Jump to content

Vorsteh

Recommended Posts

Det finns tre hundar i familjen. Själv har jag en kh vorsteh som heter Vargvilans Essie, 5 år, som har varit med på de flesta jakter (inte bara fågel), även om skogen är där jag tillbringar mest tid. Jag har också en vizsla som nu är 12 år gammal och åt upp bia bädden för några veckor sen :lol: och varit riktigt dålig sen dess, men det verkar som hon kommer att återhämta sig. Hon är pensionär numera.

Sen har frun en kh vorsteh Kolvmakarens Doris, 3 år, som jag brukar låna med ut i skogen (och fjället) när inte hon följer med själv.

Kanon trevlig ras som kan följa med på all jakt och även tycker det är kul att dra husse på skidor! Vi fick tillökning med en tvåbent för 6 veckor sen och trots att hundarna inte får allt för mycket uppmärksamhet just nu så finner dom sig i det också. Även om det gärna vill vara med när den lilla får mat.... Ska stilla mitt samvete och sticka ut i den nyfallna snön i eftermiddag.

• 1 month later...
  • Replies 359
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• strävhår

28

• KungCocos

26

• Kallel

26

• jonaswande

23

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Får se vad man lyckas göra av denna. Skickat från min iPad med Tapatalk

ullsuddens kennel

Posted Images

KungCocos

Dagens aktivitet med Castor blev att fara ut på ett "tjuvsläpp" :) i skogen där det finns några bara fläckar i skogen. Att han skulle vara het visste jag, men det räcker inte, han var sjukt tokig, började med ett "psykosök" i 320km/h. Men jag ropade fast han ganska fort för att lugna ner honom lite... Efter ca 20min i skogen så såg lyckligtvis jag 3st ekorrar före honom. Så då blev det koppel.

Sen när vi kom hem gjorde jag som jag brukar, jag släppte ut honom från bilen så han skulle springa upp på bron till huset. Japps, sagt som gjort, han sprang, förbi bron, förbi huset för att sedan passera grannens hus, sen var han borta! Ack så dum jag var, han har stått under 2 dagar & gnällt vid dörren & velat ut, utan att vara nödig eller understimulerad på nått sätt. Förstod att det var nån löptik som lurat in honom med sin härliga doft av vår.

Satte mig på cykeln för att se vart han hamnat, men det är grymt många hundar i närheten av där vi bor. Lyckligtvis så kom en herre som bor en bit från oss med Castor viftande på svansen. Han hade 2 st settrar där en av dom var i absoluta höglöpen, där hade han stått på bakbenen & hoppat mot buren under 15min.

Är inte detta ett sant vårtecken? <_<

• 2 weeks later...
jonaswande

idag var vi ute å körde apportering med ett nytt vilt främmande vilt för Troya vi hade slängt ut 4 kråkor och 4 bisamråttor i förväg inom ett område på ca 75m * 50m som vi sedan skickade på fritt sök. kråkor tar hon juh sen tidigare jag var lite spänd på vad hon skulle hitta på när hon sprang på en råtta..Det hela gick väldigt bra då hon 1:a vändan kom med en av råttorna i munnen...sen plockade hon in 2 råttor till innan hon kom tillbaka med en kråka,,Mats labrador plockade in de 3 kvarvarande kråkorna + 1 bisam.. dessutom var dom kanske inte så apptitliga då dom fortfarande var rätt frusna men jag var nöjd.

Har ännu inte prövat med räven jag hämtade från seger den ligger fortfarande å gottar till sig i frysboxen..men snart ska vi nog presentera den oxå=)

har även kört första släpspåret på unghundskursen,,,hon spårade kanon bra men slarvade vid avlämmningen och släppte mmåsen alldeles för tidigt..vilket jag inte begriper mig på då hon tidigare lämmnat av i handen...desamma gjorde hon idag under första aporterna sen föll hon in i sitt vanliga jag och kom fram å satte sig vid mig och lämmnade i handen när jag gav loss komandot..så det var nog bara lite trotsighet från hennes sida=)

annars går träningen bra, och det har blivit mycket roligare nu för i allafall husse att gå ut när solen lyser och det är barmark=)

hur går det med vårträningen för er andra?

jonas

KungCocos

Jag har tyvärr inte hunnit med spår, allt med att rusta för våren har tagit en jäkla tid. Men jag har iaf, vart på stugan å kört lite inkallning & försökt arbeta ner vidden något i revieringen. Det har funkat bra, men ser fram emot att få lägga både fågelspår & blod/viltspår.

