Publicerat Juli 21, 200521 yr lite bilder på ett pistolgrep som jag gjort till min armémauser kolv. Mvh Lalle
Publicerat Juli 21, 200521 yr Författare ska festa den i kväll, om jag får tid, nästa project är ett kindstöd. jag tar gärna mot fler komentarer från folk, de borde va iaf nån som ifrågarsäter valet av träsort. Mvh Lalle
Publicerat Juli 21, 200521 yr ska festa den i kväll, om jag får tid, nästa project är ett kindstöd. jag tar gärna mot fler komentarer från folk, de borde va iaf nån som ifrågarsäter valet av träsort. Mvh Lalle Vad är det för virke? Det ser bra ut tycker jag. Pete
Publicerat Juli 22, 200521 yr Författare det är alm, de har en tendens att röra sig så den läpar sig inte till kolvar. har blivit lite förseningar, ska nog festa den i kväll samt påbörja kindstödet. det är nog många som tycker det är till att förstöra tid och virke genom att lappa på en armé kolv. jag får hålla med om det, dock tycker jag de är änklare å byga på lite saker så kolven blir bra istället för att göra en helt ny kolv eller köpa en helt ny kolv. fler bilder kommer. Mvh Lalle
Publicerat Juli 22, 200521 yr ---det är nog många som tycker det är till att förstöra tid och virke genomatt lappa på en armé kolv. jag får hålla med om det, dock tycker jag de är änklare å byga på lite saker så kolven blir bra istället för att göra en helt ny kolv eller köpa en helt ny kolv. --- Varför inte - det kan väl vara roligt att se vad som går att åstadkomma? Passar Du in den noga och fäster med epoxy + en trätapp, så bör den sitta bra. Ska Du olja eller fernissa? Själv skulle jag nog ta fernissa till alm, eftersom det reser sig lätt av fukt även om det är oljat. Pete
Publicerat Juli 22, 200521 yr Författare jag kommer använda träplug och trälim, pasformen har mycket bra, den slutet tet runt om. jag kommer använda halvmatad lack presis som jag gjort på rästen av kolven. Mvh Lalle
Publicerat Juli 22, 200521 yr Snyggt lalle! det där kommer att bli kalasbra fortsätt du med kindstöd(varför inte kombinerat med höj och sänkbar kolvkam). Jag byggde om en Remington 700Adl i .222rem en gång i tiden till en helstockad 700Bdl,gjorde det enkelt för mig genom att bygga en delad helstock(förlängde helt enkelt orginalkolven).Använde älghorn som spacers mellan kolven och framstocken,mellan pistolgreppsrosetten och kolven samt mellan kolven och bakkappan. Lång tid tog det och matrialet var väl inte direkt lättarbetat men jag blev garanterat helt ensam om det vapnet i sverige vilket även du kommer bli.
Publicerat Juli 24, 200521 yr Författare Hehe... det har blivit en del föreseningar, men snart så kommer de fler bilder Mvh Lalle
Publicerat Juli 29, 200521 yr Hehe... det har blivit en del föreseningar, men snart så kommer de fler bilder Mvh Lalle Nä, nu får Du raska på - vi är nyfikna! :) Pete
Publicerat Juli 29, 200520 yr Författare jag beklagar fördröjningen, har haft masor å göra. kanshe blir färdig nu i heljen. men de är inte så brotom, jag väntar endå att ett benstöd ska komma med posten och jag har endå inga jakt möjligheter i år där bösan lämpar sig. : Mvh Lalle
Publicerat Augusti 6, 200520 yr Författare nu är iaf greppet påsat, limet måste härda lite till innan jag kan lasera och lacka. så såg vapnet ut innan greppet var påsat. och såhär bör de se ut när allting är färdigt. (bytade färg på greppet med hjälp av gimp) så, va tycker ni ? själv kan jag säja att jag är mycket nöjd, greppet känns väldigt skönt. Mvh Lalle
Publicerat Augusti 6, 200520 yr Ahh Lysande! Ser grymt bra ut och vilken puts du har på kolv och slutstycke 8)snyggt. Nästa steg kanske blir en höj och sänkbar kolvkam? "Psst gillar verkligen ditt överkast ;D"
Publicerat Augusti 6, 200520 yr Fy f-n vilken ollonputs du har fått på slutstycket!!!! Väldigt snyggt, men kanske inte så funktionellt en solig dag...
