Jump to content

Pil skjuten med 52 punds långbåge, genomslag i sandhinken??

Recommended Posts

Hallå

Testade att skjuta i en sandhink med en (allt för lätt) pil för att se om den fick genomslag.

Långbågen är 52#@28" och pilen 450 grain (bör vara minst 520 grain)

Kan också tillägga att med Comp bågen (65#) fladdrar det bara till i hinken och pilen sitter i vallen bakom, inga som helst problem med genomslag ;D.

Sköt också med helmantel 9,3x62.

Mvh

S

Kul test! :D

Förresten, kan jag få räntan?? behöver den att slänga på min isiga gård.. ;D ;D

Avståndet var 2m, med gevär och båge.

Att en blyspetskula svampar sig och stannar i hinken visste jag, men trodde faktiskt att en FMJ skulle skulle vandra längre in i hinken (kanske tom slå igenom).

Skall pröva 15m nästa gång.

Mvh

S

Märkligt, vad var det för fabrikat på kulan?, var det fabriks el hemladdat?

komplett norma patron, köpt i butik.

Undrar om inte en tyngre (600+grains) pil skulle slagit igenom bättre, jag får testa det med ;D.

Mvh

S

Skulle inte tveka att använda 50# med en 500 grains pil till våra rådjur ;D

Bara inte myndigheterna får för sig något dumt ::) bästa vore om de tex kopierar Ålands krav på utrustning.

Mvh

S

Ja det vore ju bra om de svenska myndigheterna gav sjutton i att uppfinna hjulet en gång till, utan tar tillvara på de erfarenheter som andra länder gjort i frågan.

Men nu ska vi åtminstonde vara glada att vi kommit så här långt i bågjaktsfrågan. ;D

MossboRobbin

Kul test S ... har läst om såna tester i tidningar men kul och se "riktiga" bilder på det ...

Mvh.

Samme

Det är en långbåge (Morrison Shawnee take down med Cougar lemmar). Morrison gör faktiskt recurve lemmar till denna båge, är det en sån du har?

På en recurve båge så går strängen mot (ligger an) insidan av lemmtopparna. Långbågen känns oftast igen på den klassiska D-formen.

Pelle

Vet inte om det var Kenth som gjorde filmen, men jag var med senast då han sköt med 375an i sandhinken. Det var på Nimrod i Uddevalla, kan bara säga att det var rätt så imponerande när kulan ligger i mitten på hinken och pilen sitter i gräsvallen efter att ha gått rätt igenom. Folket som stod och tittade på förstod att pilbågen inte är en "leksak". Sen så är det inte så att ¨375an "misslyckats", kulan och pilen funkar ju enligt två olika principiper ;)

Jag höra med Kenth om han har filmen, annars gör vi en.

Mvh

S

hej,

S jag kan bara beklaga jag visste inte det men man kan ju inte veta allt :-[ >:( (tråkigt)

men sånt är livet och jag har en recurv  td men kommer inte ihåg vilket märke

mvh ,samme

• 2 months later...

På många ställen i detta forum får man läsa "Dagens moderna compoundbågar är mycket effektiva för jakt osv,osv"

Jag förstår inte riktigt resonemanget. När man jagar med en studsare behöver man inte ha .375 för alla djur, det räcker bra med 30-06 för dom flesta viltarterna,närmare sagt alla faktiskt här i Europa.

Själv skjuter jag genomskott på kronhjortar med min BlackWidow recurv på 60 pund på för mig normala jakthåll på 15-20 meter, så jag tycker att bottendragna compoundbågar är fullständig "Overkill-Setup" i alla fall för dom flesta europeiska viltarter kanske till älgjakt skulle jag byta upp till mina 66 punds reservlemmar.

"Använd inte mera våld än döden kräver"

På många ställen i detta forum får man läsa "Dagens moderna compoundbågar är mycket effektiva för jakt osv,osv"

Jag förstår inte riktigt resonemanget. När man jagar med en studsare behöver man inte ha .375 för alla djur, det räcker bra med 30-06 för dom flesta viltarterna,närmare sagt alla faktiskt här i Europa.

Själv skjuter jag genomskott på kronhjortar med min BlackWidow recurv på 60 pund på för mig normala jakthåll på 15-20 meter, så jag tycker att bottendragna compoundbågar är fullständig "Overkill-Setup" i alla fall för dom flesta europeiska viltarter kanske till älgjakt skulle jag byta upp till mina 66 punds reservlemmar.

