Publicerat Februari 28, 200818 yr Författare Nu är det på gång! Har lämnat usa igår eftermiddag.. Nu är det banne mig dags att åka och köpa nå fästen så det är klart när det dyker upp ... Ska bli grymt skoj att se vad det är för nått
Publicerat Februari 28, 200818 yr Funderar på att dra iväg en beställning på en elite 4200 2,5-10x40. Siktet ska sitta på 308an och ska användas främst till älg men även lite toppjakt och liknande. Till mörkerjakt har jag en annan kikare. Hur bra är 4200-serien? Har bara testat 2 kikarsikten av 3200-serien med blandat resultat.Så vad tror ni? Klarar man trånga passen med 2,5x förstoring? Någon som har något bättre förslag? Funderade ett tag på en elite 6500 men den finns ju än så länge bara i x50 och är nog så dyr på älgpangen. Hade även funderingar på ett weaver classic extreme 1,5-4,5 men det känns för klent till toppjakten. HJÄLP! Frågorna är alltså... Hur bra är 4200-serien och har jag valt bra förstoringsintervall? :D 2,5ggr klarar du garanterat de trånga passen med, de gör du med 4, 6, 8, 10ggr med. Det hela är en fråga om träning bara.
Publicerat Februari 29, 200818 yr Författare Vad är det för ytterdiameter på objektivet? Ska kika på lite fästen och nu kom tullen som ett brev på posten 29 feb kl 14:45 Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren. 29 feb kl 13:47 Stockholm EMS, Under tullbehandling hos Posten AB 29 feb kl 13:47 Stockholm EMS, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering
Publicerat Mars 3, 200818 yr Författare Fick svaret på annat håll så det löste sig. Nu har jag iaf fått hem kikartiktet och första intrycket är mycket possitivt. Hårkorset är ju som sagt var ganska grovt men det blir perfekt eftersom det ska sitta på älgpangen. Får återkomma när jag testat det. Tyvärr hade f&v inte rätt höjd hemma men den som väntar på något gott
Publicerat Mars 3, 200818 yr Författare så fort jag får tag i ringarna så ska ni få lite bilder på skönheten
Publicerat Mars 4, 200818 yr Författare Hmm kunde inte hålla mig från att plåta lite. Fick till 2 bilder innan jag råkade tappa skiten från 1dm håll. Blev en liten skada längst bak på gummit som man ser om man kikar riktigt noga. Visst är det bara för syns skull eller är det en tätning av något slag? > > Har inte hunnit testa den nått än när jag inte fått ringarna men linserna verkar jäkligt klara och fina. Har bara jämfört med en nickel supra och då är eliten klarare och ljusare... På dagtid måste jag tillägga. Ska ta och testa dom till helgen under mer krävande förhållanden Här kommer ett par bilder iaf. Omöjligt att få med belysningen på dagtid. Skadan syns på nedersta bilden men så synlig är den inte live edit: efter lite undersökning så ser jag att det bara är för syns skull men känns jävligt surt att redan ha skadat den.. :'(
Publicerat Mars 4, 200818 yr Författare Jag valde expressfrakt eftersom jag är så otålig. Finns billigare alternativ men det skiljer inte så mycket Så kikare + frakt 3 252,58 tull + moms 1144kr så totalt ca 4400 mot 7200 som är listat som billigast i sverige enligt prisjakt Alltså stämmer det ganska bra det man brukar säga att ifall man räknar 1 dollar = 10 kr så hamnar man ganska rätt. I mitt fall blev det 1 / 9,4 Annars brukar jag beställa från mindre firmor på ebay för då har man lättare att slinka genom tullen .. Men just det här kikarsiktet var så pass mycket billigare på toz
Publicerat Mars 4, 200818 yr Snyggt Hur långt håll har du till fågelholken? Ganska grovt kors, funkar säkert bra till älgjakt, även till vak med tanke på belysningen. // Gabbe
Publicerat Mars 4, 200818 yr Författare avståndet är nog 40-50m. Jo det är grovt men det blir perfekt till älgjakten och kanske lite lockjakt på räv
Publicerat Mars 5, 200818 yr Går att finna av orrar på 165 meter och det underlättade att då slå på belysningen fast det var på förmiddagen, skumt men det var då så jag upplevde det iaf.
Publicerat Mars 6, 200818 yr Författare Det blir optilockare och så här blev montaget med låga ringar. Smakar det så kostar det :o
Publicerat Mars 6, 200818 yr Härligt Palten 4200an blev nästan lika snyggt monterat som det blev på min Remington med Warnes QWR ringar ;) Mvh Vesslan
Publicerat Mars 6, 200818 yr Mycket fint Var sitter belysningen? På sidan? Du MÅSTE komma med en recension av den sen : // Gabbe
Publicerat Mars 6, 200818 yr Författare jo det sitter en tredje ratt åt hållet som ligger mot golvet. om du kikar upp ett antal bilder så ser du den stör mig lite att jag ser det där gigantiska kornet på pipan när man kör låg förstoring (2,5-6)
Publicerat Mars 7, 200818 yr stör mig lite att jag ser det där gigantiska kornet på pipan när man kör låg förstoring (2,5-6) Men det är ju bössans fel // Gabbe
Publicerat Mars 24, 200818 yr Författare Ojoj ser att jag missat en del i den här tråden. Har varit borta hela påsken så jag skyller väl på det Har testat kikarsiktet på bana och det gick över förväntan. Gick riktigt fint att precisionsskjuta trots det grova riktmedlet. Gjorde helt enkelt så att jag hade ganska stora svarta kvadrater som riktpunkt som jag sen höll mot en av riktmedlets 4 kvadrater... Just precis så att lite vitt sken igenom både uppe nere och på sidan. Lite svårt att beskriva men det gick bra iaf. Har även varit ute i mörker i helgen och kikat och jämfört. Jämförde med en Nickel 6x42 som anses vara en ganska ljusstark kikare. Bushnellen fick i mina ögon visserligen lite spö i ljuegenskaper men det belysta riktmedlet vägde upp den skillnaden. Skulle nog välja Bushnellen som vakkikare mellan dom 2 ifall jag var tvungen välja Belysta riktmedlet funkar jättebra! Stora valmöjligheter på styrka och en vanlig natt hamnar jag nånstans i mitten på skalan. Helheten är att jag är helnöjd med kikarsiktet. Kommer att tjäna mig väl på älgjakten och funka ok som toppfågel- och vakreserv
Publicerat April 1, 200818 yr Nu har siktet avgått från Staterna för 2 tim sedan , borde ha det innan helgen