Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

någon som har lite 300 win mag info

Featured Replies

Publicerat

har en browning barlite halv auto

funderar om de e nån som vet ungefär hur mycket de skilljer sig

i hastighet mot en vanlig standard repeter studssare dvs typ köpes helmantel

endel säger att den blir som en 30 06?kan de stämma!!!

annars riktigt härlig dräpare ;D

Publicerat

kanske www.norma.cc kan hjälpa dig???

för övrigt så kan min bössa i kaliber 30-06 döda många djur i Sverige....

Publicerat

Menar du att pågrund av att det är en halvautomat skulle hastigheten på kulan vara mindre?

Kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll.

Publicerat

Inte för att det är en halvautomat, utan för att det är kort pipa.

För att en magnumkaliber som 300WM skall komma till sin rätt krävs egentligen piplängder på 65cm och däröver. För varje cm under detta kan du lite grovt räknat dra av 1% i utgångshastighet. Dessutom får du större mynningsflamma, högre knall och kraftigare rekyl.

Visst räcker hastigheten för kalibern till i många fall även i en kort pipa, men då kunde man lika gärna ha köpt en .308 från början. 300WM är en av de kalibrar som är absolut sämst med korta pipor.

Liten hylsvolym - kort pipa, stor hylsvolym - lång pipa.

Publicerat

Kolla senaste Jaktmarker&Fiskevatten. Där mäter Håkan Sphur utgångshastighet på korta pipor av samma tillverkare i kal 308w, 30-06, 300 WSM och 300 WM. Sen är det lite bilder på mynningsflamman hos respektive.. Elda för kråkorna (älgarna..) har fått en ny innebörd..  :D

/Må

Publicerat

Här är en bild från testen i JoF. Personligen har jag ingen som helst förståelse för 300 Win Mag i kortpipiga halvautomater, och bilden talar ju inte direkt emot detta.

BAR064.jpg?t=1200004443

Copyright: Håkan Spuhr

Publicerat

Och då kommer naturligtvis följdfrågan. Varför finns inte 308w i större utsträckning bland Brownings nya halvautomater?? Detta kan ju knappast kommit som en nyhet för folk som har någon gnutta kunskap i ämnet?!?

/Må

Publicerat

det var inte tänkt som nån kritik mot andra kalibrar

har en 308w också funkar fint men ville prova en halv auto

där var utbudet just då dåligt så de blev en 300

och visst de e rätt mycke mynnings flamma

men tänkt sätta dit en flammdämpare(rekylbroms)

tror piplängden är ca55-57cm så de gör de kanska

mycke om de är 1%per cm måste nog kolla om någon har en kronograf

så man vet hur mycke onödigt krut de blir och om de ändrar

hastigheten när man laddar upp eller ner?

Publicerat
Och då kommer naturligtvis följdfrågan. Varför finns inte 308w i större utsträckning bland Brownings nya halvautomater?? Detta kan ju knappast kommit som en nyhet för folk som har någon gnutta kunskap i ämnet?!?

/Må

Jag ställde samma fråga till Staffan på svante nilssons vapen och fick svaret att vapen finns, men han är tveksam till att sälja för att folk har stoppat in kronans skott och förstört utdragare på många vapen.
Publicerat
så man vet hur mycke onödigt krut de blir och om de ändrar

hastigheten när man laddar upp eller ner?

En bra början om man vill minimera mynningsflamman är att välja det snabbaste krutet som laddtabellerna listar för den aktuella kulan.

Publicerat
Här är en bild från testen i JoF. Personligen har jag ingen som helst förståelse för 300 Win Mag i kortpipiga halvautomater, och bilden talar ju inte direkt emot detta.

BAR064.jpg?t=1200004443

Copyright: Håkan Spuhr

Läste du den uppmätta kulhastigheten laddat med oryx? i en bössa med så kort pipa är det onödigt att använda annat än 308win

kaliber-oryx uppmätt-(angiven)    bst uppmätt (angiven)

308win  780m/s  (769)                810    (860)

30-06    755m/s    (823)                840    (895)

300wsm 800m/s    (895)                900    (980)

300wm  790m/s    (890)                890    (991)

Publicerat

de ska vist finnas 2 olika hyls sorter(vikt)

från norma måste tydligen väga samtliga hylsor eftersom

de är olika laddata på hylssorna heavy & light

kommer dom från nyaköpes tom hylsor eller är de

blandat från laddade köpes patroner

Publicerat

Det har med hastighetsförlusten är ganska intressant, varifrån kommer din tumregel med 1% per cm BäckaBengtsson??