Är tudelad just nu inför jaktprov i sommar... Men ska nog iaf fara på Råneåveckan, göra mentaltest & viltspårsprovet. Just nu vill jag mest koncentrera mig på att få tillbaka "ståndet" som han hade första hösten, han var lite för het vid kontakten av fågel förra hösten, då var han 1,5 år... Alla hannar i kullen var lite "heta", den hösten. Men ska till Storuman till Björkås gård för stadgeträning i voljär, så ser fram emot det...

jonaswande
Jag har tyvärr inte hunnit med spår, allt med att rusta för våren har tagit en jäkla tid. Men jag har iaf, vart på stugan å kört lite inkallning & försökt arbeta ner vidden något i revieringen. Det har funkat bra, men ser fram emot att få lägga både fågelspår & blod/viltspår.

Är tudelad just nu inför jaktprov i sommar... Men ska nog iaf fara på Råneåveckan, göra mentaltest & viltspårsprovet. Just nu vill jag mest koncentrera mig på att få tillbaka "ståndet" som han hade första hösten, han var lite för het vid kontakten av fågel förra hösten, då var han 1,5 år... Alla hannar i kullen var lite "heta", den hösten. Men ska till Storuman till Björkås gård för stadgeträning i voljär, så ser fram emot det...

som det ser ut nu ska jag oxå till råneå i sommar för eftersöksgrenarna...min tik har inte riktigt fått det dära fasta ståndet ännu, utan smyger några steg för mycket oftast=) men jag ser att det kommer mer o mer juh äldre hon blir. 1 år 16 maj.

men det är kul att träna när man ser framstegen.

ha D /jonas

Ps. ganska få som skriver här på vorsteh tråden om man ser till hur breton folket gör,,,men kanske beror på att vorsteh ägarna "fortfarande" bär ut fåglarna som man fick skjuta i höstas ur skogen :P

Här finns ytterligare en Vorstehägare. Har ett långhår på snart 3år.

KungCocos
Här finns ytterligare en Vorstehägare. Har ett långhår på snart 3år.

Har jag inte rätt om jag säger att långhårig vorsteh är samma som Grosser Münsterländer?

Nu har hundträningen börjat sätta fart efter en ganska lång och trött vinter.

Blev grymt inspirerad nu i helgen då jag gick en instruktörsutbildning som SVK Bottenviken fixat.

Ledaren för kursen Mattias Westerlund från Hundskolan Vision var grymt duktig på hundar och allt som har med dressyr att göra.

Träningen nu blir att befästa ledarskapet ännu bättre ( grunden till allt ), träna stadga, träna passivitet och köra lite spår och vattenapport.

Kommer förhoppningsvis också köra en kurs tillsammans med andra nyexamerade Bottenvikare om våra eftersöksgrenar.

Men mer av det kommer senare.

jonaswande

Var ut idag å körde 2:a släpspåret för troya och det gick Klockrent idag...väldigt nöjd hon gjorde det med bra fart löskopplad från början och kom direkt tillbax till mig och höll faktiskt kråkan riktigt snyggt=) sen kunde jag inte motstå å pröva gå ner i vattnet och busa på de översvämmade landområdena..lite trevande i början, sen var det full rulle så vattnet stänkte åt all världens väg... filmade med mobilkameran så ska väl slänga upp nån på youtube så snart jag överfört dom till datorn,,,dock var det på cirka 1-2 dm djupt vatten,,men hon gjorde även en sväng ut vart det vart djupare och då vände hon rätt snabbt=) men det var kul att se lite vattenglädje idag...imorgon bär det av till råneå och sista kurstillfället på del 1 unghundsträningen...

Känns som att ha fått en motivations spruta i röven nu ,,blir ganska många träningspass nu under veckorna ska även börja små cykla med henne så hon vänjer sig vid cykelturer

kommer mer....häls/jonas

Blev grymt inspirerad nu i helgen då jag gick en instruktörsutbildning som SVK Bottenviken fixat.

