Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE


https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com


Sign in to follow this  
lsjonsson

Hur man rengör hylsor.

Recommended Posts

zaklem

Tack, ÅlandsFilip

Share this post


Link to post
Share on other sites
I-Mats

NEJ!!!

 

Gör FÖR HELVETE inte som Filip säger! Om man inte fattar vad man håller på med - som framgår klart av texten ovan - ska man INTE torka hylsor med nånting mer våldsamt än en handduk!

 

En anlöpt hylsa, som man jättelätt får med den metod som skrivits, kan DÖDA dig eller i det minsta vanställa dig för livet. Det är ingen jävla lek.

 

Filip: ge inga råd om sånt du inte begriper. Det är andras säkerhet som du riskerar, vill du verkligen ha det på ditt samvete?

 

-- Mats

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christian N

K- ett väldigt kort saga om det här med att torka hylsor i ugn, för dryga 18 år sen hade jag fått mina första tillstånd för enhandsvapen och sköt mycket, väldigt mycket, så pass att jag knappt hann med att ladda ammo för mitt missbruk.

Jag sköt PPC i off duty och standard laddade 9x19 enbart i Norma och GFL hylsor, av en bekant fick jag 10 000 Norma, de var skänkta av polisen, genom att de lämnats på skjutbanan, jupp skitiga och oxiderade. 

I storkok gjorde jag som beskrivet ovan och här kommer twisten. Jag var smart nog att inte torka alla i ugn eller blanda dem, visst på nätet står kör på upp till 100-150 grader, slå av eller osv är råden. Är det någon som har tänkt på hur varma glödtrådarna blir i en ugn, vad avhärdningstempen är för Hylsmässing och var temp kännaren sitter på en ugn?

Nåväl ett gäng dvs runt 1000 hylsor kördes i ugn och av dessa blev jag tveksam över, så jag tog enbart och laddade upp en ask ie 50 st av dem med en mild laddning för att testa. Glocken är ingen direkt säker pang, tom tvärtom, den har delar av hylsan som inte stöds av patronläget vid avfyrningsögonblicket. Det finns tom ett namn för det glock bulge eller på svenska glock mage,

 

brassgj2.jpg

 

Nåväl jag sköt mina vanliga träningsrunda om 300 skott och sedan tog jag fram asken med "de där" laddningarna, jag sköt tre magasin x 6 skott, sedvanligt med halvisar och pickor så är det ibland lite skit som far omkring, så jag tänkte inte nämnvärt på det.

Vid förflyttning skulle jag ju ha mina hylsor, till omladdning så klart, när jag hittade dem såg de alla ut så här, 

 

smile45case-1.jpg

 

Med andra ord hade min grillning av hylsor tillsammans med glockens (gen 1) tekniska brister medfört att jag varit en hårsmån från att åka på ett katastofiskt vapenfel och eller mer troligt ett ansikte fullt med kopparskrot.

Till saken hör att jag är/var ful nog utan det så jag var glad som fn när jag kom hel den dagen, köpte nog tom en trisslott på vägen hem. 

 

 

Kontentan av detta är då följande, 

 

1 vet man inte vad man håller på med för kvalité på hylsa skall man var försiktig ( i efterhand har jag förstått att det inte alls var Norma SÄK som skjutits ie engångsskjutet utan Mag-tec ammo, ett företag som laddade om plisen hylsor på ett mycket tveksamt sätt.

2 vet man inte vad man håller på med, dvs inte har kontroll på temp osv så skall man inte grilla hylsor, de torkar efter en tid på en handduk, i fönstret eller på elementet

3 vet man inte vad man håller på med så skall man vara extremt försiktig med att lyssna på råd på nätet, han som ger dem kan vara mindre erfarenhen än du, han kan vara rent av illvillig eller bara sjukt inkompetent,

det är bara att du/den som följer råden är den som får svara för effekterna inte personen på nätet.

 

Är det någon som har några frågor på detta? Fråga Int-Mats han har redan gjort allt dumt och lite till. /CHristian 

 

 

Edit- just det, för god ordnings skull kan anges att ovanstående bilder inte avser 9x19 hylsor men är bilagda som rena typ exempel. 

 

Kopierad från en annan tråd med motsvarande råd.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Backwoods Steve

K- ett väldigt kort saga om det här med att torka hylsor i ugn, för dryga 18 år sen hade jag fått mina första tillstånd för enhandsvapen och sköt mycket, väldigt mycket, så pass att jag knappt hann med att ladda ammo för mitt missbruk.

Jag sköt PPC i off duty och standard laddade 9x19 enbart i Norma och GFL hylsor, av en bekant fick jag 10 000 Norma, de var skänkta av polisen, genom att de lämnats på skjutbanan, jupp skitiga och oxiderade. 

