Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråk/skat/kaj/.../... fällor

Featured Replies

Publicerat

Jag har hur mycket kråkfågel som hälst där jag jagar... hemma kråkor mestadels.. så dom är lite kluriga att få i backen.....

Är den norska kråkfällan den bästa för att ta dom eller har ni några andra ideer???

HJÄLP

//Johannes

Publicerat

har själv en norsk kråkfälla och jag tycker att den funkar bra ;D ;D

Publicerat

Den norska kråkfällan funkar bra och kan ju ta många kråkor samtidigt men vill man ha smidigare, mer mobila, fällor så fungerar "Kråkbåset" kanon. Bygger man ett gäng så kan man med fördel ställa dom nära varandra så brukar det bli bra drag, får man bara en kråka i den ena fällan så brukar de andra kråkorna komma direkt och vips aå äe det full pott :) Brukar beta fällorna med lite olika saker men ägg verkar dra bäst av det jag testat.

Publicerat
  • Författare
Den norska kråkfällan funkar bra och kan ju ta många kråkor samtidigt men vill man ha smidigare, mer mobila, fällor så fungerar "Kråkbåset" kanon. Bygger man ett gäng så kan man med fördel ställa dom nära varandra så brukar det bli bra drag, får man bara en kråka i den ena fällan så brukar de andra kråkorna komma direkt och vips aå äe det full pott :) Brukar beta fällorna med lite olika saker men ägg verkar dra bäst av det jag testat.

Har du ritning till den Fredde???

Publicerat
  • Författare

Tack tack den såg inte så svår ut att bygga, det är bra

mvh

Publicerat

jag och några kompisar bygde en sån det tog 5 timmar att bygga om man har allt redo ;D ;D

Publicerat
  • Författare

5 timmar??? allt redo?? hmm saknade dom tummar allihpa? ;D ;D ;D ;D

Publicerat

japp helften gjorde det iallafall

Publicerat
  • Författare

tar det verkligen så lång tid??

Publicerat

ja 5 timmar är väll inte så långtid gorde den på träslöjden i 9an då hadde man ju bara 1,5 timme i veckan ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

ok det förklarar saken...... med andra ord skulle man kunna redusera den tiden en aningens....

Publicerat

ja hadde läraren haft nät i skolan så skulle man säkert göra den på en 1,5 lektioner ;D

Publicerat
Har du ritning till den Fredde???

Såg att du fick länken ovan.

Ett litet tips är att såga "mallpinnar" så är det bara att rita upp, kapa, skruva och spika nät. Du hinner lätt med att bygga 5-6st på en dag om du jobbar så. Som jag skrev ovan så är det en klar fördel om man har flera bås på intill varandra. Fällan bör kompletteras med någon form av luckspärr (rymningsskydd), jag har skruvat på en pinne som ledar mot marken, på den pinnen som håller uppe luckan.. Hmmm svårt att förklara och tyvärr har jag lånat ut mina fällor för tillfället så kan inte skicka bild på det. Men Jester här på forumet har ett par av mina. Kanske han kan ta en bild på en av den och lägga upp (om det nu e den typen av spärr på dom vill säga) Den spärren har iaf funkat kanon!

Lycka till med bygge och framtida fångster!!!

Publicerat

Hej. Jag har 10 trolle-ljungbyfällor,de är grymt bra. Lockfågel i mitten.

Sök lite på fällor här i forumet ,jag har för mig att det står lite mer tips

Mvh

Publicerat
  • Författare

Tack tack för tippsen skall ta och bygga några av varge tror jag..... så kom gärna med fler tipps

Publicerat

Tja jag föredrar de lite mindre fällorna så Ölandsfällan tycker jag verkar bra, har ingen större erfarenhet av den men en i jaktlaget har sådana hemma på tomten och han verkar nöjd. Ritning finner du på www.jaktguiden.se

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ja nu har jag börjat bygga en Norsk kråkfälla.... har hela stommen klar ,dörr och stege så det är bara nätet som fattas.... trodde att det skulle bli ett jätteprogekt... men ikke det tog oss 2 man att bygga ca 3 timmar....

om jag förstod mig på hur man lägger upp bilder så hade ni fått se hur den ser ut

Mvh

Publicerat
om jag förstod mig på hur man lägger upp bilder så hade ni fått se hur den ser ut

Mvh

Hojta till om du vill veta !!!!!!!!!

Publicerat
  • Författare
Hojta till om du vill veta !!!!!!!!!

HJÄLP HALLÅ HJÄLP JAG KAN INTE ............. ;D nje jag förstår inte hur man gör så ja hjälp vore på sin plats

Mvh

Publicerat

När du skrivit nått och ska biofga en bild , titta nedanför och vänster om den vita ruta du skriver i.

Det står :  +Fler alternativ...

Klicka på den "texten".

Det kommer upp en rad där det står bifoga:

Klicka på knappen bakom som heter "bläddra".

Och vipps så kom du in i din egen dator med olika mappar , där får du leta dig fram till rätt mapp och bild.

Dubbel klicka på bilden, så hamnar den i raden "bifoga"  OBS: tänk på storleken så bilden inte är JÄTTE stor.

Vill du ha med fler bilder så bakom knappen bläddra står det "fler bilagor".

Klicka på den och gör som tidigare fast i den tomma raden !

Lycka till..

Publicerat
  • Författare

Tack tack. ska lägga upp bilder när jag kommer hem igen .... när det nu blir....

• 6 months later...
Publicerat

har ställt ut min Norsk nu ja. nu har den stått i 4 dagar.. och allt åtelmaterial var slut, 1,5 ica kassar med bröd och en gnutta havre blandning...:lol: :lol: :lol::P:blink:

Publicerat

Då är det bara att fylla på lite till så dom blir riktigt vana att äta där

Sen är det bara att ta dom :D

Publicerat
Då är det bara att fylla på lite till så dom blir riktigt vana att äta där

Sen är det bara att ta dom :D

la på ena nät halvan på ska dit kväll med och kolla och fylla på med åtel material om dom har ätit upp allt kan man lägga på andra nät halvan på då,, eller ska jag bara fylla på åteln och vänta någon dag... ? ? ? :P