Jag är väl medveten om att hastigheten och ven hastighetsförlusterna varierar kraftigt mellan olika vapen men att en 300 win Mag skulle förlura 9 m/s för vaje cm du kapar pipan låter extremt mycket. De gånger som jag sett tester där man kapat pipan och mätt förlusten vid varje kapning har man inte kommit i närheten av 1% per cm. Snarare har de visat på förluster som ligger på i storleksordningen 2-3 m/s och cm. I Handloader #243 kapade John Barnsness pipan från 24" till 22" på en 300 win mag med hastighets förluster på 10-12 m/s som följd, beroende på vilken laddning som användes.

MVH

Henrik

Publicerat
de ska vist finnas 2 olika hyls sorter(vikt)

från norma måste tydligen väga samtliga hylsor eftersom

de är olika laddata på hylssorna heavy & light

kommer dom från nyaköpes tom hylsor eller är de

blandat från laddade köpes patroner

Min erfarenhet är att de tunga Normahylsorna har extremt stor text i botten på hylsan, men givetvis krävs vägning för att vara säker.

Publicerat

Henrik, som jag sa, så är det ett mått som är grovt, och huruvida man med specialladdningar kan komma upp i bättre resultat är väl rätt givet.

Kollar man den tabell som Pertan lagt in så stämmer 1%/cm under 65 (kultillverkarnas pipor) bra på 300WM, då Baren har en pipa på lite över 50cm.

Det blir nog aldrig fullt 1%, men personligen tycker jag det är en klok regel, som manar till eftertanke. Det är inte Bara kalibern som avgör om en bössa blir en "värsting".

Publicerat

Problemet med tabellen ovan som jag antar kommer från Hr Spuhr är att den inte ger några referenser. Vi kan inte med ledning av den säga nånting om vad utgångshastigheten blivit med en 65 cm pipa. Genomgående har de fabriksladdade patroner jag testat över kronograf genom åren visat lägre Vo än vad som uppgivits från tillverkaren, Norma brukar dessutom vara en av e fabrikanter som visar allra mest glädjesiffror. Skall man läsa tabellen och använda den som stöd för sina teorier kan man lika gärna konstatera att i 308 win så går 180 grainskulor snabbare ju mer man kortar pipan!!!! ;D

Min erfarenhet är att det inte går att komma med generella regler för hur mycket Vo minskar beroende på piplängd. Jag har aldrig varit med om att det varit såmycket som 1% men i extremfall har jag kunnat se hastighetsminskningar på 0.5% men oftast ligger minskningen lägre än så.

Det är så många olika faktorer som påverkar att det är näst intill omöjligt att komma med någon sanning om man inte använder tekniken att börja med en lång pipa och sedan kapa den succesivt. Det man då kan konstatera är hur den aktuella laddningen med det aktuella krutet påverkas och inget annat. För att kunna uttala sig med säkerhet om en viss kaliber ed olika kulvikter och olika krut så behövs det alltså slaktas ett astort antal pipor.

Mina egna erfarenheter på området jämförnade studier inskränker sig till två olika kalibrar nämligen 300 wsm och 300 win mag och i bägge fallen har det handlat om pipor på 65 cm respektive 57.7 cm. Fastighetsförlusten för bägge dessa kalibrar och 180 grainskulor blev i storleksordningen 20 m/s (19 m/s för wsm och 22 m/s för 300 win mag om man skall vara exakt).

Nu innebär detta inte på något sätt att jag är en vän av korta pipor till magnumpatroner eftersom både mynningsflamma och knallen får närmast komiska omfattningar med korta pipor. För egen del så anser jag nog att s k "medium magnum" bör ha piplängder på minst 60 cm men gärna 65 cm.