I storkok gjorde jag som beskrivet ovan och här kommer twisten. Jag var smart nog att inte torka alla i ugn eller blanda dem, visst på nätet står kör på upp till 100-150 grader, slå av eller osv är råden. Är det någon som har tänkt på hur varma glödtrådarna blir i en ugn, vad avhärdningstempen är för Hylsmässing och var temp kännaren sitter på en ugn?

Nåväl ett gäng dvs runt 1000 hylsor kördes i ugn och av dessa blev jag tveksam över, så jag tog enbart och laddade upp en ask ie 50 st av dem med en mild laddning för att testa. Glocken är ingen direkt säker pang, tom tvärtom, den har delar av hylsan som inte stöds av patronläget vid avfyrningsögonblicket. Det finns tom ett namn för det glock bulge eller på svenska glock mage,

 

brassgj2.jpg

 

Nåväl jag sköt mina vanliga träningsrunda om 300 skott och sedan tog jag fram asken med "de där" laddningarna, jag sköt tre magasin x 6 skott, sedvanligt med halvisar och pickor så är det ibland lite skit som far omkring, så jag tänkte inte nämnvärt på det.

Vid förflyttning skulle jag ju ha mina hylsor, till omladdning så klart, när jag hittade dem såg de alla ut så här, 

 

smile45case-1.jpg

 

Med andra ord hade min grillning av hylsor tillsammans med glockens (gen 1) tekniska brister medfört att jag varit en hårsmån från att åka på ett katastofiskt vapenfel och eller mer troligt ett ansikte fullt med kopparskrot.

Till saken hör att jag är/var ful nog utan det så jag var glad som fn när jag kom hel den dagen, köpte nog tom en trisslott på vägen hem. 

 

 

Kontentan av detta är då följande, 

 

1 vet man inte vad man håller på med för kvalité på hylsa skall man var försiktig ( i efterhand har jag förstått att det inte alls var Norma SÄK som skjutits ie engångsskjutet utan Mag-tec ammo, ett företag som laddade om plisen hylsor på ett mycket tveksamt sätt.

2 vet man inte vad man håller på med, dvs inte har kontroll på temp osv så skall man inte grilla hylsor, de torkar efter en tid på en handduk, i fönstret eller på elementet

3 vet man inte vad man håller på med så skall man vara extremt försiktig med att lyssna på råd på nätet, han som ger dem kan vara mindre erfarenhen än du, han kan vara rent av illvillig eller bara sjukt inkompetent,

det är bara att du/den som följer råden är den som får svara för effekterna inte personen på nätet.

 

Är det någon som har några frågor på detta? Fråga Int-Mats han har redan gjort allt dumt och lite till. /CHristian 

 

 

Edit- just det, för god ordnings skull kan anges att ovanstående bilder inte avser 9x19 hylsor men är bilagda som rena typ exempel. 

 

Kopierad från en annan tråd med motsvarande råd.

Fy fan, ja tur ska man ha ibland!

 

Jag har provat att torka hylsor i ugn men då på 50grader, plåten med hylsorna på har då blivit placerad så långt ner det går. Har inte märkt någon förändring i hylsorna pga av det. Låter mina hylsor torka i upp och ner i fönstret, det är det vanliga, det där med ugnen var när jag hade brådis att få ihop lite hylsor för dagen efter skyttet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joacim

Efter att jag har kört mina hylsor i UL-tvätten så har jag alltid lagt de på en gammal handduk eller T-shirt på golvet i ett par-tre dygn, dock har det ibland uppstått lite arj (stavas det så) precis innan bröstet på hylsan, alltså där vattnet har sammlats innan det har dunstat. Än så länge har jag inte märkt att det skulle göra någon skillnad, men kan vara gott med svart på vitt om någon vet ifall det inverkar på hylsa eller krut eller något annat?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
ÅlandsFilip

Funkar för mig. Men jaa prova inte själva då. Mässingens smältpunkt i en Sakohylsa ligger vid 900 grader. Omforminingstemp är såvida 600.

En ugn är inte kapabel att bli så varm. Däremot kan jag tänka mig att andra märken än sako kanske inte har en smältpunkt vid 900...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fitzenstrahl

Nån moderator som kan ta ett snack med Filip?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ÅlandsFilip

Det är väl inte internetkunskap om jag provar själv? Om inte annat har jag väl gått i skola och läst om mässing. Men jaa från och med nu håller jag käften stängd när det gäller sånt. 900 grader är smältpunkten för standardmässing och avhärdnings/omformnings är inte vid den temperatur som uppnås i ugn pga att dom inte ens blir missfärgade vilket är tecken på det. Prova inte det som jag har sagt. Däremot kommer gubbarna inte hindra mej från att fortsätta med det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
I-Mats

Bara det att du tror att "mässing" är en enda legering med givna egenskaper säger att du inte har en ledtråd. Att du blandar ihop termiska mätskalor likaså.

