördel att veta vad man ska leta efter. haha

Link to post
Share on other sites

Det kan sitta under bilen någonstans längs bränsleledningen, ofta vid tanken. Glödstiftena är oftast lätta att byta, i alla fall 3/4 brukar vara skitenkelt.

Link to post
Share on other sites

Egentligen tor jag inte  på filterproblem. För det borde inte påverkas av kylan.Om inte filtret är fullt av vatten? Som fryser till is!

Sen finns det ju olika bränslen. Vinterdiesel får man om man handlar på mack. Om du har annat bränsle, har du kanske problemet med parafinering. Det sätter igen filtret när det blir kallt

. Du vet om att du måste lufta systemet när du byter filter. Står säkert hur i instruktionsboken.

Bränslefilter bör bytas årligen tror jag.Och då lämpligen innan vintern.

Filtret brukar sitta i motorrummet, i någon plåtburk.

Sen finns det ju andra möjligheter.Luftläckage i någon anslutning kanske.(Rören kan spricka.)

Glödstiften har jag ingen koll på men dom måste gå att mäta upp eller känna på.

Sen blir det nog specialisternas tur att ta vid.Det är alltid dyrt att lämna in sin bil på verkstad men,ofta billigare än befarat.

Hoppas du löser problemet!

Link to post
Share on other sites

Har faktiskt hittat en plåtbehållare som ser ut som en hink med lock ungefär. Lufta systemet? Nu blev det allt överkurs..

Har letat med ljus och lykta efter stiften men det var inte så lätt. Slutade med att jag beställde hem 4 st på mekonomen. 750kr efter rabatt som jag inte visste vi hade  ;D.. Tror jag ska ta och köpa ett filter också när jag ändå är igång

Link to post
Share on other sites

Finns en handpump som regel där du skruvar fast filtret. Finns även en eller flera luftningsskruvar. Man ska lossa dessa och pumpa med handpumpen tills det inte kommer några luftbubblor i bränslet. Bilen kan oxå starta utan luftning om du har tur. Fyll det nya filtret med bränsle innan du sätter fast det så är chansen större att bilen startar utan att lufta.

Link to post
Share on other sites

Nu har jag kikat lite mer och det står M filter på det

Tyvärr har jag ingen instruktionsbok för just min bil. Är import och har bara en instr.bok för bensinmotorer  >:(

Här är iaf en bild. Ser det ut som bränslefiltret?

Link to post
Share on other sites
Nu har jag kikat lite mer och det står M filter på det

Tyvärr har jag ingen instruktionsbok för just min bil. Är import och har bara en instr.bok för bensinmotorer  >:(

Här är iaf en bild. Ser det ut som bränslefiltret?

Jepp liknar definitivt ett bränslefilter
Link to post
Share on other sites

Nu har jag kopplat bort allt det elektriska och stiften visar mellan 0,5 och 1 ohm. Då borde dom inte vara trasiga iaf. Kanske är så enkelt att det är bränslefiltret

Link to post
Share on other sites

Jag vet inte vad det värdet ska vara för att det ska va ok. Det bästa är att glöda varje stift för sig och se om dom blir varma dom blir glödgade om dom är ok. Men starta med filtret och se om det hjälper. Stiften kan du väl lämna tillbax?

Link to post
Share on other sites

Beställde dom till imorgon så det känns lite dumt att inte köpa dom då

Men ska ta tag i filtret imorgon. Tur man har en far som kan en del om bilar iaf :D

Link to post
Share on other sites

Nu har jag monterat ihop allt igen och testat ifall dom blir varma. Min glödlampa slocknar efter bara 3-4 sek och stiften var inte ens ljumna. När jag glött ytterligare 5 ggr så började dom bli varma men fortfarande kalla nog att ta på. Hur varma ska dom bli egentligen?

Ursäkta att jag tjatar  :-[

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE


×
×
  • Create New...