Publicerat Januari 17, 200818 yr Tänkte slänga in en tråd angående sjöfågel jakten. Någon mer än jag som försöker komma ut så ofta som möjligt såhär på slutspurten? Var ute en sväng igår, men det blev bara en knipa och en storskrak. Har sett några riktigt stora flockar med fågel, men dom behagar tyvärr inte att fälla utanför min skåre. > Hur har det gått för er andra?
Publicerat Januari 17, 200818 yr Det har gått halvrackigt, tror det beror på de öppna fjärdarna. Fågeln har möjlighet att landa varsomhelst och landar där man inte är > Utanför Östhammar finns det inga stora flockar kvar längre, mest ströfågel....... Har lagt ner verksamheten för säsongen, kommer dock att satsa på nya skårar samt reparation av de gamla i sommar. Förhoppningsvis har "slyngeln" hunnit ta jägarexamen så han kan följa med "gubben" ut och panga Någon som har tips på "bra & billig" intensivkurs under sommarhalvåret som sonen kan gå. Raggarö
Publicerat Januari 17, 200818 yr Känner igen det där. Tror inte att fågeln känner nå "tryck" eftersom isen inte har lagt sig i insöarna än?, inte i Västervik iaf. Har blivit en hel del missade skott chanser pga ströfågel, man sitter på helspänn någon timme...när man väl slappnar av så kommer det nån enstaka rackare o flyger förbi. :-[ Ang intensiv kurser så brukar de väl finnas lite här o var kostar kring 6-7000 spänn, då ingår allt.
Publicerat Januari 18, 200818 yr Citat sickboy75: "Har blivit en hel del missade skott chanser pga ströfågel, man sitter på helspänn någon timme...när man väl slappnar av så kommer det nån enstaka rackare o flyger förbi." Känner igen ovanstående påstående alltför väl - det är många kaffekoppar och smörgåsar som hamnat på backen då det plötsligt dykt upp fågel...... Raggarö
Publicerat Januari 18, 200818 yr Citat sickboy75:"Har blivit en hel del missade skott chanser pga ströfågel, man sitter på helspänn någon timme...när man väl slappnar av så kommer det nån enstaka rackare o flyger förbi." Känner igen ovanstående påstående alltför väl - det är många kaffekoppar och smörgåsar som hamnat på backen då det plötsligt dykt upp fågel...... Raggarö Haha... ja jag brukar säga till kompisen att han får plocka fram kaffet så jag får skjuta lite ;D Var ute en snabbis idag, blev två knipor. alltid något. ska ut en sväng på tisdag om vädret tillåter?
Publicerat Januari 18, 200818 yr sickboy75, Lycka till med slutklämmen på sjöfågeljakten, har liksom inte tid mer denna säsong, kommer dock att satsa stenhårt på nästa...... Tycker absolut att sjöfågeljakten hör till de trevligaste jaktformerna ;D Raggarö
Publicerat Januari 18, 200818 yr Sjöfågeljakten är en höjdare men ack vilket jobb! Sen har jag ruttnat lite på sega knipor o prylar så jag har lite svårt att motivera mej att jaga givet att jag inte är så sugen på att ta hand om viltet man skjuter. Har hyfsade möjligheter, det som kanske lockat mest är att ge mej ut allra längst ut och på så sätt komma åt alfågel. Men samtidigt, knipvissel slår det mesta när det gäller att piska upp förväntningar! Körde ut en höstmorgon för några år sen och drog över en fjärd i Roslagens skärgård. Månsken och blankt vatten, lite krus mitt på bara. Går för fullt med en 8 hk susuki utombordare och kör rätt in i en rätt rejäl flock med knipor. Trodde jag drömde men jag hörde faktiskt knipvisslet igenom motorljudet! Slog av och fick STÅPÄLS! Satan vilket ljud det var i månskenet.. Tror jag var helt rätt i tid, sköt 13 kniper den morgonen. Fan va kul det var... Tänk bara, satt med vettarna ute klar i mörkret. Kikarspanar på skoj och får se en flock sträckänder komma drivande/sovade förbi mej! Lite nu och då vaknar de och simmar in i ett sund. Strax ljusar de och då de kommer drivande sista gången får de se vettarna och sträcker halsarna och simmar rätt upp på mej! Vad som hände därefter tror jag vi kan lämna utanför men upplevelsen var helt sjukt läcker.. Mvh!
Publicerat Januari 19, 200818 yr Mmmmmmm jädrans Hipshot, nu gjorde du mig taggad på en sista sväng med vettarna..... NEJ det får vara, har en massa prylar som ska ordnas inför en stundande resa till Nya Zeeland ;D ;D Är det någon jaktform som ger mig abstinens så är det nog sjöfågeljakten (med tillhörande inblandning av havsörn som kan ses på riktigt nära håll). Nästa säsong finns (förutom uppfixning av skårar) planer på en flytande, mobil skåre som ska kunna förflyttas in i en vik där det alltid ligger mängder av fågel. Jag får trösta mig med att under dagen stillsamt fogskumma en trasig vette ....... : Raggarö
Publicerat Januari 19, 200818 yr Måste bara hålla med. Det är något speciellt när man ser ett gäng knipor segla in på låg höjd för att fälla för vettarna. Ger en otrolig puls. Det är första säsongen för mig, jag har aldrig jagat sjöfågel tidigare, nu känns det bara som att man vill komma ut varje dag. ;D Blir som sagt att ligga i innan det tar slut, man måste ju passa på. Trevlig Kråkjakts film Hippen, beställde en UV på stört efter jag sett den. har du några bra tips ang kråkjakt förövrigt?