Ledaren för kursen Mattias Westerlund från Hundskolan Vision var grymt duktig på hundar och allt som har med dressyr att göra.

Har också gått kurs för honom och han är väldigt bra!!!

Har jag inte rätt om jag säger att långhårig vorsteh är samma som Grosser Münsterländer?

Nej det är två olika raser som visserligen stammar från samma hundar, men som avlats på separat under en lång tid.

KungCocos

Jag har ett sjukt problem, det är så att jag troligen haft en av de minst rädda hundarna i hela världen...?! Men jag var & köpte mig en ny halvautomat för några dagar sedan. Hundfan är livrädd för den nya bössan. Vet ej säkert, men jag tror at det blev nått knas då jag kom hem med bössan & gjorde mantelrörelse på den i köket. Kanske att ljudet kom helt olägligt eller jag vet inte. Nu är han rädd bara han ser den... Har även en bock med träkolv, den är han inte rädd, men den nya som är med syntetkolv.

Jag var så tossig så att jag for ut i skogen igår med hunden & tog med bössan för att avdramatisera den & så att han ska förknippa den med jakt/kuligheter, men utan framgång. Sen har jag provar ha den vid biabädden under natten, men han rusade fram & tillbaka i några timmar på kvällen, tills jag tog bort den.

Idag provar jag en ny taktik, jag har spelat in ljudet från bössans mantelrörels & kör den på "repeat". Så att han ska avdramatidera ljudet iaf... Det blev stressigt i kroppen ett tag med ljudet, men nu kan han iaf höra ljudet utan att stressa sketen ur sig.

Ska försöka att leka runt bössan lite med en fågelvinge eller nått sen ikväll för att se om det går lösa problemet med den visuella rädslan han har för bössan.

Är det nån av er som nånsin hört om detta förr, vad gjordes isf?

Gyttorps röda, om katten själv får välja!

jonaswande

idag blir det lite spårträning,,men tänkte mest bara säga att jag igår var ute å körde längs vägarna å spanade efter vilt och till min lycka så lyckades jag lägga ögonen på en stor björn som sprang över en äng,,,lyckan var total 1:a björnen i vilt tillstånd...har alltid varit lite små sur över att jag som visstas så pass mycket ute i skog å mark alldrig fått se en vild björn men så fort en "stadsråtta" far utanför bebyggelsen så får dom se en...kanske nån annan som känner igen sig i vad jag menar=)

nåja nu har jag iallafall sett 2 av de 4 stora...bara varg och lo kvar.

KungCocos

Fick tag i 2måsar & 2 trutar igår, så nu ska vi ut å kolla hur det står till med "pippi-kollen."

Christian H

Äh jag kan väl också hänga på. Har en hane 13 mån gammal från Danmark. Än så länge är jag ruskigt nöjd med honom, och man kan väl säga att han motsvarar de förväntingar jag hade och mer därtill. Han har visat fina takter hittills. 10 mån fick han nosa på en nyskjuten rätt stor räv. Hunden luktade en gång sen sa det smack, skaka skaka som en trasa och sen rymde han till skogs med räven. Jag ifatt och vända hunden tillbaka under glada rop, eftersom jag inte apportdresserat vid tillfället kunde jag ju inte direkt kommendera loss :rolleyes: Tror att NS (sköt räven) på forumet skrattade rätt gott där jag stod och ömsom försökte bända upp käftarna ömsom försökte vänta ut jycken :D

Nu vet han vad loss betyder, och lite annat också...

Hårlag? Strävhår så klart ;)

• Like 1
  • 1 month later...
KungCocos

Hur funkar era Vorstehs på vatten? Hela syskonskaran min hunds har viss tvekan i vatten... Men min är heeelt galen i vatten & skyr inga som hellst medel för att hämta en apport. Kan det vara så att man gjort rätt när man tränat, eller är detta bara så olika på individerna?

Hsh, jag har inte gjort nått soeciellt, jag bara lät han vara med min tik när han var valp, det busades i vattenbrynet & förvandlades eftersom till en allt tuffar "hopp-i-vattnet-maskin".

http://www.youtube.com/watch?v=8vHux698HH4

• 2 weeks later...
jonaswande

Hej alla hundar och jägare...

