Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Känslig fråga igen..

Hur många tjädrar skjuter du denna säsong? 74 röster

1. 1.

• 0-5
      71%
      53
    • 5-10
      6%
      5
    • 10-30
      12%
      9
    • 30-60
      1%
      1
    • 60-100
      1%
      1
    • över 100
      6%
      5

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Som jägare måste man ju förvalta och ta ansvar för viltstammarna. Att skjuta så mycket tjäder känns bara egoistiskt och omoget. Tror dock att någon överdrivit....

Publicerat

När jag såg att fyra hade bockat för över 100 tjädrar trodde jag att Lars och JakobJ var två av dessa. Blev glad att så inte var fallet.

Jag antar att de som har bra hundar och mycket tid säkert kan nå upp i över 100 tjädrar. Jag fick en Eye opener i höstas när en i älgjaktlaget hade lånat en rutinerad finnspets. Han sköt 7 tjädrar på en helg, och då har han inte just jagat med trädskällare tidigare heller.

Sen när man läser här på forumet om att man kan sälja tjädertuppar för 450 kr st så förstår man att det finns de som det kliar i fingrarna på.

Publicerat

Det är fler som skjuter över 100 än mellan 30 och 100! Det säger sig självt att det inte stämmer om man tänker bara en aning statistiskt..

Frågeställaren bad ju om ärlighet och de flesta har säkert varit ärliga också, sen antar jag att det är några stycken som av någon anledning velat dra till lite? Kanske för att provocera eller något. Eller så stämmer det! Ingen aning men jag tvivlar starkt eftersom det är väldigt få som skjuter så mycket och definitivt inte en på 12 eller vad det nu blir i den här statistiken, så det är nog inget att hetsa upp sig över!

Publicerat
När jag såg att fyra hade bockat för över 100 tjädrar trodde jag att Lars och JakobJ var två av dessa. Blev glad att så inte var fallet.

Jag antar att de som har bra hundar och mycket tid säkert kan nå upp i över 100 tjädrar. Jag fick en Eye opener i höstas när en i älgjaktlaget hade lånat en rutinerad finnspets. Han sköt 7 tjädrar på en helg, och då har han inte just jagat med trädskällare tidigare heller.

Sen när man läser här på forumet om att man kan sälja tjädertuppar för 450 kr st så förstår man att det finns de som det kliar i fingrarna på.

Förresten, hur vet du vad jag eller Lars har bockat för? Syns det någonstans eller är det bara genom vårat resonemang?

Publicerat
Det är fler som skjuter över 100 än mellan 30 och 100! Det säger sig självt att det inte stämmer om man tänker bara en aning statistiskt..

Frågeställaren bad ju om ärlighet och de flesta har säkert varit ärliga också, sen antar jag att det är några stycken som av någon anledning velat dra till lite? Kanske för att provocera eller något. Eller så stämmer det! Ingen aning men jag tvivlar starkt eftersom det är väldigt få som skjuter så mycket och definitivt inte en på 12 eller vad det nu blir i den här statistiken, så det är nog inget att hetsa upp sig över!

Jag fattar överhuvudtaget inte varför man vill skarva !!!!!!!!

Detta forum är ju normalt fyllt av mycket sympatiska jägare och folk i största allmänhet..

Kanhända att det är så att det pangas mängder av fåglar då....

Har bara litet svårt att fatta hur i helskotta man hinner med !!

Fast jag vet inte..här hemma skulle jag kunna skjuta mängder av rådjur om jag ville,men då tar jag ju av kapitalet så att säja 8)

Ähh..skiter i detta,ni får lösa era problem. Jag är endast en rookie i denna fråga :-X

Publicerat

Hur bär man sig åt för att se över 100 tjädrar?

Publicerat
Det är under kronår inte ovanligt med folk som skjuter 20-30 om dagen under de första veckorna.. Det handlar givetvis då mest om knappt flygfärdig ungfågel. På deras årliga jaktvecka/veckor blir det väldigt många fåglar skjutna.

Ungtjäder är fruktansvärt lättjagad den första tiden och för samvetslösa jägare är det lätt att slakta då. Kanske borde jaktstarten flyttas fram någon vecka?

Jag tror att det skjuts mer de första veckorna än under hela resterande jakttiden och det är inte bra!

Fruktansvärt lättjagat?

Det vet jag inte om jag håller med om..

Sen så skjuter man fan inte 30 ungtjädrar per dag även om tillfälle ges, när jag tänker efter så är det inte många dagar på hösten när jag ser mer än 20 tjädrar på en dag öht.

Publicerat

Har blir det mellan 5-10 stycken tjädrar/år, fördelat både på jakt med hundarna och toppfågeljakten. Vi har senaste åren haft mkt gott om skogsfågel, men vi skjuter inte fler "bara för att"..

