Publicerat Mars 2, 200818 yr Vad gör man för å skrämma grisarna bäst ??? Idag när jag vitjade mörtstugorna och var på väg hem med hinken full med mört kom dom där j-la grisana, sex stycken på ca 60 kilo och spärrade vägen och jag fick veva med ishackan :-. Dom var som närmast på fem meter och väldigt intresserad av min hink med mört.Desutom var jag helt naken , jag hade ju inte min stora stick kniv (Buck) Har ni nå bra skrämselmetoder förutom att panga på dom (jag får bara jaga rovvilt där). Jag kommer troligen att ha min stutsare med mej men funderar om någon har nå bättre metod än att mejja ner dom. Hoppas att vargen vi har här inriktar sej på griskött så vi har nå nytta av den:-
Publicerat Mars 2, 200818 yr Vad gör man för å skrämma grisarna bäst ???Idag när jag vitjade mörtstugorna och var på väg hem med hinken full med mört kom dom där j-la grisana, sex stycken på ca 60 kilo och spärrade vägen och jag fick veva med ishackan :-. Dom var som närmast på fem meter och väldigt intresserad av min hink med mört.Desutom var jag helt naken , jag hade ju inte min stora stick kniv (Buck) Har ni nå bra skrämselmetoder förutom att panga på dom (jag får bara jaga rovvilt där). Jag kommer troligen att ha min stutsare med mej men funderar om någon har nå bättre metod än att mejja ner dom. Hoppas att vargen vi har här inriktar sej på griskött så vi har nå nytta av den:- Omförhandla avtalet med markägaren och hävda skydd mot vildsvin för att makera vems bytet är. ;D
Publicerat Mars 2, 200818 yr Vad gör man för å skrämma grisarna bäst ???Idag när jag vitjade mörtstugorna och var på väg hem med hinken full med mört kom dom där j-la grisana, sex stycken på ca 60 kilo och spärrade vägen och jag fick veva med ishackan :-. Dom var som närmast på fem meter och väldigt intresserad av min hink med mört.Desutom var jag helt naken , jag hade ju inte min stora stick kniv (Buck) Har ni nå bra skrämselmetoder förutom att panga på dom (jag får bara jaga rovvilt där). Jag kommer troligen att ha min stutsare med mej men funderar om någon har nå bättre metod än att mejja ner dom. Hoppas att vargen vi har här inriktar sej på griskött så vi har nå nytta av den:- Dessa grisar faller ju under samma bila som en soptunnebjörn. Så pass oskygga grisar kommer att skapa problem förr eller senare. Förmodligen är deras beteende uppvigalt av någon annan som utfodrar dom. Lägg in om skyddsjakt hos jakträttsinnehavaren av en eller två, det borde göra susen på resten
Publicerat Mars 2, 200818 yr Författare Jag pratade med en av jägarna där och han skulle dit och panga nåra . Dom grisar vi har här är hit transporterade för tre år sedan och har förökat sej massor. Han som tog hit dom matar dom hela tiden och de är bara nåra kilometer från centrala Falun. De lär bli mycke problem med gris dom närmaste åren om vi inte får nåra vintrar som sätter stopp för dom. I vinter har vi inte haft någon snö och dom verkar ha hittat bra med mat. När man vandrar runt i skogarna så verkar de finnas 50-100 grisar som ingen jagar :- Men går dom över isen till oss så ska de väl bli lite mindre av dom