Publicerat Februari 9, 200818 yr J det är bara att du införskaffar en liten Svartdjävul jag har en som fyller 15 veckor imorrn ^^
Publicerat Februari 10, 200818 yr Författare blir bara mer å mer sugen för varje dag som går finns inte tillräckligt på nätet att läsa om denna ras!!!
Publicerat Februari 10, 200818 yr Haft TJT sedan 22 år bakåt, så man borde väl säga nånting. Men orkar inte med någe större skriverier nu. Skall/vill man jaga allt möjligt så skall man absolut ta en TJT eller absolut inte ifall man inte e' tillräckligt hundmänniska
Publicerat Februari 12, 200818 yr på alla jävla sätt förutom kroppsligt så är den en stor hund.. Störtskön börjar hon bli nu när man börjar få lite "pli" på henne och hon följer en i fötterna överallt Fast vetetusan om jag orkar ha 2 st tyskar i samma hus.. blir nog parson eller fox nästa gång(gud förlåt mig).. man blir ju sugen redan nu att skaffa en till. Fast i slutändan så sitter man väl med en tysk till innan det är färdigt.. Just det där med att dämpa är nog rätt metod.. Skulle man bli arg VARJE gång hon blir arg skulle det ju aldrig bli ordning o fason.. Lugn måste man vara har jag lärt mig, vilket inte är min starka sida. Men det börjar funka. nu är det bara inkallning, "fot" och att sluta bitas när hon är hungrig som ska läras in..(hon har värre hungertemperament än mig den lille..) ;D
Publicerat Februari 12, 200818 yr på alla jävla sätt förutom kroppsligt så är den en stor hund.. Störtskön börjar hon bli nu när man börjar få lite "pli" på henne och hon följer en i fötterna överallt Fast vetetusan om jag orkar ha 2 st tyskar i samma hus.. blir nog parson eller fox nästa gång(gud förlåt mig).. man blir ju sugen redan nu att skaffa en till. Fast i slutändan så sitter man väl med en tysk till innan det är färdigt.. Just det där med att dämpa är nog rätt metod.. Skulle man bli arg VARJE gång hon blir arg skulle det ju aldrig bli ordning o fason.. Lugn måste man vara har jag lärt mig, vilket inte är min starka sida. Men det börjar funka. nu är det bara inkallning, "fot" och att sluta bitas när hon är hungrig som ska läras in..(hon har värre hungertemperament än mig den lille..) ;D Hur gammal är hon??? klart du ska ha en till ;D dom e ju underbara!
Publicerat Februari 13, 200818 yr när min tikka var ung så var vi på en uppfödar kurs/träff i kalmar och fick lära oss lite om vett & ettikett hundarna alltså, det slutade med att vi ca:20hundar gick i flock huller om buller i genom hela campingen ;D det var en syn för gudar mvh, samme
Publicerat Februari 29, 200818 yr Författare Någon som har lust att dela med sig av sina erfarenheter av tyskar som skäller ståndskall? hur vanligt tror ni att det är? vad skäller dom helst ståndskall på? grävling?, älg?, fågel? mård? BJÖRN? mvh
Publicerat Februari 29, 200818 yr TJT skäller på allt, grävling, räv, älg, björn, grävmaskiner, fasaner, näbbmöss, långtradare, osv........står det still och det inte går att ha ihjäl det själv, då blir det ståndskall.
Publicerat Februari 29, 200818 yr Författare okej ;D låter både bra och lite mindre bra iaf dom provar ha ihjäl det själv först
Publicerat Februari 29, 200818 yr TJT är och förblir en jaktmaskin, så är det bara, några högre studieskulder har dom inte, så är det bara också...en del av dom har studerat lite mera, en del mindre....men maskiner är dom....och helt rätt, ibland är det INTE bra att försöka ha ihjäl allt....en del av dom lär sig det, en del blir bara argare...jag vet tappade min förra just pga av det sista...hon fattade inte att det gick att ge upp.....
