Publicerat Juli 28, 200521 yr Hejsan allihopa. var och skjöt in bössan i dag inför bockjakten jag skjuter in min bössa en husqvarna 640 lite omgjord kaliber 8x57js skjuter in den på 80 meter med cirka 5cm överslag tänkte bara höra vilket avstånd ni brukar skjuta in era på ungefär ??? ha det så bra... MVH/Jocke
Publicerat Juli 28, 200521 yr Jag skjuter in den prick mitt i på 80 meter utan överslag. Vill jag sen av någon anledning skjuta på längre avstånd så kompenserar jag för det. 4 klick för 200 meter och 12 klick för 300 meter. Det är inte beräknade klick utan testskjutna och verifierade vid ett flertal tillfällen....... Jag vill inte ha överslag för att kunna skjuta hals och huvudskott eller andra nogranna skott vid behov, och då är överslag skräp. MVH Håkan
Publicerat Juli 29, 200521 yr 5-6 cm överslag på 100 m - det är förlåtande för felbedömningar hitom 200 m. Jag skjuter i bogen på djuren och chansar inte med huvudskott och andra hazarder. Pete
Publicerat Juli 29, 200521 yr Tackar fö att ni ställer upp och delar med er av era "mediciner" Håkan vad har du för ett kikarsikte på din bössa som du har till bockjakten? MVH/Jocke
Publicerat Juli 29, 200521 yr Hej, Jag skjuter in min bössa med 4 cm överslag på 100 m vilket ger ett GEE på cirka 180-190 m. Detta gör att jag inte behöver kompensera avstånd utan kan alltid hålla mitt på ut till nästan 200 m vilket är mer än tillräckligt. Om du inte har en kulbanekompensator på siktet är det smidigare att skjuta in med överslag än att fippla med höjdjusteringen på siktet. På långsamma kalibrar är det än viktigare att skjuta in med lite överslag tex 9,3x57 m fl. Den stora fördelen är att man slipper fundera på hur mycket man skall hålla upp, speciellt i stressade situationer. Så mitt råd skjut in med lite överslag - hur mycket beror på vilken kaliber du använder. Är du osäker kolla på Normas hemsida. Pontel
Publicerat Juli 30, 200521 yr ---Så mitt råd skjut in med lite överslag - hur mycket beror på vilken kaliber du använder. Är du osäker kolla på Normas hemsida. --- Igår fick jag Barnes nyhetsbrev. Jag har klippt texten nedan därifrån. Förf. har en annan uppfattning om skotthåll än vad vi troligen har, men det intressanta är själva resonemanget bakom valet av inskjutningsavstånd. "Randy Brooks Message: Years of hunting experience have taught me how to sight my rifle so I don’t need to change my aim at practical hunting ranges. Many hunters zero their rifles to print an inch or two high at 100 yards. I usually double that elevation. Why? With most of the pronghorn, deer and elk rifles I use—including calibers up to .300 and .338 magnum—that sight setting allows me to hold dead-on an animal, even at 400 yards. A big deer’s chest is maybe 18 inches deep, while an elk measures 22 inches from back to brisket. A pronghorn antelope offers a smaller target approximately 14 inches in depth. All those animals present a “sure-kill” zone roughly 9 inches in diameter. Zeroing my rifle four inches high at 100 yards lets me use a “point-blank” sight picture all the way from the rifle’s muzzle to around 400 yards. That’s where the bullet finally drops out of that nine-inch kill zone, and I have to begin adjusting my aim. At 400 yards or less, I don’t worry about holdover. If the animal is 500 yards away, holding at the top of its back will usually do the job. On the other hand, my .416 and .505 dangerous game rifles are zeroed dead-on at 100 yards. These are almost always used at close range. Long-distance shooting isn’t called for. What’s the best way to sight your own rifle in? How high above the bullseye should the bullet strike when fired from 100 yards? What “point-blank” range works best for you? If long-range shooting is a real possibility, I use the Barnes Ballistics Program to print a bullet-drop table customized to my particular rifle and load. I then tape this table upside-down to the buttstock opposite my cheek (the right side for right-handed shooters). If my laser rangefinder tells me the animal is beyond my “point-blank” range, I simply tip the stock to the side and glance at the handy table. That tells me how high to aim." Pete