En annan myt som det vore trevligt om man kunde avliva är uppfattningen att mynningsflamman beror på att krutet inte hinner brinna färdigt i pipan.Minst 99.5 % av allt krut har brunnit färdigt inom 10 cm av pipan men jag är inte särskilt hoppfull över möjligheten att en gång för alla kunna upplysa alla de som benhårt hävdar att krutet inte hinner brinna färdigt i en pipa på 50-60 cm.

Detta inlägg är ABSOLUT inte avsett som ett påhopp på någon enskild skribent utan bara ett försök att komma med lite fakta och förhoppningsvis mana till lite eftertanke :-*

MVH

Henrik

Publicerat

Hel riktigt Henrik!

Testen skulle även gjorts med samma vapentyp med längre pipa, dock tycker jag det ger en fingervisning om att 50cm pipa hör hemma på en 308win mot övriga i 30 kalibers i testen, skulle man förfina testen ytterligare så skulle man använda handladdad ammo somär mer exakt lika från början, man kanske rent av skulle göra en sån test själv med ett vapen och 3 olika piplängder, då ska de helst vara samma pipämne som är provskjutet och kalibrerat.

Publicerat
En annan myt som det vore trevligt om man kunde avliva är uppfattningen att mynningsflamman beror på att krutet inte hinner brinna färdigt i pipan.Minst 99.5 % av allt krut har brunnit färdigt inom 10 cm av pipan men jag är inte särskilt hoppfull över möjligheten att en gång för alla kunna upplysa alla de som benhårt hävdar att krutet inte hinner brinna färdigt i en pipa på 50-60 cm.

Ok, så flamman är nån form av optiskt fenomen som i sig inte är nån egentligen indikator, men som vi människor gärna relaterar till nåt handfast, i det här fallet att krutet brinner utanför pipan?

Publicerat

Mynningsflamman är heta krutgaser som antänds när man tillför syre (väldigt enkelt förklarat).

Om man tittar på en tryckkurva som visar trycket från en godtycklig gevärspatron så ser de i princip likadana ut, exemplet nedan är mätt med en Pressure Trace från RSI.

http://i211.photobucket.com/albums/bb157/H...trace.jpg[/img]

Detta är kanske inte det allra bästa exemplet men det får duga som hjälpmedel, grovt kan man dela in tryckkurvan i åtminstone fyra faser.

• [li]Till att börja med antänds tändhatt och krutet och trycket stiger snabbt, hur snabb trycket stiger (d v s kurvans lutning) bestäms som all förstår i huvudsak av krutets brinnhastighet även om en del andra faktorer också spelar in.[/li]
    [li]Relativt snart så har krutet brunnit färdigt och det maximala trycket är uppnått, i vårt exempel efter ca 0.4 millisekunder (observera hur de olika skotten skiljer sig åt i max tryck trots det förhållandevis låga trycket).[/li]
    [li]På grund av att trycket bakom kulan är så stort så fortsätter kulan att accelerera trots att krutet brunnit klart, ju längre trycket kan verka på kulan ju större blir kulans hastighet i mynningen. Egentligen är det ju detta hela tråden handlar om att längre pipor ger högre utgångshastigheter  ;) [/li]
    [li]Nästan fas inträffar när kulan lämnar loppet, här finns det en massa distortion bland annat på grund av att de heta krutgaserna återantänds när de kommer i kontakt med det omgivande syret. Utseendet på tryckkurvan i denna fasen kan också påverkas av ett mycket omdebatterat fenomen som kallas "second pressure spike (det kan bli ett ämne för en separat tråd men hör inte hemma här ;) )[/li]

Som jag sagt tidigare så är den hastigheten som kulan har när den lämnar mynningen en direkt funktion av arean under tryckkurvan och inget annat.

Nu hamnade jag väl såpass mycket OT att jag kommer att brännmärkas som kättare eller allmänfarligt element men jag kunde inte låta bli eftersom det inte ofta bjuds tillfällen för dylika innerballistiska inlägg 8) Jag ber om ursäkt för detta :-[

Go Kväll

Henrik

Publicerat

Henrik - be inte om ursäkt för att du berikar forumet med sån här information!