Publicerat Februari 29, 200818 yr Författare TJT är och förblir en jaktmaskin, så är det bara, några högre studieskulder har dom inte, så är det bara också...en del av dom har studerat lite mera, en del mindre....men maskiner är dom....och helt rätt, ibland är det INTE bra att försöka ha ihjäl allt....en del av dom lär sig det, en del blir bara argare...jag vet tappade min förra just pga av det sista...hon fattade inte att det gick att ge upp..... dom flesta jag pratat med om tjt säger just maskin så jag antar att det måste stämma:) så är det ju med allt finns ju både mer och mindre kloka människor ochså. jag är ute efter en hund som jagar allt och inte är rädd för att ta i lite med tänderna när det behövs tex grävling,räv och eftersök så jag hoppas att jag har hittat rätt ras:) har främst tänkt använda den till rådjur å små rovdjur (mink,mård,räv,grävling. men ställer den älg å björn också blir jag överlycklig! håller som bäst på att kontakta olika uppfödare nu å kolla läget litegrann planerade kulla osv. har ni tips om bra hundar som det ska avlas på med leverans auigusti och senare får ni gärna tipsa. kan ju inte skada att kolla med flera tänker jag:) mvh
Publicerat Februari 29, 200818 yr har ju ingen som jagar ännu, men jaktdumhuvuden tror jag inte dom är(kanske jaktidioter dock). Dom är nog bara väldigt speciella hundar. Lilla tiken som var lite "korkad" tidigare börjar bli vettig faktiskt, tillomed riktigt smart. Allt går bra med henne nu och hon lyder mest hela tiden och är underbar : ;D
Publicerat Februari 29, 200818 yr Författare ingen hund är riktigt dum bara mer eller mindre smart:P åhh vad jag längtar tills man får börja styra sin egna lilla jaktmaskin!!!
Publicerat Februari 29, 200818 yr tycker faktiskt dom är ganska vettiga om man ger dom en chans att ses som en normal hund. Det som många kanske gör, även jag, är att tro att det är ett dumhuvud till jaktidiot som dödar allt den ser. Tror man det så får man inget annat än det jag just beskrev. Men det jag märkte var att det är en ganska lydig hund bara den får veta vem som är ledaren. Trofast och trogen och lydig fast hon bara är 18-19 veckor.. Bestämda regler men ändå mycket lek. Och leken ska man tydligen iallafall med min valp styra ganska noga. Det ska vara mycket tankeövningar men ändå roliga övningar på samma gång. Sådana övningar har gett oss ett otroligt band dom senaste veckorna då jag märkt lite hur hon funkar. Tjejen har inte gjort på samma sätt och tyvärr står dom kvar på ruta ett ännu och fungerar inte alls ihop. Inte kan jag ju med säkerhet säga att det kommer att funka för all evighet med Nelly ännu, men just nu känns det verkligen bra.
Publicerat Februari 29, 200818 yr hmmm...ja min erfarenhet är då att dom har rätt otur när dom tänker mest hela tiden....men charmiga är dom! ;D Och det händer grejor hela tiden!...hemma eller i skogen spelar inte någon roll...det hittas på nått....min godbit har sysslat med att spöa skiten ur sin snuttefilt i 2 dar nu!...gömmer tuggben lite varstanns, dödat en glassbytta, skällt ut en krukväxt för att den släppte blad utan lov, osv....nog händer det nått för det mesta alltid.
Publicerat Februari 29, 200818 yr Författare det måste ju vara en del av charmen att det händer grejer hela tiden?! ;D
Publicerat Februari 29, 200818 yr Kan vara rätt jobbigt kan jag lova...pennor i flisor, grannarna utskällda kl 05.32 för att dom åker iväg till jobbet, grannens katt kommer ner från tallarna först efter mörkrets inbrott, osv.....
Publicerat Mars 1, 200818 yr blir dom så när dom blir äldre eller har jag fått ett lugnt exemplar? Hon är nog på farten och visst händer det grejer. Men ingen tokskalle direkt. Väldigt lydig osv. PEPPAR PEPPAR!