Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Unga jägare och 300 Weatherby Magnum

Featured Replies

Publicerat
Nej det förstår vi ju. Det gäller ju bara folk med halvautomater.

;D

Precis...sicket fä !!!!! ;D

Publicerat
Kan du inte föra dig utan din dadda Henrik online?  ;D

Det kanske är kombinationen ung jägare (som suktar efter "cool patron"), relativt hård rekyl, skotträdsla, och blöta kulor, som lett till magnumpatronernas dåliga rykte? Hade 300 Wby satts i händerna på nån som kan hantera den (jag menar givetvis inte att alla med en 300 Wby skjuter som skräp), och man använt hårda tunga premiumkulor, så hade nog patronen haft ett bättre rykte.

Sen tror jag definitivt att det är så som nämnts tidigare, nämligen att de flesta "mognar" efter x antal år, och det gäller inte bara bössor utan en massa aspekter i livet, bl.a. bilar.

För egen del gick jag Freddan78's väg härförleden och skaffade "vettiga Svenssonpatroner" som alla vet är bra, rätt, och riktiga. Men även om jag vet att det hade räckt med en 6,5:a för all min jakt med kula hittills, så tröttnade jag rätt snart på att vara snusförnuftig, och det var då 416 Rigbyn kom in i bilden, vilken snart kommer kompletteras med en 45-70  :)

Vid dagens slut har jag bara kunnat dra två egentliga och solida slutsatser av min jakt med kulvapen, och det är att det viktigaste är att placera kulan rätt, och att välja en någorlunda vettig kula - sen spelar det ingen större roll vad det står på hylsbotten (inom rimliga gränser naturligtvis).

Exhabit... allvarligt !!!

Magnum patroner i sej har väl inget dåligt rykte i alla fall inte ibland jägare av rang???

Vad har hänt med den då populära 7 mm remington Mag... Själv sköt jag 4 grisar samma natt med denna potenta patron !!!

Ahh! du vet....till o med vår käre författare till både Arn o Hamilton höjde ju just denna kaliber till skyarna över allt annat !!!

Nåja...jag tar detta för vad det är...och ser allt med en glimt i ögat....Dock sköt bössan som ett lasersikte...det kan ingen ta ifrån det det !!!

Publicerat
Vid dagens slut har jag bara kunnat dra två egentliga och solida slutsatser av min jakt med kulvapen, och det är att det viktigaste är att placera kulan rätt, och att välja en någorlunda vettig kula

Instämmer nästan tillfullo,min slutsats blir att placera kulan rätt och att välja rätt kula! ;D

Någorlunda rätt har jag provat flera ggr med uselt resultat.

/Micke

Publicerat
Instämmer nästan tillfullo,min slutsats blir att placera kulan rätt och att välja rätt kula! ;D

Någorlunda rätt har jag provat flera ggr med uselt resultat.

/Micke

Såklart du tycker när du ligger med benstöd o siktar o siktar,........

När det går fort vill man ha en effekt !!!!!!!

Publicerat
Såklart du tycker när du ligger med benstöd o siktar o siktar,........

När det går fort vill man ha en effekt !!!!!!!

Och det är just effekt jag får med mitt kulval oavsett skjutsituation.

/Micke

Publicerat
Och det är just effekt jag får med mitt kulval oavsett skjutsituation.

/Micke

Micke !!! Jag har jagat i Gambia under/i 20 år....man hinner inte sikta som du vill !!!

Man skjuter fort !!!!! Det är bra om kulan träffar.... annars är det en bom !!!

Är det en bom går man därifrån...man kan lixom inte göra mer 8)

Publicerat
Micke !!! Jag har jagat i Gambia under/i 20 år....man hinner inte sikta som du vill !!!

Det är inte alltid jag kan sikta som jag vill,för två veckor sedan var jag på en drevjakt på hjort där det nedlades 13djur.

Då skjuter jag också fort ;D

/Micke

Publicerat
Det är inte alltid jag kan sikta som jag vill,för två veckor sedan var jag på en drevjakt på hjort där det nedlades 13djur.

Då skjuter jag också fort ;D

/Micke

Bra då fattar du vad jag menar........

Man vill ha potenta vapen !!!!

Minsta träff så sjunger det i medaljongen...

Varför kan man inte ha dessa vapen på älgjakt för ?????

Publicerat
Man vill ha potenta vapen !!!!

Nja potenta vapen är inte nödvändigtvis ett måste för mig däremot är potenta kulor det, vilket kan uppnås med vilken kaliber som helst och rätt kulval/hastighettsintervall.

Om man däremot ofta skjuter sitt vilt på väldigt långa håll så är det tveklöst lättare att få önskat resultat med en 300 Weatherby kontra kulval än vad en .308 kan erbjuda.

/Micke

Publicerat
Nja potenta vapen är inte nödvändigtvis ett måste för mig däremot är potenta kulor det, vilket kan uppnås med vilken kaliber som helst och rätt kulval/hastighettsintervall.

