Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ang Värmländsk tunnelfälla...

Featured Replies

Publicerat
Trodde först att du drev med mig och ville göra lite narr av mig, men jag tror att du menar allvar...

??? ??? Här drivs inte med någon. Jag menar allvar i alra högsta grad. Jag har varit alldeles för snäll mot rävarna en längre tid. Jakten kom av sig under den värsta skabb- perioden.

Jag har Inte mycket trix att komma med då det gäller fällfångst av räv. Det är kanske uppenbart eftersom jag skrev tidigare att fällan rasat ihop ::)

Åteln bakom har dock inslag från kostcirkelns alla sektorer så de är sunda rävar jag tar livet av i vinter. ;D

Som sagt jag skulle aldrig göra narr av någon...Vad fick dig att tro det förresten?? Jag skulle vilja undvika sådana missförstånd i framtiden.!!

• Svar 74
  • Visningar 11,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• kettukiller
    kettukiller

Personligen skulle jag föredra en bra trampplatta faktiskt. Jag har iofs slutat med fällor nu och jagar bara med hund...men har ändå klurat lite på fällor..nåt måste man ju fördriva tiden med..Men de

• Det har säkert varit djur inne och vänt , det hör till. De blir vana och sedan oförsiktiga för att tillslut göra något dumt och då sitter de där

Publicerat
  Här drivs inte med någon. Jag menar allvar i alra högsta grad. Jag har varit alldeles för snäll mot rävarna en längre tid. Jakten kom av sig under den värsta skabb- perioden.

Jag har Inte mycket trix att komma med då det gäller fällfångst av räv. Det är kanske uppenbart eftersom jag skrev tidigare att fällan rasat ihop

Åteln bakom har dock inslag från kostcirkelns alla sektorer så de är sunda rävar jag tar livet av i vinter.

Som sagt jag skulle aldrig göra narr av någon...Vad fick dig att tro det förresten?? Jag skulle vilja undvika sådana missförstånd i framtiden.!!

Hej.

Jag blev lite fundersam när du skrev:

Jag har varit ubåt i denna tråd ett tag nu men jag är så förb spänd på om du skall få någon räv så jag håller på och spricka.

Tänkte inte att nån skulle vara så förb spänd så att vederbörande håller på att spricka, om jag ska fånga nån räv eller inte... ;)

Trodde bara att det var jag som kände så!!

Ber om ursäkt att jag missuppfattade dig. :-

Inte alls min mening!!!

Och tack för att du bryr dig...

Och kom ihåg, alla tips är välkomna!!!

Mvh Pär

Publicerat

Kände för att skriva lite om min erfarenheter när det kommer till fällfångst av räv...

Det bete som har fungert bäst för mig när det kommer till gillertråd med bete är en urbröstadgås

eller höna. Sen brukar jag alltid ha lite utspritt runt fällan för att varsamma räva ska våga fram.

Under fällorna har jag halm och havre som drar mängder med gnagare speciellt på den fällan som

står ganska så nära en ladugård

Har 4 värmlands tunnlar just nu men bara 3 som fungerar. 1 med betestråd och 2 med trampplatta.

Ja kan inte se någon skillnad mellan de båda typerna utan båda verkar fånga räv lika bra..

Grävling har ja dock bara fått i de 2 med trampplatta men mård har jag tagit i båda typerna.

Har fått 6 rävar och 1 grävling den här säsongen  rävarna beror nog på att det var en kull bara 200 m

från den ena fällan så dom gick i så fort ja gillra den

Lycka till med vinterns predator jakt :)

Publicerat
Kände för att skriva lite om min erfarenheter när det kommer till fällfångst av räv...

Det bete som har fungert bäst för mig när det kommer till gillertråd med bete är en urbröstadgås

eller höna. Sen brukar jag alltid ha lite utspritt runt fällan för att varsamma räva ska våga fram.

Under fällorna har jag halm och havre som drar mängder med gnagare speciellt på den fällan som

står ganska så nära en ladugård

Har 4 värmlands tunnlar just nu men bara 3 som fungerar. 1 med betestråd och 2 med trampplatta.

Ja kan inte se någon skillnad mellan de båda typerna utan båda verkar fånga räv lika bra..

Grävling har ja dock bara fått i de 2 med trampplatta men mård har jag tagit i båda typerna.