Publicerat Augusti 7, 200520 yr Det där såg ju fint ut! 8) Du ska kanske inte vara så ledsen över valet av virke: en hel del 94/96:or lär ha levererats med just almstockar. Det lär ha varit en viss variation på virket. Har Du fått idéen härifrån? www.pettsons.net , The Sight Page Pete
Publicerat Augusti 7, 200520 yr Författare Jag fick iden från en av de som deltog på robsoft mötet i Hässleholm, han undrade om jag viste om att de faktiskt fans pistolgrepp till armé kolvarna. Det gjorde jag inte å tänkte inte mycket mer på det under ett par månaders tid, sen slog de mig en dag på skjutbanan att det nog gick å få ännu bättre träffbilder om man hade ett ordentligt grepp. Jag frågade om pistol greppet på robsoft, fick ett par bra svar. Sen kontaktade jag en kille som handlar med reserv delar till vapen, men han hade inte set greppen på ett par år. från den enda bild jag set på pistolgreppet (monterat på ett vapen) så tyckte jag de värka väl groft utformat och när jag ändå inte kunde få tag i en, så bestämde jag mig för att de var lika bra att göra ett eget. Tog ett par ögonmot från en av mina hagelbösor och därifrån är greppets utformning. Mvh Lalle
Publicerat Augusti 7, 200520 yr Författare Jag undrar om en del folk undviker att kommentera projektet då dom tycker att m96 är kass eller att arme kolvar är inget att ha (eller lappa på). Visst skulle man kunna byta låda/mekanism samt skaffa en laminat kolv, man jag ser utmaningen i att arbeta om de man har (med undantag för avtryket) och hittills har det jag gjort givit bra resultat. Mvh Lalle
Publicerat Augusti 7, 200520 yr Jag undrar om en del folk undviker att kommentera projektet då dom tycker att m96 är kass eller attarme kolvar är inget att ha (eller lappa på). Visst skulle man kunna byta låda/mekanism samt skaffa en laminat kolv, man jag ser utmaningen i att arbeta om de man har (med undantag för avtryket) och hittills har det jag gjort givit bra resultat. Mvh Lalle Vet inte. Det är populät att hacka på m/96, men den är inte alls så usel som somliga påstår. Man behöver lite kraft i handen för att stänga slutstycket och ska ge tusan i för mycket och för snabbt krut i laddningarna. Därutöver är den i mina ögon helt OK, och är det en gammal armépipa i, så skjuter den förmodligen bra också. Förresten ska du inte klassa ner trycket heller. Är det ett gammalt tryckpunkt, som ingen kladdat med, är det oftast ett rent och bra trycke - men det kräver en annan teknik. Lycka till, och återkom med hur det fortskrider. Pete
Publicerat Augusti 7, 200520 yr ser J*vligt bra ut lalle! skit i vad folk säger trivs du med bössan så ska andra skita i vad du har...
Publicerat Augusti 7, 200520 yr Författare >> Förresten ska du inte klassa ner trycket heller. Är det ett gammalt tryckpunkt, >> som ingen kladdat med, är det oftast ett rent och bra trycke - men det kräver >> en annan teknik. trycket skulle nog duga till jakt, de hade ojämnt släp, men de dög inte till millimeter jakten på skjutbanan, så det är ärsat med ett mycket bra bold tryck, ställt på 1.2kg. >> är det en gammal armépipa i, så skjuter den förmodligen bra också. pipan är från en Ksp m/36 dvs samma typ som sitter på Browning M1917A1. http://www.waffenhq.de/specials/mg-liste.html#K >> Man behöver lite kraft i handen för att stänga slutstycket ja jo, jag har endast haft lite problem när jag ska hinna ned andra skott på älgen. :-[ >> återkom med hur det fortskrider. Efter att hört om Mr Mausers lyckade försök med titan stift så blir jag också sugen på att skaffa ett. Har en del funderingar om att ändra bak kappan så den inte kasar så mycket. Utöver det så håller jag på att spara ihop till ett Leupold VX-III 6.5-20x40mm. Mvh Lalle
Publicerat Augusti 7, 200520 yr det är ärsat med ett mycket bra bold tryck, ställt på 1.2kg.pipan är från en Ksp m/36 Har du vridit i pipan själv också? Nu får du berätta från skrätsch vad du har gjort egentligen. Jag börjar misstänka att du gjort långt mer än bara täljt till ett litet pistolgrepp i alm. Pete
Publicerat Augusti 7, 200520 yr Författare jag köpte bössan av Joakim här på forumet i våras, han har arbetat inom armen en massa år, men slutade och konvertera till skola rektor nån gång på 90 talet om jag minns rätt. det var en vapen tekniker i armen i slutet av 80talet som tog en oanvänd ksp m36 pipa och montera den på bössan, killen böjde även slutstycks handtaget, och sate på tumsäkring och weaver skena. jag tog och renovera kolven, gjorde ren den och lagade skador och jämnade kanter och laser samt lacka om den, jag la även in en halv kilos hård metals bit i kolven för att få jämn vikt. jag renjorde och polerade de olika metal delarna samt åtgärda skadad blånering och bytade tycket. totalt väger bösan 5.6kg. Mvh Lalle
Publicerat Augusti 7, 200520 yr Författare glömde å säja att jag frila pipan och bädda lådan, de var i samband med tryck utbytet. fixade blånerings skadan, dvs ett 3-4cm lång område hela vägen runt pipans början. ni kommer nog se grönt när jag avslöjar att jag använt, sprej färg, vilket gav gott resultat. Mvh Lalle