Publicerat Januari 17, 200818 yr Är det någon som har läst Naturvårdsverkets remiss kring framtida vildsvinsförvaltning? Jag har skummat det, printade ut den, 28 sidor, helglitteratur, och det jag som jag har hittills har läst verkar vettigt. http://www.naturvardsverket.se/sv/nv/Sok/P...?epslanguage=SV
Publicerat Januari 17, 200818 yr Författare Ingen av våra grisjägare som har funderingar kring utredningen? ??? ??? ???
Publicerat Januari 17, 200818 yr Läst en del och det verkar bra, men tycker inte om förslaget att inte få släppa hund förrän den 1 oktober. Sen klagar man lite på tillgången på bra vildsvindhundar stämmer lite illa kan man tycka. Finns ju ofta bra möjligheter att träna hundar då vildsvinen är ute i olika fält. mats
Publicerat Januari 17, 200818 yr Har läst lite och håller med om det mesta. Tillstånd för fast belysning på åtelplatser är helt rätt,speciellt med tanke på dessa ständiga mulna barmarksvintrar. Idag är det näst intill omöjligt att könsbestämma ett djur,bra skottplacering samt att bedömma vilken vinkel djuret har behöver knappast nämnas. Att endast oprocessad spannmål och rotfrukter bör användas på åtlarna är även det ett steg i rätt riktning,personligen är jag allergisk mot åtlar som både ser ut och luktar soptipp av de mest skiftande livsmedel. Jag tycker kunna mig känna skillnad på lukten av vildsvin(innälvor och slaktkropp) som enbart levt av naturliga råvaror och dom som äter processad mat,tror att det är sockret som är orsak till det. Naturliga grisar luktar fräscht som vilket annat klövvilt som helst,sockergrisarna har en fadd tung doft. Fällfångst tror jag inte mycket på,risken för felfångst(sugga)gör att man riskerar att öka problemen i de värsta problemområden som fällfångsten är avsedd för då kultingarna tappar all styrning. Bästa sättet att få bort sugga med kultingar från ett område är att skjuta en kulting,tillåt då istället skyddsjakt med klass2 vapen på kultingar i tätbebyggda områden. Att tillåta hundjakt från 1okt tycker jag är helt rätt och har tyckt det länge,med tanke på kid,hjortkalvar och pyttekultingar. Har sett allt för många hundar som jagar allt,grispeciallister med rätt agerande är i klar minoritet,lika lite som någon accepterar att skarpsprungna hundar tar råkid och sliter i stycken lika lite accepterar jag att "grishundar" sliter 10kiloskultingar i småbitar. /Micke
Publicerat Januari 21, 200818 yr Författare Jag läste Naturvårdsverkets förslag och tycker att det är ganska bra. Det intressanta ur jaktlig synpunkt är Kennelsklubbens och Jägareförbundets inlaga kring att inskränka jakt med ett flertal hundar samtidigt. Undrar hur de jagar på Öster-Malma? En intressant del är också storleken på marken för att tillåta foderplatser/åtlar, minst 10 ha och en åtel per 50 ha. Det blir många mindre markägare som måste gå ihop och börja samarbeta. Förhoppningvis kan man få bort lite av "rock n' roll" beteendet kring vildsvinsjakt och börja se vildvinet som det fantastiska vilt och utmaning som det förtjänar att vara.
Publicerat Januari 21, 200818 yr Det svåra blir att förklara för älghunden att det bara är älg som gäller fram till 1/10
Publicerat Januari 21, 200818 yr Författare Det sa man nej till så man får fortfarande jaga vildsvin med hund från och med 1 augusti. NVV tyckte inte att SKK och SvJF hade tillräckliga skäl för att jakttid med hund skulle ändras.