Har fått 6 rävar och 1 grävling den här säsongen  rävarna beror nog på att det var en kull bara 200 m

från den ena fällan så dom gick i så fort ja gillra den

Lycka till med vinterns predator jakt 

Tackar för tipsen...

Provade först med en trampplatta, men den var helt enkelt för tung och gillret för lättutlösande

för att det skulle funka till min belåtenhet. Nu blir det ett bete i en fisklina som går direkt till gillret.

Minsta lilla rörelse slår igen luckorna...

Brukar som det sägs ovan, skicka ut blodpudding, det lockar. Har också märkt att makrill på burk

drar till sig räven. Fisken är borta efter varje natt jag har åtlat, den luktar en hel del...

Ska prova med en kyckling som bete i fällan, så får vi se hur det löser sig.

Tack så länge för alla tips, och fortsätt berätta hur det går och om ni kommer på nåt annat...

Mvh

Publicerat

Hallåj....

En rapport från en fällfångares liv...

Inga rävar har hittills fångats, men nu står den i alla fall gillrad...

Vi fick ju lite snö andra dagen och räven gick runt fällan utan att gå in.

Däremot har både kråkor och skator varit in och käkat upp allt gott

som legat där... Men inte tagit det giller som legat där....

Har ni några tips för att hålla kråkor och skator borta?

Rapport ang. ev. fångst återkommer jag med...

Mvh

Publicerat
Hallåj....

Mvh

Hej! hur har det gått... fått någon räv ännu ???
Publicerat

Nej, tyvärr, ingen räv ännu.

Gott om rävspår runt fällan nu när snön har legat.

Men också spår av kråkor och skator...

Vet faktiskt inte om det är bra eller dåligt.

Nån med förslag?

Mvh Pär

Publicerat
Nej, tyvärr, ingen räv ännu.

Gott om rävspår runt fällan nu när snön har legat.

Men också spår av kråkor och skator...

Vet faktiskt inte om det är bra eller dåligt.

Nån med förslag?

Mvh Pär

Tyvärr!!! ??? Känner igen det där med rävspår runt eller riktigt nära fällan...men ingen tycks gå i fällan.Min personliga åsikt är att när rävarna blir äldre börjar dom bli mera uppmärksamma.Så jag tror nog att du är för sent ut för denna höst för att få särskilt många rävar.Jag har själv alldrig fått någon frisk räv i mina fällor(Troligen för att jag gillrar mina fällor först i Oktober) men däremot sjuka(skabb) rävar.Det samma gäller mårdhund...bäst går dom i fällor aug-sept... därefter får man nästan inga alls.Men vi har inte särskilt mycket rävar här...vi jagar dom ganska hårt med hundar.Däremot där det finns gått om rävar och man gillrar fällorna fort ...augusti (när ungarna ännu är unga och nyfikna) så torde det nog funka! Lycka till ifs. ;)
Publicerat

Hejsan.

Jag har en bekant som hade en räv spingandes runt husknuten i flera veckor, men den ville inte gå i fällan, men med lite trixande och fixande så fick han den. Han grävde ner små munsbitar runt fällan och rullade in maten i gräs (inne i fällan) och lite sånt. Så tanken var att räven måste jobba lite för födan- och den gången gick det bra. 

Ps. får bara mårdhund i mina fällor så vad vet jag.

Publicerat
Min personliga åsikt är att när rävarna blir äldre börjar dom bli mera uppmärksamma.

Eller så är det så att endast de uppmärksamma rävarna blir äldre ;)

Publicerat
Hejsan.

Jag har en bekant som hade en räv spingandes runt husknuten i flera veckor, men den ville inte gå i fällan, men med lite trixande och fixande så fick han den. Han grävde ner små munsbitar runt fällan och rullade in maten i gräs (inne i fällan) och lite sånt. Så tanken var att räven måste jobba lite för födan- och den gången gick det bra. 

Ps. får bara mårdhund i mina fällor så vad vet jag.

Vilken tid på året fångar dina fällor mårdhund bäst ???
Publicerat
Eller så är det så att endast de uppmärksamma rävarna blir äldre ;)
Såtillvida att man inte har en bra finnstövare att släppa efter dom! ;)
Publicerat
Vilken tid på året fångar dina fällor mårdhund bäst ???
Sen sommarn är nog bäst, då valparna blir ensamma, och nu när det börjar bli kallt och den naturliga maten försvinner. Fick en stor sjubb i helgen, som hade skabb förståss, annars hade skinnet varit fint. :-[
Publicerat
Hallåj....

Mvh

Lyckats lura någon räv ännu ???
Publicerat
Lyckats lura någon räv ännu

Hej, nej tyvärr har jag inte det.

Fällan står i alla fall gillrad, men räven verkar inte visa nåt intresse för den.

Vet å andra sidan inte heller om den underhålls som den bör göras.

För ett par tre veckor sedan samlade jag ihop lite räntor och lade i en sopsäck.

Säcken la jag i en skottkärra och körde in den i kallgaraget i stugan.

Där skulle den få stå ett par dagar och frysa ihop för att sen slängas ut som en isklump till räven.

Nu har det ju varit plusgrader hur länge som helst, och jag vågar knappt tänka på hur det luktar där inne.

Men när det väl fryser måste det väl vara bästa tänkbara åtelmaterial?

Eller hur?

Vad säger ni experter?

Mvh Pär

Publicerat
Hej, nej tyvärr har jag inte det.

Fällan står i alla fall gillrad, men räven verkar inte visa nåt intresse för den.

Vet å andra sidan inte heller om den underhålls som den bör göras.

För ett par tre veckor sedan samlade jag ihop lite räntor och lade i en sopsäck.

Säcken la jag i en skottkärra och körde in den i kallgaraget i stugan.

Där skulle den få stå ett par dagar och frysa ihop för att sen slängas ut som en isklump till räven.

Nu har det ju varit plusgrader hur länge som helst, och jag vågar knappt tänka på hur det luktar där inne.

Men när det väl fryser måste det väl vara bästa tänkbara åtelmaterial?

Eller hur?

Vad säger ni experter?

Mvh Pär

Som åtel material funkar det nog säkert bra...men agn till fällan skall nog vara så färsk som möjligt "bör agnas om regelbundet"  ...om du skall få något i den...(det är min åsikt om fällfångst). Speciellt när det är + grader ute! ;)
Publicerat

Tack för svaret Foxkiller... Och enligt bilden på din avatar så vet du nog vad du pratar om, eller hur....??? :D

Mvh Pär

Publicerat

Peran71...  Fått nått i fällan ännu... ???  Om inte... prova att sätta en nydöd höna som agn... det brukar funka. ;)

Publicerat
Peran71...  Fått nått i fällan ännu...  Om inte... prova att sätta en nydöd höna som agn... det brukar funka.

Nej, tyvärr inte.. Förhoppningsvis så ska jag dit i helgen och då ska jag "nyagna"...

Nydöd är ett nytt begrepp för mig... Ska ta till mig det!!! ;D

Mvh Pär

Publicerat

[quote author=Peran71 link=topic=1115.msg21316#msg21316 date=11327555

Nydöd är ett nytt begrepp för mig... Ska ta till mig det!!! ;D

Mvh Pär

Nydöd = dog senast i går...!!!  ;) ...  :D

• 2 months later...
Publicerat
Hallåj....

Mvh

slå ner ett strö i marken o sätt dit en åtel för kråkor. så högt att inte räven  kommer  åt det

Publicerat
slå ner ett strö i marken o sätt dit en åtel för kråkor. så högt att inte räven  kommer  åt det

Ursäkta en dum, men vad är ett strö...? ::)

Mvh Pär

Publicerat

pinne , planka ,bräda ..Vet inte så noga men jag är ingen Svenka lärare så för mig spelar det inte nån större roll

Publicerat

Tjena!

Nu har jag plockat bort trampplattan för räven går inte in  >:( utan den bara får fram till luckan och kikar in men vill inte in.

Jag har satt ditt snubbel tråd få se om den vågar gå in nu då  :)

och en liten fråga vad ska jag använda för tråd till snubbel lina, har satt fiskelina två stycken trådar.

Annars så vill jag göra ha förslag på andra snubbel metoder.

mvh lars-åke

• 3 months later...
Publicerat

. tycker ni att man ska camoflera väggarna inne i fällan ? ska jag "stryka" på  jord på väggarna ? har ni gjort det med era tunnel-fällor ??? ?