 

Som jag sa, det här är ingen lek utan blodigt allvar. Nu när du backat från rekommendationen bör du ta en funderare på hur du själv gör: är det verkligen smart? Att gammgubben i byn gör det är en sak, han har ändå inte lång tid kvar på den här planeten, men du har ett helt liv framför dig.

 

Ställ ut hylsjävlarna i solen. Det tar 5-25 minuter så är de torra.

 

-- Mats

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
ÅlandsFilip

Jag ursäktar för det och ska välja mina ord framöver. Från och med nu får dom torka i solen. Även om det funkade åtminstone en omladdning utan att jag såg fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Backwoods Steve

Ojojojoj. jaaaa ta det lugnt Filip, för det kan gå värre än vad du tror dig veta. Mässing är ett väldigt värmekänsligt material.

Så du ska ställa dom i solen i fönstret, det funkar för alla och det blir bättre. De hylsor du har som du kört i ugn, släng dom.

 

och ett ur drag från Wikipedia!

 

Mässing är en icke-magnetisk kopparlegering, där koppar är legerat med zink. Det kan förekomma fler legeringsämnen. Vanligast är att mässing består av 65 % koppar och 35 % zink och kan såväl gjutas som svarvas, fräsas och lödas. Den går även att svetsa, men det är ovanligt. På grund av sin gulbruna färg kan den ibland sammanblandas med guld. Mässing leder ström med 15 MS/m. Den har en specifik värmekapacitet på 377 J/kg. Poissons konstant ligger på 0,37. Smältpunkten är 900–940 °C beroende på sammansättningen. Den väger 8400 till 8700 kilogram per kubikmeter.

Tunna konstruktioner i mässing har en benägenhet att spricka med tiden (spänningskorrosion), framför allt i ammoniakhaltig miljö. Men mässingen har låg smältpunkt och går lätt att smälta om och återanvända.

Mässingen, som är relativt billig, har sedan länge använts för prydnadsföremål, och kallades förr av den anledningen "fattigmanguld". Den leder också ljud mycket bra, 3530 m/s (vid 18 °C).

Gjuten mässing har tidigare använts för saxöglor. Muntz metall är en sorts mässing. Den svenska tiokronan och senare även euromynt är gjorda i en mässingsliknande legering som kallas nordiskt guld och består av 89 % koppar, 5 % aluminium, 5 % zink och 1 % tenn.

Amiralitetsmässing är ett slags mässing där tenn blandats i legeringen. Blandningen gör att legeringen inte angrips av korrosion och är därför lämplig för marina ändamål. Förr användes även bly, något som idag är mycket sällsynt.

Denna typ av mässing förekommer också under benämningen duranametall, vanligen med sammansättningen 65 % koppar, 30 % zink, 2 % tenn, 1,5 % aluminium och 1,5 % järn. Den är motståndskraftig mot kemisk inverkan och havsvatten.[1]

Share this post


Link to post
Share on other sites
ÅlandsFilip

Jaa jag vet inte men i min fysikbok står det också att smältpunkten ligger vid ca 900 grader... Stämmer det? Tar mässingen verkligen skada vid 150 grader i såna fall?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Backwoods Steve

Då koppar har en smältpunkt på 1085 grader C och mässing på dryga 900 grader C, men det kan vara så att hyls mässing har en helt annan legering än vad ovanstående är, och det är nått jag inte har svar på än men skulle vara intressant att få tag på.

 

Sen att härdningen ändras med värme är ingen nyhet. men sen beror det lite på avkylnings takten och om materialet utsätts för tryck eller inte. När jag jobbade på smidesverkstad var det ofta så att vi var tvungna att förvärma vissa plåtar innan vi bockade dom i kantpressen. För mycket/lite värme så ändrar du stålets kvalitet vid bockningen och det resulterar i sprickbildning ( När en metall går sönder sker detta genom att en spricka klyver materialet mer eller mindre snabbt. Denna spricka fortplantar sig nästan uteslutande längs korngränserna, det vill säga i utrymmet mellan kornen. Varje gång sprickan möter ett korn kröks dess utbredningsriktning vilket bromsar spricktillväxten. Om kornen är små måste sprickan färdas i en krokig bana, vilket ger bättre mekaniska egenskaper. Redan små atomer i korngränsen kan utgöra hinder för spricktillväxt.),  men med precis värme så behåller stålet sin kvalitet om det inte utsätts för snabb nerkylning. Alla stålsorter som tas fram i dag går att få precis som man vill, många olika metoder för att härda, beroende på vad man vill ha för egenskaper. Sen så finns det material som tappar sin härdning helt eller delvist bara av värme exponering eller kyla.