"Använd inte mera våld än döden kräver"

Håller med dig fullständigt! Använd inte mer våld än döden kräver. Jag såg för många år sedan hur Larry D. JOnes fällde en enorm älgtjur med en 50 punds rekurvbåge. Inget genomskott men pilen satt i hjärtat och tjuren stöp efter 30 meter.

Varför man drar compbågarna i bott är för att få maximal fart ur utrustningen och kunna felbedöma avståndet till målet med fler meter än du kan med en långsammare pil. Man kan jämnföra en 9,3x57 och en 22-250 i detta fallet om vi ska snacka projektilbanor.

Vi had en riktigt bra träff i Uppland igår!

Tack alla som kom och gjorde detta till en så trevlig sammankomst!

Vi gjorde ett eget sandhinkstest på plats igår.

Först sköt Thomas med en 45-70 och den kom halvvägs in i hinken. Efter det sköt jag med min Bear Truth2 ställd på ca 66 pound. Pilen gick rätt igenom hinken och landade på åkern en bit bort.

Därefer ställde vi 2 tioliters hinkar fulla med sand efter varann. Nu tog jag en pil med jaktspets och sköt.

Pilen penetrerade båda hinkarna men satt kvar. Jaktspetsen stack dock ut på andra sidan.

Jag vet att man gjort detta test med 375 H&H utan att få genomslag.

Detta bevisar egentligen inte så mycket, då kulan och pilen jobbar på olika vis. Däremot kan man se att det där med joule inte är hela sanningen när det gäller genomträngningsförmåga. De flesta pilbågar kommer ju inte ens upp i den joulestyrka som en .22 har. Men ändå är genomträgningen i en djurkropp fullt i klass med grovkalibriga gevär eller i vissa fall t.o.m lite bättre.

Nu får ni inte hänga mig om detta är en dum fråga men jag kan ingenting om Båg jakt. Men visst måste det bli större tryck och chock skada av kula än med pil?

Hej Gäddan

Lite förenklat, om vi glömmer friktion, moment och allt vad det heter en stund.

Om man jämför pilbågens KE (ca 100 J) och en kula 30-06 (3700 J) så är det ganska stor skillnad, men tittar vi lite närmare på "belastningen" av kulan och jaktspetsen kommer vi närmare sanningen. (kraft/area)

Kulan svampar upp till en viss gräns (helmantel slår en kullebytta), alltså arean ökar, jaktspetsens egg är konstant.

Vid träff i centrala hjärt/lung området är chockverkan med jaktpilen extremt bra, urblödning och akut blodtrycksfall (chock) kommer mycket snabbt.

Knallfall med hagel (populärt kallad chockverkan) vet vi att det är en mekanisk skada i tex ryggrad/hjärna.

Knallfall med kula (vid träff i hjärt/lung området) vet jag inte vad det beror på. Det talas om hydrostatisk chock och det skulle jag köpt om vi pratade om ett system i metall istället för elastiska artärer/vener. Kanske är det en liten benbit/kulbit från träff i revben som slår upp i ryggraden?

Jag kan för lite om just detta så jag lämnar det öppet. :D

Mvh

S

• 2 weeks later...

jag ska ta och testa med en hink sand och min 45-70 med en blykula och hoppas att jag kan lägga ut bilden här , jag är övertygad att den slår igenom hinken!

jag hörde att vi endast ska få jaga rådjur med båge stämmer det?

mvh, samme

crowfear
jag ska ta och testa med en hink sand och min 45-70 med en blykula och hoppas att jag kan lägga ut bilden här , jag är övertygad att den slår igenom hinken!

mvh, samme

Allt under klass 1 vilt som jag har förstått det. :rolleyes:

ThomasMamre

mvh, samme

hej samme! det är inte bestämt än, men det är dock Jägarförbundets rekomendationer!. självklart kommer bågjägarförbundet försöka få med så mycket vilt som möjligt. utvärderingen utav pilbågsjakten gjordes juh på vildsvin och dovhjort. så jag har lite svårt att förstå varför dessa vilt då inte skulle komma med!.. men sen ska juh ALLTID swe avika från övriga världen å komma på nya varianter!... de fungerar juh att jaga allt vilt med pilbåge, så personligen tycker jag de inte ska finnas någon begränsing alls!...

Mvh

Mamre