Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vak koja

Featured Replies

Publicerat
Nu har man fått hem lite flera pallar men vet inte om det komer att räcka .. så nu vill man ha frigolit så man kan isolera vakkojan :D:D:D:rolleyes:

Hoppas du "pallar" med att bygga ihop den bara!! :D:D

Ja jag vet...den var kass, men jag kunde inte hålla mej... :unsure:

• Svar 50
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

den var inte kass crowfear :rolleyes::unsure:

Publicerat
  • Författare

vilket är det lättaste sättet att höja upp kojan en bit om man inte vill att den ska st direkt på backen??

är det att såga ner en/flera granar på plats och höja upp kojan med stockarna eller vad tyckar ni skulle vara lämpligt? :rolleyes::unsure::D

Publicerat

Hur högt upp ovanför marken har du tänkt att ha den?

Publicerat
  • Författare

ca 50 cm och granarna är ju ganska grova där den kommer att stå :huh:

Publicerat

Ok, det låter inte som något problem att få den att stå stadigt på 50cm:s höjd.

Jag ska göra ungefär samma sak med de ena av mina nya vakkojor, fast den kommer nog upp på 1,5 meter över marken.

Kommer att göra på detta sättet: jag gräver ett hål på ca 30 cm:s djup för varje stock, tror inte att jag kommer ner så mycket längre i den marken utan grävmaskin.., fyller i lite dräneringsmaterial, typ singel, ner med stockänden, stagar upp stocken med några plankor och fyller sedan på med mer singel i hålet runt stocken.

Gör detta med alla 4 stockarna, väger naturligtvis in dom med vattpasset så att det blir rakt och att dom kommer i samma höjd, så att inte kojan lutar sen.

Spikar sedan en ram runt stockarna i överkant och spikar dit plank i kryss mellan stockarna.

Sen är det bara att börja bygga själva kojan. :(

Publicerat
  • Författare

Okej. får se hur mycket jag höjer kojan :D kanske 50 cm eller 1 m över marken så att inte gluggen snöar igen :(:D

kapade lite flera pallar idag så snark ska jag börja bygga :huh::D

Publicerat

Ja hur det än är, så känns det alltid bättre för säkerheten med att skjuta något nedåt, speciellt om man har stora öppna fält i skjutriktningen.

Du bör nog se till att stockändarna inte står direkt mot marken för dom kan ruttna ur fort då, lägg en platt sten, tegelstenar, eller vad du nu har som är stadigt och inte suger i sej väta.

Publicerat
  • Författare

det blir nog singel eller tegelstenar eller några gammla plattor :(:D

kojan kommer ligga på ett hygge omringad av 15 årig unggran och lite äldre granar som är dax att fälla :D:huh:

Publicerat

Låter kanon!

Glöm nu inte att fota bara!! :(

Publicerat
  • Författare

den kommer jag inte att glömma iallfall måste bara få tag i lite frigolit so mman kan ha som isolering

Publicerat
  • Författare

nu är ja gklar med traktorkortet så snart kan man börja bygga på vakkojorna :D:P:D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

nu ska bygget börja vilken vecka som helst det kommer att bli en liten rast stuga som man kan krypa in i mellan såterna ved vak glugagr i :angry:

kommer att bli ett jakttorn på taket på kojan kommer att bli bra när det blir klart ska ni få se :D

• 1 month later...
Publicerat

He he låter intressant :rolleyes: o snart får vi se bilder :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

japp.. har inte hunnit börja än

• 1 month later...
Publicerat
japp.. har inte hunnit börja än

Har det hänt nå mer på bygget? Säsongen är ju snart här!! :)

Publicerat
  • Författare

Nej det har inte hänt nåmera med kojbygget pga jobb har bara en veka kvar sen efter jobbet så drar bygget igång :);) då får den stå i ca 5vekior uinnan jag börjar använda den :D

Publicerat

Ok! ;)

Själv sitter jag och funderar på om jag ska orka bygga en ny vakkoja, eller om jag ska köpa en gammal husvagn istället och släpa ut på åteln, enkelt men nackdelen är ju att den hamnar så lågt... :)

Publicerat
  • Författare

jag satt i samma situation förra året sen slog det mej att om jag bygger än så kan ajg vara stålt sen när jag jag har fällt förstra viltet från den :)

Publicerat
jag satt i samma situation förra året sen slog det mej att om jag bygger än så kan ajg vara stålt sen när jag jag har fällt förstra viltet från den :)

Sant, så sant...det är ju den lates utväg att ta en husvagn....men jag ÄR ju lat... ;)

Publicerat
  • Författare

okej.. tängte att jag också skulle ta en husvagn till vildsvins åteln men det kommer inta att ske förns om 3-5 år så det är lugnt :);)

Publicerat
:P
Publicerat

Ska bli kul o se hur dina kojor blir :rolleyes:

Mvh.

Publicerat
  • Författare

ja. det kan jag förstå :rolleyes: .. snart dax för bygget endast 6 dagar kvar :rolleyes:

• 3 months later...
Publicerat

blir det nå vakkoja ??

mvh