Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vak koja

Featured Replies

Publicerat

nu har bygget börjat men jag rev det igen för det ska inte stå bakom bilen utan det ska ju stå ute vid åkern på jaktmarken ;D

post-1171-1203685166_thumb.jpg

post-65-1203685166_thumb.jpg

• Svar 50
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

jag har en kall, liten trång vakkoja. en viktig sak du kan tänka på är att gevärspipan inte få kasta skuggor, eller helst inte synas. runt skottgluggen på min koja har jag byggt en låda, typ, som döljer pipan. lycka till!

Publicerat
  • Författare

tängte på det när jag byggde den att jag skulle göra ett litet skydd så att inte gevärspipansyns ;D sen kommer det flera bilder när bygget börjar ;D ;D

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

gjorde hörnstolparna och ramen till dörren idag.. så snart börjar jag bygga ;) ska bara hitta nån presening som jag kan lägga på tacket. ska man ha plåt eller en skiva??

vad tycker ni är bäst??

Publicerat

Till tak använder jag skiva eller plank klädda med tjärpapp, tycker att det smattrar för mycket på plåt vid regn(som att sitta i en virveltrumma).

Vet inte om det är bäst, men det har funkat bra för oss..

Mvh!

Publicerat
gjorde hörnstolparna och ramen till dörren idag.. så snart börjar jag bygga :) ska bara hitta nån presening som jag kan lägga på tacket. ska man ha plåt eller en skiva??

vad tycker ni är bäst??

Plåt är väl det sista man skulle ha på ett sådant ställe när man ska ha det till vakkoja. Hörs väl en km el. så. kan jag tänka mig. ;)

Publicerat
  • Författare

det var därför jag frågade om man skulle ha plåt.. sen var det för at tjag får ju plåten gratis om aj gvill h adet på kojan :):)

Publicerat
det var därför jag frågade om man skulle ha plåt.. sen var det för at tjag får ju plåten gratis om aj gvill h adet på kojan :):)

Helt riktigt storviltsjägarn frågar man inte får man ingenting veta bättere o fråga en gång för mycket än en gång för lite :) kul att du är på gång med bygget :P jag skulle valt träskivor eller plank klädda med tjärpapp B)

Mvh.

Publicerat
Helt riktigt storviltsjägarn frågar man inte får man ingenting veta bättere o fråga en gång för mycket än en gång för lite :) kul att du är på gång med bygget :P jag skulle valt träskivor eller plank klädda med tjärpapp B)

Mvh.

Så sant som det är sagt Flex. Bättre fråga en gång för mycket än en gång för lite. :):)

Publicerat
  • Författare

ja det är sant.. frågar man inte så får man inget svar :D:D

okej då vet jag ska ha på taket ska bara leta reda på några billiga brädor :lol::lol:

Publicerat

Om jag ska vara helt uppriktig så spelar det väl ingen större roll om du har plåttak eller? För det första såsitter iallafall inte jag ute och vakar när det regnar, kanske händer någon gång men majoriteten av gångerna så är det faktiskt friska minusgrader ute. Och för det andra, om du bygger klart vakkojan säg typ i april så är det rätt bra tag kvar innan kommande vaksäsong, detta måste väl rimligtvis leda till att räven vänjer sig vid ljudet av regn mot plåt. Hur funkar det annars för "vakproffsen" som sitter inne i lador?

Publicerat
Om jag ska vara helt uppriktig så spelar det väl ingen större roll om du har plåttak eller? För det första såsitter iallafall inte jag ute och vakar när det regnar, kanske händer någon gång men majoriteten av gångerna så är det faktiskt friska minusgrader ute. Och för det andra, om du bygger klart vakkojan säg typ i april så är det rätt bra tag kvar innan kommande vaksäsong, detta måste väl rimligtvis leda till att räven vänjer sig vid ljudet av regn mot plåt. Hur funkar det annars för "vakproffsen" som sitter inne i lador?

Vid en av mina åtlar så sitter jag i en gammal hölada med plåttak, och det suger rejält kan jag säga..

Iofs sitter man ju inte speciellt ofta i regn, så det ljudet störs man inte av, men kondensvattnet som samlas på insidan av plåttaket gör att det blir så jävla råkallt inne i ladan, jag fryser mer där än jag gör på den åteln där jag bara har ett canvasgömsle.. :lol:

Detta går ju att bygga bort genom att sätta in ett innertak och isolera detta, men tycker att det är att krångla till det för sig.

Jag väljer att ha 1" spontat virke som tak, täckt med takpapp,kladdar på tak-tjära i skarvarna mellan pappen och över nubben, detta funkar bäst för mig i alla fall. :lol:

Publicerat

ok, jo på så vis så är det ju inte så kul att ha plåt kanske, men på min vakkoja(bild i min dagbok) så har jag den helt isolerad. Även taket är isolerat med enbart 2 plåtskivor som ska vara till att leda bort vattnet från det annars platta taket.

Publicerat
ok, jo på så vis så är det ju inte så kul att ha plåt kanske, men på min vakkoja(bild i min dagbok) så har jag den helt isolerad. Även taket är isolerat med enbart 2 plåtskivor som ska vara till att leda bort vattnet från det annars platta taket.

Jo, du har ju byggt bort problemet med ev kondenskyla redan från början. :lol:

Publicerat
  • Författare

tack för era svar walle91 & crowfear.. tror jag ska sättta plank som tak på kojan sen ha rjag en till koja som det är tregelpannor på.. och utanför den har man sett ett x antal rävspår utanför den när man är ute och ska kolla gryen :lol:

Publicerat

hmmm... har två vakkojor båda med plåt tak... funar bra då det inte regnar... själv ska jag till sommarn kasta på X antal granris ruskor= att regnet träffar dessa först=mindre ljud....

mvh johan

Publicerat
hmmm... har två vakkojor båda med plåt tak... funar bra då det inte regnar... själv ska jag till sommarn kasta på X antal granris ruskor= att regnet träffar dessa först=mindre ljud....

mvh johan

Mycket bra lösning !

Plåt är lätt å tätt men låter, men med ris / mossa på taket så blir det perfekt.

Publicerat
  • Författare

okej.. tack för era svar johka och vakjägaren.. plåten får jag gratis och granris är inte så svårt att fåtag i när kojan kommer att stå i en granplantering :D:P

Publicerat
Mycket bra lösning !

Plåt är lätt å tätt men låter, men med ris / mossa på taket så blir det perfekt.

Absolut! de enklaste lösningarna e oftast de bästa!

mvh!!!

Publicerat
  • Författare

lätaste och billigaste brukar vara det bästa :D:P

Publicerat

mvh johan

Mycket bra och enkel lösning!

Så brukar jag göra när jag sitter på älgpass och har satt upp takpresenningen, det tar bort i stort sett allt ljud från regndropparna faktiskt.

Som extra plus så håller riset ner pressen när det blåser också, vilket gör att den inte låter som ett dåligt spänt storsegel i storm... :lol:

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren grabbar ;)

Publicerat
Tack för svaren grabbar ;)

Så lite så, det är det vi är här för! :D:D

Publicerat
  • Författare
Så lite så, det är det vi är här för! ;):D

ja det är sant att man hjälper dom som behöver hjälp :D:D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har man fått hem lite flera pallar men vet inte om det komer att räcka .. så nu vill man ha frigolit så man kan isolera vakkojan :P:lol::lol::D

post-1171-1207417285_thumb.jpg

post-1171-1207417298_thumb.jpg