Om man däremot ofta skjuter sitt vilt på väldigt långa håll så är det tveklöst lättare att få önskat resultat med en 300 Weatherby kontra kulval än vad en .308 kan erbjuda.

/Micke

Och där hänger jag inte med längre...... ;D

Har som sagt skjutit djur...men inte frågat dom efteråt hur dom upplevt "smällen"...

I morgon kalv och rå tror jag.... natti !!!

Sen Mr Mauser.... jo jag vill fortfarande bli din elev..........

Känns rätt mysko detta..... Mr Mauser  min idol på sitt sätt::::::: :D

Publicerat

Lät intressant..en bekant till mig sysslar med ideel hjälpverksamhet i Gambia så man har ju hört ett och annat om grisar och ormar.. :)

Publicerat
Bra liknelse... 6,5x55, .308 och 30-06 är liksom Volvo - typisk förstabil - för att sedan gå genom jappsare, jänkare och Mercor för att till slut, med insikt om kvalite och ökad mognad gå över till .375 H & H Mag typ mer som min Opel...  ;D

haha, hoppas den inte rostar, nää skojja bara  ;D

Publicerat
  • Författare
Magnum patroner i sej har väl inget dåligt rykte i alla fall inte ibland jägare av rang???

Vad har hänt med den då populära 7 mm remington Mag... Själv sköt jag 4 grisar samma natt med denna potenta patron !!!

With all due respect - 7mm Rem Mag är en "kärringmagnum". Rekylen från den är inte värre än 30-06 och således tror jag inte att så värst många har problem med den. Att skjuta en 300 Wby och uppåt är en helt annan sak.

Publicerat

Telge,

du behöver inte oroa dig för att du fått mig att fly fältet. Däremot lyckades en liten tjej på knappt två veckor med det konststycket ;) Lillan var dålig i går kväll varför det blev ett abrupt slut på mina inlägg.  :(

Inte har jag varit mer på bettet idag, jag har varit på sjukhuset med lilltejen och hustrun under dagen men de blev kvar så nu är det bara jag, hunden  och den lille sonen kvar hemma...

Vi har i olika trådar diskuterat flackskjutning, rekyl och en massa annat men ett ämne som vi bara perifiert berört är just det som jag uppfattar som "pudelns kärna" i den här tråden. Nämligen effekten a olika kalibrar och vilka parametrar som påverkar denna.

Vi har haft en del diskussioner om hur olika kulkonstruktioner påverkar slutresultatet men att jämföra de andra parametrar som bestämmer vilken effekt en viss kaliber har är svårt att göra på ett objektivt sätt.

Vissa tittar på energin och tror att den är en värdemätare på hur mycket "död" det är i en kaliber, för egen del tycker jag att det är en förhållandevis ointressant siffra.

Andra strävar efter att använda så grov kaliber som möjligt för att få en bättre effekt, till viss del ansluter jag mig till denna skara.

En kategori jägare eftersträvar högsta möjliga hastighet, vilket utan tvekan gör det lättare att träffa när hållen blir dryga men jag är tveksam till om effekten i viltet blir så mycket bättre ???

Andra söker efter den tyngsta möjliga kulan inom en given kaliber för att på det viset säkerställa god effekt, då används ofta tvärsnittsbelastning som den siffra som man tillber. Problemet med det resonemanget är att tvärsnittsbelastningen var mycket relevant för de helmantelprojektiler som den från början användes till men för expanderande kulor har den enligt mitt sätt att se det närmast akademiskt intresse. Det är kulans konstruktion som avgör!

En variant är såklart att köra enligt parollen "Extra allt" och skjuta grova, tunga kulor i hög hastighet men enligt mitt sätt att se det så är det inte särskilt praktiskt ;)

För min egen del vill jag också väga in saker som rekyl, hur ser viltet ut efter skottet, och ekonomi. Sedan har vi som sagt olika syn på vad vi vill se för uppförande hos de kulor vi använder.

Många av de här parametrarna kan både komplementera varandra men i vissa fall står de i motsatsförhållande varför det till syvende och sist kommer att handla om kompromisser, och då har vi måhända kommit tillbaka till de "mellenmjölkskalibrar" vi tidigare talat om?

Dock är det en intressant fråga, vad är det som gör en patron effektiv? Vad gör den ena patronen effektivare än dess konkurrent i patrondjungeln?

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare
Problemet med det resonemanget är att tvärsnittsbelastningen var mycket relevant för de helmantelprojektiler som den från början användes till men för expanderande kulor har den enligt mitt sätt att se det närmast akademiskt intresse. Det är kulans konstruktion som avgör!

Förvisso, men är det inte så att om du skjuter maxladdad Oryx 11,7 resp 13 grams ur en 308, så kommer den tunga kulan penetrera djupast, samt vara mest kursstabil (förutsatt att Norma inte konstruerat de två kulorna helt olika) ?