 

Stålkunskap är så ofantligt att det är omöjligt att kunna allt, men lite info finns att tillgå på nätet för den som är intresserad, och som vanligt, fattar ni inte vad ni läser så ta inge egna beslut, bättre att fråga! :)

 

Nä en massa onödigt skit igen :P Ha det så trevligt! Over and out!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Backwoods Steve

Jaa jag vet inte men i min fysikbok står det också att smältpunkten ligger vid ca 900 grader... Stämmer det? Tar mässingen verkligen skada vid 150 grader i såna fall?

Ja, du ändrar samansättningen så långt ner som i molekyl och atomnivå, och så blir det snabb nerkylning så fort du tar ut dom ur ugnen. du får tänka på att hylsor är tunna i godset så då går allt väldigt mycket fortare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ÅlandsFilip

Jo just så... Jag har alltid väntat innan jag satt in hylsorna så tempen jämnat ut sig och jag har också låtit dom bli nästan rumstemperatur i ugnen... Tror du fortfarande att dom är obrukbara?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ÅlandsFilip

På tal om det... Jag vet ju hur det funkar internt i pipan med korrosionen av värme osv... Men jag har ingen aning om hur mycket tryck själva hylsan utsätts för?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Backwoods Steve

Mer tryck där än vad jag kan åstadkomma med min ringmuskel ;) skämt å sido, väldigt mycket :D Jag har aldrig varit intresserad av vad som händer där inne vid explosions ögonblicket för ens nu så nu måste jag kolla lite på det också. Men tills vidare för din egen säkerhets skull! Inga fler hylsor i ugn! Kalibrera hylsorna i tid ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Backwoods Steve

Jo just så... Jag har alltid väntat innan jag satt in hylsorna så tempen jämnat ut sig och jag har också låtit dom bli nästan rumstemperatur i ugnen... Tror du fortfarande att dom är obrukbara?

Jaaaa, det är en fråga jag helst inte svarar på rent ut, men en hint är att en vanlig köks ugn inte är ett precisions instrument :) du har ingen som helst kontroll på hur snabbt en ugn kyls ner, sen så vet jag inte sammansättningen i hylsans material är heller, förutom att den har olika egenskaper i topp och i botten. som grabbarna säger! Ska man exprimentera med olika material så måste man läsa på och fastställa sina egna kunskaper, annars blir det farligt, speciellt när det kommer till tryck och explosioner. Metall är inget oförstörbart material, går det sönder så släpps det ut enorma krafter (kort stund, men en dödligt kort stund), precis som när man fäller träd :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ÅlandsFilip

Haha jadu... Jag har väl fått för mycket från internet och jaa faktiskt denna gång från en här i byn! Som sagt tänker jag efter nästa gång innan jag skriver... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Backwoods Steve

Haha jadu... Jag har väl fått för mycket från internet och jaa faktiskt denna gång från en här i byn! Som sagt tänker jag efter nästa gång innan jag skriver... 

Inge fel med att prova olika metoder, men man ska vara försiktig :) Om det har funkat för dig och gubbarna i byn så ja vad ska jag säga om det :) Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag själv provat, dock på lägsta möjliga temp i det här fallet 50 grader C och längst ner, men det är inget jag gör för jämnan, då jag inte höll koll på vilka de hylsorna va så kan jag inte heller säga om de vart skadade på ett eller annat sätt, det enda jag kunde konstatera på dessa var att det inte syntes nå skillnad efter skottet, tittar på alla mina hylsor efter skott. Nu är dessa hylsor kasserade sedan länge så. Nya färska :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joacim

Efter att jag har kört mina hylsor i UL-tvätten så har jag alltid lagt de på en gammal handduk eller T-shirt på golvet i ett par-tre dygn, dock har det ibland uppstått lite arj (stavas det så) precis innan bröstet på hylsan, alltså där vattnet har sammlats innan det har dunstat. Än så länge har jag inte märkt att det skulle göra någon skillnad, men kan vara gott med svart på vitt om någon vet ifall det inverkar på hylsa eller krut eller något annat?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Någon som hade någon tanke kring det här?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Backwoods Steve

Någon som hade någon tanke kring det här?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Jag har provat det och det funkade utmärkt, dock så sköljer jag hylsorna i varmvatten och "skakar" ut så mycket det går innan tork, inge ärg då.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joacim

Jag har provat det och det funkade utmärkt, dock så sköljer jag hylsorna i varmvatten och "skakar" ut så mycket det går innan tork, inge ärg då.

Ok, tack! Det ska testas här i veckan då jag ska iväg och omforma lite hylsor imorgon från 308win ---> 243win :thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...