Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

bushnell elite 4200

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att dra iväg en beställning på en elite 4200 2,5-10x40. Siktet ska sitta på 308an och ska användas främst till älg men även lite toppjakt och liknande. Till mörkerjakt har jag en annan kikare. Hur bra är 4200-serien? Har bara testat 2 kikarsikten av 3200-serien med blandat resultat.

Så vad tror ni? Klarar man trånga passen med 2,5x förstoring?

Någon som har något bättre förslag? Funderade ett tag på en elite 6500 men den finns ju än så länge bara i x50 och är nog så dyr på älgpangen. Hade även funderingar på ett weaver classic extreme 1,5-4,5 men det känns för klent till toppjakten.

HJÄLP! Frågorna är alltså... Hur bra är 4200-serien och har jag valt bra förstoringsintervall?  :D :D

• Svar 52
  • Visningar 11,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

6500 finns i 2,5-16x42 ,en sån står högt

på min önskelista.

Har en 4200 4-16x40 nu och den är helt ok.

/M.

Publicerat
  • Författare

Jo jag såg att den finns i x42 också men det verkar inte som att toz har dom inne än

Publicerat

Konstigt,det står i alla fall (2.5-16x42/50 models available) !

/M.

Publicerat
  • Författare

Men kolla.. Jag missade 42an  :D

Hur som helst så känns den nog så dyr för älgpangen. Ifall man slipper tull och moms så hade det varit ungefär där smärtgränsen går  ;). Känns som att $200 är ganska dyrt för den extra förstorningen. Speciellt eftersom man har en ren toppfågelpang redan

Publicerat

Tjenixen,

Har bara bra erfarenheter av Bushnells elite serie. Har ett 3200 3-9*40 sedan tidigare som fungerat utan anmärkning, sitter på en 30-06 och har fungerat i både trånga som icke trånga pass. Igår anlände även den nya gluggen ett elite 4200 2.5-10*50 (belyst) som kommer monteras på den nya pangen 8)

Löp o köp :)

Mvh

Publicerat
Men kolla.. Jag missade 42an  :D

Hur som helst så känns den nog så dyr för älgpangen. Ifall man slipper tull och moms så hade det varit ungefär där smärtgränsen går  ;). Känns som att $200 är ganska dyrt för den extra förstorningen. Speciellt eftersom man har en ren toppfågelpang redan

Ja visst kostar den men den verkar riktigt fin. ;)

Hade en 3200 3-9ggr. tidigare och optiskt sett var

den riktigt bra,har för mig att jag upplevde den

lite trång bara,vete fan varför jag sålde den ???

/M.

Publicerat
  • Författare

har haft ett 3200 3-9x40 och ett 7-21x40 och dom var jag jäkligt nöjd med, speciellt 3-9. Är det någon märkbar optisk skillnad mellan modellerna eller är det mest namnet som skiljer?

Igår anlände även den nya gluggen ett elite 4200 2.5-10*50 (belyst)

Vad fick du för första intryck av gluggen?

Publicerat

Vad fick du för första intryck av gluggen?

Mkt bra!!!!! men o andra sidan så är det inte ett helt obekant sikte för mig, då jag både kikat och skjutit genom modellen tidigare. I mitt 3200 sitter det ett Multi-X riktmedel som jag inte riktigt gillar, tycker det är för "klent", speciellt på trånga pass. Så den stora fördelen (Förutom skillnaderna mellan 3200 och 4200) är den tyska 4an med rödpunkt ;D ;D ;D

Mvh

Publicerat
  • Författare

Hittar bara med illuminated dot på toz. Vars köpte du med #4?

Publicerat
Hittar bara med illuminated dot på toz. Vars köpte du med #4?

Sorry, den heter "4A w/ 1MOA Illuminated Dot"

Publicerat
  • Författare

Hade ju varit ett jäkla klockrent reticle. Vars hittade du det? :D

Publicerat
Hade ju varit ett jäkla klockrent reticle. Vars hittade du det? :D

på TOZ, dom har bara en kikare med det riktmedlet, o de är Elite 4200 2.5-10x50, Illuminated Dot 8) 8)

Mvh

Publicerat
  • Författare

Är det samma? Isf har toz glömt en viktig detalj... nämnligen #4 ill dot

Ska ta mig en allvarlig funderare. Kanske blir en sån istället

[edit]I den detaljerade texten står det ju faktiskt #4... Måste ha glömt det i överskriften  ::) ::)[/edit]

Publicerat
  • Författare

Nu var ordern lagd. Blev en belyst istället. Får se om man ångrar sig imorgon när ölen gått ur kroppen  ;)

Publicerat

Ha ha ha ha det tror jag inte ;D

Publicerat

Någon som har läst eller hört om Bushnell 6500  ??? /Erik

Publicerat

Jag har en Bushnell Elite 4200 2,5-10x50 belyst. Är ett kanon sikte för de pengarna, om man köper från USA.

Enligt en del som är väldigt kunniga inom optik så är Elite 4200 strax efter ¨Tyskarna¨.

Om jag ska säga något negativt så är det att en del tycker att riktmedlet är lite för grovt, så det kan bli svårt till toppfågeljakt. Jag använder min till älg och gris och då tycker jag att det grova riktmedlet är umärkt, och när det blir mörkt så är det bara att vrida på den lilla röda punkten så är det ännu lättare att sikte.

Jag tror att du kommer att bli nöjd!!

Publicerat
  • Författare

hmm var ju tänkt även till toppjakt. Är riktmedlet grövre än multix när belysningen är avslagen?

Publicerat
hmm var ju tänkt även till toppjakt. Är riktmedlet grövre än multix när belysningen är avslagen?

Ja, det skiljer sig en del mellen riktmedlen, gå in o kolla på bushnells hemsida http://www.bushnell.com/

Mvh

Publicerat

Du har PM

Publicerat

Jag har aldrig tittat i ett sikte med mutix riktmedel däremot i en 3200 med mildot och då är 4:an betydligt grövre.

Du får väl prova! Men jag tror det är i grövsta laget.

Publicerat
  • Författare

Japp blir att testa..

Något som förbryllar mig lite är att belysta 4an är billigare än multix med firefly... Undrar om det är felmärkt eller nått.

Sen ser jag att endast det kikarsiktet har 30mm tub. Stämmer det eller är det 1" som alla andra 4200?

Publicerat

Min Elite 4200 har 30 tub.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

2 veckor sen jag beställde och har fortfarande inte hört något från dom förutom orderbekräftelse. Börjar klia i fingrarna nu  :D. Hur länge brukar det ta för er runt i stugorna? Förresten fick jag svar att det är det enda 4200 med 30mm tub