Har du en pressure trace monterad på nån av dina pipor? Verkar vara riktigt intressanta grejer.

Det skulle vara intressant att tillverka ett avsmalnande lopp med accelererande räffelstigning för att upprätthålla trycket så bra som möjligt under tiden kulan är i pipan, för maximal hastighet. Nackdelen blir väl extremt högt mynningstryck  ::) ;D

Publicerat
Det skulle vara intressant att tillverka ett avsmalnande lopp med accelererande räffelstigning för att upprätthålla trycket så bra som möjligt under tiden kulan är i pipan, för maximal hastighet. Nackdelen blir väl extremt högt mynningstryck  ::) ;D

Lite enligt samma princip som denna mao, ett sk. Gerlich-lopp.. ;D

http://en.wikipedia.org/wiki/2.8_cm_sPzB_41

Publicerat

Jag bad om ursäkt för trådkapningen och inget annat ;)

Skall vi fortsätta diskussionerna till varför tryckkurvan ser ut som den gör och vilka åtgärder som är lämpliga för att förändra den kommer vi in på krut teori, energiinnehåll kontra brinnhastighet och loppvolymer bland annat och då skall vi utan tvekan göra det i en annan tråd.

Exabit. om jag förstod dina tankar rätt så funderade du dels på det som kallas "Gain Twist" vilket är en teknik som funnits länge men som aldrig fått något egentligt genomslag. Många har haft teorier om att precisionen skulle förbättras av det betydligt mildare våld som en gain twist pipa kan sägas utöva på kulan. Dessutom finns det en teoretisk hastighetsvinst att göra, jag har dock för mig att jag sett någon dokumentation där man uppnått i storleksordningen 0.3-0.5% högre utgångshastighet. För den nyfikne så kan flera piptillverkare tillhandahålla pipor med gaintwist.

Den andra delen av ditt resonemang handlade om koniska lopp, vilket är en betydligt svårare nöt att knäcka. Precis som Doenitz påpekade så har den typen av lopp använts i artillerisammanhang men då med projektiler som varit kapabla att "ändra" sin egen diameter vilket knappast är applicerbart på våra jakt oh skyttevapen. I o f s kan ju sabotladdningar av olika slg sägas vara en variant på samma tema ??? Problemet med koniska lopp är givetvis att projektilen måste täta loppet oavsett dimension på detta. PV pjäsen som Doenitz refererade till hade ett lopp som gick från 28mm till 20mm 8)

MVH

Henrik

Publicerat

Ok, jag förstår.

Då återstår frontantändning och duplexladdning à la Elmer Keith et al. Det verkar rysligt fiffigt att antända krutsatsen framifrån och låta ett snabbare krut ta över efter ett tag när tryckkurvan börjar mattas. Påfrestningen på throaten minskas rejält och tydligen förstår man till viss del skillnaden när man repeterar ut en mer eller mindre glödhet patron.

Givetvis nöjer jag mig gott och väl med tillgängliga patroner och ser inget direkt egenvärde med tokhöga hastigheter, men en normal tryckkurvas utseende likt de på bilden du klistrade in, har jag stört mig på sen första gången jag såg en.

Står mycket utförligt i min utgåva av Cartridges of the World hur man åstadkommer frontantändning med eldrör i hylsan, men det verkar allmänt bökigt att hålla på med. Fanns dock en hel rad fördelar som sagt, och tillvägagångssättet är väl mer eller mindre standardiserat i artilleripjäser och andra biffiga patroner.

Oj då! Även jag får ursäkta för off topic  ::)

Publicerat

om man då ser till helheten så går de kompensera vo genom att

ladda själv?även om man råkas ha en kort pipa

vilket krut använder norma i sina magnum patroner?

Publicerat

Jo, nu börjar vi gå in på den avdelningen som många hemmaladdare hamnar i någon gång... Du ska Inte laborera med snabbare krut/högre gastrycksstegring än vad laddtabellerna säger!

Finns många som kommer att säga att "de har gjort det" och det är ingen fara, men lyssna inte på dem. Den dagen de misslyckas, kommer de inte att kunna skriva det här, så du får aldrig veta...