Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Efterlysning - Potent luftgevär?!

Featured Replies

Publicerat

Har nog dessvärre ältat detta tidigare men testar igen...

Har ett uppdrag som kommunal skadedjurskytt i kommunen där jag bor. Har två-tre såna här stående jobb där man åker och skjuter regelbundet och har nu fått påstötning, det är alltså dags igen. Det rör sig om två byggnader med duvor inomhus och avskjutningen sker kvälls/nattetid då duvorna inte tar sig ut när man börjar skjuta på dem.

Använder idag en 22lr med subsonicplugg men den är dessvärre för kraftig, brassar igenom plåttaket på ena stället.

Vill alltså ha tag på någon som har ett potent luftgevär som kan hänga på för provskjutning!

Tex.. Walle, hur pass mycket kräm är det i det gevär du har? Kikarsikte? Någon annan?

Mvh!

Publicerat

FX Airguns har väl ett bra rykte.

http://www.fxairguns.com/

Publicerat
  • Författare

Ett Fx gevär med dämpare hade jag köpt för en månad sen om budgeten tillåtit det..

Mvh!

Publicerat
Ett Fx gevär med dämpare hade jag köpt för en månad sen om budgeten tillåtit det..

Mvh!

det går inte att dra av det på nåt sätt då? e ju ditt arbetsredskap ju.  :)
Publicerat

Fan Hippen. Det skulle ha varit perfekt för mig för några månader sedan. Men nu har jag ju sålt skönheten!

Måste ju säga att jag saknar den. En otroligt trevlig luftbössa.

Publicerat
  • Författare
det går inte att dra av det på nåt sätt då? e ju ditt arbetsredskap ju.  :)

Tror faktiskt det men vad hjälper det då jag idagsläget inte har den jaktbudgeten som krävs? Måste ju ha ljuddämpare och prylar även..

Mvh!

Publicerat
Tror faktiskt det men vad hjälper det då jag idagsläget inte har den jaktbudgeten som krävs? Måste ju ha ljuddämpare och prylar även..

Mvh!

Visst har du ljuddämpare på quaden?  Passar väl rätt över till ett fx.

Publicerat
  • Författare

Ok! Men lägger jag pengar på ett bra luftgevär så lär jag nog försöka få tag på en liten och nättare dämpare till den tror jag.. men det är bra att veta iaf!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Inte en susning men om man inleder med att det är ett jaktluftgevär och avslutar med att det är licensfritt så blir jag lite förvirrad.. Såvida det inte är ett äldre vapen tillverkat innan reglerna infördes?

Mvh!

Publicerat

Behöver det va så kraftigt då? Räcker det inte med ett från jula.. Huvudsaken du får in en träff så att de kommer ner, sedan kan du ju snabbt avliva på marken.. Eller..?

Publicerat
Behöver det va så kraftigt då? Räcker det inte med ett från jula.. Huvudsaken du får in en träff så att de kommer ner, sedan kan du ju snabbt avliva på marken.. Eller..?

Det finns ju vissa regler att följa.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har ett pump gevär tror det heter Sharp inova 5,6 väldigt kraftigt och väldigt plastigt med ;)

Kräver licens men jag säljer det gärna då det inte längre använder det 200 spänn eller högstbjudande

Publicerat

Japp ett sådant är det visste inte att dem var så bra :-[

Fast 200 eller högstbjudande gäller ändå ;)

Publicerat
  • Författare

Nja.. iofs så har du rätt.. men, grejen är att detta är lite av ett arbetsredskap och jag ser nog gärna något med bra drag i som fimpar en duva bestämt. Miljön på många platser där jag jagar är inte lämplig för "eftersök" på duva, de kutar in under div pallar och skit och sen kommer jag inte åt dem utan lastmaskin. Alltså måste det vara ett rejält gevär.

Kommer att köpa ett såfort jag får råd men som det ser ut nu så kan det dröja ett tag.

Harvar på med Kvadden iaf, har inte hunnit med det här jobbet ännu men hoppas kunna ta det till helgen.

Mvh!

Publicerat

Ja jag vet att jag kapar tråden... Ja jag vet att Hipshot kommer att må dåligt....Men glöm detta med luftbössor....

Jag tycker att Mr Hipshot ska ta efter mig och beställa en BLASER med semipipa som jag gjort idag !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Till herr hipshot vill jag hälsa... Det var kul att lära känna dig och att jag förstår att denna vänskap avslutas genom att du läser detta !!!Att du skulle nedlåta dig till att kommentra en nybliven Blaserägare finner jag som ytterligt tveksamt och jag ser fram emot att ta del av hur du kommer hantera detta faktum  ;D ;D ;D 

Med glada hälsningar

Publicerat
  • Författare

Hur hantera? Hmmm Belker, se dej om vem som har moderatorsrättighet i denna tråd och fråga dej sedan hur jag ska hantera din trådkapning  ;D >:( ;D

Nu spelar det ingen roll om du skaffar dej en Comfort samt långt hår, du har just klivit in på min shitlist  8)

Mvh!

Publicerat

Låna not gammalt luftgevär från non polare o sätt i en titan fjäder klarrt  ;D

Mvh.

• 1 month later...
Publicerat

bara för att det rör sig om ett luftgevär så verkar folk tro att jaklagstiftningen upphör :huh:

vilket jädrans liv det blir då folk bryter mot lagen då det gäller krutvapen.

Har haft flera stycken FX gevär och rekomenderar dem varmt. Otrolig service ifrån fabrik då det gäller reservdelar och dylikt.

Kommer själv ansöka om skyddsjaktlicens på en FX Cyclone med syntetstock inom någon månad.

visst de är inte gratis med diverse tillbehör. man kan även köpa en beg

Grymt effektiva skyddsjakts vapen i känsliga miljöer.

Publicerat
Har nog dessvärre ältat detta tidigare men testar igen...

Har ett uppdrag som kommunal skadedjurskytt i kommunen där jag bor. Har två-tre såna här stående jobb där man åker och skjuter regelbundet och har nu fått påstötning, det är alltså dags igen. Det rör sig om två byggnader med duvor inomhus och avskjutningen sker kvälls/nattetid då duvorna inte tar sig ut när man börjar skjuta på dem.

Använder idag en 22lr med subsonicplugg men den är dessvärre för kraftig, brassar igenom plåttaket på ena stället.

Vill alltså ha tag på någon som har ett potent luftgevär som kan hänga på för provskjutning!

Tex.. Walle, hur pass mycket kräm är det i det gevär du har? Kikarsikte? Någon annan?

Mvh!

om du skjuter med 22 kort då???går det hål då???.,..för att få jaga med ett luftgevär så måste det gå 180 m/s och vara i minst kaliber 5,5...vad jag vet

Publicerat

ett FX i kal .22 med RWS Super Hollow Point i 260mps gör jobbet garanterat :huh:

Publicerat
  • Författare

Jo.. just det, ska bara försöka övertyg kommunen om att köpa ett sådant åt mej!

22-kort.. på tok för kraftig! De 22-kort jag provat håller en högre hastighet än subsonicpluggen..

Mvh!