Publicerat Juli 30, 200521 yr Hans resonemang bygger på skytte på vilt på långhållskytte upp till 400 yard ( nästan 350 m ) vilket inte så många av oss skjuter vilt på. Att ha överslag på inskjutningen med upp till 10 cm är inget som jag skulle praktisera på mer normala skjutavstånd. Risken är överhängande att viltet skadeskjuts på korta avstånd (hög träff) då maximal kulhöjd kan vara mer än 10 cm, beroende på kaliber. Pontel
Publicerat Juli 30, 200521 yr Hans resonemang bygger på skytte på vilt på långhållskytte upp till 400 yard ( nästan 350 m ) vilket inte så många av oss skjuter vilt på. Att ha överslag på inskjutningen med upp till 10 cm är inget som jag skulle praktisera på mer normala skjutavstånd.Risken är överhängande att viltet skadeskjuts på korta avstånd (hög träff) då maximal kulhöjd kan vara mer än 10 cm, beroende på kaliber. Pontel Jo, de riskerna ser naturligtvis jag också. Jag ville snarare peka på sambandet mellan överslaget och träffytans storlek: ju större träffyta desto större överslag är möjligt. Liksom det omvända. Jag ska väl säga att jag varken skjuter på de hållen eller har det överslaget. Pete
Publicerat Juli 30, 200521 yr Jag har kulbanekompensatorer på 3 av mina sikten. 3-12X56 och 6-24X72 Zeiss samt 4-16 SuB. Bilder nedan följer. På de sikten som inte har kulbanekomp har jag fortfarande ingen överskjutning då jag inte gillar det alls. Rikmedlen i alla utom -72:an är Zess nummer 11. Jag menar inte att det som är rätt till mig funkar för andra, för det är hur man vänjer sig. Men jag själv tror inte på en massa överslagsinskjutning så att man sen knappt vet var vapnet tar på andra håll. Sämsta tänkbara variant för alla är en överslagssinkjutning som INTE är verifierad på olika avstånd, för det innebär bara NOLL koll. MVH Håkan
Publicerat Juli 30, 200521 yr Håkan vad kostar Zeiss:en, o vart hittar man dom? Har aldrig sett en Zeiss med sånt ljusinsläpp.
Publicerat Juli 30, 200521 yr Håkan vad kostar Zeiss:en, o vart hittar man dom?Har aldrig sett en Zeiss med sånt ljusinsläpp. Lite mer än en månadslön, eller snarare en och en halv... (30-40.000:- beroende på modell och inköpsställe) Tror dock det är värt varenda penny
Publicerat Juli 30, 200521 yr Lite mer än en månadslön, eller snarare en och en halv.... Förstod nästan det, men snart får jag hem mitt Nikon. Inte ett Zeiss men bra mycket billigare.
Publicerat Juli 30, 200521 yr Det är väl lite svårt att jämför ett dylikt zeiss med ett nikon, lite som att jämföra en Lexus med en Skoda.... Dock har jag hört om flera nöjda användare av deras "gold" serie.
Publicerat Juli 30, 200521 yr Tror den är listad till 33000kr numer. Den började på 48000kr.... Tillbehören är föresten guld värda, motljusskyddet och gummibläran skyddar förutom mot ljus även mot vattenstänk vilket kan vara attans så irriterande. MVH Håkan
Publicerat Juli 31, 200520 yr Håkan: går det att instalera kulbanekompensator på alla sikten? jag har ett äldre ziess har väll en runt 15 år på nacken 2,5-10x50 går det att instalera det på detta sikte tror du? och vad kostar dessa grejjer? MVH/Jocke
Publicerat Juli 31, 200520 yr Den som är på översta bilden passar om jag inte missminner mig. Tror priset är 1000-1500 kr per ratt. MVH Håkan
Publicerat Juli 31, 200520 yr Okej tack så mycket Håkan... Kanske skulle sattsa på det till 338:an kan ju bli vissa längre avstånd då. Är det något man kan göra själv instalera en sådan eller? MVH/Jocke
Publicerat Juli 31, 200520 yr Tror inte Zeiss säljer dem över disk utan kräver att själva få installera dem. MVH Håkan
Publicerat Juli 31, 200520 yr Aha okej... men är det värt att lägga dom 2000 kronorna som det blir då på mitt gammla men ack så bra sickte? med andra ord är det värt pengarna? ??? MVH/Jocke
Publicerat Juli 31, 200520 yr Jag tycker det är kanon. Ångrar inte installattionen ett dugg. MVH Håkan
Publicerat Juli 31, 200520 yr Kanske kan bli en sådan rent av då 8) jag får se om jag kan skrammla ihop pengarna först... men tack för hjälpen Håkan... MVH/Jocke