Hur går det för er? är det nån/några som skall delta i råneå till helgen?

jag ska dit på lördag i allafall och göra unghunds proven, ska bli jäkligt spännande att få se alla andra hundar. och framför allt se min egen hund hur den klarar sig=) jag vet att spåret bör hon klara bra om inte husses nervösa vibbar smittar av sig=) men ska ut och finslipa vattnet imorgon samt lite grann under tors-fre.. så att jag får 1:a igången utan att tveka,sen när hon väl är blöt brukar det gå av bara farten apporteringen i sig går fint varken skakar eller släpper innan jag tar fågeln ur munnen . (D flesta gånger i allafall :))...men det vore trevligt och träffa andra som hänger här på forumet och prata lite hund och jakt. ska försöka hinna baka bulla så jag kan bjuda..=) Mvh jonas och troya

Jodå Jonas, jag kommer att vara i Råneå på lördag ev.söndag.

Mina förhoppningar på Qipper är något dämpade, eftersom jag inte haft tiden för träning så mycket som jag hoppats på i sommar.

Spåret ska nog inte vara något problem, men vattnet kan ställa till det i Råneälvens strömmar.

Öppen och Elitvattnet är ganska svåra pga att hundarna måste simma över älvfåran och in i en vass där truten kommer att ligga.

Så vi kanske syns på lördag då :D

jonaswande

jag har sett den där strömmen och den är nog ganska stark nu pga allt regn :D var ut en sväng imorse på morgon rundan och prövade några igångar. gick hur bra som helst även första gångerna från en brygga. så fick cykla hem nöjd...väntar bara på att min kompanjon ska höra av sig ska vi fara ut på spår och vatten träning med trut. men vi lär väl cs där om inte annat jonas

jonaswande

Var en trevlig dag i råneå och eftersöksgrenarna...kul och se andra hundar trots att vi själva bommade rejält på vattnet 4/10. var nått konstigt med platsen då hon inte vågade gå på själva start och avlämmningsplatsen...men vad vet jag inte...sen får vi öva mera så vi blir säkrare på hela vatten momentet och kanske ta ett särkilt prov senare....

grattis till alla som lyckades! jonas

sen har juh nöden ingen lag=) troya var tvungen att bajsa när hon hade ca 15 m kvar till avlämmning på spåret=) med lite stöd kom hon och lämmnade måsen när allt var klart så fick en 9:a på ukl spår.

Var en trevlig dag i råneå och eftersöksgrenarna...kul och se andra hundar trots att vi själva bommade rejält på vattnet 4/10. var nått konstigt med platsen då hon inte vågade gå på själva start och avlämmningsplatsen...men vad vet jag inte...sen får vi öva mera så vi blir säkrare på hela vatten momentet och kanske ta ett särkilt prov senare....

grattis till alla som lyckades! jonas

sen har juh nöden ingen lag=) troya var tvungen att bajsa när hon hade ca 15 m kvar till avlämmning på spåret=) med lite stöd kom hon och lämmnade måsen när allt var klart så fick en 9:a på ukl spår.

Ja du ser, allt kan hända under ett prov.

Det är bara att komma igen och starta på ett nytt eftersöksprov.

Själv är jag nöjd och mycket lättad efter full pott, nu är det bara att hoppas Qipper sköter sig som han ska på fältdelen i höst.

Vill ha upp han i Elitklass iår, skulle vara skönt att slippa öppenklass lunken på proven.

jonaswande

Nu är vi mitt inne i 1:a löpet...men var ändå ut en sväng nyss till en sjö och prövade fota lite så här kommer några bilder. filmade även en del,men det blev bara pannkaka dom fina filmerna på vattenarbetet och hopp från hög brygga fanns inte på kameran när jag kom hem *Gaah* vet ej hur jag klantade mig=)

post-1886-1218182927_thumb.jpg

post-1886-1218182997_thumb.jpg

post-1886-1218183043_thumb.jpg

post-1886-1218183349_thumb.jpg

post-1886-1218183363_thumb.jpg

jimbolo

Ska smyga mig ut på ett Vorstehprov på tis.

Ni har ju liasom så många fler och roliga moment på era prov än bara fågelfinning.

Men skvallra inte för mina bretonvänner :):D

Skämt åsido skulle jag inte vilja byta ras men däremot ha fler provmoment bara för skoj skull.

//Jimmy