Att jämförelsen med tvärsnittsbelastning haltar om vi exempelvis jämför TSX 150 med Winchester Silvertip 150 kan jag definitivt köpa.

Publicerat
Nej det förstår vi ju. Det gäller ju bara folk med halvautomater.

;D

Så du menar att vi med halvautomater skjuter som skräp ? Jag jagar med halautomat sen 3 år tillbaks o jag kommer aldrig byta. Jag skjuter inte mer skott på vilt heller sen jag bytte men vetskapen om att jag kan smälla 2 ricktigt snabba smällar gör att jag känner mej säkrare i mitt skytte Sen är inte jag jägaren som tömmer magasin på viltet jag skjuter utan jag kör efter en skotts varianten så gott det går

Publicerat

Det var lite ironiskt. Därav  ;D-fejset... Fast jag har lite svårt att förstå resonemanget inför köpen av halvautomater, det erkänner jag. Men jag har ändrat åsikter förr..  ;)

Publicerat

Jaf försog att det va lite ironi i ditt inlägg o jag tar det inte så hårt facktiskt. Men n'är man alltid hör att det är oduglingar och skott kåta jägare som använder automater så tröttnar man tillslut

Publicerat

Hmmmm.

Det är märkligt vad en sån här titel på en tråd kan få flertalet att skena  ;D och ännu intressantare hade det varit om jag studerat till psykolog då jag troligtvis skrivit en essä om "hur simpla ord kan förtvina en människas psyke"  ;) ;D

Skämt åsido (eller åtminstonde delvis). Med ärlighetens lyster skinande i mitt plyte vill jag nog sätta mig till ro här vi skrivbänken och förtälja mitt dunkla inre.  ???

Tog jägarexamen för 2 års sen. Kalibrar som 6,5x55 & 30-06 var på tapeten, troligtvis då de är dom två absolut vanligaste kalibrarna man använder i vårt lilla land, men någon mer ingående diskussion var det inte men eftersom farsan har testat och läst en hel del om kalibrar genom åren har gjort att min kunskap var något större (ursäkta skrytet) än min kurskamrater gjorde mitt val ang. kaliber lite lättare då jag redan bestämt mig för att en 308Win & en 9,3x62 skulle in i skåpet.

Vad jag däremot saknade var erfarenheten om rekylens påverkan på psyket vilket resulterade i att jag sprang in på Torsbo och beställde en flång ny AZ1900 med QR ringar/klackar och ett 3-9 sikte ifrån Leupold..... Kalibern ja det fick bli 9,3x62 för att farsan sagt att den funkar till allt.

Vad gubben enligt min mening skulle sagt var: köp en 308:a först för träningens skull och för att minimera eventuell rekylrädsle uppkomst.

NÄÄÄÄÄ! Jag satte mig i bänk för att skjuta in siktet med ett paket Norma jaktmatch och ett tydligen för kort kikaravstånd och vad tror NI hände?????

Pang! och vips var man med i snobbränne klubben  ;D  GISSA hur detta påverkade mitt skytte efteråt?

Det tog ungefär 500 skott innan jag överhuvudtaget kunde hantera bössan i bänk och då funkade det ändå först efter en fem-skotts-serie.

Undrar hur mycket stryk hjärnan hade fått om jag tog en jävligare kaliber?? likaså om jag haft flax i bänk & på bana men råkat ut för missödet i skogen.... Nämnas bör väl inte att den absolut första serien jag sköt liknade en hagelsvärm och så gjorde också flertalet serier efter ett par-tre hundra skott samt att kostnaden INTE var rolig då ett paket med jaktmatch kostar en femhundring.

Kontentan av min sk. confession är givetvis att man bör nog i "nybörjarens kaliberval" gå ut lågt för att senare klättra högre.  ;) speciellt om det är lite högre utgångshastighet på fanskapet då man kan åstadkomma sig själv och viltet onödig skada.

Till min egna glädje kan jag dock förtälja att jag numer sätter mig i lugn och ro i bänk och skjuter 3-skotts serier som snällt täcks över med en 15x15mm täcklapp  ;D givetvis är dessa skott hemstöpta.

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare
Till min egna glädje kan jag dock förtälja att jag numer sätter mig i lugn och ro i bänk och skjuter 3-skotts serier som snällt täcks över med en 15x15mm täcklapp  ;D givetvis är dessa skott hemstöpta.

Men det är ju kanon! 15-9,3 = 5,7 mm! Det är ju bara att åka till bänkskytte-SM och vinna Jägarklass direkt.

Ja just det ja - du skjuter 3-skottare... och inte på 100 meter heller... en sån där fuskgubbe!  ;D

Skämt åsido tycker jag din historia mycket väl belyser ett fenomen som nog är ganska vanligt. Även jag gjorde mig skyldig till samma sak, dock med en 300 Win Mag. En dyrköpt men nyttig erfarenhet.