Publicerat Januari 20, 200818 yr Massor men kolla de befintliga kråkjaktstrådarna.. Har en sån där vik där fågeln gärna drar in och lägger sig. Precis i inloppet eller vad jag ska säga ligger en rätt stor grynna.. Testat en gång att helt enkelt smyga upp på grynnan med båten och kliva ur. Drog sen fast båten och gick runt den och svepte den med två eller tre stora camonät. Såg till att det vart marginellt högre bakom mej bara och detta då efter att ha lagt vettar ner i lä. Inte en fågel skyggade utan de visslade in rätt över skallen på mej! Hade fällande knipor bara ngn meter över mej vid något tillfälle, helt sanslöst läckert! Mvh!
Publicerat Januari 20, 200818 yr sickboy75,Lycka till med slutklämmen på sjöfågeljakten, har liksom inte tid mer denna säsong, kommer dock att satsa stenhårt på nästa...... Tycker absolut att sjöfågeljakten hör till de trevligaste jaktformerna ;D Raggarö Tackar och bockar ;D Sitter just nu på jobbet, men blir de väder imorgon så blir de till o sitta i skåren en sväng igen
Publicerat Januari 25, 200818 yr Var ledig idag så jag tänkte åka ut en sväng....men det ville tydligen inte vädergudarna, Nordlig vind och regn. Blir nog inget imorgon heller tyvärr, med tanke på vädret. känns som om jag bara måste hinna ut ett par gånger till innan det tar slut :-
Publicerat Januari 31, 200818 yr Då har man varit ute för sista gången denna säsong! Såg väldigt mycket fågel, sköt dock bara 2 st. Dom ville inte riktigt fälla för mina vättar idag tyvärr, ser redan fram emot nästa höst. Hade Vackert väder, och det kändes som en värdig avslutning. Kompisen ringde nu ikväll och berättade att dom hade skjutit 20 knipor Så det gäller att sitta i rätt skåre... Nåväl! bara att ta nya tag, är bjuden på rävjakt på söndag så vi får se hur det går?
Publicerat Mars 4, 200818 yr Jo sjöfågel jakt slår det mesta,men här på Åland får man ju bara skjuta på hösten nu på grund av EU >:(Det e dåligt va mycke bättre roligare att skjuta på våren men hösten är rolig den me.Har en perfekt sten klak att skjuta alfågel eller allor som vi säger på åland
Publicerat Mars 9, 200818 yr Har varit nere på Nya Zeeland, blev bara ännu mer taggad på sjöfågeljakt. Pratade rätt mycket med jaktfolk och de flesta var lite avundsjuka på att vi fortfarande hade blyhageltillståndet kvar i Sverige. Man var rätt överens om att stålhagel gick att skjuta med, men att det blev mycket skadskjutningar samt att det var känsligt med kombinationen stålhagel/choke. Lyckligtvis har N.Z. lite andra vapenlagar än vi så magasinskapaciteten var mer än 2+1 8) Tror nog att ett gjutet inköp blir en Mojo med snurrande vingar (batteridrift), såg en i funktion - dels så drogs fåglarna till Mojo´n dels så hovrade de precis ovanför den. Synd bara att det var fel säsong, sommar därnere...... Någon som vet läget med "electrocusion" och den felaktiga översättningen, har det ordnat sig nu??? Raggarö
Publicerat Mars 9, 200818 yr Tack Hippen, Tror att dessa Mojo´s som även finns för duva och kråka är klart värt att prova..... Raggarö
Publicerat Augusti 21, 200916 yr Vi kan väl ha denna tråd att snacka sjöfågeljakt i? Så slipper vi få en massa andra små trådar.
Publicerat Augusti 22, 200916 yr Var ute med sonen på fredagsmorgonen, eftersom vi båda skulle iväg på jobb så provade vi med ett småskaligt projekt i fel vind, 5 andvettar utlagda och passkytte. Inget lysande resultat, men en vacker morgon med gott kaffe och äggmackor. Vi skyller det skrala resultatet på de 4 Havsörnar som cirklade i närheten hela tiden . Förra årets halvdåliga knipjakt kommer att vända, har sett ganska många inomskärs redan, många fler än förra året. Det är bara att önska alla skitjakt och se till att doppa vettarna i sjön...... Raggarö
Publicerat Augusti 22, 200916 yr På tisdag smäller det för oss inlandsjägare! Skall bli sååå underbart =) Funderar på att komplettera med några vettar till, på måndag.
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Imorgon börjar det på Åland. Man måste nog ut och passa vid en liten damm på kvällen.