Publicerat
Det är under kronår inte ovanligt med folk som skjuter 20-30 om dagen under de första veckorna.. Det handlar givetvis då mest om knappt flygfärdig ungfågel. På deras årliga jaktvecka/veckor blir det väldigt många fåglar skjutna.

Ungtjäder är fruktansvärt lättjagad den första tiden och för samvetslösa jägare är det lätt att slakta då. Kanske borde jaktstarten flyttas fram någon vecka?

Jag tror att det skjuts mer de första veckorna än under hela resterande jakttiden och det är inte bra!

Visst är det säkert så att stora mängder skjuts första veckorna då det också är flest jägare i skogen. Skulle man begränsa jakten skulle inte jag välja att senarlägga starten då det är tiden före älgjakten samt brunst uppehållet 25-10 som är trevligast man kan jaga överallt och slippa bråka med besserwissers i röda kepsar ;)

Sedan är det på räntan man jagar när det skjuts ungfågel som har extremt hög dödlighet ändå och att någon skjuter 20-30 TJÄDRAR är inte vanligt men visst 20-30 fåglar har jag sett mordiska jägare klara första veckorna då fågeln kan vara väldigt orädd. Värst tycker jag ändå är att dessa säkerligen lämnat lika många kvar i skogen men blylopper i sig  >:(

Publicerat

HUR FAN BÄR MAN HEM 30 TJÄDRAR? man skjuter inte 30 tjädrar på en dag.. BASTA

Publicerat
när jag tänker efter så är det inte många dagar på hösten när jag ser mer än 20 tjädrar på en dag öht.
Vars ser du 20 tjädrar och mer runt kustområdet?? Inte heller i allmänningsskogen är det bara så enkelt ....men hund må väl hända att man får syn på ett 20 tal...för hund använder du väl då!?
Publicerat

nog händer det ett par svängar per höst att man har ca 20 fågelkontakter. men absolut inte på allmänningen, där är det glest mellan dom..

normalt skulle jag tro är ca 8-10 kontakter per dag.

Publicerat
Visst är det säkert så att stora mängder skjuts första veckorna då det också är flest jägare i skogen. Skulle man begränsa jakten skulle inte jag välja att senarlägga starten då det är tiden före älgjakten samt brunst uppehållet 25-10 som är trevligast man kan jaga överallt och slippa bråka med besserwissers i röda kepsar ;)

Sedan är det på räntan man jagar när det skjuts ungfågel som har extremt hög dödlighet ändå och att någon skjuter 20-30 TJÄDRAR är inte vanligt men visst 20-30 fåglar har jag sett mordiska jägare klara första veckorna då fågeln kan vara väldigt orädd. Värst tycker jag ändå är att dessa säkerligen lämnat lika många kvar i skogen men blylopper i sig  >:(

Nä visst skarvar jag lite..  ;) Eller rättare sagt får det att låta som att de värsta exemplen jag hört om är vanliga! Men exemplen finns tyvärr.

Publicerat
Fruktansvärt lättjagat?

Det vet jag inte om jag håller med om..

Sen så skjuter man fan inte 30 ungtjädrar per dag även om tillfälle ges, när jag tänker efter så är det inte många dagar på hösten när jag ser mer än 20 tjädrar på en dag öht.

Jag vet inte var du jagar men det finns platser där man ser mer än 20 tjädrar ofta. Och ungfågeln är lättjagad. Särskilt första veckorna med hagelbössa och dåligt omdöme! :(

Publicerat
nog händer det ett par svängar per höst att man har ca 20 fågelkontakter. men absolut inte på allmänningen, där är det glest mellan dom..

normalt skulle jag tro är ca 8-10 kontakter per dag.

Ok, ca 8-10 kan jag hålla med om, men börja närma sig 20 per dag så är det väldigt många ggr man stöter samma fågel.....iaf där jag bruka jaga korta dagsturer i kustområdet! Som mest i år av fågelkontakt på allmänningen så är det ca 35 på en dag, men då är det min trädskällare som grävt upp 95 % av dem... ;D. Faktiskt så har där varit fruktansvärt bra på vissa block under barmarksperioden, dock vet jag ingenting om det nu vintertid!
Publicerat
Förresten, hur vet du vad jag eller Lars har bockat för? Syns det någonstans eller är det bara genom vårat resonemang?

Jo klart jag inte ser hur ni har bockat. Det var bara det att när jag läst fågeljaktstrådarna så har jag fått intrycket att ni jagar väldigt mycket. Sen var det någon procent siffra på träffprocenten som gjorde ifall man räknade baklänges så var det rätt många fåglar som farit i backen ;)