Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Impala jagad med båge [Video]

Featured Replies

Publicerat

Impala jagad med båge!

Impala skjuten med en Hoyt Ultratec 2000, 80 pound och 32 tums draglängd, Vapor 5000 pil, Thunderhead 125 grains spets. Avstånd ca 20 meter, plats Swartwater, Limpopo, Sydafrika. Vi satt med Swedteams lövcamouflage i en slänt med buskar utan något annat camouflage.

Publicerat

Spännande och fint filmat!  ;D  ;D IBEP Nästa  ;D

//Roggman66

Publicerat

;D ;D nice!.... de gör juh inte längtan mindre till 4 sep när man ska åka dit å jaga med båge!..  ;D ;D

Mvh Mamre!...

Publicerat
  • Författare

Vart åker du då Mamre?

Publicerat
Vart åker du då Mamre?

http://www.mkologamefarming.com/sve/index.asp

även JS här från sidan ska med!.. vi blir väll ca 10 bågjägare som åker!.. 12 dagars jakt!..  ;D ;D

MVh Mamre!..

Publicerat

även JS här från sidan ska med!.. vi blir väll ca 10 bågjägare som åker!.. 12 dagars jakt!..  ;D ;D

MVh Mamre!..

ORÄTTVIST!  :'( ;) ;)

Publicerat
ORÄTTVIST!  :'( ;) ;)

Visst e de!..  ;D ;D... :-*

MVh

Publicerat
Visst e de!..  ;D ;D... :-*

MVh

Hoppas ni får malaria hela bunten! >:( ;D ;D

Skämt åsido kan jag bara gratulera och hoppas att ni får en toppen jakt!

Några funderingar på vad du vill fälla Thomas?

Publicerat

;D högst på önske listan står ett riktigt fin vårtsvinsgalt!.. sedan kudu.. Zebra å inpala!... men vet att de finns jätte fina trofer där!.. så man får väll se!

MVh Mamre!..

• 2 weeks later...
Publicerat

Thomas

tänk på att jag är där före er.....  :P

men snäll som jag är skall jag spara en pumba till dig

Mvh

S

Publicerat
Thomas

tänk på att jag är där före er.....  :P

men snäll som jag är skall jag spara en pumba till dig

Mvh

S

>:( "vet".... snälla spara ett lite djur till mej!...  ;) ;D :-*

Mvh

Publicerat

Oroa dig inte, jag har aldrig sett så mycket fina djur. :o

Det gäller bara att komma in på.

Fin video, bra idé med lövcammo

Jag skall ta med lövstället, har faktiskt inte tänkt på det då nästan all jakt är blind baserad.

Planen är att jaga från blind ett par dagar (med sonen och dottern) och resterande ägnas åt smygjakt.

Högst på önskelistan står en riktigt fin waterbuck.

Mvh

S

Publicerat

Jag har upprättat en liten önskelista också inför afrika.

1. zebra

2. Oryx

3. Waterbuck

4. Ännu större vårtsvin

5. Ännu större impala

6. Babian

Vi får väl se vad som händer!

Publicerat
  • Författare
bra idé med lövcammo

Lövcamot har jag använt sedan 2004 i Sydafrika, framförallt vid bågjakt men även en del vid jakt med bössa. Har skaffat ett till min guide också. Det funkar helt otroligt bra, åtminstone där jag har varit. Har lyckats komma en hel del djur nära på smygjakt (ännu inte skjutit på smyg av olika orsaker som buskar, djur bakom etc) trots att dom ser mig så har dom ingen aning om vad det är. En gång gick jag rakt emot en flock impalor och kom in på ca 20 m håll, vinden var rätt och dom såg att jag rörde mig men fattade inte vad det var. Har även haft babian som följt efter i trädtopparna och dom som har sett babianer vet att dom flesta springer så fort dom kan om dom ser en människa.

• 2 months later...
Publicerat

ser ingen film?

samme

• 1 month later...
Publicerat

Hej alla Afrika resenärer

Själv åkte jag till Sydafrika första gången när det fortvarande var inte politiskt rumsrent och jag fick ljuga att jag åkte till Botswana.

Hursomhelst har det blivit många resor dit sen dess och fortvarande lockar det men den värsta Afrikasjukan är nog över för min del.

Vi var dom första som åkte till Mkolo, första gången redan när dom hade sin gamla farm vid Mkolo-river(därav namnet)

DEt som jag har lärt mig under årens lopp är att inte göra önskelistor. Det är inget varuhus och jaktresultaten kan variera våldsamt från år till år beroende på många faktorer: jakttrycket,födotillgång,predation,relation till jaktgrannar,etc. T.ex ett år fanns vårtsvin överallt och nästa år nästan inga alls. En förargad jaktgranne hade anlagt ett viltåker och sköt ner allt som kom av ren illvilja. En gång var det så mycket grönt att djuren kom inte alls till foderplatserna.

Så ett tips: Skjut det som naturen bjuder, kanske du får ingen Kudu-Bull men en strimmig golvmatta från en Kudu-female är en fin tröst(och dessutom billigare). Och ett annat stalltips för septemberjägarana. Välj gärna torn istället för blind. En grupp hade 2 mambas och en pufform som sällskap i blinden under 10 dagars jakt.Jag själv föredrar ormlösa Maj-Juli.Men rent statististiskt är sannoligheten att träffas utav blixt lika med ormbett så det finns ingen orsak att boka av resan av den orsaken.

Publicerat

Ja det var tider de, pionjärer på bågjakt in old Mkolo

Men jag håller med dig Risto det är inte samma sug längre,fast det hindrar inte att man har med sig ett gäng i Juli.

Men jag tror nog att jakten är DNA-betingat :) skönt med rätt gener

Leif

Publicerat

Den där Afrikatrippen låter ju kanon Mamre!

Lycka till alla bågjägare!

Själv får man ju bara vitsvanshjort i wisconsin i höst... :)

Publicerat
Den där Afrikatrippen låter ju kanon Mamre!

Lycka till alla bågjägare!

Själv får man ju bara vitsvanshjort i wisconsin i höst... :D

låter som det inte är något synd om dej!... :D

Mvh

Publicerat

MVh Mamre!..

Thomas!

Har du lustatt PM´a priser till mig om du har.

Jag är ute efter studsarjakt och inte med båge men det borde väl vara ungefär samm pris.

Bertta gärna vad resan kostar, troféer, boende mm.

Mvh John

Publicerat

Fint klipp förresten!

Fint skjutet!

Publicerat
Thomas!

Har du lustatt PM´a priser till mig om du har.

Jag är ute efter studsarjakt och inte med båge men det borde väl vara ungefär samm pris.

Bertta gärna vad resan kostar, troféer, boende mm.

Mvh John

ska kolla vad jag har!... men jag tror JS är den bästa att fråga i detta fall!... han har juh varit där å har bättre koll än mej!.. men jag ser till han hör av sej!..

resan betalar vi 10`för ..... mailar dej de jag har!... Randen strå i ca 0,82 öre i dag!.. så du kan jämnföra med pris listan ja skickade!..

Mvh Mamre!..

Publicerat
ska kolla vad jag har!... men jag tror JS är den bästa att fråga i detta fall!... han har juh varit där å har bättre koll än mej!.. men jag ser till han hör av sej!..

resan betalar vi 10`för ..... mailar dej de jag har!... Randen strå i ca 0,82 öre i dag!.. så du kan jämnföra med pris listan ja skickade!..

Mvh Mamre!..

Tack för infon! :rolleyes: