Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför har jag valt den hundrasen jag har?

Featured Replies

Publicerat

Hade bestämt mig för att köpa en hund. Någon som gick att jaga med, men vilken ras? Hittade inte riktigt rätt hund.

Då kom en kompis o berättade om sin kompis, som fått låna en stående fågelhund.Den kompisen var en van jägare som jagat ofta med hund. Men nu hade han tydligen fått låna något utöver det vanliga. Han måste också varit på bra fågelmarker, för det blev rikligt byte. Tjäder,Orre o några ripor ja sen måste han ju gå o tömma ryggsäcken. Lite fika ja sen fortsatte det i samma stil.

Men vad hette hundrasen?Breton???

Ingen av oss hade hört talas om den rasen. Men Internetsökning gav oss svar det fanns en hund som heter Breton!

Och enligt böcker o internet så verkade det alldeles rätt.

Jag är nu lycklig ägare till en Breton!

Lennart.

Publicerat

Inte fan vet jag varför jag ville ha drever. Men är född och uppvuxen i hundgården med farsans drevrar. Så därför vart det drever när jag skaffa hund. Har jagat lite med andra hundar men tycker att vill man jaga så är drever valet.

Gillar rasen, lite hatkärlek över det hela. Ibland kan jag vara skogstokig på hundrackarn när han hittar på jävelskap. Men samtidigt så tycker jag glimten finns i ögat på rasen som jag inte sett hos någon annan hundras.

Publicerat

Med tanke på rådjursjakt med drivande hund skulle mitt val otvivelaktigt vara drever, har ägt 2 drevrar som drivit rådjur superbra(enda minuset att taxen är enda godkända drivande rasen av rådjur i Finland...)

Till skogsfågel bör användas en finnspets och till räv en finnstövare!

Publicerat

Har en rottweiler hane nu som heter flex o han är gammal nu 11år :'( o han har vart min bästa vän o det blev dax o skaffa en efterträdare då jag är ny inom jakten så ville jag ha en eftersöks hund i första hand o andra hand ska han ställa grävling o en rottis till var uteslutet så jag leta efter en mer smidig hund men som det är lite stake i oxå o då jag hitta krut pöjken som är 75% rottweiler o 25% podengo tycktes de va en bra kombo o den pöjken har gått från klarhet till klarhet är så jävla nöjd med va han presterar hit ils ;D

Mvh.

Publicerat
MKJ Var kommer din Wachtel ifrån?

Har själv 2 wachtlar. En som är 4 år gammal. Används till det mesta. Är väl i ärlighetens namn ingen kanonhund, trång i söket och korta drevtider. Söket är mitt eget fel. Har även en unghund som ger riktigt goda förhoppningar. 11 mån gammal och det har redan funnits tillfällen att fälla flera rådjur för henne om inte vissa skyttar hade haft ett visst finger gipsat, så att säga. Riktigt het på grisskinnen och bra fart i henne.

Anledningen då till att jag köpte wachtel. Fruktansvärt goa hundar hemma. Kan ha alla lösa på gården hemma utan att dom drar iväg, oerhört kelsjuka och trevliga hundar. Stor arbetsvilja. Ville ha hundar som jagar det som finns i skogen under en kort tid, för att sedan komma tillbaka och ta sig an ett nytt djur. Effektivitet.

Hälsn Micke Lindh

Tjena Micke,

Min nuvarande wachtel (på bilderna) kommer från Linköping. Fadern är svinmeriterad tyskimport. Den förra jag hade var en ren tyskimport men gick ur tiden i fjol tyvärr.

Hunden fyller 2 år i maj och har väl gjort ett skapligt år även om det började med svinrädsla och dåligt sök. I dag har han bra sökvilja och svinrädslan är i starkt avtagande, för att nästan säga borta. Nästa år hoppas jag mycket på den biten och det kommer att jobbas på i hägn under vår och sommar.

Drevtiderna är fortfarande för korta, han snittar kanske 3-4 minuter men med en 2,5 årings fysik kommer skillnaden förmodligen att märkas. Perfekt på mina marker är kanske 7-10 minuter. Återgången är mycket bra och jag har aldrig lämnat skogen utan hunden med mig. Kommer också jobba vidare med såväl spår som apport.

MVH

Publicerat
Tjena Micke,

Min nuvarande wachtel (på bilderna) kommer från Linköping. Fadern är svinmeriterad tyskimport. Den förra jag hade var en ren tyskimport men gick ur tiden i fjol tyvärr.

Hunden fyller 2 år i maj och har väl gjort ett skapligt år även om det började med svinrädsla och dåligt sök. I dag har han bra sökvilja och svinrädslan är i starkt avtagande, för att nästan säga borta. Nästa år hoppas jag mycket på den biten och det kommer att jobbas på i hägn under vår och sommar.

Drevtiderna är fortfarande för korta, han snittar kanske 3-4 minuter men med en 2,5 årings fysik kommer skillnaden förmodligen att märkas. Perfekt på mina marker är kanske 7-10 minuter. Återgången är mycket bra och jag har aldrig lämnat skogen utan hunden med mig. Kommer också jobba vidare med såväl spår som apport.

MVH

Hej igen

Okej, det låter riktigt lovande! Vad heter din hund i stamtavlan?

Upplever du att söket har blivit bättre "på egen hand" under tiden din hund jagat mer och mer? Håller med dig om drevtiderna, ~10 min är helt perfekt. Kan gärna få köra ett tag till på grisarna.

Hälsn. Micke

Publicerat
Hej igen

Okej, det låter riktigt lovande! Vad heter din hund i stamtavlan?

Upplever du att söket har blivit bättre "på egen hand" under tiden din hund jagat mer och mer? Håller med dig om drevtiderna, ~10 min är helt perfekt. Kan gärna få köra ett tag till på grisarna.

Hälsn. Micke

Ja det har kommit efter hand, sökturer på 3-5 minuter utom synhåll är vanliga nu. Tror nyckeln till drevtiderna är spårträning, dvs att få hunden mer spårnoga. Idag är det 90% luftvittring efter upptag vilket ger en jäkla fart men korta drev. Dov driver han i bra längd uppåt 10 minuter, tror dom avger mycket vittring.

Se till att undvika packjakter med andra hundar till att börja med, hundar utan eget sök är ingen hit.

MVH

• 4 weeks later...
Publicerat

mitt val av hund kan motiveras på följande sätt:

jag ville ha en lite allround hund som kan allt från eftersök och apport till att stöta fram vilt ur buskaget.

hunden ska ha lätt att lära och va en god kamrat genom vått och torrt.

golden retriever tyckte jag stämde in. fick jag göra om mitt val skulle det också bli en golden. så nöjd är jag, men golden retrievern är i ärlighetens namn lite förstörd som jaktras p ga den använts till sällskap alltför mycket. dock är min vovve en utmärkt jägare.

• 1 month later...
Publicerat

Jag är juh uppvuxen med Finsk stövare...och måste säga att må kortbenta drivare göra sig väl på rådjur och liknande i södra sverige..men att ha en stövare med Klang och fart i dreven är något man blir frälst av stora bukter? vad gör det när det går undan då behöver man sällan vänta länge på att drevet kommer förbi igen...Jag är väl ingen traditionell stövarjägare som sitter vid elden på en stolsryggsäck...utan jag är med där det händer följer drevet,försöker genskjuta hela tiden. sen när man ränner kors och tvärs efter drevet händer det juh att man får skjuta sig en å annan skogsfågel ibland. Men det tråkiga är att våran stövare fick lämmna in för snart 3 veckor sedan 8 år gammal för skelett cancer i ena frambenet...kom som en chock men det känns bra att han aldrig hann lida av sin skada trots att den var så allvarlig.

men jag Hann skaffa mig en kh vorsteh valp i sommras..och det var juh tur det, för en höst utan hund är sig inte lik.

och jag valde den hunden pga mitt intresse för småvilts jakt, tänkte att pappa har ändå stövare så då kan jag väl kompletera med en fågelhund.

ras valet var ganska enkelt då jag tycker det är otroligt snygga och trevliga hundar (hade kunnat tänka mig finnspets oxå, men sambon sa nej nej nej)

men ångrar inte valet, Nu har jag fågelhund,apportör och eftersökshund i ett å samma skal.

Så jag måste nog erkänna att jag är såld och kommer nu alltid att ha minst en kh vorsteh i mitt hem.

Jonas w